Rammeavtale for anskaffelse av rådgivnings- og prosjekteringstjenester i Fellesprosjektet Arna - Stanghelle - 2.gangs utlysing
Anskaffelsens tidslinje (Beta)
Statens vegvesen Utbyggingsområde Vest og Bane NOR, Divisjon Utbygging, Utbyggingsenhet Megaprosjekter ved Fellesprosjektet Arna-Stanghelle (heretter samlet benevnt som «oppdragsgiver») har til hensikt å gå til anskaffelse av en rammeavtale (heretter «rammeavtalen») med en leverandør (heretter «leverandøren») om levering av rådgivnings- og prosjekteringstjenester til FAS, se nærmere punkt A.3.1 nedenfor. Både Statens Vegvesen og Bane NOR vil opptre som oppdragsgivere i henhold til rammeavtalen, og dermed kunne foreta avrop på rammeavtalen hver for seg eller samlet. Formålet med anskaffelsen er å inngå en rammeavtale om rådgivnings- og prosjekteringstjenester for prosjektering av ny veg og jernbane mellom Arna og Stanghelle/Helle. Rammeavtalen skal omfatte prosjektering, rådgivning og oppfølging i byggetid i forbindelse med gjennomføringen av prosjektet. Anskaffelsen gjelder en rammeavtale med én (1) leverandør for kjøp av rådgivnings- og prosjekteringstjenester til FAS. Rammeavtalen omhandler utarbeidelse av design basis for hele prosjektet. Videre omfattes utarbeidelse av konkurransegrunnlag for samtlige hovedentrepriser, som p.t. omfatter både total-, utførelses- og samspillsentrepriser, samt oppfølging i byggetid. I tillegg gjelder rammeavtalen komplett prosjektering av alle arbeider som omfattes av den enkelte utførelsesentreprise, slik som utarbeidelse av arbeidsgrunnlag, byggeplan og oppfølging i byggetid. Videre omfattes deltagelse i prosjektets samspillsentreprise.
Del 1: Kjøper
1.1 Kjøper
Offisielt navn
Statens vegvesen
Juridisk type kjøper
Statlige myndigheter
Oppdragsgivers virksomhet
Alminnelig offentlig tjenesteyting
Oppdragsgivers virksomhet
Jernbanetjenester
1.1 Kjøper
Offisielt navn
Bane Nor SF
Oppdragsgivers virksomhet
Jernbanetjenester
Del 2: Prosedyre
2.1 Prosedyre
Tittel
Rammeavtale for anskaffelse av rådgivnings- og prosjekteringstjenester i Fellesprosjektet Arna - Stanghelle - 2.gangs utlysing
Beskrivelse:
Statens vegvesen Utbyggingsområde Vest og Bane NOR, Divisjon Utbygging, Utbyggingsenhet Megaprosjekter ved Fellesprosjektet Arna-Stanghelle (heretter samlet benevnt som «oppdragsgiver») har til hensikt å gå til anskaffelse av en rammeavtale (heretter «rammeavtalen») med en leverandør (heretter «leverandøren») om levering av rådgivnings- og prosjekteringstjenester til FAS, se nærmere punkt A.3.1 nedenfor. Både Statens Vegvesen og Bane NOR vil opptre som oppdragsgivere i henhold til rammeavtalen, og dermed kunne foreta avrop på rammeavtalen hver for seg eller samlet. Formålet med anskaffelsen er å inngå en rammeavtale om rådgivnings- og prosjekteringstjenester for prosjektering av ny veg og jernbane mellom Arna og Stanghelle/Helle. Rammeavtalen skal omfatte prosjektering, rådgivning og oppfølging i byggetid i forbindelse med gjennomføringen av prosjektet. Anskaffelsen gjelder en rammeavtale med én (1) leverandør for kjøp av rådgivnings- og prosjekteringstjenester til FAS. Rammeavtalen omhandler utarbeidelse av design basis for hele prosjektet. Videre omfattes utarbeidelse av konkurransegrunnlag for samtlige hovedentrepriser, som p.t. omfatter både total-, utførelses- og samspillsentrepriser, samt oppfølging i byggetid. I tillegg gjelder rammeavtalen komplett prosjektering av alle arbeider som omfattes av den enkelte utførelsesentreprise, slik som utarbeidelse av arbeidsgrunnlag, byggeplan og oppfølging i byggetid. Videre omfattes deltagelse i prosjektets samspillsentreprise.
Prosedyreidentifikator
f2367187-66b8-46a1-bcad-3257b313b84e
Intern identifikator
25/114874
Type prosedyre
Konkurranse med forhandling med forhåndskunngjøring/ konkurranse med forhandling
Hovedtrekkene i prosedyren
Type anskaffelse: Tjenestekjøp over EØS-terskelverdi, jfr. forsyningsforskriften § 5-1 (2), jfr. § 5-2 (1). Anskaffelsesprosedyre: Konkurranse med forhandling etter forutgående kunngjøring, jfr. forsyningsforskriften § 9-1 (1).
