Hopp til hovedinnhold
StartSøk og filterEvaluering av effekt på ulykker ved bruk av automatisk trafikkontroll (ATK) – En oppdatering
Konkurranse
Kunngjøring av konkurranse
Aktiv
Kunngjort i Norge

Evaluering av effekt på ulykker ved bruk av automatisk trafikkontroll (ATK) – En oppdatering

Anskaffelsens tidslinje (Beta)

Planlegging
0
Resultat
0

Høy fart er ofte en medvirkende faktor til at dødsulykker skjer, og er av stor betydning for hvilket skadeomfang dødsulykker får. Høy fart kategoriseres i Statens vegvesens Dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken (Statens vegvesens rapporter nr. 1014, 2024) som høy fart etter forholdene, fart over fartsgrensen, og fart godt over fartsgrensen. Høy fart har vært medvirkende til at ulykken skjedde i 24 ulykker (25 pst.) i 2023. Av disse ulykkene har høy fart etter forholdene vært medvirkende i 3 ulykker, fart over fartsgrensen i 11 ulykker og fart godt over fartsgrensen i 10 ulykker. I perioden 2014-2023 har det i gjennomsnitt vært 33 ulykker per år hvor høy fart har vært medvirkende til at ulykken har skjedd, det utgjør 32 pst av alle dødsulykker på veinettet. Automatisk trafikkontroll (ATK) er et egnet trafikksikkerhetstiltak på steder hvor det er særlig viktig at fartsgrensen overholdes. De fysiske boksene er alltid varslet ved skilting, og har en hastighetsreduserende effekt uavhengig av om de er påskrudd eller ikke. Tiltaket er også spesielt ved at det kun påvirker de trafikantene som beveger seg over tillatt hastighet på stedet, og ikke de som holder fartsgrensen. ATK kan derfor ha påvirkningskraft på ulykker hvor medvirkende årsak er fart over fartsgrensen og fart godt over fartsgrensen, men ikke på ulykker hvor medvirkende årsak er for høy fart etter forholdene. Effekten av punkt- og streknings ATK på ulykker i Norge ble evaluert av Transportøkonomisk institutt (TØI) i 2014 (TØI rapport 1339/2014 og 1384/2014). Siden den gang har det skjedd endringer med hensyn til trafikkarbeidet, veinettet og bruken av ATK. Samferdselsdepartementet ønsker derfor at evalueringen av effekten på ulykker ved bruk av punkt- og streknings-ATK skal oppdateres. Endelig leveringsfrist for avtalen er 1.12.2025. Anslått verdi for anskaffelsen er kr 1 000 000 ekskl. mva.

Del 1: Kjøper

1.1 Kjøper

Offisielt navn

Samferdselsdepartementet

Juridisk type kjøper

Sentral statlig myndighet

Oppdragsgivers virksomhet

Alminnelig offentlig tjenesteyting

Del 2: Prosedyre

2.1 Prosedyre

Tittel

Evaluering av effekt på ulykker ved bruk av automatisk trafikkontroll (ATK) – En oppdatering

