Hopp til hovedinnhold
StartSøk og filterDriftskontrakt 9502 Salten 2025-2030
Resultat
Kunngjøring av kontraktsinngåelse
Kunngjort i EØS

Driftskontrakt 9502 Salten 2025-2030

Anskaffelsens tidslinje (Beta)

Planlegging
0
Konkurranse
1

Oppdraget omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver, med funksjonsansvar for noen av oppgavene, på riksveger og riks-g/s-veger med tilhørende sideanlegg, sideområder, utstyr og installasjoner, i kommunene Bodø, Fauske, Saltdal, Sørfold, Hamarøy, og deler av Rana, samt rv 73 som går gjennom kommunene Grane og Hattfjelldal, i henhold til vegliste gitt i kap. D2-V1 og D2-S20. Arbeidet gjøres opp med rundsum for rundsumprosesser, iht. mengder og enhetspriser for øvrige prosesser og som regningsarbeid iht. timepriser for mannskap og maskiner. Kontrakten gjelder for perioden fra og med 01.09.2025, til og med 31.08.2030 for alle oppgavene som er beskrevet. Partene kan ved enighet om dette forlenge kontrakten til å gjelde også for en periode på ytterligere 12, 24 eller 36 måneder, jf. kap. C3, pkt. 21. Byggherren har opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder, fra og med 1. september i det året kontrakten var avtalt å skulle slutte (dvs. enten ved slutt opprinnelig kontraktsperiode, eller ved slutt forlenget kontraktsperiode iht. foregående avsnitt), til og med 31. august året etter. Vegnettet som omfattes av oppdraget (inkludert metrerte armer, ramper, kryssdeler og sideanleggsdeler, men ikke medregnet konnekteringslenker eller motgående kjørebaner) består av: 474 944 m veg totalt hvorav 430 523 m riksveg 40 616 m gang- og sykkelveg + 3 154 m ny gang- og sykkelveg iht kap D2-S20 3 779 m andre veger (kommunale og private) Trafikken på riksvegene har et variasjonsspenn fra omlag ÅDT 12 til omlag ÅDT 19709 og det forventes en årlig trafikkvekst på ca 1,6%. Oppdraget omfatter i hovedsak rutinemessige og andre driftsoppgaver, men også mindre vedlikeholdsoppgaver på vegnettet. Oppdraget omfatter også inspeksjon og registrering, planlegging av virksomheten, beredskap for vinterdrift og generell trafikkavvikling, dokumentasjon, rapportering til byggherren, informasjon til publikum og håndtering av andre oppgaver som er nødvendige for drift og vedlikehold av vegne

