Driftskontrakt 9502 Salten 2025-2030
Anskaffelsens tidslinje (Beta)
Oppdraget omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver, med funksjonsansvar for noen av oppgavene, på riksveger og riks-g/s-veger med tilhørende sideanlegg, sideområder, utstyr og installasjoner, i kommunene Bodø, Fauske, Saltdal, Sørfold, Hamarøy, og deler av Rana, samt rv 73 som går gjennom kommunene Grane og Hattfjelldal, i henhold til vegliste gitt i kap. D2-V1 og D2-S20. Arbeidet gjøres opp med rundsum for rundsumprosesser, iht. mengder og enhetspriser for øvrige prosesser og som regningsarbeid iht. timepriser for mannskap og maskiner. Kontrakten gjelder for perioden fra og med 01.09.2025, til og med 31.08.2030 for alle oppgavene som er beskrevet. Partene kan ved enighet om dette forlenge kontrakten til å gjelde også for en periode på ytterligere 12, 24 eller 36 måneder, jf. kap. C3, pkt. 21. Byggherren har opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder, fra og med 1. september i det året kontrakten var avtalt å skulle slutte (dvs. enten ved slutt opprinnelig kontraktsperiode, eller ved slutt forlenget kontraktsperiode iht. foregående avsnitt), til og med 31. august året etter. Vegnettet som omfattes av oppdraget (inkludert metrerte armer, ramper, kryssdeler og sideanleggsdeler, men ikke medregnet konnekteringslenker eller motgående kjørebaner) består av: 474 944 m veg totalt hvorav 430 523 m riksveg 40 616 m gang- og sykkelveg + 3 154 m ny gang- og sykkelveg iht kap D2-S20 3 779 m andre veger (kommunale og private) Trafikken på riksvegene har et variasjonsspenn fra omlag ÅDT 12 til omlag ÅDT 19709 og det forventes en årlig trafikkvekst på ca 1,6%. Oppdraget omfatter i hovedsak rutinemessige og andre driftsoppgaver, men også mindre vedlikeholdsoppgaver på vegnettet. Oppdraget omfatter også inspeksjon og registrering, planlegging av virksomheten, beredskap for vinterdrift og generell trafikkavvikling, dokumentasjon, rapportering til byggherren, informasjon til publikum og håndtering av andre oppgaver som er nødvendige for drift og vedlikehold av vegne
Del 1: Kjøper
1.1 Kjøper
Offisielt navn
Statens vegvesen
Juridisk type kjøper
Sentral statlig myndighet
Oppdragsgivers virksomhet
Alminnelig offentlig tjenesteyting
Del 2: Prosedyre
2.1 Prosedyre
Tittel
Driftskontrakt 9502 Salten 2025-2030
Beskrivelse
Oppdraget omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver, med funksjonsansvar for noen av oppgavene, på riksveger og riks-g/s-veger med tilhørende sideanlegg, sideområder, utstyr og installasjoner, i kommunene Bodø, Fauske, Saltdal, Sørfold, Hamarøy, og deler av Rana, samt rv 73 som går gjennom kommunene Grane og Hattfjelldal, i henhold til vegliste gitt i kap. D2-V1 og D2-S20. Arbeidet gjøres opp med rundsum for rundsumprosesser, iht. mengder og enhetspriser for øvrige prosesser og som regningsarbeid iht. timepriser for mannskap og maskiner. Kontrakten gjelder for perioden fra og med 01.09.2025, til og med 31.08.2030 for alle oppgavene som er beskrevet. Partene kan ved enighet om dette forlenge kontrakten til å gjelde også for en periode på ytterligere 12, 24 eller 36 måneder, jf. kap. C3, pkt. 21. Byggherren har opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder, fra og med 1. september i det året kontrakten var avtalt å skulle slutte (dvs. enten ved slutt opprinnelig kontraktsperiode, eller ved slutt forlenget kontraktsperiode iht. foregående avsnitt), til og med 31. august året etter. Vegnettet som omfattes av oppdraget (inkludert metrerte armer, ramper, kryssdeler og sideanleggsdeler, men ikke medregnet konnekteringslenker eller motgående kjørebaner) består av: 474 944 m veg totalt hvorav 430 523 m riksveg 40 616 m gang- og sykkelveg + 3 154 m ny gang- og sykkelveg iht kap D2-S20 3 779 m andre veger (kommunale og private) Trafikken på riksvegene har et variasjonsspenn fra omlag ÅDT 12 til omlag ÅDT 19709 og det forventes en årlig trafikkvekst på ca 1,6%. Oppdraget omfatter i hovedsak rutinemessige og andre driftsoppgaver, men også mindre vedlikeholdsoppgaver på vegnettet. Oppdraget omfatter også inspeksjon og registrering, planlegging av virksomheten, beredskap for vinterdrift og generell trafikkavvikling, dokumentasjon, rapportering til byggherren, informasjon til publikum og håndtering av andre oppgaver som er nødvendige for drift og vedlikehold av vegne
Prosedyreidentifikator
343fa14e-9313-49b0-8ba6-3ddb09b5a3e2
Tidligere varsel
ba323ad6-7b6d-47f7-8f82-a5d51d44afb0-01
Intern identifikator
24/57912
Type prosedyre
Konkurranse med forhandling med forhåndskunngjøring/ konkurranse med forhandling
Hovedtrekkene i prosedyren
Alle kvalifiserte leverandører inviteres til å inngi et første tilbud. Oppdragsgiver vil gjennomføre forhandlinger med 3-4 leverandører. Ved flere tilbud vil oppdragsgiver foreta en reduksjon/nedvalg av antallet tilbud. Gjennomføring av forhandlinger : Oppdragsgiver vil gjennomføre forhandlinger med 3-4 leverandører. Ved flere tilbud vil oppdragsgiver foreta en reduksjon/nedvalg av antallet tilbud. Reduksjon/nedvalg skal foretas på grunnlag av de oppgitte tildelingskriteriene, slik at de best rangerte tilbudene/løsningsforslagene, vil gå videre til neste fase, jf. anskaffelsesforskriften § 23-11. En ev. reduksjon/nedvalg vil foretas før gjennomføring av forhandlinger. Oppdragsgiver forbeholder seg også retten til å redusere antall tilbud underveis i forhandlingene. Forhandlingene er i utgangspunktet planlagt gjennomført som ett eller flere separate fysiske møter mellom oppdragsgiver og hver av leverandørene i lokaler som oppdragsgiver stiller til disposisjon. Møtene kan bli gjennomført digitalt. Det understrekes at oppdragsgiver ikke kan, overfor de øvrige leverandørene avsløre løsninger eller andre fortrolige opplysninger som en leverandør gir oppdragsgiver, uten leverandørens samtykke, jf. anskaffelsesforskriften § 23-10 (2). Forhandlingene planlegges gjennomført i henhold til den foreløpige planen som angitt i konkurransegrunnlaget kapittel A2. Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å gjennomføre ytterligere forhandlingsmøter og be om ytterligere reviderte tilbud ved behov. Nærmere informasjon om gjennomføringen av forhandlingen vil bli gitt i løpet av tilbudsfasen. Hensikten med forhandlingsmøtene er at leverandørene skal få tilbakemeldinger som gjør at de kan levere et forbedret tilbud. I forhandlingsmøtene vil oppdragsgiver gi leverandørene tilbakemeldinger på hvordan oppdragsgiver har vurdert leverandørenes tilbud opp mot tildelingskriteriene. Forhandlingsfasen avsluttes ved at oppdragsgiver fastsetter en frist for innlevering av endelig tilbud.