2.1.1 Hensikt
Kontraktens art
Tjenester
Hoved klassifisering
Prosjektering
Ytterligere klassifisering
Arkitekt-, konstruksjons-, ingeniør- og inspeksjonstjenester
Ytterligere klassifisering
Arkitekt-, ingeniør- og planleggingstjenester
Ytterligere klassifisering
Prosjekt- og designforberedelse, kostnadsoverslag
Ytterligere klassifisering
Godkjenningsplan, arbeidstegninger og spesifikasjoner
Ytterligere klassifisering
Avgjørelse og fortegnelse av mengder i konstruksjonen
Ytterligere klassifisering
Kontroll av prosjekt og dokumentasjon
Ytterligere klassifisering
Rådgivning ingeniør- og byggetekniske tjenester
Ytterligere klassifisering
Rådgivning ingeniørtjenester i forbindelse med bygge- og anleggsarbeid
Ytterligere klassifisering
Støttetjenester i forbindelse med bygge- og anleggsarbeid
Ytterligere klassifisering
Rådgivning i forbindelse med transportsystemer
Ytterligere klassifisering
Rådgivning i forbindelse med hovedveier
Ytterligere klassifisering
Ingeniørarbeid i forbindelse med hovedveier
Ytterligere klassifisering
Ingeniørarbeid i forbindelse med jernbaner
Ytterligere klassifisering
Rådgivning i forbindelse med bygningskonstruksjoner
Ytterligere klassifisering
Rådgivning i forbindelse med miljøteknikk
Ytterligere klassifisering
Rådgivning i forbindelse med støybekjempelse
Ytterligere klassifisering
Miljøpåvirkningsanalyse av bygge- og anleggsvirksomhet
Ytterligere klassifisering
Risikoanalyse av bygge- og anleggsvirksomhet
Ytterligere klassifisering
Miljøstandarder for bygge- og anleggsvirksomhet
Ytterligere klassifisering
Miljøindikatoranalyse av bygge- og anleggsvirksomhet
Ytterligere klassifisering
Tjenester relatert til Miljøpåvirkningsanalyse av bygge- og anleggsvirksomhet
Ytterligere klassifisering
Miljøovervåkning av bygge- og anleggsvirksomhet
Ytterligere klassifisering
Veiledende og rådgivende ingeniørvirksomhet
Ytterligere klassifisering
Prosjektering av anleggsarbeid
Ytterligere klassifisering
Masseberegning i forbindelse med anleggsarbeid
Ytterligere klassifisering
Prosjektering av rørledning
Ytterligere klassifisering
Ingeniørmessig prosjektering i forbindelse med trafikkanlegg
Ytterligere klassifisering
Prosjektering av elkraftsystem
Ytterligere klassifisering
Diverse former for ingeniørtjenster
Ytterligere klassifisering
Geoteknisk ingeniørtjenster
Ytterligere klassifisering
Geologisk rådgivning
Ytterligere klassifisering
Grunnundersøkelser
Ytterligere klassifisering
Geologitjenester
Ytterligere klassifisering
Landskapsarkitekturtjenester
Ytterligere klassifisering
Bygge- og anleggsrelaterte tjenesteytelser
Ytterligere klassifisering
Rådgivning i forbindelse med bygging
2.1.2 Sted for gjennomføring
Underenhet i land
Vestland (NO0A2)
Land
Norge
Tilleggsinformasjon
Arna - Stanghelle
2.1.3 Verdi
Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift
2 200 000 000 NOK
2.1.4 Generell informasjon
Tilleggsinformasjon
Tilbyderkonferanse 15.mai 2025. Begrunnelse for bruk av unntaksbestemmelsen i forsyningsforskriften § 7-9 (5); Anskaffelsen av en rammeavtale for rådgivnings- og prosjekteringstjenester til FAS vurderes å være omfattet av unntaksbestemmelsen i forsyningsforskriften § 7-9 (5), hvor det gjøres unntak fra kravet om å vekte klima- og miljøhensyn med minimum tretti prosent når «anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig». Arten av anskaffelsen er konsulenttjenester, nærmere bestemt rådgivnings- og prosjekteringstjenester innen bygg- og anlegg (heretter «rådgivningstjenester»). Anskaffelsens art innebærer gjennomføring av kvantitative og kvalitative analyser (rådgivning), utvikling av løsninger (prosjektering) mv. Rådgivningstjenesten gjennomføres som skrivebordsarbeid og/eller ved observasjoner/befaringer (stedlige undersøkelser). Arbeidet kan omfatte noe, men typisk begrenset reisevirksomhet. Hovedytelsen er konsulentens arbeidsinnsats. For å kartlegge klimaavtrykket og andre former for miljøbelastning fra arten konsulenttjeneste, antar oppdragsgiver at en konsulents klimaavtrykk og miljøbelastning vil være lik belastningen fra en gjennomsnittlig fast ansatt. Det er således konsulentens behov for kontorplass og kontorutstyr, energiforbruket i bygget vedkommende jobber i, reisevirksomhet i jobbsammenheng, og avfallsgenerering som bidrar til den ansattes klimaavtrykk og miljøbelastning. Oppdragsgiver vurderer at ingen av elementene ovenfor faller innenfor anskaffelsens art, som er en konsulenttjeneste. De elementene som knytter seg til arten av anskaffelsen, altså rådgivningen og prosjekteringen som ytes og de digitale dokumentene (tekstdokumenter, modeller, tegninger mv.) som skal produseres, medfører et uvesentlig klimaavtrykk og en uvesentlig miljøbelastning. Oppdragsgiver vil på grunnlag av ovennevnte benytte unntaksbestemmelsen i forsyningsforskriften § 7-9 (5), da anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig. Den nærmere begrunnelsen for at unntaksbestemmelsen kommer til anvendelse på angjeldende anskaffelse fremgår ovenfor. Oppdragsgiver er således unntatt fra plikten til å vekte klima og miljø med 30 %, jfr. forsyningsforskriften § 7-9 (2).
