Hopp til hovedinnhold
StartSøk og filterRammeavtale for anskaffelse av rådgivnings- og prosjekteringstjenester i Fellesprosjektet Arna - Stanghelle - 2.gangs utlysing
Konkurranse
Kunngjøring av konkurranse
Utgått
Kunngjort i EØS

Rammeavtale for anskaffelse av rådgivnings- og prosjekteringstjenester i Fellesprosjektet Arna - Stanghelle - 2.gangs utlysing

Anskaffelsens tidslinje (Beta)

Planlegging
0
Resultat
0

Statens vegvesen Utbyggingsområde Vest og Bane NOR, Divisjon Utbygging, Utbyggingsenhet Megaprosjekter ved Fellesprosjektet Arna-Stanghelle (heretter samlet benevnt som «oppdragsgiver») har til hensikt å gå til anskaffelse av en rammeavtale (heretter «rammeavtalen») med en leverandør (heretter «leverandøren») om levering av rådgivnings- og prosjekteringstjenester til FAS, se nærmere punkt A.3.1 nedenfor. Både Statens Vegvesen og Bane NOR vil opptre som oppdragsgivere i henhold til rammeavtalen, og dermed kunne foreta avrop på rammeavtalen hver for seg eller samlet. Formålet med anskaffelsen er å inngå en rammeavtale om rådgivnings- og prosjekteringstjenester for prosjektering av ny veg og jernbane mellom Arna og Stanghelle/Helle. Rammeavtalen skal omfatte prosjektering, rådgivning og oppfølging i byggetid i forbindelse med gjennomføringen av prosjektet. Anskaffelsen gjelder en rammeavtale med én (1) leverandør for kjøp av rådgivnings- og prosjekteringstjenester til FAS. Rammeavtalen omhandler utarbeidelse av design basis for hele prosjektet. Videre omfattes utarbeidelse av konkurransegrunnlag for samtlige hovedentrepriser, som p.t. omfatter både total-, utførelses- og samspillsentrepriser, samt oppfølging i byggetid. I tillegg gjelder rammeavtalen komplett prosjektering av alle arbeider som omfattes av den enkelte utførelsesentreprise, slik som utarbeidelse av arbeidsgrunnlag, byggeplan og oppfølging i byggetid. Videre omfattes deltagelse i prosjektets samspillsentreprise.

Del 1: Kjøper

1.1 Kjøper

Offisielt navn

Statens vegvesen

Juridisk type kjøper

Statlige myndigheter

Oppdragsgivers virksomhet

Alminnelig offentlig tjenesteyting

Oppdragsgivers virksomhet

Jernbanetjenester

1.1 Kjøper

Offisielt navn

Bane Nor SF

Oppdragsgivers virksomhet

Jernbanetjenester

Del 2: Prosedyre

2.1 Prosedyre

Tittel

Rammeavtale for anskaffelse av rådgivnings- og prosjekteringstjenester i Fellesprosjektet Arna - Stanghelle - 2.gangs utlysing

Beskrivelse:

Statens vegvesen Utbyggingsområde Vest og Bane NOR, Divisjon Utbygging, Utbyggingsenhet Megaprosjekter ved Fellesprosjektet Arna-Stanghelle (heretter samlet benevnt som «oppdragsgiver») har til hensikt å gå til anskaffelse av en rammeavtale (heretter «rammeavtalen») med en leverandør (heretter «leverandøren») om levering av rådgivnings- og prosjekteringstjenester til FAS, se nærmere punkt A.3.1 nedenfor. Både Statens Vegvesen og Bane NOR vil opptre som oppdragsgivere i henhold til rammeavtalen, og dermed kunne foreta avrop på rammeavtalen hver for seg eller samlet. Formålet med anskaffelsen er å inngå en rammeavtale om rådgivnings- og prosjekteringstjenester for prosjektering av ny veg og jernbane mellom Arna og Stanghelle/Helle. Rammeavtalen skal omfatte prosjektering, rådgivning og oppfølging i byggetid i forbindelse med gjennomføringen av prosjektet. Anskaffelsen gjelder en rammeavtale med én (1) leverandør for kjøp av rådgivnings- og prosjekteringstjenester til FAS. Rammeavtalen omhandler utarbeidelse av design basis for hele prosjektet. Videre omfattes utarbeidelse av konkurransegrunnlag for samtlige hovedentrepriser, som p.t. omfatter både total-, utførelses- og samspillsentrepriser, samt oppfølging i byggetid. I tillegg gjelder rammeavtalen komplett prosjektering av alle arbeider som omfattes av den enkelte utførelsesentreprise, slik som utarbeidelse av arbeidsgrunnlag, byggeplan og oppfølging i byggetid. Videre omfattes deltagelse i prosjektets samspillsentreprise.

Prosedyreidentifikator

f2367187-66b8-46a1-bcad-3257b313b84e

Intern identifikator

25/114874

Type prosedyre

Konkurranse med forhandling med forhåndskunngjøring/ konkurranse med forhandling

Hovedtrekkene i prosedyren

Type anskaffelse: Tjenestekjøp over EØS-terskelverdi, jfr. forsyningsforskriften § 5-1 (2), jfr. § 5-2 (1). Anskaffelsesprosedyre: Konkurranse med forhandling etter forutgående kunngjøring, jfr. forsyningsforskriften § 9-1 (1).

