E39 Skredsikring Skredestranda
Anskaffelsens tidslinje (Beta)
Arbeidet består i hovedsak av: - Bygging av skredvoller og skredmagasin - Sprengningsarbeider - Muring og erosjonssikring - Bygging av ca. 12 m lang bru over Sætregjølet - Nye stikkrenner igjennom E39 - Omlegging av trafikken Prosjektet gjennomføres som modellbasert. For bruarbeidet vil dette gjennomføres tegningsbasert. Arbeidsområdet i Skredestranda er utsatt for både jordskred og snøskred, og med bakgrunn i dette skal arbeidene utføres på 3 sesonger. Basert på tidspunktene på tidligere skred, er det vedtatt at det ikke skal utføres arbeid i Skredestranda i fra 01.11 – 15.04.
Del 1: Kjøper
1.1 Kjøper
Offisielt navn
Statens vegvesen
Juridisk type kjøper
Sentral statlig myndighet
Oppdragsgivers virksomhet
Alminnelig offentlig tjenesteyting
Del 2: Prosedyre
2.1 Prosedyre
Tittel
E39 Skredsikring Skredestranda
Beskrivelse
Arbeidet består i hovedsak av: - Bygging av skredvoller og skredmagasin - Sprengningsarbeider - Muring og erosjonssikring - Bygging av ca. 12 m lang bru over Sætregjølet - Nye stikkrenner igjennom E39 - Omlegging av trafikken Prosjektet gjennomføres som modellbasert. For bruarbeidet vil dette gjennomføres tegningsbasert. Arbeidsområdet i Skredestranda er utsatt for både jordskred og snøskred, og med bakgrunn i dette skal arbeidene utføres på 3 sesonger. Basert på tidspunktene på tidligere skred, er det vedtatt at det ikke skal utføres arbeid i Skredestranda i fra 01.11 – 15.04.
Prosedyreidentifikator
1588573f-a76a-4210-b981-0b7907ecb2d4
Tidligere varsel
063185ce-ad71-4108-af94-29ac72831c5b-01
Intern identifikator
24/323884
Type prosedyre
Åpen
2.1.1 Hensikt
Kontraktens art
Bygge- og anleggsarbeid
Hoved klassifisering
Bygge- og anleggsvirksomhet
Ytterligere klassifisering
Sprenging
Ytterligere klassifisering
Anleggsarbeid i forbindelse med bruer
Ytterligere klassifisering
Murerarbeid
2.1.2 Sted for gjennomføring
Underenhet i land
Vestland (NO0A2)
Land
Norge
2.1.3 Verdi
Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift, Norwegian krone
45,600,000
2.1.4 Generell informasjon
Tilleggsinformasjon
Tilbudskonferanse vil finne sted 2025-03-25 med møtested Nordfjordeid kontorsted kl. 10:00
Annet
Anskaffelseforskriften
Del 5: Delkontrakt
5.1 Delkontrakt LOT-0000
Tittel
E39 Skredsikring Skredestranda
Beskrivelse
Arbeidet består i hovedsak av: - Bygging av skredvoller og skredmagasin - Sprengningsarbeider - Muring og erosjonssikring - Bygging av ca. 12 m lang bru over Sætregjølet - Nye stikkrenner igjennom E39 - Omlegging av trafikken Prosjektet gjennomføres som modellbasert. For bruarbeidet vil dette gjennomføres tegningsbasert. Arbeidsområdet i Skredestranda er utsatt for både jordskred og snøskred, og med bakgrunn i dette skal arbeidene utføres på 3 sesonger. Basert på tidspunktene på tidligere skred, er det vedtatt at det ikke skal utføres arbeid i Skredestranda i fra 01.11 – 15.04.
