Hopp til hovedinnhold
StartSøk og filterAnskaffelse - Eiendomstaksering, Ålesund kommune, 2025
Konkurranse
Kunngjøring av konkurranse
Utgått
Kunngjort i Norge

Anskaffelse - Eiendomstaksering, Ålesund kommune, 2025

Anskaffelsens tidslinje (Beta)

Gjennom denne anskaffelsen ønsker oppdragsgiver å inngå rammeavtale med en leverandør. Formålet med avtalen er å dekke kundens behov for årlig taksering av nye takstobjekter. Dette vil være nye nærings- og fritidseiendommer, nye naust, andre nye bygninger større enn 30 m2, samt boligeiendommer som kommunen ikke mottar boligverdien fra Skatteetaten på (f.eks. våningshus). Det er også aktuelt å taksere noen oppdrettsanlegg. Videre kan være forekomme enkelte eldre takstobjekt, som av ulike årsaker ikke er taksert tidligere. Oppdragsgiver forventer at det vil kunne komme til ca. 100-200 nye eiendommer som skal takseres per år. Dette estimatet er svært usikkert, men oppdragsgivers beste vurdering på kunngjøringstidspunktet. Det forutsettes at alle eiendommer som skal takseres, er matrikkelført. For nye takstobjekter er volum som er oppgitt i prisskjema kun satt for å kunne få en sammenlignbar pris i evalueringen. Merknader til avtalen: -Det skal ikke gjennomføres taksering av ubebygde tomter. -Vedr. næringstomter vises det til vedlegget "Rammer og retningslinjer for forvaltning av eiendomsskatteloven, herunder gjennomføring av alminnelig taksering. Versjon 20.januar 2015, sist revidert 26. februar 2024." -Eiendommer som kommer inn under Eigedomsskattelova § 5 skal ikke takseres. -Rammer og retningslinjer for Ålesund kommune bygger på sjablongtaksering.

Del 1: Kjøper

1.1 Kjøper

Offisielt navn

Ålesund kommune

Juridisk type kjøper

Kommunale myndigheter

Oppdragsgivers virksomhet

Alminnelig offentlig tjenesteyting

Del 2: Prosedyre

2.1 Prosedyre

Tittel

Anskaffelse - Eiendomstaksering, Ålesund kommune, 2025

Beskrivelse:

Gjennom denne anskaffelsen ønsker oppdragsgiver å inngå rammeavtale med en leverandør. Formålet med avtalen er å dekke kundens behov for årlig taksering av nye takstobjekter. Dette vil være nye nærings- og fritidseiendommer, nye naust, andre nye bygninger større enn 30 m2, samt boligeiendommer som kommunen ikke mottar boligverdien fra Skatteetaten på (f.eks. våningshus). Det er også aktuelt å taksere noen oppdrettsanlegg. Videre kan være forekomme enkelte eldre takstobjekt, som av ulike årsaker ikke er taksert tidligere. Oppdragsgiver forventer at det vil kunne komme til ca. 100-200 nye eiendommer som skal takseres per år. Dette estimatet er svært usikkert, men oppdragsgivers beste vurdering på kunngjøringstidspunktet. Det forutsettes at alle eiendommer som skal takseres, er matrikkelført. For nye takstobjekter er volum som er oppgitt i prisskjema kun satt for å kunne få en sammenlignbar pris i evalueringen. Merknader til avtalen: -Det skal ikke gjennomføres taksering av ubebygde tomter. -Vedr. næringstomter vises det til vedlegget "Rammer og retningslinjer for forvaltning av eiendomsskatteloven, herunder gjennomføring av alminnelig taksering. Versjon 20.januar 2015, sist revidert 26. februar 2024." -Eiendommer som kommer inn under Eigedomsskattelova § 5 skal ikke takseres. -Rammer og retningslinjer for Ålesund kommune bygger på sjablongtaksering.