Del 1: Kjøper

1.1 Kjøper

Offisielt navn

Statens vegvesen

Juridisk type kjøper

Sentral statlig myndighet

Oppdragsgivers virksomhet

Alminnelig offentlig tjenesteyting

Del 2: Prosedyre

2.1 Prosedyre

Tittel

Driftskontrakt 9502 Salten 2025-2030

Beskrivelse

Oppdraget omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver, med funksjonsansvar for noen av oppgavene, på riksveger og riks-g/s-veger med tilhørende sideanlegg, sideområder, utstyr og installasjoner, i kommunene Bodø, Fauske, Saltdal, Sørfold, Hamarøy, og deler av Rana, samt rv 73 som går gjennom kommunene Grane og Hattfjelldal, i henhold til vegliste gitt i kap. D2-V1 og D2-S20. Arbeidet gjøres opp med rundsum for rundsumprosesser, iht. mengder og enhetspriser for øvrige prosesser og som regningsarbeid iht. timepriser for mannskap og maskiner. Kontrakten gjelder for perioden fra og med 01.09.2025, til og med 31.08.2030 for alle oppgavene som er beskrevet. Partene kan ved enighet om dette forlenge kontrakten til å gjelde også for en periode på ytterligere 12, 24 eller 36 måneder, jf. kap. C3, pkt. 21. Byggherren har opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder, fra og med 1. september i det året kontrakten var avtalt å skulle slutte (dvs. enten ved slutt opprinnelig kontraktsperiode, eller ved slutt forlenget kontraktsperiode iht. foregående avsnitt), til og med 31. august året etter. Vegnettet som omfattes av oppdraget (inkludert metrerte armer, ramper, kryssdeler og sideanleggsdeler, men ikke medregnet konnekteringslenker eller motgående kjørebaner) består av: 474 944 m veg totalt hvorav 430 523 m riksveg 40 616 m gang- og sykkelveg + 3 154 m ny gang- og sykkelveg iht kap D2-S20 3 779 m andre veger (kommunale og private) Trafikken på riksvegene har et variasjonsspenn fra omlag ÅDT 12 til omlag ÅDT 19709 og det forventes en årlig trafikkvekst på ca 1,6%. Oppdraget omfatter i hovedsak rutinemessige og andre driftsoppgaver, men også mindre vedlikeholdsoppgaver på vegnettet. Oppdraget omfatter også inspeksjon og registrering, planlegging av virksomheten, beredskap for vinterdrift og generell trafikkavvikling, dokumentasjon, rapportering til byggherren, informasjon til publikum og håndtering av andre oppgaver som er nødvendige for drift og vedlikehold av vegne

Prosedyreidentifikator

343fa14e-9313-49b0-8ba6-3ddb09b5a3e2

Tidligere varsel

ba323ad6-7b6d-47f7-8f82-a5d51d44afb0-01

Intern identifikator

24/57912

Type prosedyre

Konkurranse med forhandling med forhåndskunngjøring/ konkurranse med forhandling

Hovedtrekkene i prosedyren

Alle kvalifiserte leverandører inviteres til å inngi et første tilbud. Oppdragsgiver vil gjennomføre forhandlinger med 3-4 leverandører. Ved flere tilbud vil oppdragsgiver foreta en reduksjon/nedvalg av antallet tilbud.  Gjennomføring av forhandlinger : Oppdragsgiver vil gjennomføre forhandlinger med 3-4 leverandører. Ved flere tilbud vil oppdragsgiver foreta en reduksjon/nedvalg av antallet tilbud.  Reduksjon/nedvalg skal foretas på grunnlag av de oppgitte tildelingskriteriene, slik at de best rangerte tilbudene/løsningsforslagene, vil gå videre til neste fase, jf. anskaffelsesforskriften § 23-11.  En ev. reduksjon/nedvalg vil foretas før gjennomføring av forhandlinger. Oppdragsgiver forbeholder seg også retten til å redusere antall tilbud underveis i forhandlingene. Forhandlingene er i utgangspunktet planlagt gjennomført som ett eller flere separate fysiske møter mellom oppdragsgiver og hver av leverandørene i lokaler som oppdragsgiver stiller til disposisjon. Møtene kan bli gjennomført digitalt.   Det understrekes at oppdragsgiver ikke kan, overfor de øvrige leverandørene avsløre løsninger eller andre fortrolige opplysninger som en leverandør gir oppdragsgiver, uten leverandørens samtykke, jf. anskaffelsesforskriften § 23-10 (2).  Forhandlingene planlegges gjennomført i henhold til den foreløpige planen som angitt i konkurransegrunnlaget kapittel A2. Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å gjennomføre ytterligere forhandlingsmøter og be om ytterligere reviderte tilbud ved behov.  Nærmere informasjon om gjennomføringen av forhandlingen vil bli gitt i løpet av tilbudsfasen.  Hensikten med forhandlingsmøtene er at leverandørene skal få tilbakemeldinger som gjør at de kan levere et forbedret tilbud.  I forhandlingsmøtene vil oppdragsgiver gi leverandørene tilbakemeldinger på hvordan oppdragsgiver har vurdert leverandørenes tilbud opp mot tildelingskriteriene. Forhandlingsfasen avsluttes ved at oppdragsgiver fastsetter en frist for innlevering av endelig tilbud.

