Anskaffelse - Innkjøpsbistand, 2025
Anskaffelsens tidslinje (Beta)
Formålet med avtalen er å dekke kundes behov for innkjøpsbistand. Gjennom denne anskaffelsen ønsker kunde å inngå rammeavtale med 3-5 leverandører (parallellavtaler), forutsatt at det er tilstrekkelig antall kvalifiserte og akseptable tilbud. Oppdragene vil i hovedsak bestå av planlegging, gjennomføring og kvalitetssikring av anskaffelser, i samarbeid med kunde.
Del 1: Kjøper
1.1 Kjøper
Offisielt navn
Ålesund kommune
Juridisk type kjøper
Kommunale myndigheter
Oppdragsgivers virksomhet
Alminnelig offentlig tjenesteyting
Del 2: Prosedyre
2.1 Prosedyre
Tittel
Anskaffelse - Innkjøpsbistand, 2025
Beskrivelse
Formålet med avtalen er å dekke kundes behov for innkjøpsbistand. Gjennom denne anskaffelsen ønsker kunde å inngå rammeavtale med 3-5 leverandører (parallellavtaler), forutsatt at det er tilstrekkelig antall kvalifiserte og akseptable tilbud. Oppdragene vil i hovedsak bestå av planlegging, gjennomføring og kvalitetssikring av anskaffelser, i samarbeid med kunde.
Prosedyreidentifikator
e8f3455a-fe1d-4fa5-bf9b-e86e6b2a7477
Intern identifikator
25/1502
Type prosedyre
Åpen
2.1.1 Hensikt
Kontraktens art
Tjenester
Hoved klassifisering
Rådgivning vedrørende innkjøp
Ytterligere klassifisering
Offentlig administrasjon, forsvars og trygdetjenester
Ytterligere klassifisering
Juridiske tjenester
Ytterligere klassifisering
Forretningstjenester: lov, reklame, rådgiving, ansettelse, trykking og sikkerhet
Ytterligere klassifisering
Juridisk rådgivning
Ytterligere klassifisering
Bedriftsrådgivning og administrativ rådgivning og beslektede tjenester
Ytterligere klassifisering
Bedriftsrådgivning og administrativ rådgivning
2.1.2 Sted for gjennomføring
Underenhet i land
Møre og Romsdal (NO0A3)
Land
Norge
Tilleggsinformasjon
Deltagende kommuner: Ålesund, Sula, Herøy, Volda, Vestnes, Sykkylven, Haram, Hareid, Giske, Stranda, Sande, Ulstein, Ørsta. Øvrige deltagere: Attvin AS, inkludert datterselskapene Attvin Næring AS og Attvin Produksjon AS.
2.1.3 Verdi
Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift, Norwegian krone
20,000,000
Rammeavtalens maksimale verdi, Norwegian krone
30,000,000
2.1.4 Generell informasjon
Direktiv 2014/24/EU
2.1.6 Grunnlag for avvisning
Sources of grounds for exclusion
Notice
Corruption
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for korrupsjon ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder? Korrupsjon som definert i artikkel 3 i konvensjonen om bekjempelse av korrupsjon, som involverer tjenestemenn i De Europeiske Fellesskapene eller i Den Europeiske Unions medlemsstater (EUT C 195 av 25.6.1997, s. 1), og i artikkel 2, stk. 1, i Rådets rammeavgjørelse 2003/568/RIA av 22. juli 2003 om bekjempelse av korrupsjon i den private sektor (EUT L 192 av 31.7.2003, s. 54). Denne avvisningsgrunnen omfatter også korrupsjon som definert i nasjonal rett for oppdragsgiveren eller leverandøren.
Fraud
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for bedrageri ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?
Money laundering or terrorist financing
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for hvitvasking av penger eller finansiering av terrorisme ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?
Participation in a criminal organisation
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for deltakelse i en kriminell organisasjon ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder? Deltakelse i en kriminell organisasjon som definert i artikkel 2 i Rådets rammeavgjørelse 2008/841/RIA av 24. oktober 2008 om bekjempelse av organisert kriminalitet (EUT L 300 av 11.11.2008, s. 42)
Terrorist offences or offences linked to terrorist activities
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for terrorhandlinger eller straffbare handlinger med forbindelse til terroraktivitetved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder? Terrorhandlinger eller straffbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet som definert i artikkel 1 og 3 i Rådets rammeavgjørelse 2002/475/RIA av 13. juni 2002 om bekjempelse av terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne avvisningsgrunnen omfatter også oppfordring til, medvirkning til eller forsøk på å begå slike handlinger som omhandlet i artikkel 4 i nevnte rammeavgjørelse.