2.1.1 Hensikt

Kontraktens art

Tjenester

Hoved klassifisering

Prosjektering

Ytterligere klassifisering

Arkitekt-, konstruksjons-, ingeniør- og inspeksjonstjenester

Ytterligere klassifisering

Arkitekt-, ingeniør- og planleggingstjenester

Ytterligere klassifisering

Prosjekt- og designforberedelse, kostnadsoverslag

Ytterligere klassifisering

Godkjenningsplan, arbeidstegninger og spesifikasjoner

Ytterligere klassifisering

Avgjørelse og fortegnelse av mengder i konstruksjonen

Ytterligere klassifisering

Kontroll av prosjekt og dokumentasjon

Ytterligere klassifisering

Rådgivning ingeniør- og byggetekniske tjenester

Ytterligere klassifisering

Rådgivning ingeniørtjenester i forbindelse med bygge- og anleggsarbeid

Ytterligere klassifisering

Støttetjenester i forbindelse med bygge- og anleggsarbeid

Ytterligere klassifisering

Rådgivning i forbindelse med transportsystemer

Ytterligere klassifisering

Rådgivning i forbindelse med hovedveier

Ytterligere klassifisering

Ingeniørarbeid i forbindelse med hovedveier

Ytterligere klassifisering

Ingeniørarbeid i forbindelse med jernbaner

Ytterligere klassifisering

Rådgivning i forbindelse med bygningskonstruksjoner

Ytterligere klassifisering

Rådgivning i forbindelse med miljøteknikk

Ytterligere klassifisering

Rådgivning i forbindelse med støybekjempelse

Ytterligere klassifisering

Miljøpåvirkningsanalyse av bygge- og anleggsvirksomhet

Ytterligere klassifisering

Risikoanalyse av bygge- og anleggsvirksomhet

Ytterligere klassifisering

Miljøstandarder for bygge- og anleggsvirksomhet

Ytterligere klassifisering

Miljøindikatoranalyse av bygge- og anleggsvirksomhet

Ytterligere klassifisering

Tjenester relatert til Miljøpåvirkningsanalyse av bygge- og anleggsvirksomhet

Ytterligere klassifisering

Miljøovervåkning av bygge- og anleggsvirksomhet

Ytterligere klassifisering

Veiledende og rådgivende ingeniørvirksomhet

Ytterligere klassifisering

Prosjektering av anleggsarbeid

Ytterligere klassifisering

Masseberegning i forbindelse med anleggsarbeid

Ytterligere klassifisering

Prosjektering av rørledning

Ytterligere klassifisering

Ingeniørmessig prosjektering i forbindelse med trafikkanlegg

Ytterligere klassifisering

Prosjektering av elkraftsystem

Ytterligere klassifisering

Diverse former for ingeniørtjenster

Ytterligere klassifisering

Geoteknisk ingeniørtjenster

Ytterligere klassifisering

Geologisk rådgivning

Ytterligere klassifisering

Grunnundersøkelser

Ytterligere klassifisering

Geologitjenester

Ytterligere klassifisering

Landskapsarkitekturtjenester

Ytterligere klassifisering

Bygge- og anleggsrelaterte tjenesteytelser

Ytterligere klassifisering

Rådgivning i forbindelse med bygging

2.1.2 Sted for gjennomføring

Underenhet i land

Vestland (NO0A2)

Land

Norge

Tilleggsinformasjon

Arna - Stanghelle

2.1.3 Verdi

Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift

2 200 000 000 NOK

2.1.4 Generell informasjon

Tilleggsinformasjon

Tilbyderkonferanse 15.mai 2025. Begrunnelse for bruk av unntaksbestemmelsen i forsyningsforskriften § 7-9 (5); Anskaffelsen av en rammeavtale for rådgivnings- og prosjekteringstjenester til FAS vurderes å være omfattet av unntaksbestemmelsen i forsyningsforskriften § 7-9 (5), hvor det gjøres unntak fra kravet om å vekte klima- og miljøhensyn med minimum tretti prosent når «anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig». Arten av anskaffelsen er konsulenttjenester, nærmere bestemt rådgivnings- og prosjekteringstjenester innen bygg- og anlegg (heretter «rådgivningstjenester»). Anskaffelsens art innebærer gjennomføring av kvantitative og kvalitative analyser (rådgivning), utvikling av løsninger (prosjektering) mv. Rådgivningstjenesten gjennomføres som skrivebordsarbeid og/eller ved observasjoner/befaringer (stedlige undersøkelser). Arbeidet kan omfatte noe, men typisk begrenset reisevirksomhet. Hovedytelsen er konsulentens arbeidsinnsats. For å kartlegge klimaavtrykket og andre former for miljøbelastning fra arten konsulenttjeneste, antar oppdragsgiver at en konsulents klimaavtrykk og miljøbelastning vil være lik belastningen fra en gjennomsnittlig fast ansatt. Det er således konsulentens behov for kontorplass og kontorutstyr, energiforbruket i bygget vedkommende jobber i, reisevirksomhet i jobbsammenheng, og avfallsgenerering som bidrar til den ansattes klimaavtrykk og miljøbelastning. Oppdragsgiver vurderer at ingen av elementene ovenfor faller innenfor anskaffelsens art, som er en konsulenttjeneste. De elementene som knytter seg til arten av anskaffelsen, altså rådgivningen og prosjekteringen som ytes og de digitale dokumentene (tekstdokumenter, modeller, tegninger mv.) som skal produseres, medfører et uvesentlig klimaavtrykk og en uvesentlig miljøbelastning. Oppdragsgiver vil på grunnlag av ovennevnte benytte unntaksbestemmelsen i forsyningsforskriften § 7-9 (5), da anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig. Den nærmere begrunnelsen for at unntaksbestemmelsen kommer til anvendelse på angjeldende anskaffelse fremgår ovenfor. Oppdragsgiver er således unntatt fra plikten til å vekte klima og miljø med 30 %, jfr. forsyningsforskriften § 7-9 (2).