2.1.1 Hensikt
Kontraktens art
Tjenester
Hoved klassifisering
Drift av hovedveier
2.1.2 Sted for gjennomføring
Underenhet i land
Nordland/Nordlánnda (NO071)
Land
Norge
2.1.3 Verdi
Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift, Norwegian krone
1,500,000,000
2.1.4 Generell informasjon
Tilleggsinformasjon
Kompensasjon for deltakelse i konkurransen Kvalifiserte leverandører som blir invitert til å levere tilbud, men som ikke tildeles kontrakten, vil bli honorert med kr 125 000,- inkl. mva. for deltakelse i konkurransen. Utbetaling av kompensasjon forutsetter at leverandøren leverer et første, revidert og/eller endelig tilbud. Kompensasjonen vil ikke bli utbetalt dersom tilbudet avvises. Ut over eventuell kompensasjon etter avsnittet over må leverandøren selv dekke alle kostnader han påføres ved å delta i konkurransen.
Direktiv 2014/24/EU
Del 5: Delkontrakt
5.1 Delkontrakt LOT-0000
Tittel
Driftskontrakt 9502 Salten 2025-2030
Beskrivelse
Oppdraget omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver, med funksjonsansvar for noen av oppgavene, på riksveger og riks-g/s-veger med tilhørende sideanlegg, sideområder, utstyr og installasjoner, i kommunene Bodø, Fauske, Saltdal, Sørfold, Hamarøy, og deler av Rana, samt rv 73 som går gjennom kommunene Grane og Hattfjelldal, i henhold til vegliste gitt i kap. D2-V1 og D2-S20. Arbeidet gjøres opp med rundsum for rundsumprosesser, iht. mengder og enhetspriser for øvrige prosesser og som regningsarbeid iht. timepriser for mannskap og maskiner. Kontrakten gjelder for perioden fra og med 01.09.2025, til og med 31.08.2030 for alle oppgavene som er beskrevet. Partene kan ved enighet om dette forlenge kontrakten til å gjelde også for en periode på ytterligere 12, 24 eller 36 måneder, jf. kap. C3, pkt. 21. Byggherren har opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder, fra og med 1. september i det året kontrakten var avtalt å skulle slutte (dvs. enten ved slutt opprinnelig kontraktsperiode, eller ved slutt forlenget kontraktsperiode iht. foregående avsnitt), til og med 31. august året etter. Vegnettet som omfattes av oppdraget (inkludert metrerte armer, ramper, kryssdeler og sideanleggsdeler, men ikke medregnet konnekteringslenker eller motgående kjørebaner) består av: 474 944 m veg totalt hvorav 430 523 m riksveg 40 616 m gang- og sykkelveg + 3 154 m ny gang- og sykkelveg iht kap D2-S20 3 779 m andre veger (kommunale og private) Trafikken på riksvegene har et variasjonsspenn fra omlag ÅDT 12 til omlag ÅDT 19709 og det forventes en årlig trafikkvekst på ca 1,6%. Oppdraget omfatter i hovedsak rutinemessige og andre driftsoppgaver, men også mindre vedlikeholdsoppgaver på vegnettet. Oppdraget omfatter også inspeksjon og registrering, planlegging av virksomheten, beredskap for vinterdrift og generell trafikkavvikling, dokumentasjon, rapportering til byggherren, informasjon til publikum og håndtering av andre oppgaver som er nødvendige for drift og vedlikehold av vegne
Intern identifikator
24/57912
5.1.1 Hensikt
Kontraktens art
Tjenester
Hoved klassifisering
Drift av hovedveier
5.1.2 Sted for gjennomføring
Underenhet i land
Nordland/Nordlánnda (NO071)
Land
Norge
5.1.3 Anslått varighet
Startdato
01.09.2025
Sluttdato
31.08.2030
5.1.5 Verdi
Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift, Norwegian krone
1,500,000,000
5.1.6 Generell informasjon
Anskaffelsesprosjekt ikke finansiert med EU-midler.
Tilleggsinformasjon
Kompensasjon for deltakelse i konkurransen Kvalifiserte leverandører som blir invitert til å levere tilbud, men som ikke tildeles kontrakten, vil bli honorert med kr 125 000,- inkl. mva. for deltakelse i konkurransen. Utbetaling av kompensasjon forutsetter at leverandøren leverer et første, revidert og/eller endelig tilbud. Kompensasjonen vil ikke bli utbetalt dersom tilbudet avvises. Ut over eventuell kompensasjon etter avsnittet over må leverandøren selv dekke alle kostnader han påføres ved å delta i konkurransen.