Beskrivelse

Høy fart er ofte en medvirkende faktor til at dødsulykker skjer, og er av stor betydning for hvilket skadeomfang dødsulykker får. Høy fart kategoriseres i Statens vegvesens Dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken (Statens vegvesens rapporter nr. 1014, 2024) som høy fart etter forholdene, fart over fartsgrensen, og fart godt over fartsgrensen. Høy fart har vært medvirkende til at ulykken skjedde i 24 ulykker (25 pst.) i 2023. Av disse ulykkene har høy fart etter forholdene vært medvirkende i 3 ulykker, fart over fartsgrensen i 11 ulykker og fart godt over fartsgrensen i 10 ulykker. I perioden 2014-2023 har det i gjennomsnitt vært 33 ulykker per år hvor høy fart har vært medvirkende til at ulykken har skjedd, det utgjør 32 pst av alle dødsulykker på veinettet. Automatisk trafikkontroll (ATK) er et egnet trafikksikkerhetstiltak på steder hvor det er særlig viktig at fartsgrensen overholdes. De fysiske boksene er alltid varslet ved skilting, og har en hastighetsreduserende effekt uavhengig av om de er påskrudd eller ikke. Tiltaket er også spesielt ved at det kun påvirker de trafikantene som beveger seg over tillatt hastighet på stedet, og ikke de som holder fartsgrensen. ATK kan derfor ha påvirkningskraft på ulykker hvor medvirkende årsak er fart over fartsgrensen og fart godt over fartsgrensen, men ikke på ulykker hvor medvirkende årsak er for høy fart etter forholdene. Effekten av punkt- og streknings ATK på ulykker i Norge ble evaluert av Transportøkonomisk institutt (TØI) i 2014 (TØI rapport 1339/2014 og 1384/2014). Siden den gang har det skjedd endringer med hensyn til trafikkarbeidet, veinettet og bruken av ATK. Samferdselsdepartementet ønsker derfor at evalueringen av effekten på ulykker ved bruk av punkt- og streknings-ATK skal oppdateres. Endelig leveringsfrist for avtalen er 1.12.2025. Anslått verdi for anskaffelsen er kr 1 000 000 ekskl. mva.

Prosedyreidentifikator

75af8051-5a68-4510-a573-76974b47f27b

Intern identifikator

25/3586

Type prosedyre

andre ett-trinnsprosedyrer

2.1.1 Hensikt

Kontraktens art

Tjenester

Hoved klassifisering

Forsknings- og utviklingsvirksomhet og tilhørende konsulenttjenester

Ytterligere klassifisering

Konsulentvirksomhet i forbindelse med forskning og utvikling

Ytterligere klassifisering

Konsulentvirksomhet i forbindelse med forskning

2.1.2 Sted for gjennomføring

Hvor som helst

2.1.3 Verdi

Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift, Norwegian krone

1,000,000

2.1.4 Generell informasjon

Annet

Anskaffelseforskriften

2.1.6 Grunnlag for avvisning

Sources of grounds for exclusion

Notice

Corruption

.

Fraud

.

Breaching obligation relating to payment of social security contributions

.

Del 5: Delkontrakt

5.1 Delkontrakt LOT-0000

Tittel

Evaluering av effekt på ulykker ved bruk av automatisk trafikkontroll (ATK) – En oppdatering

Beskrivelse

Høy fart er ofte en medvirkende faktor til at dødsulykker skjer, og er av stor betydning for hvilket skadeomfang dødsulykker får. Høy fart kategoriseres i Statens vegvesens Dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken (Statens vegvesens rapporter nr. 1014, 2024) som høy fart etter forholdene, fart over fartsgrensen, og fart godt over fartsgrensen. Høy fart har vært medvirkende til at ulykken skjedde i 24 ulykker (25 pst.) i 2023. Av disse ulykkene har høy fart etter forholdene vært medvirkende i 3 ulykker, fart over fartsgrensen i 11 ulykker og fart godt over fartsgrensen i 10 ulykker. I perioden 2014-2023 har det i gjennomsnitt vært 33 ulykker per år hvor høy fart har vært medvirkende til at ulykken har skjedd, det utgjør 32 pst av alle dødsulykker på veinettet. Automatisk trafikkontroll (ATK) er et egnet trafikksikkerhetstiltak på steder hvor det er særlig viktig at fartsgrensen overholdes. De fysiske boksene er alltid varslet ved skilting, og har en hastighetsreduserende effekt uavhengig av om de er påskrudd eller ikke. Tiltaket er også spesielt ved at det kun påvirker de trafikantene som beveger seg over tillatt hastighet på stedet, og ikke de som holder fartsgrensen. ATK kan derfor ha påvirkningskraft på ulykker hvor medvirkende årsak er fart over fartsgrensen og fart godt over fartsgrensen, men ikke på ulykker hvor medvirkende årsak er for høy fart etter forholdene. Effekten av punkt- og streknings ATK på ulykker i Norge ble evaluert av Transportøkonomisk institutt (TØI) i 2014 (TØI rapport 1339/2014 og 1384/2014). Siden den gang har det skjedd endringer med hensyn til trafikkarbeidet, veinettet og bruken av ATK. Samferdselsdepartementet ønsker derfor at evalueringen av effekten på ulykker ved bruk av punkt- og streknings-ATK skal oppdateres. Endelig leveringsfrist for avtalen er 1.12.2025. Anslått verdi for anskaffelsen er kr 1 000 000 ekskl. mva.