Direktiv 2014/25/EU

2.1.6 Grunnlag for avvisning

Analog situasjon som konkurs etter nasjonal lov

Er leverandøren i en situasjon hvor han har fått tvungen gjeldsordning? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.

Konkurs

Er leverandøren i en konkurssituasjon? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.

Korrupsjon

Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for korrupsjon ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?Korrupsjon som definert i artikkel 3 i konvensjonen om bekjempelse av korrupsjon, som involverer tjenestemenn i De Europeiske Fellesskapene eller i Den Europeiske Unions medlemsstater (EUT C 195 av 25.6.1997, s. 1), og i artikkel 2, stk. 1, i Rådets rammeavgjørelse 2003/568/RIA av 22. juli 2003 om bekjempelse av korrupsjon i den private sektor (EUT L 192 av 31.7.2003, s. 54). Denne avvisningsgrunnen omfatter også korrupsjon som definert i nasjonal rett for oppdragsgiveren eller leverandøren.

Avtale med kreditorer

Er leverandøren i en situasjon hvor han har fått tvungen gjeldsordning? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.

Deltakelse i en kriminell virksomhet

Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for deltakelse i en kriminell organisasjon ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder? Deltakelse i en kriminell organisasjon som definert i artikkel 2 i Rådets rammeavgjørelse 2008/841/RIA av 24. oktober 2008 om bekjempelse av organisert kriminalitet (EUT L 300 av 11.11.2008, s. 42)

Avtaler med andre økonomiske aktører som har til hensikt å forvrenge konkurransen

Har leverandør inngått avtale(r) med andre leverandører med hensikt å vri konkurransen?

Brudd på forpliktelser innenfor miljølovgivning

Er leverandøren kjent med å ha begått brudd på bestemmelser om miljø slik som de fremgår av nasjonal rett, den relevante kunngjøringen eller anskaffelsesdokumentene eller artikkel 18 (2) i direktiv 2014/24/EU.

Hvitevasking eller terrorfinansiering

Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for hvitvasking av penger eller finansiering av terrorisme ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?Hvitvasking av penger eller finansiering av terrorismeSom definert i artikkel 1 i Europaparlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF av 26. oktober 2005 om forebyggende tiltak mot bruk av det finansielle system til hvitvasking av penger og finansiering av terrorisme (EUT L 309 av 25.11.2005, s. 15).

Svindel

Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for bedrageri ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?Bedrageri som omhandlet i artikkel 1 i konvensjonen om beskyttelse av De Europeiske Fellesskapenes finansielle interesser (EFT C 316 av 27.11.1995, s. 48).

Barnearbeid og andre former for menneskehandel

Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for barnearbeid og andre former for menneskehandel ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?Barnearbeid og andre former for menneskehandel som definert i artikkel 2 i Europaparlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU av 5. april 2011 om forebygging og bekjempelse av menneskehandel og beskyttelse av dets ofre, og om erstatning av Rådets rammeavgjørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 av 15.4.2011, s. 1).

Insolvens

Er leverandøren i en insolvenssituasjon? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.

Brudd på forpliktelser innenfor arbeidsretten

Er leverandøren kjent med å ha begått brudd på bestemmelser om arbeidsforhold slik som de fremgår av nasjonal rett, den relevante kunngjøringen eller anskaffelsesdokumentene eller artikkel 18 (2) i direktiv 2014/24/EU.

Eiendeler administreres av likvidator

Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.

Skyldig i feilaktig fremstilling, tilbakeholdt informasjon, ute av stand til å gi nødvendige dokumenter og innhentet konfidensiell informasjon om denne prosedyren

Har leverandøren:a) gitt grovt uriktige opplysninger ved meddelelsen av opplysningene som kreves for å kontrollere at det ikke er grunnlag for avvisning, eller av at kvalifikasjonskravene er oppfylt,b) unnlatt å gi slike opplysninger,c) tatt forbehold om straks å fremlegge de støttedokumenter som oppdragsgiver anmoder om, ellerd) urettmessig påvirket oppdragsgivers beslutningsprosess for å tilegne seg konfidensiell informasjon som kan gi denne en urettmessig fordel i forbindelse med konkurransen, eller uaktsomt har gitt misvisende opplysninger som kan få vesentlig innflytelse på beslutninger om avvisning, utvelgelse eller tildeling?