5.1.10 Tildelingskriterier
Kriterium
Type
Pris
Navn
K1 Tilbudssum
Beskrivelse
Tildelingskriterier: K1 - Tilbudssum Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal levere: - Utfylt kapittel E Kontrollregnet tilbudssum brukes som tilbudssum (K1) i beregningen av konkurransesum.
Kriterium
Type
Kvalitet
Navn
K2 Klima og Miljø
Beskrivelse
Tildelingskriterier: K2 – Klima og miljø Oppdragsgiver vil legge vekt på leverandørens kontraktsspesifikke klima- og miljøtiltak som bidrar til miljøeffekt og reduksjon av klimagassutslipp. K2.1 - Klima Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal: - Fylle ut og levere «Klimagassbudsjett for driftskontrakt 9502 Salten 2025-2030» Klimagassbudsjettet skal inneholde verdier/størrelser/aktiviteter som til sammen er egnet til å løse prosessene: 73.31 Feiing, oppsamling og spyling 74.821 Deloppgaven kantklipp 95.23 Brøyting og høvling – variabel del 95.24 Strøing med sand 95.25 Strøing med salt I tillegg skal klimagassbudsjettet inneholde verdier/størrelser/aktiviteter for arbeidsvarslingsoppgaver utført med bufferbil. - Levere EPD (Environmental Product Declaration) eller tilsvarende miljødeklarasjon type III iht. ISO 14025 for valgt saltprodukt. Fradrag inntil: 180 000 000 K2.2 - Miljø Leverandørens aktiviteter for å sikre rettidig, treffsikker og «riktig» salting. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal levere: - Beskrivelse av aktiviteter for å sikre rettidig, treffsikker og «riktig» salting. Fradrag inntil: 60 000 000
Kriterium
Type
Kvalitet
Navn
K3 Driftsopplegg hele året
Beskrivelse
Tildelingskriterier: K3 - Driftsopplegg hele året Oppdragsgiver vil legge vekt på hvordan leverandøren skal sikre et driftsopplegg som er robust, slik at de kontraktsspesifikke utfordringene håndteres og kontraktens totale risiko reduseres. Oppdragsgiver vil vurdere følgende underkriterier: K3.1 - Driftsopplegg for inspeksjon av vegnettet. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal levere: - Beskrivelse av organisering og gjennomføring av inspeksjoner, herunder opplegg for lukking av avvik Fradrag inntil: 35 000 000 K3.2 Et utvalg av ressurser/personell i kontrakten (nøkkelpersoner), samt sentrale maskiner og utstyr, inkludert reservemateriell med responstid. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal levere: - Utfylt vedlegg «Ressursplan» Fradrag inntil: 35 000 000
Kriterium
Type
Kvalitet
Navn
K4 Vinterdrift
Beskrivelse
Tildelingskriterier: K4 – Vinterdrift Oppdragsgiver vil legge vekt på hvordan leverandøren skal sikre et driftsopplegg for vinterdrift som er robust og hensiktsmessig, slik at de kontraktspesifikke utfordringene håndteres og kontraktens totale risiko reduseres. Oppdragsgiver vil vurdere følgende underkriterier: K4.1 - Leverandørens rodeoppsett vinter, kapasitetsberegning per rode, og logistikk for strømidler. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal levere: - Kart over rodeinndeling - Beskrivelse av rodeoppsett - Kapasitetsberegning, inkludert angivelse av enheter og utstyr. - Beskrivelse av type strømidler, lagertype, lagerplassering og lagerkapasitet Fradrag inntil: 40 000 000 K4.2 - Driftsopplegg for overvåking av vegnettet og utkalling av ressurser Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal levere: - Beskrivelse av organisering og gjennomføring av hvordan vegnettet skal overvåkes - Beskrivelse av rutiner for utkalling av ressurser til rett tid Fradrag inntil: 40 000 000
Beskrivelse av metoden som skal benyttes dersom vektingen ikke kan uttrykkes ved kriterier
Evalueringsmodell: Prissetting av kvalitet. Se konkurransegjennomføringsverktøy eu-supply for nærmere beskrivelse.