2.1.1 Hensikt

Kontraktens art

Tjenester

Hoved klassifisering

Drift av hovedveier

2.1.2 Sted for gjennomføring

Underenhet i land

Nordland/Nordlánnda (NO071)

Land

Norge

2.1.3 Verdi

Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift, Norwegian krone

1,500,000,000

2.1.4 Generell informasjon

Tilleggsinformasjon

Kompensasjon for deltakelse i konkurransen  Kvalifiserte leverandører som blir invitert til å levere tilbud, men som ikke tildeles kontrakten, vil bli honorert med kr 125 000,- inkl. mva. for deltakelse i konkurransen. Utbetaling av kompensasjon forutsetter at leverandøren leverer et første, revidert og/eller endelig tilbud. Kompensasjonen vil ikke bli utbetalt dersom tilbudet avvises.   Ut over eventuell kompensasjon etter avsnittet over må leverandøren selv dekke alle kostnader han påføres ved å delta i konkurransen.

Direktiv 2014/24/EU

Del 5: Delkontrakt

5.1 Delkontrakt LOT-0000

Tittel

Driftskontrakt 9502 Salten 2025-2030

Beskrivelse

Oppdraget omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver, med funksjonsansvar for noen av oppgavene, på riksveger og riks-g/s-veger med tilhørende sideanlegg, sideområder, utstyr og installasjoner, i kommunene Bodø, Fauske, Saltdal, Sørfold, Hamarøy, og deler av Rana, samt rv 73 som går gjennom kommunene Grane og Hattfjelldal, i henhold til vegliste gitt i kap. D2-V1 og D2-S20. Arbeidet gjøres opp med rundsum for rundsumprosesser, iht. mengder og enhetspriser for øvrige prosesser og som regningsarbeid iht. timepriser for mannskap og maskiner. Kontrakten gjelder for perioden fra og med 01.09.2025, til og med 31.08.2030 for alle oppgavene som er beskrevet. Partene kan ved enighet om dette forlenge kontrakten til å gjelde også for en periode på ytterligere 12, 24 eller 36 måneder, jf. kap. C3, pkt. 21. Byggherren har opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder, fra og med 1. september i det året kontrakten var avtalt å skulle slutte (dvs. enten ved slutt opprinnelig kontraktsperiode, eller ved slutt forlenget kontraktsperiode iht. foregående avsnitt), til og med 31. august året etter. Vegnettet som omfattes av oppdraget (inkludert metrerte armer, ramper, kryssdeler og sideanleggsdeler, men ikke medregnet konnekteringslenker eller motgående kjørebaner) består av: 474 944 m veg totalt hvorav 430 523 m riksveg 40 616 m gang- og sykkelveg + 3 154 m ny gang- og sykkelveg iht kap D2-S20 3 779 m andre veger (kommunale og private) Trafikken på riksvegene har et variasjonsspenn fra omlag ÅDT 12 til omlag ÅDT 19709 og det forventes en årlig trafikkvekst på ca 1,6%. Oppdraget omfatter i hovedsak rutinemessige og andre driftsoppgaver, men også mindre vedlikeholdsoppgaver på vegnettet. Oppdraget omfatter også inspeksjon og registrering, planlegging av virksomheten, beredskap for vinterdrift og generell trafikkavvikling, dokumentasjon, rapportering til byggherren, informasjon til publikum og håndtering av andre oppgaver som er nødvendige for drift og vedlikehold av vegne

Intern identifikator

24/57912

5.1.1 Hensikt

Kontraktens art

Tjenester

Hoved klassifisering

Drift av hovedveier

5.1.2 Sted for gjennomføring

Underenhet i land

Nordland/Nordlánnda (NO071)

Land

Norge

5.1.3 Anslått varighet

Startdato

01.09.2025

Sluttdato

31.08.2030

5.1.5 Verdi

Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift, Norwegian krone

1,500,000,000

5.1.6 Generell informasjon

Anskaffelsesprosjekt ikke finansiert med EU-midler.

Tilleggsinformasjon

Kompensasjon for deltakelse i konkurransen  Kvalifiserte leverandører som blir invitert til å levere tilbud, men som ikke tildeles kontrakten, vil bli honorert med kr 125 000,- inkl. mva. for deltakelse i konkurransen. Utbetaling av kompensasjon forutsetter at leverandøren leverer et første, revidert og/eller endelig tilbud. Kompensasjonen vil ikke bli utbetalt dersom tilbudet avvises.   Ut over eventuell kompensasjon etter avsnittet over må leverandøren selv dekke alle kostnader han påføres ved å delta i konkurransen.