Direktiv 2014/25/EU
2.1.6 Grunnlag for avvisning
Analog situasjon som konkurs etter nasjonal lov
Er leverandøren i en situasjon hvor han har fått tvungen gjeldsordning? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Konkurs
Er leverandøren i en konkurssituasjon? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Korrupsjon
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for korrupsjon ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?Korrupsjon som definert i artikkel 3 i konvensjonen om bekjempelse av korrupsjon, som involverer tjenestemenn i De Europeiske Fellesskapene eller i Den Europeiske Unions medlemsstater (EUT C 195 av 25.6.1997, s. 1), og i artikkel 2, stk. 1, i Rådets rammeavgjørelse 2003/568/RIA av 22. juli 2003 om bekjempelse av korrupsjon i den private sektor (EUT L 192 av 31.7.2003, s. 54). Denne avvisningsgrunnen omfatter også korrupsjon som definert i nasjonal rett for oppdragsgiveren eller leverandøren.
Avtale med kreditorer
Er leverandøren i en situasjon hvor han har fått tvungen gjeldsordning? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Deltakelse i en kriminell virksomhet
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for deltakelse i en kriminell organisasjon ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder? Deltakelse i en kriminell organisasjon som definert i artikkel 2 i Rådets rammeavgjørelse 2008/841/RIA av 24. oktober 2008 om bekjempelse av organisert kriminalitet (EUT L 300 av 11.11.2008, s. 42)
Avtaler med andre økonomiske aktører som har til hensikt å forvrenge konkurransen
Har leverandør inngått avtale(r) med andre leverandører med hensikt å vri konkurransen?
Brudd på forpliktelser innenfor miljølovgivning
Er leverandøren kjent med å ha begått brudd på bestemmelser om miljø slik som de fremgår av nasjonal rett, den relevante kunngjøringen eller anskaffelsesdokumentene eller artikkel 18 (2) i direktiv 2014/24/EU.
Hvitevasking eller terrorfinansiering
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for hvitvasking av penger eller finansiering av terrorisme ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?Hvitvasking av penger eller finansiering av terrorismeSom definert i artikkel 1 i Europaparlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF av 26. oktober 2005 om forebyggende tiltak mot bruk av det finansielle system til hvitvasking av penger og finansiering av terrorisme (EUT L 309 av 25.11.2005, s. 15).
Svindel
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for bedrageri ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?Bedrageri som omhandlet i artikkel 1 i konvensjonen om beskyttelse av De Europeiske Fellesskapenes finansielle interesser (EFT C 316 av 27.11.1995, s. 48).
Barnearbeid og andre former for menneskehandel
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for barnearbeid og andre former for menneskehandel ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?Barnearbeid og andre former for menneskehandel som definert i artikkel 2 i Europaparlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU av 5. april 2011 om forebygging og bekjempelse av menneskehandel og beskyttelse av dets ofre, og om erstatning av Rådets rammeavgjørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 av 15.4.2011, s. 1).
Insolvens
Er leverandøren i en insolvenssituasjon? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Brudd på forpliktelser innenfor arbeidsretten
Er leverandøren kjent med å ha begått brudd på bestemmelser om arbeidsforhold slik som de fremgår av nasjonal rett, den relevante kunngjøringen eller anskaffelsesdokumentene eller artikkel 18 (2) i direktiv 2014/24/EU.
Eiendeler administreres av likvidator
Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Skyldig i feilaktig fremstilling, tilbakeholdt informasjon, ute av stand til å gi nødvendige dokumenter og innhentet konfidensiell informasjon om denne prosedyren
Har leverandøren:a) gitt grovt uriktige opplysninger ved meddelelsen av opplysningene som kreves for å kontrollere at det ikke er grunnlag for avvisning, eller av at kvalifikasjonskravene er oppfylt,b) unnlatt å gi slike opplysninger,c) tatt forbehold om straks å fremlegge de støttedokumenter som oppdragsgiver anmoder om, ellerd) urettmessig påvirket oppdragsgivers beslutningsprosess for å tilegne seg konfidensiell informasjon som kan gi denne en urettmessig fordel i forbindelse med konkurransen, eller uaktsomt har gitt misvisende opplysninger som kan få vesentlig innflytelse på beslutninger om avvisning, utvelgelse eller tildeling?
Kun nasjonale eksklusjonsgrunnlag
Vedtatt forelegg for staffbare forhold Har leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, vedtatt forelegg for noen av de straffbare forhold som er nevnt over, j.f. anskaffelsesforskriftens § 24-2, (2) ledd, a-f? Alvorlige feil som medfører tvil om hans yrkesmessige integritet Har leverandøren for øvrig har begått alvorlige feil som medfører tvil om hans yrkesmessige integritet, j.f. anskaffelsesforskriftens § 24-2, (3) bokstav i?