Kun nasjonale eksklusjonsgrunnlag

Vedtatt forelegg for staffbare forhold Har leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, vedtatt forelegg for noen av de straffbare forhold som er nevnt over, j.f. anskaffelsesforskriftens § 24-2, (2) ledd, a-f? Alvorlige feil som medfører tvil om hans yrkesmessige integritet Har leverandøren for øvrig har begått alvorlige feil som medfører tvil om hans yrkesmessige integritet, j.f. anskaffelsesforskriftens § 24-2, (3) bokstav i?

Interessekonflikt på grunn av deltakelse i anskaffelsesprosedyren

Er leverandør oppmerksom på en interessekonflikt slik denne er angitt i nasjonal rett, den relevante kunngjøring eller anskaffelsesdokumentene?

Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen av denne anskaffelsesprosedyren

Har leverandør eller en virksomhet tilknyttet leverandøren gitt råd til oppdragsgiver eller på annen måte vært involvert i planleggingen av konkurransen?

Skyld for grov yrkesmessig forseelse

Har leverandøren begått alvorlige feil i yrkesutøvelsen? Hvis det er relevant, se definisjoner i nasjonal rett, den relevante kunngjøring eller anskaffelsesdokumentene.

Tidlig oppsigelse, erstatning eller andre sammenlignbare sanksjoner

Har leverandør begått vesentlig kontraktsbrudd i forbindelse med oppfyllelsen av en tidligere offentlig kontrakt, en tidligere kontrakt med en offentlig oppdragsgiver eller en tidligere konsesjonskontrakt, der bruddet har ført til heving av kontrakten, erstatning eller andre lignende sanksjoner?

Brudd på forpliktelser innen sosialrett

Er leverandøren kjent med å ha begått brudd på bestemmelser om sosiale forhold slik som de fremgår av nasjonal rett, den relevante kunngjøringen eller anskaffelsesdokumentene eller artikkel 18 (2) i direktiv 2014/24/EU.

Betaling av trygdeavgift

Har leverandør unnlatt å oppfylle alle sine forpliktelser til å betale trygdeavgifter både i det land han er etablert i, og i oppdragsgivers medlemsstat, hvis dette er et annet land enn det han er etablert i?

Forretningsaktiviteter er suspendert

Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.

Betaling av skatt

Har leverandøren unnlatt å oppfylle sine forpliktelser til å betale skatter og avgifter i det land han er etablert i, og i oppdragsgivers medlemsstat, hvis dette er et annet land enn det han er etablert i?

Terrorhandlinger eller lovbrudd knyttet til terrorvirksomhet

Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for terrorhandlinger eller straffbare handlinger med forbindelse til terroraktivitetved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder? Terrorhandlinger eller straffbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet som definert i artikkel 1 og 3 i Rådets rammeavgjørelse 2002/475/RIA av 13. juni 2002 om bekjempelse av terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne avvisningsgrunnen omfatter også oppfordring til, medvirkning til eller forsøk på å begå slike handlinger som omhandlet i artikkel 4 i nevnte rammeavgjørelse.

Del 5: Delkontrakt

5.1 Skjebne LOT-0000

Tittel

Rammeavtale for anskaffelse av rådgivnings- og prosjekteringstjenester i Fellesprosjektet Arna - Stanghelle - 2.gangs utlysing

Beskrivelse:

Statens vegvesen Utbyggingsområde Vest og Bane NOR, Divisjon Utbygging, Utbyggingsenhet Megaprosjekter ved Fellesprosjektet Arna-Stanghelle (heretter samlet benevnt som «oppdragsgiver») har til hensikt å gå til anskaffelse av en rammeavtale (heretter «rammeavtalen») med en leverandør (heretter «leverandøren») om levering av rådgivnings- og prosjekteringstjenester til FAS, se nærmere punkt A.3.1 nedenfor. Både Statens Vegvesen og Bane NOR vil opptre som oppdragsgivere i henhold til rammeavtalen, og dermed kunne foreta avrop på rammeavtalen hver for seg eller samlet. Formålet med anskaffelsen er å inngå en rammeavtale om rådgivnings- og prosjekteringstjenester for prosjektering av ny veg og jernbane mellom Arna og Stanghelle/Helle. Rammeavtalen skal omfatte prosjektering, rådgivning og oppfølging i byggetid i forbindelse med gjennomføringen av prosjektet. Anskaffelsen gjelder en rammeavtale med én (1) leverandør for kjøp av rådgivnings- og prosjekteringstjenester til FAS. Rammeavtalen omhandler utarbeidelse av design basis for hele prosjektet. Videre omfattes utarbeidelse av konkurransegrunnlag for samtlige hovedentrepriser, som p.t. omfatter både total-, utførelses- og samspillsentrepriser, samt oppfølging i byggetid. I tillegg gjelder rammeavtalen komplett prosjektering av alle arbeider som omfattes av den enkelte utførelsesentreprise, slik som utarbeidelse av arbeidsgrunnlag, byggeplan og oppfølging i byggetid. Videre omfattes deltagelse i prosjektets samspillsentreprise.