5.1.10 Tildelingskriterier

Kriterium

Type

Pris

Navn

K1 Tilbudssum

Beskrivelse

Tildelingskriterier: K1 - Tilbudssum Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal levere: - Utfylt kapittel E Kontrollregnet tilbudssum brukes som tilbudssum (K1) i beregningen av konkurransesum.

Kriterium

Type

Kvalitet

Navn

K2 Klima og Miljø

Beskrivelse

Tildelingskriterier: K2 – Klima og miljø Oppdragsgiver vil legge vekt på leverandørens kontraktsspesifikke klima- og miljøtiltak som bidrar til miljøeffekt og reduksjon av klimagassutslipp. K2.1 - Klima Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal: - Fylle ut og levere «Klimagassbudsjett for driftskontrakt 9502 Salten 2025-2030» Klimagassbudsjettet skal inneholde verdier/størrelser/aktiviteter som til sammen er egnet til å løse prosessene: 73.31 Feiing, oppsamling og spyling 74.821 Deloppgaven kantklipp 95.23 Brøyting og høvling – variabel del 95.24 Strøing med sand 95.25 Strøing med salt I tillegg skal klimagassbudsjettet inneholde verdier/størrelser/aktiviteter for arbeidsvarslingsoppgaver utført med bufferbil. - Levere EPD (Environmental Product Declaration) eller tilsvarende miljødeklarasjon type III iht. ISO 14025 for valgt saltprodukt. Fradrag inntil: 180 000 000 K2.2 - Miljø Leverandørens aktiviteter for å sikre rettidig, treffsikker og «riktig» salting. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal levere: - Beskrivelse av aktiviteter for å sikre rettidig, treffsikker og «riktig» salting. Fradrag inntil: 60 000 000

Kriterium

Type

Kvalitet

Navn

K3 Driftsopplegg hele året

Beskrivelse

Tildelingskriterier: K3 - Driftsopplegg hele året Oppdragsgiver vil legge vekt på hvordan leverandøren skal sikre et driftsopplegg som er robust, slik at de kontraktsspesifikke utfordringene håndteres og kontraktens totale risiko reduseres. Oppdragsgiver vil vurdere følgende underkriterier: K3.1 - Driftsopplegg for inspeksjon av vegnettet. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal levere: - Beskrivelse av organisering og gjennomføring av inspeksjoner, herunder opplegg for lukking av avvik Fradrag inntil: 35 000 000 K3.2 Et utvalg av ressurser/personell i kontrakten (nøkkelpersoner), samt sentrale maskiner og utstyr, inkludert reservemateriell med responstid. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal levere: - Utfylt vedlegg «Ressursplan» Fradrag inntil: 35 000 000

Kriterium

Type

Kvalitet

Navn

K4 Vinterdrift

Beskrivelse

Tildelingskriterier: K4 – Vinterdrift Oppdragsgiver vil legge vekt på hvordan leverandøren skal sikre et driftsopplegg for vinterdrift som er robust og hensiktsmessig, slik at de kontraktspesifikke utfordringene håndteres og kontraktens totale risiko reduseres. Oppdragsgiver vil vurdere følgende underkriterier: K4.1 - Leverandørens rodeoppsett vinter, kapasitetsberegning per rode, og logistikk for strømidler. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal levere: - Kart over rodeinndeling - Beskrivelse av rodeoppsett - Kapasitetsberegning, inkludert angivelse av enheter og utstyr. - Beskrivelse av type strømidler, lagertype, lagerplassering og lagerkapasitet Fradrag inntil: 40 000 000 K4.2 - Driftsopplegg for overvåking av vegnettet og utkalling av ressurser Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal levere: - Beskrivelse av organisering og gjennomføring av hvordan vegnettet skal overvåkes - Beskrivelse av rutiner for utkalling av ressurser til rett tid Fradrag inntil: 40 000 000

Beskrivelse av metoden som skal benyttes dersom vektingen ikke kan uttrykkes ved kriterier

Evalueringsmodell: Prissetting av kvalitet. Se konkurransegjennomføringsverktøy eu-supply for nærmere beskrivelse.