Interessekonflikt på grunn av deltakelse i anskaffelsesprosedyren
Er leverandør oppmerksom på en interessekonflikt slik denne er angitt i nasjonal rett, den relevante kunngjøring eller anskaffelsesdokumentene?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen av denne anskaffelsesprosedyren
Har leverandør eller en virksomhet tilknyttet leverandøren gitt råd til oppdragsgiver eller på annen måte vært involvert i planleggingen av konkurransen?
Skyld for grov yrkesmessig forseelse
Har leverandøren begått alvorlige feil i yrkesutøvelsen? Hvis det er relevant, se definisjoner i nasjonal rett, den relevante kunngjøring eller anskaffelsesdokumentene.
Tidlig oppsigelse, erstatning eller andre sammenlignbare sanksjoner
Har leverandør begått vesentlig kontraktsbrudd i forbindelse med oppfyllelsen av en tidligere offentlig kontrakt, en tidligere kontrakt med en offentlig oppdragsgiver eller en tidligere konsesjonskontrakt, der bruddet har ført til heving av kontrakten, erstatning eller andre lignende sanksjoner?
Brudd på forpliktelser innen sosialrett
Er leverandøren kjent med å ha begått brudd på bestemmelser om sosiale forhold slik som de fremgår av nasjonal rett, den relevante kunngjøringen eller anskaffelsesdokumentene eller artikkel 18 (2) i direktiv 2014/24/EU.
Betaling av trygdeavgift
Har leverandør unnlatt å oppfylle alle sine forpliktelser til å betale trygdeavgifter både i det land han er etablert i, og i oppdragsgivers medlemsstat, hvis dette er et annet land enn det han er etablert i?
Forretningsaktiviteter er suspendert
Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Betaling av skatt
Har leverandøren unnlatt å oppfylle sine forpliktelser til å betale skatter og avgifter i det land han er etablert i, og i oppdragsgivers medlemsstat, hvis dette er et annet land enn det han er etablert i?
Terrorhandlinger eller lovbrudd knyttet til terrorvirksomhet
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for terrorhandlinger eller straffbare handlinger med forbindelse til terroraktivitetved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder? Terrorhandlinger eller straffbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet som definert i artikkel 1 og 3 i Rådets rammeavgjørelse 2002/475/RIA av 13. juni 2002 om bekjempelse av terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne avvisningsgrunnen omfatter også oppfordring til, medvirkning til eller forsøk på å begå slike handlinger som omhandlet i artikkel 4 i nevnte rammeavgjørelse.
Del 5: Delkontrakt
5.1 Skjebne LOT-0000
Tittel
Rammeavtale for anskaffelse av rådgivnings- og prosjekteringstjenester i Fellesprosjektet Arna - Stanghelle - 2.gangs utlysing
Beskrivelse:
Statens vegvesen Utbyggingsområde Vest og Bane NOR, Divisjon Utbygging, Utbyggingsenhet Megaprosjekter ved Fellesprosjektet Arna-Stanghelle (heretter samlet benevnt som «oppdragsgiver») har til hensikt å gå til anskaffelse av en rammeavtale (heretter «rammeavtalen») med en leverandør (heretter «leverandøren») om levering av rådgivnings- og prosjekteringstjenester til FAS, se nærmere punkt A.3.1 nedenfor. Både Statens Vegvesen og Bane NOR vil opptre som oppdragsgivere i henhold til rammeavtalen, og dermed kunne foreta avrop på rammeavtalen hver for seg eller samlet. Formålet med anskaffelsen er å inngå en rammeavtale om rådgivnings- og prosjekteringstjenester for prosjektering av ny veg og jernbane mellom Arna og Stanghelle/Helle. Rammeavtalen skal omfatte prosjektering, rådgivning og oppfølging i byggetid i forbindelse med gjennomføringen av prosjektet. Anskaffelsen gjelder en rammeavtale med én (1) leverandør for kjøp av rådgivnings- og prosjekteringstjenester til FAS. Rammeavtalen omhandler utarbeidelse av design basis for hele prosjektet. Videre omfattes utarbeidelse av konkurransegrunnlag for samtlige hovedentrepriser, som p.t. omfatter både total-, utførelses- og samspillsentrepriser, samt oppfølging i byggetid. I tillegg gjelder rammeavtalen komplett prosjektering av alle arbeider som omfattes av den enkelte utførelsesentreprise, slik som utarbeidelse av arbeidsgrunnlag, byggeplan og oppfølging i byggetid. Videre omfattes deltagelse i prosjektets samspillsentreprise.