Intern identifikator

25/114874

5.1.1 Hensikt

Kontraktens art

Tjenester

Hoved klassifisering

Prosjektering

Ytterligere klassifisering

Arkitekt-, konstruksjons-, ingeniør- og inspeksjonstjenester

Ytterligere klassifisering

Arkitekt-, ingeniør- og planleggingstjenester

Ytterligere klassifisering

Prosjekt- og designforberedelse, kostnadsoverslag

Ytterligere klassifisering

Godkjenningsplan, arbeidstegninger og spesifikasjoner

Ytterligere klassifisering

Avgjørelse og fortegnelse av mengder i konstruksjonen

Ytterligere klassifisering

Kontroll av prosjekt og dokumentasjon

Ytterligere klassifisering

Rådgivning ingeniør- og byggetekniske tjenester

Ytterligere klassifisering

Rådgivning ingeniørtjenester i forbindelse med bygge- og anleggsarbeid

Ytterligere klassifisering

Støttetjenester i forbindelse med bygge- og anleggsarbeid

Ytterligere klassifisering

Rådgivning i forbindelse med transportsystemer

Ytterligere klassifisering

Rådgivning i forbindelse med hovedveier

Ytterligere klassifisering

Ingeniørarbeid i forbindelse med hovedveier

Ytterligere klassifisering

Ingeniørarbeid i forbindelse med jernbaner

Ytterligere klassifisering

Rådgivning i forbindelse med bygningskonstruksjoner

Ytterligere klassifisering

Rådgivning i forbindelse med miljøteknikk

Ytterligere klassifisering

Rådgivning i forbindelse med støybekjempelse

Ytterligere klassifisering

Miljøpåvirkningsanalyse av bygge- og anleggsvirksomhet

Ytterligere klassifisering

Risikoanalyse av bygge- og anleggsvirksomhet

Ytterligere klassifisering

Miljøstandarder for bygge- og anleggsvirksomhet

Ytterligere klassifisering

Miljøindikatoranalyse av bygge- og anleggsvirksomhet

Ytterligere klassifisering

Tjenester relatert til Miljøpåvirkningsanalyse av bygge- og anleggsvirksomhet

Ytterligere klassifisering

Miljøovervåkning av bygge- og anleggsvirksomhet

Ytterligere klassifisering

Veiledende og rådgivende ingeniørvirksomhet

Ytterligere klassifisering

Prosjektering av anleggsarbeid

Ytterligere klassifisering

Masseberegning i forbindelse med anleggsarbeid

Ytterligere klassifisering

Prosjektering av rørledning

Ytterligere klassifisering

Ingeniørmessig prosjektering i forbindelse med trafikkanlegg

Ytterligere klassifisering

Prosjektering av elkraftsystem

Ytterligere klassifisering

Diverse former for ingeniørtjenster

Ytterligere klassifisering

Geoteknisk ingeniørtjenster

Ytterligere klassifisering

Geologisk rådgivning

Ytterligere klassifisering

Grunnundersøkelser

Ytterligere klassifisering

Geologitjenester

Ytterligere klassifisering

Landskapsarkitekturtjenester

Ytterligere klassifisering

Bygge- og anleggsrelaterte tjenesteytelser

Ytterligere klassifisering

Rådgivning i forbindelse med bygging

Alternativer

Kjøper forbeholder seg retten til tilleggskjøp fra entreprenøren, som beskrevet her

Rammeavtalen vil ha en varighet på 4 år fra kontraktsinngåelse. Oppdragsgiver har en opsjon på forlengelse av avtalen med ytterligere 1+1+1+1 år. Maksimal avtalelengde er 8 år, jfr. forsyningsforskriften § 22-1 (4). Dette er imidlertid ikke til hinder for at selve leveransen knyttet til avrop foretatt før rammeavtalens utløp, finner sted etter at rammeavtalens varighet er utløpt. Opsjoner er nærmere regulert i kapittel C2, punkt C.2.1.2. Vurdering av om opsjon på forlengelse av rammeavtalen skal innløses starter i god tid før utløp av rammeavtalens varighet. Innløsning av opsjon om forlengelse meddeles skriftlig til leverandør senest tre (3) måneder før rammeavtalens utløp. Oppdragsgiver står fritt til å beslutte innløsning av en eller flere av opsjonene, innen de ovenfor angitte frister. Det vises for øvrig til konkurransegrunnlaget kapittel C2, punkt C.2.1.2.

5.1.2 Sted for gjennomføring

Underenhet i land

Vestland (NO0A2)

Land

Norge

Tilleggsinformasjon

Arna - Stanghelle

5.1.3 Anslått varighet

Varighet

8 YEAR

5.1.4 Fornyelse

Maksimal fornyelse

4

Beskrivelse:

Rammeavtalen vil ha en varighet på 4 år fra kontraktsinngåelse. Oppdragsgiver har en opsjon på forlengelse av avtalen med ytterligere 1+1+1+1 år. Maksimal avtalelengde er 8 år, jfr. forsyningsforskriften § 22-1 (4). Dette er imidlertid ikke til hinder for at selve leveransen knyttet til avrop foretatt før rammeavtalens utløp, finner sted etter at rammeavtalens varighet er utløpt. Opsjoner er nærmere regulert i kapittel C2, punkt C.2.1.2. Vurdering av om opsjon på forlengelse av rammeavtalen skal innløses starter i god tid før utløp av rammeavtalens varighet. Innløsning av opsjon om forlengelse meddeles skriftlig til leverandør senest tre (3) måneder før rammeavtalens utløp. Oppdragsgiver står fritt til å beslutte innløsning av en eller flere av opsjonene, innen de ovenfor angitte frister. Det vises for øvrig til konkurransegrunnlaget kapittel C2, punkt C.2.1.2.

