Evaluering av effekt på ulykker ved bruk av automatisk trafikkontroll (ATK) – En oppdatering
Anskaffelsens tidslinje (Beta)
Høy fart er ofte en medvirkende faktor til at dødsulykker skjer, og er av stor betydning for hvilket skadeomfang dødsulykker får. Høy fart kategoriseres i Statens vegvesens Dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken (Statens vegvesens rapporter nr. 1014, 2024) som høy fart etter forholdene, fart over fartsgrensen, og fart godt over fartsgrensen. Høy fart har vært medvirkende til at ulykken skjedde i 24 ulykker (25 pst.) i 2023. Av disse ulykkene har høy fart etter forholdene vært medvirkende i 3 ulykker, fart over fartsgrensen i 11 ulykker og fart godt over fartsgrensen i 10 ulykker. I perioden 2014-2023 har det i gjennomsnitt vært 33 ulykker per år hvor høy fart har vært medvirkende til at ulykken har skjedd, det utgjør 32 pst av alle dødsulykker på veinettet. Automatisk trafikkontroll (ATK) er et egnet trafikksikkerhetstiltak på steder hvor det er særlig viktig at fartsgrensen overholdes. De fysiske boksene er alltid varslet ved skilting, og har en hastighetsreduserende effekt uavhengig av om de er påskrudd eller ikke. Tiltaket er også spesielt ved at det kun påvirker de trafikantene som beveger seg over tillatt hastighet på stedet, og ikke de som holder fartsgrensen. ATK kan derfor ha påvirkningskraft på ulykker hvor medvirkende årsak er fart over fartsgrensen og fart godt over fartsgrensen, men ikke på ulykker hvor medvirkende årsak er for høy fart etter forholdene. Effekten av punkt- og streknings ATK på ulykker i Norge ble evaluert av Transportøkonomisk institutt (TØI) i 2014 (TØI rapport 1339/2014 og 1384/2014). Siden den gang har det skjedd endringer med hensyn til trafikkarbeidet, veinettet og bruken av ATK. Samferdselsdepartementet ønsker derfor at evalueringen av effekten på ulykker ved bruk av punkt- og streknings-ATK skal oppdateres. Endelig leveringsfrist for avtalen er 1.12.2025. Anslått verdi for anskaffelsen er kr 1 000 000 ekskl. mva.
Del 1: Kjøper
1.1 Kjøper
Offisielt navn
Samferdselsdepartementet
Juridisk type kjøper
Sentral statlig myndighet
Oppdragsgivers virksomhet
Alminnelig offentlig tjenesteyting
Del 2: Prosedyre
2.1 Prosedyre
Tittel
Evaluering av effekt på ulykker ved bruk av automatisk trafikkontroll (ATK) – En oppdatering
Beskrivelse
Høy fart er ofte en medvirkende faktor til at dødsulykker skjer, og er av stor betydning for hvilket skadeomfang dødsulykker får. Høy fart kategoriseres i Statens vegvesens Dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken (Statens vegvesens rapporter nr. 1014, 2024) som høy fart etter forholdene, fart over fartsgrensen, og fart godt over fartsgrensen. Høy fart har vært medvirkende til at ulykken skjedde i 24 ulykker (25 pst.) i 2023. Av disse ulykkene har høy fart etter forholdene vært medvirkende i 3 ulykker, fart over fartsgrensen i 11 ulykker og fart godt over fartsgrensen i 10 ulykker. I perioden 2014-2023 har det i gjennomsnitt vært 33 ulykker per år hvor høy fart har vært medvirkende til at ulykken har skjedd, det utgjør 32 pst av alle dødsulykker på veinettet. Automatisk trafikkontroll (ATK) er et egnet trafikksikkerhetstiltak på steder hvor det er særlig viktig at fartsgrensen overholdes. De fysiske boksene er alltid varslet ved skilting, og har en hastighetsreduserende effekt uavhengig av om de er påskrudd eller ikke. Tiltaket er også spesielt ved at det kun påvirker de trafikantene som beveger seg over tillatt hastighet på stedet, og ikke de som holder fartsgrensen. ATK kan derfor ha påvirkningskraft på ulykker hvor medvirkende årsak er fart over fartsgrensen og fart godt over fartsgrensen, men ikke på ulykker hvor medvirkende årsak er for høy fart etter forholdene. Effekten av punkt- og streknings ATK på ulykker i Norge ble evaluert av Transportøkonomisk institutt (TØI) i 2014 (TØI rapport 1339/2014 og 1384/2014). Siden den gang har det skjedd endringer med hensyn til trafikkarbeidet, veinettet og bruken av ATK. Samferdselsdepartementet ønsker derfor at evalueringen av effekten på ulykker ved bruk av punkt- og streknings-ATK skal oppdateres. Endelig leveringsfrist for avtalen er 1.12.2025. Anslått verdi for anskaffelsen er kr 1 000 000 ekskl. mva.