Intern identifikator
25/114874
5.1.1 Hensikt
Kontraktens art
Tjenester
Hoved klassifisering
Prosjektering
Ytterligere klassifisering
Arkitekt-, konstruksjons-, ingeniør- og inspeksjonstjenester
Ytterligere klassifisering
Arkitekt-, ingeniør- og planleggingstjenester
Ytterligere klassifisering
Prosjekt- og designforberedelse, kostnadsoverslag
Ytterligere klassifisering
Godkjenningsplan, arbeidstegninger og spesifikasjoner
Ytterligere klassifisering
Avgjørelse og fortegnelse av mengder i konstruksjonen
Ytterligere klassifisering
Kontroll av prosjekt og dokumentasjon
Ytterligere klassifisering
Rådgivning ingeniør- og byggetekniske tjenester
Ytterligere klassifisering
Rådgivning ingeniørtjenester i forbindelse med bygge- og anleggsarbeid
Ytterligere klassifisering
Støttetjenester i forbindelse med bygge- og anleggsarbeid
Ytterligere klassifisering
Rådgivning i forbindelse med transportsystemer
Ytterligere klassifisering
Rådgivning i forbindelse med hovedveier
Ytterligere klassifisering
Ingeniørarbeid i forbindelse med hovedveier
Ytterligere klassifisering
Ingeniørarbeid i forbindelse med jernbaner
Ytterligere klassifisering
Rådgivning i forbindelse med bygningskonstruksjoner
Ytterligere klassifisering
Rådgivning i forbindelse med miljøteknikk
Ytterligere klassifisering
Rådgivning i forbindelse med støybekjempelse
Ytterligere klassifisering
Miljøpåvirkningsanalyse av bygge- og anleggsvirksomhet
Ytterligere klassifisering
Risikoanalyse av bygge- og anleggsvirksomhet
Ytterligere klassifisering
Miljøstandarder for bygge- og anleggsvirksomhet
Ytterligere klassifisering
Miljøindikatoranalyse av bygge- og anleggsvirksomhet
Ytterligere klassifisering
Tjenester relatert til Miljøpåvirkningsanalyse av bygge- og anleggsvirksomhet
Ytterligere klassifisering
Miljøovervåkning av bygge- og anleggsvirksomhet
Ytterligere klassifisering
Veiledende og rådgivende ingeniørvirksomhet
Ytterligere klassifisering
Prosjektering av anleggsarbeid
Ytterligere klassifisering
Masseberegning i forbindelse med anleggsarbeid
Ytterligere klassifisering
Prosjektering av rørledning
Ytterligere klassifisering
Ingeniørmessig prosjektering i forbindelse med trafikkanlegg
Ytterligere klassifisering
Prosjektering av elkraftsystem
Ytterligere klassifisering
Diverse former for ingeniørtjenster
Ytterligere klassifisering
Geoteknisk ingeniørtjenster
Ytterligere klassifisering
Geologisk rådgivning
Ytterligere klassifisering
Grunnundersøkelser
Ytterligere klassifisering
Geologitjenester
Ytterligere klassifisering
Landskapsarkitekturtjenester
Ytterligere klassifisering
Bygge- og anleggsrelaterte tjenesteytelser
Ytterligere klassifisering
Rådgivning i forbindelse med bygging
Alternativer
Kjøper forbeholder seg retten til tilleggskjøp fra entreprenøren, som beskrevet her
Rammeavtalen vil ha en varighet på 4 år fra kontraktsinngåelse. Oppdragsgiver har en opsjon på forlengelse av avtalen med ytterligere 1+1+1+1 år. Maksimal avtalelengde er 8 år, jfr. forsyningsforskriften § 22-1 (4). Dette er imidlertid ikke til hinder for at selve leveransen knyttet til avrop foretatt før rammeavtalens utløp, finner sted etter at rammeavtalens varighet er utløpt. Opsjoner er nærmere regulert i kapittel C2, punkt C.2.1.2. Vurdering av om opsjon på forlengelse av rammeavtalen skal innløses starter i god tid før utløp av rammeavtalens varighet. Innløsning av opsjon om forlengelse meddeles skriftlig til leverandør senest tre (3) måneder før rammeavtalens utløp. Oppdragsgiver står fritt til å beslutte innløsning av en eller flere av opsjonene, innen de ovenfor angitte frister. Det vises for øvrig til konkurransegrunnlaget kapittel C2, punkt C.2.1.2.
5.1.2 Sted for gjennomføring
Underenhet i land
Vestland (NO0A2)
Land
Norge
Tilleggsinformasjon
Arna - Stanghelle
5.1.3 Anslått varighet
Varighet
8 YEAR
5.1.4 Fornyelse
Maksimal fornyelse
4
Beskrivelse:
Rammeavtalen vil ha en varighet på 4 år fra kontraktsinngåelse. Oppdragsgiver har en opsjon på forlengelse av avtalen med ytterligere 1+1+1+1 år. Maksimal avtalelengde er 8 år, jfr. forsyningsforskriften § 22-1 (4). Dette er imidlertid ikke til hinder for at selve leveransen knyttet til avrop foretatt før rammeavtalens utløp, finner sted etter at rammeavtalens varighet er utløpt. Opsjoner er nærmere regulert i kapittel C2, punkt C.2.1.2. Vurdering av om opsjon på forlengelse av rammeavtalen skal innløses starter i god tid før utløp av rammeavtalens varighet. Innløsning av opsjon om forlengelse meddeles skriftlig til leverandør senest tre (3) måneder før rammeavtalens utløp. Oppdragsgiver står fritt til å beslutte innløsning av en eller flere av opsjonene, innen de ovenfor angitte frister. Det vises for øvrig til konkurransegrunnlaget kapittel C2, punkt C.2.1.2.