5.1.5 Verdi

Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift

2 200 000 000 NOK

5.1.6 Generell informasjon

Reservert deltakelse

Ingen

Anskaffelsesprosjekt ikke finansiert med EU-midler.

Tilleggsinformasjon

Tilbyderkonferanse 15.mai 2025. Begrunnelse for bruk av unntaksbestemmelsen i forsyningsforskriften § 7-9 (5); Anskaffelsen av en rammeavtale for rådgivnings- og prosjekteringstjenester til FAS vurderes å være omfattet av unntaksbestemmelsen i forsyningsforskriften § 7-9 (5), hvor det gjøres unntak fra kravet om å vekte klima- og miljøhensyn med minimum tretti prosent når «anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig». Arten av anskaffelsen er konsulenttjenester, nærmere bestemt rådgivnings- og prosjekteringstjenester innen bygg- og anlegg (heretter «rådgivningstjenester»). Anskaffelsens art innebærer gjennomføring av kvantitative og kvalitative analyser (rådgivning), utvikling av løsninger (prosjektering) mv. Rådgivningstjenesten gjennomføres som skrivebordsarbeid og/eller ved observasjoner/befaringer (stedlige undersøkelser). Arbeidet kan omfatte noe, men typisk begrenset reisevirksomhet. Hovedytelsen er konsulentens arbeidsinnsats. For å kartlegge klimaavtrykket og andre former for miljøbelastning fra arten konsulenttjeneste, antar oppdragsgiver at en konsulents klimaavtrykk og miljøbelastning vil være lik belastningen fra en gjennomsnittlig fast ansatt. Det er således konsulentens behov for kontorplass og kontorutstyr, energiforbruket i bygget vedkommende jobber i, reisevirksomhet i jobbsammenheng, og avfallsgenerering som bidrar til den ansattes klimaavtrykk og miljøbelastning. Oppdragsgiver vurderer at ingen av elementene ovenfor faller innenfor anskaffelsens art, som er en konsulenttjeneste. De elementene som knytter seg til arten av anskaffelsen, altså rådgivningen og prosjekteringen som ytes og de digitale dokumentene (tekstdokumenter, modeller, tegninger mv.) som skal produseres, medfører et uvesentlig klimaavtrykk og en uvesentlig miljøbelastning. Oppdragsgiver vil på grunnlag av ovennevnte benytte unntaksbestemmelsen i forsyningsforskriften § 7-9 (5), da anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig. Den nærmere begrunnelsen for at unntaksbestemmelsen kommer til anvendelse på angjeldende anskaffelse fremgår ovenfor. Oppdragsgiver er således unntatt fra plikten til å vekte klima og miljø med 30 %, jfr. forsyningsforskriften § 7-9 (2).

5.1.9 Utvelgelseskriterier

Kriterium

Type

Økonomisk og finansiell kapasitet

Navn

Leverandørens økonomiske og finansielle kapasitet

Beskrivelse:

Leverandøren skal ha tilstrekkelig økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne oppfylle kontraktens forpliktelser. Det stilles krav om at leverandøren har en årlig minimumsomsetning på kr 300 millioner de 3 siste regnskapsår. Det stilles krav om at leverandøren er kredittverdig (kredittverdig uten krav til sikkerhetsstillelse).

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Egnethet

Navn

Leverandørens organisatoriske og juridiske stilling

Beskrivelse:

Leverandøren skal være et lovlig etablert foretak eller bestå av et fellesskap av leverandører som er lovlig etablerte foretak. Kravet gjelder også virksomheter som leverandøren støtter seg på, jfr. kapittel B2, punkt B.2.4.1. Leverandøren skal være registrert i Elvirksomhetsregisteret i henhold til forskrift om elektroforetak mv. av 19. juni 2013 nr. 739 § 3, som godkjent elektroforetak for prosjektering av elektriske anlegg knyttet til veg og jernbane. Leverandøren, eller andre virksomheter leverandøren støtter seg på for oppfyllelse av kvalifikasjonskrav, skal ikke være en enhet som rammes av forbudet mot tildeling av offentlige kontrakter i § 8n i sanksjonsforskrift Ukraina (FOR-2014-08-15-1076).

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Leverandørens tekniske og faglige kvalifikasjoner

Beskrivelse:

Leverandøren skal ha tilstrekkelig erfaring og kompetanse fra rådgivnings- og prosjekteringstjenester innenfor tunnel-, veg- og jernbaneprosjekter av tilsvarende art og vanskelighetsgrad. Leverandøren skal ha tilstrekkelig kapasitet, i form av menneskelige og tekniske ressurser, til å gjennomføre kontrakten.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Leverandørens kvalitet-, miljø og sikkerhetsledelsessystem

Beskrivelse:

Leverandøren skal ha et dokumentert og implementert kvalitetssikringssystem (kvalitetsledelsessystem), som er basert på relevante europeisk standardserier som er sertifisert av akkrediterte organer, eksempelvis NS-EN ISO 9001:2015. Leverandøren skal ha rutiner og systemer som sikrer at miljøhensyn og miljøtiltak blir hensyntatt ved gjennomføringen av kontrakten, herunder de enkelte leveransene i henhold til kontrakten. Det kreves at leverandøren har et dokumentert og implementert miljøledelsessystem, som er basert på relevante europeisk standardserier som er sertifisert av akkrediterte organer, eksempelvis NS-EN ISO 14001:2015. Leverandøren skal ha et dokumentert og implementert internkontrollsystem (sikkerhetsledelsessystem) som også omfatter sikkerhet.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Utvelgelseskriterium - best kvalifisert-prinsippet