Prosedyreidentifikator
75af8051-5a68-4510-a573-76974b47f27b
Intern identifikator
25/3586
Type prosedyre
andre ett-trinnsprosedyrer
2.1.1 Hensikt
Kontraktens art
Tjenester
Hoved klassifisering
Forsknings- og utviklingsvirksomhet og tilhørende konsulenttjenester
Ytterligere klassifisering
Konsulentvirksomhet i forbindelse med forskning og utvikling
Ytterligere klassifisering
Konsulentvirksomhet i forbindelse med forskning
2.1.2 Sted for gjennomføring
Hvor som helst
2.1.3 Verdi
Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift, Norwegian krone
1,000,000
2.1.4 Generell informasjon
Annet
Anskaffelseforskriften
2.1.6 Grunnlag for avvisning
Sources of grounds for exclusion
Notice
Corruption
.
Fraud
.
Breaching obligation relating to payment of social security contributions
.
Del 5: Delkontrakt
5.1 Delkontrakt LOT-0000
Tittel
Evaluering av effekt på ulykker ved bruk av automatisk trafikkontroll (ATK) – En oppdatering
Beskrivelse
Høy fart er ofte en medvirkende faktor til at dødsulykker skjer, og er av stor betydning for hvilket skadeomfang dødsulykker får. Høy fart kategoriseres i Statens vegvesens Dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken (Statens vegvesens rapporter nr. 1014, 2024) som høy fart etter forholdene, fart over fartsgrensen, og fart godt over fartsgrensen. Høy fart har vært medvirkende til at ulykken skjedde i 24 ulykker (25 pst.) i 2023. Av disse ulykkene har høy fart etter forholdene vært medvirkende i 3 ulykker, fart over fartsgrensen i 11 ulykker og fart godt over fartsgrensen i 10 ulykker. I perioden 2014-2023 har det i gjennomsnitt vært 33 ulykker per år hvor høy fart har vært medvirkende til at ulykken har skjedd, det utgjør 32 pst av alle dødsulykker på veinettet. Automatisk trafikkontroll (ATK) er et egnet trafikksikkerhetstiltak på steder hvor det er særlig viktig at fartsgrensen overholdes. De fysiske boksene er alltid varslet ved skilting, og har en hastighetsreduserende effekt uavhengig av om de er påskrudd eller ikke. Tiltaket er også spesielt ved at det kun påvirker de trafikantene som beveger seg over tillatt hastighet på stedet, og ikke de som holder fartsgrensen. ATK kan derfor ha påvirkningskraft på ulykker hvor medvirkende årsak er fart over fartsgrensen og fart godt over fartsgrensen, men ikke på ulykker hvor medvirkende årsak er for høy fart etter forholdene. Effekten av punkt- og streknings ATK på ulykker i Norge ble evaluert av Transportøkonomisk institutt (TØI) i 2014 (TØI rapport 1339/2014 og 1384/2014). Siden den gang har det skjedd endringer med hensyn til trafikkarbeidet, veinettet og bruken av ATK. Samferdselsdepartementet ønsker derfor at evalueringen av effekten på ulykker ved bruk av punkt- og streknings-ATK skal oppdateres. Endelig leveringsfrist for avtalen er 1.12.2025. Anslått verdi for anskaffelsen er kr 1 000 000 ekskl. mva.