Intern identifikator
24/323884
5.1.1 Hensikt
Kontraktens art
Bygge- og anleggsarbeid
Hoved klassifisering
Bygge- og anleggsvirksomhet
Ytterligere klassifisering
Sprenging
Ytterligere klassifisering
Anleggsarbeid i forbindelse med bruer
Ytterligere klassifisering
Murerarbeid
5.1.2 Sted for gjennomføring
Underenhet i land
Vestland (NO0A2)
Land
Norge
5.1.5 Verdi
Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift, Norwegian krone
45,600,000
5.1.6 Generell informasjon
Tilleggsinformasjon
Tilbudskonferanse vil finne sted 2025-03-25 med møtested Nordfjordeid kontorsted kl. 10:00
5.1.10 Tildelingskriterier
Kriterium
Type
Pris
Navn
Laveste pris
Beskrivelse
Oppdragsgiver vil velge tilbud på grunnlag av den laveste prisen
Category of award threshold criterion
Vekt (prosent, presis)
Tildelingskriterium - tallverdi
100
Kriterium
Type
Kvalitet
Beskrivelse
Prosjektet omfatter bygging av fire rasvoller, to magasin og ny bru ved Sætregjølet. I tillegg skal det settes opp nytt rekkverk og stikkrenner skal utskiftes. Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til: - Materialer: o Produksjon og transport av naturstein (47,8%) o Anleggsmaskiner (24,8%) o Plasstøpt betong (9,6%) o Betong elementer (3,1%) o Asfalt (2,7%) o Stål, armering og bolter (2%) Det er tydelig at produksjonen av naturstein utgjør hovedtyngden av klimagassutslippet i prosjektet. Det er per i dag ikke mulig å bruke EPD’er for vekting av indirekte klimagassutslipp da det ikke finnes tilstrekkelig EPD’er på produksjonen av den typen av naturstein som skal brukes. Med henhold til dette vurderes markedet ikke modent per dags dato og med grunn i dette vurderes det at bruk av tildelingskriterier i dette fall ikke gir noen betydelig klima og miljøgevinst. Arbeidet i prosjektet er i hovedsak naturlig å utføre med tungt utstyr. Terrenget er bratt og krevende, samt langt fra tettsteder med god tilgang på elektriske maskiner. Under prosjekteringen så har prosjektet tilstrebet å få en massebalanse i prosjektet. Dette har ei stor påvirkning med tanke på prosjektet sitt samla utslipp, og gir helt klart en vesentlig besparelse inn i det totale utsleppet. Slik vil mesteparten av massene flyttes internt i prosjektet og en unngår unødig massetransport både inn og ut av anlegget. Målet med klimavekting er en reduksjon av CO2e-utslepp, og prosjekteringsløysinga har bidraget til dette. Asfalt, betong, og stål utgjør en liten del av det totale utslippet i prosjektet og det vil være uforholdsmessig å vekte disse parameterne 30 %, når det ikke er et betydelig bidrag i utslepp. Statens vegvesen vil derfor oppnå en bedre miljøeffekt ved å stille krav i kontrakten fremfor å benytte seg av tildelingskriterier. Statens vegvesen stiller følgende krav i kontrakt: - Det blir satt krav til at alle maskiner og kjøretøy skal minimum ha Euro 6 og steg 4, C4. pkt. 6.3. - I hvert av årene i kontrakten skal minst 90% av alle kjørte meter med lette kjøretøy være utslippsfri. Med lette kjøretøy menes i denne bestemmelse: Personbil (M1/M1G), Lett varebil (N1/N1G). Med utslippsfri menes i denne bestemmelse: Motorkjøretøy som har framdrift basert på helelektrisk eller hydrogen. Kravene over gjelder ikke bruk av kjøretøy til transport til, fra og mellom arbeidssteder som ikke godtgjøres særskilt. Det skal ikke benyttes større kjøretøyer enn det som er nødvendig for å få utført aktuell arbeidsoppgave, C2. pkt 34. - Alle maskiner skal være utstyrt med egnet absorpsjonsmiddel, C2 32.8 - Innrapportering av klimadata/kontraktens energiforbruk, C2. - Det skal ikke lagres maskiner nærmere vassdrag enn 50 meter, C4 pkt 6.2 - Det skal ikke være forurensing av Hornindalsvatnet i anleggsperioden som kan skade fisk eller andre vannlevende organismer, C4 pkt 6.2. Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium.