Beskrivelse:

For denne konkurransen, og på bakgrunn av mottatte forespørsler om å delta i konkurransen, vil oppdragsgiver velge ut minimum tre (3) og maksimum seks (6) leverandører som vil bli invitert til å inngi tilbud og delta i forhandlingene, jfr. konkurransegrunnlagets kapittel B3. Oppdragsgiver kan velge ut færre leverandører enn angitt ovenfor dersom det ikke foreligger et tilstrekkelig antall kvalifiserte leverandører, jfr. forsyningsforskriften § 12-7 (3). Utvelgelsen blant de kvalifiserte leverandører, som inviteres til å innlevere tilbud i konkurransen, vil skje ut fra oppdragsgivers evaluering av hvilke leverandører som anses som best kvalifisert på bakgrunn av oppstilte krav til leverandørens tekniske og faglige kvalifikasjoner, jfr. kapittel B2, punkt B2.2.4. Vurderingen vil bli basert på innsendt dokumentasjon knyttet til oppfyllelsen av fastsatte krav til leverandørens tekniske og faglige kvalifikasjoner, jfr. kapittel B2, punkt B.2.2.4. Oppdragsgiver vil gi skriftlig meddelelse om utvelgelsen til de leverandørene som inviteres til å inngi tilbud. Skriftlig meddelelse vil også gis til de leverandører som ikke blir valgt ut til å innlevere tilbud sammen med en kort begrunnelse, jfr. forsyningsforskriften § 12-7 (4).

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Informasjon om andre trinn av en to-trinns prosedyre

Minimum antall kandidater som skal inviteres til andre trinn av prosedyren

3

Maksimalt antall kandidater som skal inviteres til andre trinn av prosedyren

6

5.1.10 Tildelingskriterier

Kriterium

Type

Pris

Navn

K1: Tilbudssum

Beskrivelse:

Under dette tildelingskriteriet vil leverandørens tilbudssum vurderes. Ved vurderingen vil samlet tilbudt pris angitt i kapittel E2 Prisskjema punkt E2.2 «Tilbudssum ekskl. mva.» , bli vurdert.

Kriterium

Type

Kvalitet

Navn

K2: Løsingsbeskrivelse

Beskrivelse:

Under dette tildelingskriteriet vil leverandørens beskrivelse av gjennomføring av oppdrag under rammeavtalen, herunder samhandling og koordinering med oppdragsgiver, entreprenører, andre prosjekterende og øvrige tredjeparter (tverrfaglig samarbeid), samt identifisering og håndtering av utfordringer og risiko vurderes. Oppdragsgiver vil, på grunnlag av angitte dokumentasjonskrav, foreta en kvalitativ og helhetlig evaluering av leverandørens løsningsbeskrivelse for gjennomføringen av oppdrag under rammeavtalen.

Kriterium

Type

Kvalitet

Navn

K3: Organisering og tilbudt nøkkelpersonell (prosjektteam)

Beskrivelse:

Under dette tildelingskriteriet vil kvaliteten på leverandørens organisering vurderes. Oppdragsgiver vil foreta en helhetlig vurdering av leverandørens tilbudte organisering. Kvalitet på tilbudt nøkkelpersonell vil vurderes under dette tildelingskriteriet. Med henblikk på å evaluere tjenestekvaliteten vil oppdragsgiver foreta en vurdering av hver enkelt tilbudt nøkkelpersons erfaring og kompetanse knyttet til tiltenkt rolle ved gjennomføringen av rammeavtalen, samt en helhetlig vurdering av prosjektteamets sammensetning (prosjektteam). Med nøkkelpersonell menes i denne sammenheng: • Oppdragsleder, • Avropsansvarlige for de enkelte avrop, • Ledere av følgende fagområder (fagansvarlig/disiplinleder); • Konstruksjon, • Anleggsteknikk, • Tunnel, • Vegfag, • Banefag, • Geofag, • Elektro og Tele for veg- og jernbanefag • Bygningsinformasjonsmodellering (BIM-koordinator), • Ytre miljøfag, • RAMS, • VA-fag, • Prosessbeskrivelser. Oppdragsleders kompetanse og erfaring vil tillegges særskilt vekt ved evaluering av tilbudene under dette tildelingskriteriet.