Child labour and including other forms of trafficking in human beings
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for barnearbeid og andre former for menneskehandel ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder? Barnearbeid og andre former for menneskehandel som definert i artikkel 2 i Europaparlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU av 5. april 2011 om forebygging og bekjempelse av menneskehandel og beskyttelse av dets ofre, og om erstatning av Rådets rammeavgjørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 av 15.4.2011, s. 1).
Breaching of obligations in the fields of environmental law
Er leverandøren kjent med å ha begått brudd på bestemmelser om miljø slik som de fremgår av nasjonal rett, den relevante kunngjøringen eller anskaffelsesdokumentene eller artikkel 18 (2) i direktiv 2014/24/EU.
Breaching of obligations in the fields of labour law
Er leverandøren kjent med å ha begått brudd på bestemmelser om arbeidsforhold slik som de fremgår av nasjonal rett, den relevante kunngjøringen eller anskaffelsesdokumentene eller artikkel 18 (2) i direktiv 2014/24/EU.
Breaching of obligations in the fields of social law
Er leverandøren kjent med å ha begått brudd på bestemmelser om sosiale forhold slik som de fremgår av nasjonal rett, den relevante kunngjøringen eller anskaffelsesdokumentene eller artikkel 18 (2) i direktiv 2014/24/EU.
Agreements with other economic operators aimed at distorting competition
Har leverandør inngått avtale(r) med andre leverandører med hensikt å vri konkurransen?
Grave professional misconduct
Har leverandøren begått alvorlige feil i yrkesutøvelsen? Hvis det er relevant, se definisjoner i nasjonal rett, den relevante kunngjøring eller anskaffelsesdokumentene.
Misrepresentation, withheld information, unable to provide required documents and obtained confidential information of this procedure
Har leverandøren: a) gitt grovt uriktige opplysninger ved meddelelsen av opplysningene som kreves for å kontrollere at det ikke er grunnlag for avvisning, eller av at kvalifikasjonskravene er oppfylt, b) unnlatt å gi slike opplysninger, c) tatt forbehold om straks å fremlegge de støttedokumenter som oppdragsgiver anmoder om, eller d) urettmessig påvirket oppdragsgivers beslutningsprosess for å tilegne seg konfidensiell informasjon som kan gi denne en urettmessig fordel i forbindelse med konkurransen, eller uaktsomt har gitt misvisende opplysninger som kan få vesentlig innflytelse på beslutninger om avvisning, utvelgelse eller tildeling?
Conflict of interest due to its participation in the procurement procedure
Er leverandør oppmerksom på en interessekonflikt som angitt i nasjonal rett, den relevante kunngjøring eller anskaffelsesdokumentene?
Direct or indirect involvement in the preparation of this procurement procedure
Har leverandør eller en virksomhet tilknyttet leverandøren gitt råd til oppdragsgiver eller på annen måte vært involvert i planleggingen av konkurransen?
Early termination, damages, or other comparable sanctions
Har leverandør begått vesentlig kontraktsbrudd i forbindelse med oppfyllelsen av en tidligere offentlig kontrakt, en tidligere kontrakt med en offentlig oppdragsgiver eller en tidligere konsesjonskontrakt, der bruddet har ført til heving av kontrakten, erstatning eller andre lignende sanksjoner?
Breaching obligation relating to payment of social security contributions
Har leverandør unnlatt å oppfylle alle sine forpliktelser til å betale trygdeavgifter både i det land han er etablert i, og i oppdragsgivers medlemsstat, hvis dette er et annet land enn det han er etablert i?
Breaching obligation relating to payment of taxes
Har leverandøren unnlatt å oppfylle alle sine forpliktelser til å betale skatter og avgifter både i det land han er etablert i, og i oppdragsgivers medlemsstat, hvis dette er et annet land enn det han er etablert i?
Business activities are suspended
Har leverandørens forretningsførsel har blitt stanset?
Bankruptcy
Er leverandøren i en konkurssituasjon? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandører, som befinner seg i en slik situasjon, er gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak, når leverandør likevel er i stand til å utføre kontrakten.
Arrangement with creditors
Er leverandøren i en situasjon hvor han har fått tvungen gjeldsordning? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandører, som befinner seg i en slik situasjon, er gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak, når leverandør likevel er i stand til å utføre kontrakten.