5.1.5 Verdi
Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift
2 200 000 000 NOK
5.1.6 Generell informasjon
Reservert deltakelse
Ingen
Anskaffelsesprosjekt ikke finansiert med EU-midler.
Tilleggsinformasjon
Tilbyderkonferanse 15.mai 2025. Begrunnelse for bruk av unntaksbestemmelsen i forsyningsforskriften § 7-9 (5); Anskaffelsen av en rammeavtale for rådgivnings- og prosjekteringstjenester til FAS vurderes å være omfattet av unntaksbestemmelsen i forsyningsforskriften § 7-9 (5), hvor det gjøres unntak fra kravet om å vekte klima- og miljøhensyn med minimum tretti prosent når «anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig». Arten av anskaffelsen er konsulenttjenester, nærmere bestemt rådgivnings- og prosjekteringstjenester innen bygg- og anlegg (heretter «rådgivningstjenester»). Anskaffelsens art innebærer gjennomføring av kvantitative og kvalitative analyser (rådgivning), utvikling av løsninger (prosjektering) mv. Rådgivningstjenesten gjennomføres som skrivebordsarbeid og/eller ved observasjoner/befaringer (stedlige undersøkelser). Arbeidet kan omfatte noe, men typisk begrenset reisevirksomhet. Hovedytelsen er konsulentens arbeidsinnsats. For å kartlegge klimaavtrykket og andre former for miljøbelastning fra arten konsulenttjeneste, antar oppdragsgiver at en konsulents klimaavtrykk og miljøbelastning vil være lik belastningen fra en gjennomsnittlig fast ansatt. Det er således konsulentens behov for kontorplass og kontorutstyr, energiforbruket i bygget vedkommende jobber i, reisevirksomhet i jobbsammenheng, og avfallsgenerering som bidrar til den ansattes klimaavtrykk og miljøbelastning. Oppdragsgiver vurderer at ingen av elementene ovenfor faller innenfor anskaffelsens art, som er en konsulenttjeneste. De elementene som knytter seg til arten av anskaffelsen, altså rådgivningen og prosjekteringen som ytes og de digitale dokumentene (tekstdokumenter, modeller, tegninger mv.) som skal produseres, medfører et uvesentlig klimaavtrykk og en uvesentlig miljøbelastning. Oppdragsgiver vil på grunnlag av ovennevnte benytte unntaksbestemmelsen i forsyningsforskriften § 7-9 (5), da anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig. Den nærmere begrunnelsen for at unntaksbestemmelsen kommer til anvendelse på angjeldende anskaffelse fremgår ovenfor. Oppdragsgiver er således unntatt fra plikten til å vekte klima og miljø med 30 %, jfr. forsyningsforskriften § 7-9 (2).
5.1.9 Utvelgelseskriterier
Kriterium
Type
Økonomisk og finansiell kapasitet
Navn
Leverandørens økonomiske og finansielle kapasitet
Beskrivelse:
Leverandøren skal ha tilstrekkelig økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne oppfylle kontraktens forpliktelser. Det stilles krav om at leverandøren har en årlig minimumsomsetning på kr 300 millioner de 3 siste regnskapsår. Det stilles krav om at leverandøren er kredittverdig (kredittverdig uten krav til sikkerhetsstillelse).
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Egnethet
Navn
Leverandørens organisatoriske og juridiske stilling
Beskrivelse:
Leverandøren skal være et lovlig etablert foretak eller bestå av et fellesskap av leverandører som er lovlig etablerte foretak. Kravet gjelder også virksomheter som leverandøren støtter seg på, jfr. kapittel B2, punkt B.2.4.1. Leverandøren skal være registrert i Elvirksomhetsregisteret i henhold til forskrift om elektroforetak mv. av 19. juni 2013 nr. 739 § 3, som godkjent elektroforetak for prosjektering av elektriske anlegg knyttet til veg og jernbane. Leverandøren, eller andre virksomheter leverandøren støtter seg på for oppfyllelse av kvalifikasjonskrav, skal ikke være en enhet som rammes av forbudet mot tildeling av offentlige kontrakter i § 8n i sanksjonsforskrift Ukraina (FOR-2014-08-15-1076).