Kriterium

Type

Kvalitet

Navn

Utvelgelseskriterium - best kvalifisert -prinsippet

Beskrivelse:

For denne konkurransen, og på bakgrunn av mottatte forespørsler om å delta i konkurransen, vil oppdragsgiver velge ut minimum tre (3) og maksimum seks (6) leverandører som vil bli invitert til å inngi tilbud og delta i forhandlingene, jfr. konkurransegrunnlagets kapittel B3. Oppdragsgiver kan velge ut færre leverandører enn angitt ovenfor dersom det ikke foreligger et tilstrekkelig antall kvalifiserte leverandører, jfr. forsyningsforskriften § 12-7 (3). Utvelgelsen blant de kvalifiserte leverandører, som inviteres til å innlevere tilbud i konkurransen, vil skje ut fra oppdragsgivers evaluering av hvilke leverandører som anses som best kvalifisert på bakgrunn av oppstilte krav til leverandørens tekniske og faglige kvalifikasjoner, jfr. kapittel B2, punkt B2.2.4. Vurderingen vil bli basert på innsendt dokumentasjon knyttet til oppfyllelsen av fastsatte krav til leverandørens tekniske og faglige kvalifikasjoner, jfr. kapittel B2, punkt B.2.2.4. Oppdragsgiver vil gi skriftlig meddelelse om utvelgelsen til de leverandørene som inviteres til å inngi tilbud. Skriftlig meddelelse vil også gis til de leverandører som ikke blir valgt ut til å innlevere tilbud sammen med en kort begrunnelse, jfr. forsyningsforskriften § 12-7 (4).

Beskrivelse av metoden som skal benyttes dersom vektingen ikke kan uttrykkes ved kriterier

Leverandører som har blitt invitert til å delta i konkurransen og har innlevert et ellers gyldig tilbud vil få sine tilbud evaluert i henhold til fastsatte tildelingskriterier nedenfor, jfr. punkt B.3.6.2 flg. Kontrakt tildeles leverandør som har inngitt tilbudet som gir det beste forholdet mellom pris og kvalitet, jfr. forsyningsforskriften § 14-1 (1). Følgende tildelingskriterier legges til grunn for evalueringen: K1: Tilbudssum, basert på oppgitte priser i prisskjema K2: Løsningsbeskrivelse K3: Organisering og tilbudt nøkkelpersonell (prosjektteam) I evalueringen vil oppdragsgiver vurdere tilbudene på grunnlag av tildelingskriteriene og beregne hvert av tilbudenes konkurransesum. Tilbudet med den laveste konkurransesummen vil være tilbudet som gir det beste forholdet mellom pris og kvalitet, og leverandøren med lavest konkurransesum vil derfor tildeles kontrakten.

5.1.11 Anskaffelsesdokumenter

5.1.12 Vilkår for anskaffelsen

Vilkår for innlevering

Elektronisk innlevering

Obligatorisk

Språk som anbud eller forespørsler om å delta kan sendes inn på

norsk

Elektronisk katalog

Ikke tillatt

Frist for mottak av anmodninger om deltakelse

05.06.2025 12:00

Vilkår for kontrakt

Betingelser knyttet til utførelsen av kontrakten

Se konkurransegrunnlaget

Elektronisk fakturering

Obligatorisk

Finansiell ordning

Se konkurransegrunnlaget C.2.2.19 Fakturering og betaling (NS 8401 punkt 15.2 / NS 8402 punkt 14).

5.1.15 Teknikker

Rammeavtale

Rammeavtale med gjenåpning av konkurransen

Informasjon om den dynamiske innkjøpsordningen

Ingen

5.1.16 Nærmere informasjon, mekling og revisjon

Virksomhet som gjennomfører klagebehandling

Oslo tingrett

Virksomhet som gir tilleggsinformasjon om anskaffelsesprosedyren

Bane Nor SF

Del 8: Virksomheter

8.1 ORG-0001

Offisielt navn

Statens vegvesen

Registreringsnummer

971032081

Departement

Fellesfunksjoner

Postadresse

Skoggata 19

By

Moss

Postnummer

1500

Land

Norge

Kontaktpunkt

Kristine Hamre

E-post

kristine.hamre@vegvesen.no

Telefon

+47 97741544

Internett-adresse

https://www.vegvesen.no

Rollene til denne virksomheten

Kjøper

8.1 ORG-0002

Offisielt navn

Oslo tingrett

Registreringsnummer

926 725 939

Postadresse

C.J. Hambros plass 4

By

Oslo

Postnummer

0125

Underenhet i land

Oslo (NO081)

Land

Norge

E-post

oslo.tingrett@domstol.no

Telefon

+47 22035200

Rollene til denne virksomheten

8.1 ORG-0003

Offisielt navn

Bane Nor SF

Registreringsnummer

917082308

By

Oslo

Underenhet i land

Oslo (NO081)

Land

Norge

E-post

Postmottak@banenor.no

Telefon

47770098

Rollene til denne virksomheten

Kunngjøringsinformasjon

11.1 Kunngjøringsinformasjon

Varselidentifikator/-versjon

e5ce66bd-416b-4d73-868e-fae03f565bda 01

Type skjema

Konkurranse

Type varsel

Melding om kontrakt eller konsesjon – standardregime

Varsel utsendelsesdato

28.04.2025 11:54

Språk der denne kunngjøringen er offisielt tilgjengelig

norsk, English

Statens vegvesen, Bane Nor SF

Referanse
2025-106739
Kunngjøringsdato
29.04.2025
Estimert verdi
2 200 000 000 NOK
Utførelsessted
Vestland
Type kunngjøring
Kunngjøring av konkurranse
Hovedaktivitet
Alminnelig offentlig tjenesteyting

Kategori (CPV)

Konkurransedokumenter

Se alle dokumenter tilhørende konkurransen i oppdragsgiverens støtteverktøy

Gå til dokumenter