Intern identifikator
25/3586
5.1.1 Hensikt
Kontraktens art
Tjenester
Hoved klassifisering
Forsknings- og utviklingsvirksomhet og tilhørende konsulenttjenester
Ytterligere klassifisering
Konsulentvirksomhet i forbindelse med forskning og utvikling
Ytterligere klassifisering
Konsulentvirksomhet i forbindelse med forskning
5.1.2 Sted for gjennomføring
Hvor som helst
5.1.3 Anslått varighet
Startdato
01.09.2025
Sluttdato
01.12.2025
5.1.5 Verdi
Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift, Norwegian krone
1,000,000
5.1.6 Generell informasjon
Reservert deltakelse
Ingen
5.1.11 Anskaffelsesdokumenter
Adresse på anskaffelsesdokumentene
5.1.12 Vilkår for anskaffelsen
Vilkår for innlevering
Elektronisk innlevering
Obligatorisk
Adresse for innlevering
Språk som anbud eller forespørsler om å delta kan sendes inn på
norsk
Elektronisk katalog
Ikke tillatt
Frist for mottak av tilbud
19.08.2025 12:00
Vilkår for kontrakt
Gjennomføringen av kontrakten skal skje innenfor rammen av programmer for vernet sysselsetting
Nei
Elektronisk fakturering
Tillatt
5.1.15 Teknikker
Rammeavtale
Ingen/nei
Informasjon om den dynamiske innkjøpsordningen
Ingen
5.1.16 Nærmere informasjon, mekling og revisjon
Virksomhet som gjennomfører klagebehandling
Oslo Tingrett -
Virksomhet som gir mer informasjon om klagebehandling
Oslo Tingrett -
Del 8: Virksomheter
8.1 ORG-0001
Offisielt navn
Samferdselsdepartementet
Registreringsnummer
972417904
Postadresse
Postboks 8010 Dep.
By
OSLO
Postnummer
0030
Underenhet i land
Oslo (NO081)
Land
Norge
Kontaktpunkt
Fredrik Eyde Grythe
E-post
fredrik-eyde.grythe@sd.dep.no
Telefon
+47 22249090
Internett-adresse
Rollene til denne virksomheten
8.1 ORG-0002
Offisielt navn
Oslo Tingrett
Registreringsnummer
926725939
Postadresse
Postboks 2106 Vika
By
Oslo
Postnummer
0125
Underenhet i land
Oslo (NO081)
Land
Norge
E-post
oslo.tingrett@domstol.no
Telefon
+47 22035200
Internett-adresse
Rollene til denne virksomheten
Kunngjøringsinformasjon
Varselidentifikator/-versjon
7b20345b-fcd6-4f00-9da0-22626fe37a2a 01
Type skjema
Konkurranse
Type varsel
Melding om kontrakt eller konsesjon – standardregime
Varsel utsendelsesdato
08.07.2025 13:54
Varsel om utsendelsesdato (eSender)
08.07.2025 15:00
Språk der denne kunngjøringen er offisielt tilgjengelig
norsk
Samferdselsdepartementet
Tilbudsfrist:
19.08.2025 / 12:00
- Referanse
- 2025-110865
- Kunngjøringsdato
- 09.07.2025
- Estimert verdi
- 1 000 000 NOK
- Utførelsessted
- Ikke stedbunden
- Type kunngjøring
- Kunngjøring av konkurranse
- Hovedaktivitet
- Alminnelig offentlig tjenesteyting
Kategori (CPV)
Konkurransedokumenter
Se alle dokumenter tilhørende konkurransen i oppdragsgiverens støtteverktøy
Gå til dokumenter