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Leverandørens tekniske og faglige kvalifikasjoner
Beskrivelse:
Leverandøren skal ha tilstrekkelig erfaring og kompetanse fra rådgivnings- og prosjekteringstjenester innenfor tunnel-, veg- og jernbaneprosjekter av tilsvarende art og vanskelighetsgrad. Leverandøren skal ha tilstrekkelig kapasitet, i form av menneskelige og tekniske ressurser, til å gjennomføre kontrakten.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Leverandørens kvalitet-, miljø og sikkerhetsledelsessystem
Beskrivelse:
Leverandøren skal ha et dokumentert og implementert kvalitetssikringssystem (kvalitetsledelsessystem), som er basert på relevante europeisk standardserier som er sertifisert av akkrediterte organer, eksempelvis NS-EN ISO 9001:2015. Leverandøren skal ha rutiner og systemer som sikrer at miljøhensyn og miljøtiltak blir hensyntatt ved gjennomføringen av kontrakten, herunder de enkelte leveransene i henhold til kontrakten. Det kreves at leverandøren har et dokumentert og implementert miljøledelsessystem, som er basert på relevante europeisk standardserier som er sertifisert av akkrediterte organer, eksempelvis NS-EN ISO 14001:2015. Leverandøren skal ha et dokumentert og implementert internkontrollsystem (sikkerhetsledelsessystem) som også omfatter sikkerhet.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Utvelgelseskriterium - best kvalifisert-prinsippet
Beskrivelse:
For denne konkurransen, og på bakgrunn av mottatte forespørsler om å delta i konkurransen, vil oppdragsgiver velge ut minimum tre (3) og maksimum seks (6) leverandører som vil bli invitert til å inngi tilbud og delta i forhandlingene, jfr. konkurransegrunnlagets kapittel B3. Oppdragsgiver kan velge ut færre leverandører enn angitt ovenfor dersom det ikke foreligger et tilstrekkelig antall kvalifiserte leverandører, jfr. forsyningsforskriften § 12-7 (3). Utvelgelsen blant de kvalifiserte leverandører, som inviteres til å innlevere tilbud i konkurransen, vil skje ut fra oppdragsgivers evaluering av hvilke leverandører som anses som best kvalifisert på bakgrunn av oppstilte krav til leverandørens tekniske og faglige kvalifikasjoner, jfr. kapittel B2, punkt B2.2.4. Vurderingen vil bli basert på innsendt dokumentasjon knyttet til oppfyllelsen av fastsatte krav til leverandørens tekniske og faglige kvalifikasjoner, jfr. kapittel B2, punkt B.2.2.4. Oppdragsgiver vil gi skriftlig meddelelse om utvelgelsen til de leverandørene som inviteres til å inngi tilbud. Skriftlig meddelelse vil også gis til de leverandører som ikke blir valgt ut til å innlevere tilbud sammen med en kort begrunnelse, jfr. forsyningsforskriften § 12-7 (4).
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Informasjon om andre trinn av en to-trinns prosedyre
Minimum antall kandidater som skal inviteres til andre trinn av prosedyren
3
Maksimalt antall kandidater som skal inviteres til andre trinn av prosedyren
6
5.1.10 Tildelingskriterier
Kriterium
Type
Pris
Navn
K1: Tilbudssum
Beskrivelse:
Under dette tildelingskriteriet vil leverandørens tilbudssum vurderes. Ved vurderingen vil samlet tilbudt pris angitt i kapittel E2 Prisskjema punkt E2.2 «Tilbudssum ekskl. mva.» , bli vurdert.
Kriterium
Type
Kvalitet
Navn
K2: Løsingsbeskrivelse
Beskrivelse:
Under dette tildelingskriteriet vil leverandørens beskrivelse av gjennomføring av oppdrag under rammeavtalen, herunder samhandling og koordinering med oppdragsgiver, entreprenører, andre prosjekterende og øvrige tredjeparter (tverrfaglig samarbeid), samt identifisering og håndtering av utfordringer og risiko vurderes. Oppdragsgiver vil, på grunnlag av angitte dokumentasjonskrav, foreta en kvalitativ og helhetlig evaluering av leverandørens løsningsbeskrivelse for gjennomføringen av oppdrag under rammeavtalen.
Kriterium
Type
Kvalitet
Navn
K3: Organisering og tilbudt nøkkelpersonell (prosjektteam)
Beskrivelse:
Under dette tildelingskriteriet vil kvaliteten på leverandørens organisering vurderes. Oppdragsgiver vil foreta en helhetlig vurdering av leverandørens tilbudte organisering. Kvalitet på tilbudt nøkkelpersonell vil vurderes under dette tildelingskriteriet. Med henblikk på å evaluere tjenestekvaliteten vil oppdragsgiver foreta en vurdering av hver enkelt tilbudt nøkkelpersons erfaring og kompetanse knyttet til tiltenkt rolle ved gjennomføringen av rammeavtalen, samt en helhetlig vurdering av prosjektteamets sammensetning (prosjektteam). Med nøkkelpersonell menes i denne sammenheng: • Oppdragsleder, • Avropsansvarlige for de enkelte avrop, • Ledere av følgende fagområder (fagansvarlig/disiplinleder); • Konstruksjon, • Anleggsteknikk, • Tunnel, • Vegfag, • Banefag, • Geofag, • Elektro og Tele for veg- og jernbanefag • Bygningsinformasjonsmodellering (BIM-koordinator), • Ytre miljøfag, • RAMS, • VA-fag, • Prosessbeskrivelser. Oppdragsleders kompetanse og erfaring vil tillegges særskilt vekt ved evaluering av tilbudene under dette tildelingskriteriet.