Category of award threshold criterion
Vekt (prosent, presis)
Tildelingskriterium - tallverdi
0
5.1.15 Teknikker
Rammeavtale
Ingen/nei
Informasjon om den dynamiske innkjøpsordningen
Ingen
5.1.16 Nærmere informasjon, mekling og revisjon
Virksomhet som gjennomfører klagebehandling
Oslo tingrett -
Informasjon om tidsfrister for gjennomgang
Framkommer i konkurransegrunnlaget
Virksomhet som signerer kontrakten
Statens vegvesen
Del 6: Resultater
Verdien av alle kontrakter tildelt i denne prosedyren, Norwegian krone
45,600,000
6.1 Identifikator for resultatparti LOT-0000
Minst én vinner ble kåret.
6.1.2 Informasjon om vinnere
Vinner
Offisielt navn
OTTAR DVERGSDAL AS
Betalingsmiddelidentifikator
E39 Skredsikring Skredestranda - OTTAR DVERGSDAL AS
Identifikator for parti eller gruppe med partier
LOT-0000
Verdien av resultatet
Norwegian krone (33,109,986)
Underleverandører
Nei
Informasjon om kontrakt
Identifikator for kontrakten
E39 Skredsikring Skredestranda - OTTAR DVERGSDAL AS
Datoen da vinneren ble kåret
30.04.2025
Dato for kontraktens inngåelse
18.05.2025
Virksomhet som signerer kontrakten
Statens vegvesen
6.1.4 Statistisk informasjon
Mottatte tilbud eller forespørsler om å delta
Type mottatte innleveringer
Tilbud
Antall anbud eller forespørsler om å delta mottatt
8
Del 8: Virksomheter
8.1 ORG-0001
Offisielt navn
Statens vegvesen
Registreringsnummer
971032081
Departement
Fellesfunksjoner
Postadresse
Skoggata 19
By
Moss
Postnummer
1500
Underenhet i land
Innlandet (NO020)
Land
Norge
Kontaktpunkt
Marianne Rogne
E-post
marianne.rogne@vegvesen.no
Telefon
+47 41564215
Internett-adresse
Rollene til denne virksomheten
8.1 ORG-0002
Offisielt navn
Oslo tingrett
Registreringsnummer
926725939
Postadresse
C.J. Hambros plass 4
By
Oslo
Postnummer
0125
Underenhet i land
Oslo (NO081)
Land
Norge
E-post
oslo.tingrett@domstol.no
Telefon
+47 22035200
Rollene til denne virksomheten
8.1 ORG-0003
Offisielt navn
OTTAR DVERGSDAL AS
Registreringsnummer
991440526
Postadresse
Ospene 12
By
Skei i Jølster
Postnummer
6843
Underenhet i land
Vestland (NO0A2)
Land
Norge
E-post
chrisandre@ottardvergsdal.no
Telefon
+47 40200802
Rollene til denne virksomheten
Vinner av disse delkontraktene
LOT-0000
Kunngjøringsinformasjon
Varselidentifikator/-versjon
3959a2a7-a819-4d01-a0ea-70e03f20a7f4 01
Type skjema
Resultat
Type varsel
Kunngjøring om kontrakt eller konsesjonstildeling – standardregime
Varsel utsendelsesdato
19.06.2025 12:20
Varsel om utsendelsesdato (eSender)
19.06.2025 12:30
Språk der denne kunngjøringen er offisielt tilgjengelig
norsk
Statens vegvesen
Tildelt til:
OTTAR DVERGSDAL AS
Antall mottatte tilbud: 8
- Referanse
- 2025-109604
- Kunngjøringsdato
- 20.06.2025
- Estimert verdi
- 45 600 000 NOK
- Utførelsessted
- Vestland
- Type kunngjøring
- Kunngjøring av kontraktsinngåelse
- Hovedaktivitet
- Alminnelig offentlig tjenesteyting
Kategori (CPV)
Konkurransedokumenter
Fant ingen dokumenter for denne kunngjøringen. Finn lenken til oppdragsgivers støtteverktøy i kunngjøringen.