5.1.15 Teknikker
Rammeavtale
Ingen/nei
Informasjon om den dynamiske innkjøpsordningen
Ingen
5.1.16 Nærmere informasjon, mekling og revisjon
Virksomhet som gjennomfører klagebehandling
Oslo tingrett -
Informasjon om tidsfrister for gjennomgang
Karensfristen ble satt til 10 dager etter tildeling.
Del 6: Resultater
Verdien av alle kontrakter tildelt i denne prosedyren, Norwegian krone
773,908,730
6.1 Identifikator for resultatparti LOT-0000
Minst én vinner ble kåret.
6.1.2 Informasjon om vinnere
Vinner
Offisielt navn
Mesta as
Betalingsmiddelidentifikator
Driftskontrakt 9502 Salten 2025-2030 - Mesta as
Identifikator for parti eller gruppe med partier
LOT-0000
Verdien av resultatet
Norwegian krone (773,908,730)
Underleverandører
Enda ikke kjent
Informasjon om kontrakt
Identifikator for kontrakten
Driftskontrakt 9502 Salten 2025-2030 - Mesta as
Dato for kontraktens inngåelse
26.05.2025
6.1.4 Statistisk informasjon
Sammendrag av revisjonsforespørslene kjøperen mottok
Antall klagere
0
Mottatte tilbud eller forespørsler om å delta
Type mottatte innleveringer
Forespørsler om å delta
Antall anbud eller forespørsler om å delta mottatt
5
Type mottatte innleveringer
Tilbud
Antall anbud eller forespørsler om å delta mottatt
3
Del 8: Virksomheter
8.1 ORG-0001
Offisielt navn
Statens vegvesen
Registreringsnummer
971032081
Departement
Fellesfunksjoner
Postadresse
Skoggata 19
By
Moss
Postnummer
1500
Underenhet i land
Østfold (NO083)
Land
Norge
Kontaktpunkt
Tine Maria Storhaug
E-post
tine.storhaug@vegvesen.no
Telefon
+47 95844115
Internett-adresse
Rollene til denne virksomheten
8.1 ORG-0002
Offisielt navn
Oslo tingrett
Registreringsnummer
926725939
Postadresse
C.J. Hambros plass 4
By
Oslo
Postnummer
0125
Underenhet i land
Oslo (NO081)
Land
Norge
E-post
oslo.tingrett@domstol.no
Telefon
+47 22035200
Rollene til denne virksomheten
8.1 ORG-0003
Offisielt navn
Mesta as
Registreringsnummer
992 804 440
Postadresse
Postboks 253
By
Lysaker
Postnummer
1326
Underenhet i land
Akershus (NO084)
Land
Norge
E-post
anbud@mesta.no
Telefon
+47 05200
Rollene til denne virksomheten
Vinner av disse delkontraktene
LOT-0000
Kunngjøringsinformasjon
Varselidentifikator/-versjon
c371a22e-b5c1-416e-be80-f70ee6aab201 01
Type skjema
Resultat
Type varsel
Kunngjøring om kontrakt eller konsesjonstildeling – standardregime
Varsel utsendelsesdato
27.05.2025 10:36
Varsel om utsendelsesdato (eSender)
27.05.2025 11:02
Språk der denne kunngjøringen er offisielt tilgjengelig
norsk, English
Statens vegvesen
Tildelt til:
Mesta as
Antall mottatte tilbud: 3
- Referanse
- 2025-108395
- Kunngjøringsdato
- 28.05.2025
- Estimert verdi
- 1 500 000 000 NOK
- Utførelsessted
- Nordland/Nordlánnda
- Type kunngjøring
- Kunngjøring av kontraktsinngåelse
- Hovedaktivitet
- Alminnelig offentlig tjenesteyting
Kategori (CPV)
Konkurransedokumenter
Fant ingen dokumenter for denne kunngjøringen. Finn lenken til oppdragsgivers støtteverktøy i kunngjøringen.