Kriterium
Type
Kvalitet
Navn
Utvelgelseskriterium - best kvalifisert -prinsippet
Beskrivelse:
For denne konkurransen, og på bakgrunn av mottatte forespørsler om å delta i konkurransen, vil oppdragsgiver velge ut minimum tre (3) og maksimum seks (6) leverandører som vil bli invitert til å inngi tilbud og delta i forhandlingene, jfr. konkurransegrunnlagets kapittel B3. Oppdragsgiver kan velge ut færre leverandører enn angitt ovenfor dersom det ikke foreligger et tilstrekkelig antall kvalifiserte leverandører, jfr. forsyningsforskriften § 12-7 (3). Utvelgelsen blant de kvalifiserte leverandører, som inviteres til å innlevere tilbud i konkurransen, vil skje ut fra oppdragsgivers evaluering av hvilke leverandører som anses som best kvalifisert på bakgrunn av oppstilte krav til leverandørens tekniske og faglige kvalifikasjoner, jfr. kapittel B2, punkt B2.2.4. Vurderingen vil bli basert på innsendt dokumentasjon knyttet til oppfyllelsen av fastsatte krav til leverandørens tekniske og faglige kvalifikasjoner, jfr. kapittel B2, punkt B.2.2.4. Oppdragsgiver vil gi skriftlig meddelelse om utvelgelsen til de leverandørene som inviteres til å inngi tilbud. Skriftlig meddelelse vil også gis til de leverandører som ikke blir valgt ut til å innlevere tilbud sammen med en kort begrunnelse, jfr. forsyningsforskriften § 12-7 (4).
Beskrivelse av metoden som skal benyttes dersom vektingen ikke kan uttrykkes ved kriterier
Leverandører som har blitt invitert til å delta i konkurransen og har innlevert et ellers gyldig tilbud vil få sine tilbud evaluert i henhold til fastsatte tildelingskriterier nedenfor, jfr. punkt B.3.6.2 flg. Kontrakt tildeles leverandør som har inngitt tilbudet som gir det beste forholdet mellom pris og kvalitet, jfr. forsyningsforskriften § 14-1 (1). Følgende tildelingskriterier legges til grunn for evalueringen: K1: Tilbudssum, basert på oppgitte priser i prisskjema K2: Løsningsbeskrivelse K3: Organisering og tilbudt nøkkelpersonell (prosjektteam) I evalueringen vil oppdragsgiver vurdere tilbudene på grunnlag av tildelingskriteriene og beregne hvert av tilbudenes konkurransesum. Tilbudet med den laveste konkurransesummen vil være tilbudet som gir det beste forholdet mellom pris og kvalitet, og leverandøren med lavest konkurransesum vil derfor tildeles kontrakten.
5.1.11 Anskaffelsesdokumenter
Adresse på anskaffelsesdokumentene
5.1.12 Vilkår for anskaffelsen
Vilkår for innlevering
Elektronisk innlevering
Obligatorisk
Adresse for innlevering
Språk som anbud eller forespørsler om å delta kan sendes inn på
norsk
Elektronisk katalog
Ikke tillatt
Frist for mottak av anmodninger om deltakelse
05.06.2025 12:00
Vilkår for kontrakt
Betingelser knyttet til utførelsen av kontrakten
Se konkurransegrunnlaget
Elektronisk fakturering
Obligatorisk
Finansiell ordning
Se konkurransegrunnlaget C.2.2.19 Fakturering og betaling (NS 8401 punkt 15.2 / NS 8402 punkt 14).
5.1.15 Teknikker
Rammeavtale
Rammeavtale med gjenåpning av konkurransen
Informasjon om den dynamiske innkjøpsordningen
Ingen
5.1.16 Nærmere informasjon, mekling og revisjon
Virksomhet som gjennomfører klagebehandling
Oslo tingrett
Virksomhet som gir tilleggsinformasjon om anskaffelsesprosedyren
Bane Nor SF
Del 8: Virksomheter
8.1 ORG-0001
Offisielt navn
Statens vegvesen
Registreringsnummer
971032081
Departement
Fellesfunksjoner
Postadresse
Skoggata 19
By
Moss
Postnummer
1500
Land
Norge
Kontaktpunkt
Kristine Hamre
E-post
kristine.hamre@vegvesen.no
Telefon
+47 97741544
Internett-adresse
Rollene til denne virksomheten
Kjøper
8.1 ORG-0002
Offisielt navn
Oslo tingrett
Registreringsnummer
926 725 939
Postadresse
C.J. Hambros plass 4
By
Oslo
Postnummer
0125
Underenhet i land
Oslo (NO081)
Land
Norge
E-post
oslo.tingrett@domstol.no
Telefon
+47 22035200
Rollene til denne virksomheten
8.1 ORG-0003
Offisielt navn
Bane Nor SF
Registreringsnummer
917082308
By
Oslo
Underenhet i land
Oslo (NO081)
Land
Norge
E-post
Postmottak@banenor.no
Telefon
47770098
Rollene til denne virksomheten
Kunngjøringsinformasjon
11.1 Kunngjøringsinformasjon
Varselidentifikator/-versjon
e5ce66bd-416b-4d73-868e-fae03f565bda 01
Type skjema
Konkurranse
Type varsel
Melding om kontrakt eller konsesjon – standardregime
Varsel utsendelsesdato
28.04.2025 11:54
Språk der denne kunngjøringen er offisielt tilgjengelig
norsk, English
Statens vegvesen, Bane Nor SF
- Referanse
- 2025-106739
- Kunngjøringsdato
- 29.04.2025
- Estimert verdi
- 2 200 000 000 NOK
- Utførelsessted
- Vestland
- Type kunngjøring
- Kunngjøring av konkurranse
- Hovedaktivitet
- Alminnelig offentlig tjenesteyting
Kategori (CPV)
Konkurransedokumenter
Se alle dokumenter tilhørende konkurransen i oppdragsgiverens støtteverktøy
Gå til dokumenter