Insolvency
Er leverandøren i en insolvenssituasjon? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandører, som befinner seg i en slik situasjon, er gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak, når leverandør likevel er i stand til å utføre kontrakten.
Assets being administered by liquidator
Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandører, som befinner seg i en slik situasjon, er gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak, når leverandør likevel er i stand til å utføre kontrakten.
Analogous situation like bankruptcy, insolvency or arrangement with creditors under national law
Er leverandøren i en lignende situasjon i henhold til en tilsvarende prosedyre som er fastsatt i nasjonal rett? Se nasjonal rett, den relevante kunngjøring eller anskaffelsesdokumentene.
Del 5: Delkontrakt
5.1 Delkontrakt LOT-0000
Tittel
Anskaffelse - Innkjøpsbistand, 2025
Beskrivelse
Formålet med avtalen er å dekke kundes behov for innkjøpsbistand. Gjennom denne anskaffelsen ønsker kunde å inngå rammeavtale med 3-5 leverandører (parallellavtaler), forutsatt at det er tilstrekkelig antall kvalifiserte og akseptable tilbud. Oppdragene vil i hovedsak bestå av planlegging, gjennomføring og kvalitetssikring av anskaffelser, i samarbeid med kunde.
Intern identifikator
25/1502
5.1.1 Hensikt
Kontraktens art
Tjenester
Hoved klassifisering
Rådgivning vedrørende innkjøp
Ytterligere klassifisering
Offentlig administrasjon, forsvars og trygdetjenester
Ytterligere klassifisering
Juridiske tjenester
Ytterligere klassifisering
Forretningstjenester: lov, reklame, rådgiving, ansettelse, trykking og sikkerhet
Ytterligere klassifisering
Juridisk rådgivning
Ytterligere klassifisering
Bedriftsrådgivning og administrativ rådgivning og beslektede tjenester
Ytterligere klassifisering
Bedriftsrådgivning og administrativ rådgivning
5.1.2 Sted for gjennomføring
Underenhet i land
Møre og Romsdal (NO0A3)
Land
Norge
Tilleggsinformasjon
Deltagende kommuner: Ålesund, Sula, Herøy, Volda, Vestnes, Sykkylven, Haram, Hareid, Giske, Stranda, Sande, Ulstein, Ørsta. Øvrige deltagere: Attvin AS, inkludert datterselskapene Attvin Næring AS og Attvin Produksjon AS.
5.1.3 Anslått varighet
Varighet, År
2
5.1.4 Fornyelse
Maksimal fornyelse
2
Beskrivelse
Forlengelse er 12 måneder
5.1.5 Verdi
Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift, Norwegian krone
20,000,000
Rammeavtalens maksimale verdi, Norwegian krone
30,000,000
5.1.6 Generell informasjon
Reservert deltakelse
Ingen
Anskaffelsesprosjekt ikke finansiert med EU-midler.
5.1.10 Tildelingskriterier
Kriterium
Type
Pris
Navn
Pris
Beskrivelse
Kriteriet består av to underkriterier: timepris og stykkpriser. Leverandør skal i kostnadsberegningen fylle ut vedlagt prisskjema, og levere som vedlegg til tilbudet i Excel-format. Se mer informasjon i konkurransegrunnlaget.
Category of award threshold criterion
Vekt (prosent, presis)
Tildelingskriterium - tallverdi
50
Kriterium
Type
Kvalitet
Navn
Dedikerte ressurser
Beskrivelse
Leverandør skal benytte vedlagte "Ressursskjema", og tilby minimum 3 og maksimum 15 dedikerte ressurser. Dette skal være de ressursene hos leverandør som kan tilbys i minikonkurranser og gjennomføre oppdrag på denne avtalen. Det som vil evalueres er de dedikerte ressursenes kompetanse og erfaring i forhold til det denne avtalen omfatter, med særlig vekt på praktisk gjennomføring av anskaffelser, slik det fremkommer av ressursskjemaet. Se mer informasjon i konkurransegrunnlaget.
Category of award threshold criterion
Vekt (prosent, presis)
Tildelingskriterium - tallverdi
30
Kriterium
Type
Kvalitet
Navn
Oppdragsforståelse / løsningsbeskrivelse
Beskrivelse
Leverandør bes vedlegge sin forståelse av oppdraget og løsningsbeskrivelse. Besvarelsen skal være på maks. 3 A4-sider. Se mer informasjon i konkurransegrunnlaget.