Intern identifikator

25/3586

5.1.1 Hensikt

Kontraktens art

Tjenester

Hoved klassifisering

Forsknings- og utviklingsvirksomhet og tilhørende konsulenttjenester

Ytterligere klassifisering

Konsulentvirksomhet i forbindelse med forskning og utvikling

Ytterligere klassifisering

Konsulentvirksomhet i forbindelse med forskning

5.1.2 Sted for gjennomføring

Hvor som helst

5.1.3 Anslått varighet

Startdato

01.09.2025

Sluttdato

01.12.2025

5.1.5 Verdi

Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift, Norwegian krone

1,000,000

5.1.6 Generell informasjon

Reservert deltakelse

Ingen

5.1.11 Anskaffelsesdokumenter

5.1.12 Vilkår for anskaffelsen

Vilkår for innlevering

Elektronisk innlevering

Obligatorisk

Språk som anbud eller forespørsler om å delta kan sendes inn på

norsk

Elektronisk katalog

Ikke tillatt

Frist for mottak av tilbud

19.08.2025 12:00

Vilkår for kontrakt

Gjennomføringen av kontrakten skal skje innenfor rammen av programmer for vernet sysselsetting

Nei

Elektronisk fakturering

Tillatt

5.1.15 Teknikker

Rammeavtale

Ingen/nei

Informasjon om den dynamiske innkjøpsordningen

Ingen

5.1.16 Nærmere informasjon, mekling og revisjon

Virksomhet som gjennomfører klagebehandling

Oslo Tingrett -

Virksomhet som gir mer informasjon om klagebehandling

Oslo Tingrett -

Del 8: Virksomheter

8.1 ORG-0001

Offisielt navn

Samferdselsdepartementet

Registreringsnummer

972417904

Postadresse

Postboks 8010 Dep.

By

OSLO

Postnummer

0030

Underenhet i land

Oslo (NO081)

Land

Norge

Kontaktpunkt

Fredrik Eyde Grythe

E-post

fredrik-eyde.grythe@sd.dep.no

Telefon

+47 22249090

Rollene til denne virksomheten

8.1 ORG-0002

Offisielt navn

Oslo Tingrett

Registreringsnummer

926725939

Postadresse

Postboks 2106 Vika

By

Oslo

Postnummer

0125

Underenhet i land

Oslo (NO081)

Land

Norge

E-post

oslo.tingrett@domstol.no

Telefon

+47 22035200

Rollene til denne virksomheten

Kunngjøringsinformasjon

Varselidentifikator/-versjon

7b20345b-fcd6-4f00-9da0-22626fe37a2a 01

Type skjema

Konkurranse

Type varsel

Melding om kontrakt eller konsesjon – standardregime

Varsel utsendelsesdato

08.07.2025 13:54

Varsel om utsendelsesdato (eSender)

08.07.2025 15:00

Språk der denne kunngjøringen er offisielt tilgjengelig

norsk

Samferdselsdepartementet

Tilbudsfrist:

19.08.2025 / 12:00

Referanse
2025-110865
Kunngjøringsdato
09.07.2025
Estimert verdi
1 000 000 NOK
Utførelsessted
Ikke stedbunden
Type kunngjøring
Kunngjøring av konkurranse
Hovedaktivitet
Alminnelig offentlig tjenesteyting

Kategori (CPV)

Konkurransedokumenter

Se alle dokumenter tilhørende konkurransen i oppdragsgiverens støtteverktøy

Gå til dokumenter