5.1.15 Teknikker

Rammeavtale

Ingen/nei

Informasjon om den dynamiske innkjøpsordningen

Ingen

5.1.16 Nærmere informasjon, mekling og revisjon

Virksomhet som gjennomfører klagebehandling

Oslo tingrett -

Informasjon om tidsfrister for gjennomgang

Karensfristen ble satt til 10 dager etter tildeling.

Del 6: Resultater

Verdien av alle kontrakter tildelt i denne prosedyren, Norwegian krone

773,908,730

6.1 Identifikator for resultatparti LOT-0000

Minst én vinner ble kåret.

6.1.2 Informasjon om vinnere

Vinner

Offisielt navn

Mesta as

Betalingsmiddelidentifikator

Driftskontrakt 9502 Salten 2025-2030 - Mesta as

Identifikator for parti eller gruppe med partier

LOT-0000

Verdien av resultatet

Norwegian krone (773,908,730)

Underleverandører

Enda ikke kjent

Informasjon om kontrakt

Identifikator for kontrakten

Driftskontrakt 9502 Salten 2025-2030 - Mesta as

Dato for kontraktens inngåelse

26.05.2025

6.1.4 Statistisk informasjon

Sammendrag av revisjonsforespørslene kjøperen mottok

Antall klagere

0

Mottatte tilbud eller forespørsler om å delta

Type mottatte innleveringer

Forespørsler om å delta

Antall anbud eller forespørsler om å delta mottatt

5

Type mottatte innleveringer

Tilbud

Antall anbud eller forespørsler om å delta mottatt

3

Del 8: Virksomheter

8.1 ORG-0001

Offisielt navn

Statens vegvesen

Registreringsnummer

971032081

Departement

Fellesfunksjoner

Postadresse

Skoggata 19

By

Moss

Postnummer

1500

Underenhet i land

Østfold (NO083)

Land

Norge

Kontaktpunkt

Tine Maria Storhaug

E-post

tine.storhaug@vegvesen.no

Telefon

+47 95844115

Internett-adresse

https://www.vegvesen.no

Rollene til denne virksomheten

8.1 ORG-0002

Offisielt navn

Oslo tingrett

Registreringsnummer

926725939

Postadresse

C.J. Hambros plass 4

By

Oslo

Postnummer

0125

Underenhet i land

Oslo (NO081)

Land

Norge

E-post

oslo.tingrett@domstol.no

Telefon

+47 22035200

Rollene til denne virksomheten

8.1 ORG-0003

Offisielt navn

Mesta as

Registreringsnummer

992 804 440

Postadresse

Postboks 253

By

Lysaker

Postnummer

1326

Underenhet i land

Akershus (NO084)

Land

Norge

E-post

anbud@mesta.no

Telefon

+47 05200

Rollene til denne virksomheten

Vinner av disse delkontraktene

LOT-0000

Kunngjøringsinformasjon

Varselidentifikator/-versjon

c371a22e-b5c1-416e-be80-f70ee6aab201 01

Type skjema

Resultat

Type varsel

Kunngjøring om kontrakt eller konsesjonstildeling – standardregime

Varsel utsendelsesdato

27.05.2025 10:36

Varsel om utsendelsesdato (eSender)

27.05.2025 11:02

Språk der denne kunngjøringen er offisielt tilgjengelig

norsk, English

Statens vegvesen

Tildelt til:

Mesta as

Antall mottatte tilbud: 3

Referanse
2025-108395
Kunngjøringsdato
28.05.2025
Estimert verdi
1 500 000 000 NOK
Utførelsessted
Nordland/Nordlánnda
Type kunngjøring
Kunngjøring av kontraktsinngåelse
Hovedaktivitet
Alminnelig offentlig tjenesteyting

Kategori (CPV)

Konkurransedokumenter

Fant ingen dokumenter for denne kunngjøringen. Finn lenken til oppdragsgivers støtteverktøy i kunngjøringen.