Category of award threshold criterion
Vekt (prosent, presis)
Tildelingskriterium - tallverdi
20
Kriterium
Type
Kvalitet
Navn
Miljø
Beskrivelse
Oppdragsgiver benytter unntaksbestemmelsen i FOA § 7-9 femte ledd, og vekter ikke klima- og miljøhensyn etter andre ledd. Det vurderes at anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig, og dette begrunnes nedenfor. Anskaffelsens art er rådgiver-/konsulenttjenester, og hovedytelsen er menneskers arbeidsinnsats. Klima- og miljøbelastningen kan antas å være omtrent som en gjennomsnittlig ansatt. Typiske belastninger for dette er knyttet til forbruk/bruk av kontorbygg, -plass, og -utstyr, samt jobbreiser, avfallsgenerering, og lignende. Det vurderes at de potensielle belastningene ikke knytter seg til anskaffelsens art. Det som knytter seg til anskaffelsens art, altså arbeidsinnsatsen som skal ytes, vurderes å medføre uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning.
Category of award threshold criterion
Vekt (prosent, presis)
Tildelingskriterium - tallverdi
0
5.1.11 Anskaffelsesdokumenter
Frist for å be om tilleggsopplysninger
20.08.2025 00:00
Adresse på anskaffelsesdokumentene
5.1.12 Vilkår for anskaffelsen
Vilkår for innlevering
Elektronisk innlevering
Obligatorisk
Adresse for innlevering
Språk som anbud eller forespørsler om å delta kan sendes inn på
norsk
Elektronisk katalog
Tillatt
Varianter
Ikke tillatt
Tilbyder kan inngi mer enn ett tilbud
Tillatt
Frist for mottak av tilbud
28.08.2025 12:00
Frist til anbudet må være gyldig, Dag
89
Informasjon om offentlig åpning
Dato/klokkeslett
28.08.2025 12:05
Vilkår for kontrakt
Gjennomføringen av kontrakten skal skje innenfor rammen av programmer for vernet sysselsetting
Nei
Elektronisk fakturering
Obligatorisk
5.1.15 Teknikker
Rammeavtale
Rammeavtale med gjenåpning av konkurransen
Maks antall deltakere
5
Informasjon om den dynamiske innkjøpsordningen
Ingen
5.1.16 Nærmere informasjon, mekling og revisjon
Virksomhet som gjennomfører klagebehandling
Møre og Romsdal tingrett -
Informasjon om tidsfrister for gjennomgang
Iht. regelverk
Del 8: Virksomheter
8.1 ORG-0001
Offisielt navn
Ålesund kommune
Registreringsnummer
929911709
Departement
Innkjøp
Postadresse
Keiser Wilhelms gate 11
By
Ålesund
Postnummer
6003
Underenhet i land
Møre og Romsdal (NO0A3)
Land
Norge
Kontaktpunkt
Jonette Valaas Skare
E-post
jonette.valaas.skare@alesund.kommune.no
Telefon
+4770162000
Rollene til denne virksomheten
8.1 ORG-0002
Offisielt navn
Møre og Romsdal tingrett
Registreringsnummer
926 723 200
Postadresse
Postboks 1354
By
Ålesund
Postnummer
6001
Underenhet i land
Møre og Romsdal (NO0A3)
Land
Norge
E-post
more.og.romsdal.tingrett@domstol.no
Telefon
70 33 47 00
Rollene til denne virksomheten
Kunngjøringsinformasjon
Varselidentifikator/-versjon
ca907ced-e154-4d0f-8f86-317904d8b552 01
Type skjema
Konkurranse
Type varsel
Melding om kontrakt eller konsesjon – standardregime
Varsel utsendelsesdato
08.07.2025 13:28
Varsel om utsendelsesdato (eSender)
08.07.2025 13:30
Språk der denne kunngjøringen er offisielt tilgjengelig
norsk, English
Ålesund kommune
Tilbudsfrist:
28.08.2025 / 12:00
- Referanse
- 2025-110895
- Kunngjøringsdato
- 09.07.2025
- Estimert verdi
- 20 000 000 NOK
- Utførelsessted
- Møre og Romsdal
- Type kunngjøring
- Kunngjøring av konkurranse
- Hovedaktivitet
- Alminnelig offentlig tjenesteyting
Kategori (CPV)
Konkurransedokumenter
Se alle dokumenter tilhørende konkurransen i oppdragsgiverens støtteverktøy
Gå til dokumenter