Prosedyreidentifikator

319d4724-b2f4-4d9e-82b4-0da343a0edad

Intern identifikator

25/2663

Type prosedyre

Åpen

Prosedyren er akselerert

No

Hovedtrekkene i prosedyren

Åpen anbudskonkurranse

2.1.1 Hensikt

Kontraktens art

Tjenester

Hoved klassifisering

Byggningsoppmålingstjenster

2.1.2 Sted for gjennomføring

Underenhet i land

Møre og Romsdal (NO0A3)

Tilleggsinformasjon

Deltakere i anskaffelsen: Ålesund kommune inkl. kommunale foretak (KF)

2.1.3 Verdi

Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift

1 800 000 NOK

Rammeavtalens maksimale verdi

2 250 000 NOK

2.1.4 Generell informasjon

Annet

Anskaffelseforskriften

Del 5: Delkontrakt

5.1 Skjebne LOT-0000

Tittel

Anskaffelse - Eiendomstaksering, Ålesund kommune, 2025

Beskrivelse:

Gjennom denne anskaffelsen ønsker oppdragsgiver å inngå rammeavtale med en leverandør. Formålet med avtalen er å dekke kundens behov for årlig taksering av nye takstobjekter. Dette vil være nye nærings- og fritidseiendommer, nye naust, andre nye bygninger større enn 30 m2, samt boligeiendommer som kommunen ikke mottar boligverdien fra Skatteetaten på (f.eks. våningshus). Det er også aktuelt å taksere noen oppdrettsanlegg. Videre kan være forekomme enkelte eldre takstobjekt, som av ulike årsaker ikke er taksert tidligere. Oppdragsgiver forventer at det vil kunne komme til ca. 100-200 nye eiendommer som skal takseres per år. Dette estimatet er svært usikkert, men oppdragsgivers beste vurdering på kunngjøringstidspunktet. Det forutsettes at alle eiendommer som skal takseres, er matrikkelført. For nye takstobjekter er volum som er oppgitt i prisskjema kun satt for å kunne få en sammenlignbar pris i evalueringen. Merknader til avtalen: -Det skal ikke gjennomføres taksering av ubebygde tomter. -Vedr. næringstomter vises det til vedlegget "Rammer og retningslinjer for forvaltning av eiendomsskatteloven, herunder gjennomføring av alminnelig taksering. Versjon 20.januar 2015, sist revidert 26. februar 2024." -Eiendommer som kommer inn under Eigedomsskattelova § 5 skal ikke takseres. -Rammer og retningslinjer for Ålesund kommune bygger på sjablongtaksering.

Intern identifikator

25/2663

5.1.1 Hensikt

Kontraktens art

Tjenester

Hoved klassifisering

Byggningsoppmålingstjenster

5.1.2 Sted for gjennomføring

Underenhet i land

Møre og Romsdal (NO0A3)

Tilleggsinformasjon

Deltakere i anskaffelsen: Ålesund kommune inkl. kommunale foretak (KF)

5.1.3 Anslått varighet

Varighet

2 YEAR

5.1.4 Fornyelse

Maksimal fornyelse

2

Beskrivelse:

Forlengelse er 12 måneder

5.1.5 Verdi

Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift

1 800 000 NOK

Rammeavtalens maksimale verdi

2 250 000 NOK

5.1.9 Utvelgelseskriterier

Kriterium

Type

Økonomisk og finansiell kapasitet

Navn

Betaling av skatt, mva. og andre offentlige avgifter

Beskrivelse:

Dette kravet gjelder kun for norske leverandører. Krav: Leverandør må ha ordnede forhold med hensyn til betaling av skatt, arbeidsgiveravgift og merverdiavgift i henhold til lovbestemmelsene og leverandør skal ikke ha vesentlige restanser. Eventuelle restanser eller andre misligheter må kunne begrunnes. Dokumentasjonskrav: Leverandør skal dokumentere kravet gjennom attesten "Opplysninger om skatt og avgift". Attesten skal være av typen "RF-1507", og ikke "RF-1316". Leverandør bestiller dette i Altinn på vegne av sin virksomhet. Ved bestilling er det viktig at Ålesund kommune oppgis som kopimottaker, slik at oppdragsgiver får en kopi av attesten direkte fra Altinn Les om attesten her:https://www.skatteetaten.no/skjema/opplysninger-om-skatt-og-avgift/

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Økonomisk og finansiell kapasitet

Navn

Kredittvurdering

Beskrivelse:

Krav: Leverandør må ha økonomisk kapasitet til å gjennomføre avtalen. Det kreves at leverandør er kredittverdig, minimum A, i henhold til Dun & Bradstreets tjeneste RiskGuardian Suite (https://riskguardian.bisnode.no), eller har økonomisk kapasitet til å gjennomføre avtalen basert på oppdragsgivers skjønn. Dokumentasjonskrav: Oppdragsgiver vil selv gjennomføre en vurdering av økonomien til leverandør gjennom RiskGuardian Suite. Leverandør kan vedlegge annen nødvendig informasjon dersom leverandør mener at RiskGuardian Suite ikke gir riktig bilde av den økonomiske situasjonen. Tjenesten RiskGuardian Suite omfatter alle nordiske land. Oppdragsgiver godtar som hovedregel ikke kredittvurderinger fra andre firma- og regnskapsinformasjonssystem enn RiskGuardian Suite på grunn av likebehandling av leverandørene. For utenlandske leverandører utenfor Norden vil oppdragsgiver imidlertid benytte og godta kredittvurdering gjennom Dun & Bradstreets tjeneste Credit (https://credit.dnb.com/). Leverandør som oppdragsgiver ikke kan finne på RiskGuardian Suite (eller Credit for leverandører utenfor Norden), eksempelvis nyetablerte leverandører som ikke har opparbeidet seg grunnlag for kredittvurdering, må vedlegge erklæring / garanti fra morselskap / eier / bank eller lignende finansieringsinstitusjoner, vedrørende firmaets finansielle og økonomiske stilling.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Egnethet

Navn

Ikke brukt

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Erfaring

Beskrivelse:

Krav: Det kreves at leverandør eller ansatte hos leverandør, har erfaring fra minst tre tilsvarende oppdrag siste 3 år. Med tilsvarende oppdrag menes en avtale om levering av eiendomstaksering til en kommune, med en verdi på minimum NOK 350.000 ekskl. mva. Dokumentasjonskrav: Utfylt vedlegg "Leverandørens erfaring", eller annet dokument med tilsvarende informasjon (maks. 2 A4-sider).

Bruk av dette kriteriet

Brukt

5.1.10 Tildelingskriterier

Kriterium

Type

Pris

Navn

Pris

Beskrivelse:

Vedlagt prisskjema skal fylles ut. Antall oppgitt i prisskjema er et estimat og oppdragsgiver er ikke bundet av antallet. Totalprisen vil bli lagt til grunn ved evalueringen. Orientering: Leverandør skal i kostnadsberegningen fylle ut vedlagt prisskjema, og levere som vedlegg til tilbudet i Excel-format. Alle felter i vedlagte prisskjema merket med gult skal fylles ut. Manglende utfylling av prisfelt vil kunne medføre vanskeligheter med å kunne vurdere tilbudet, og tilbudet vil da kunne bli avvist. Alle priser er i NOK, ekskl. mva., inkludert alle direkte eller indirekte utgifter og avgifter som kan tenkes påløpt i forbindelse med leveransen. Ordregebyr og fakturagebyr er å regne som utgifter. Prisene skal inneholde alle kostnader for kunde som inngår i denne konkurransen. Kostnader som leverandør vet vil tilkomme, men som ikke er spesifikt angitt i tilbudet, vil oppfattes som inkludert i de oppgitte kostnadene. Evaluering: Ved vurdering av pris benyttes hybridmodell med knekkpunkt 1. Vedlagt følger mal for evalueringsmodellen.

Rangert etter viktighet

2

Kriterium

Type

Kvalitet

Navn

Kompetanse og erfaring

Beskrivelse:

Orientering: Oppdragsgiver ønsker en leverandør med høy kompetanse innen eiendomstaksering. Kompetanse og erfaring skal dokumenteres ved at tilbudt nøkkelpersonell fyller ut vedlagt excel skjema "Kompetanse og erfaring". Det skal oppgis referanse og kontaktperson som kan bli kontaktet ved behov. NB! Det skal ikke vedlegges CV. Evaluering: Dette tildelingskriteriet vurderes ut fra leverandørs beskrivelse av tildelingskriteriet. Ved evaluering vil det bli gjort en innkjøpsfaglig samlet vurdering av excel skjemaet "Kompetanse og erfaring". Beste løsning tildeles høyeste poengscore (10). Øvrige løsninger tildeles poengscore forholdsmessig ut fra beste løsning.

Rangert etter viktighet

1

Kriterium

Type

Kvalitet – uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning (begrunnes under)

Navn

Miljø

Beskrivelse:

Oppdragsgiver benytter unntaksbestemmelsen i FOA § 7-9 femte ledd, og vekter ikke klima- og miljøhensyn etter andre ledd. Det vurderes at anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig, og dette begrunnes nedenfor. Eiendomstaksering omfatter hovedsakelig evaluering og vurdering av eiendommers verdi basert på kvantitative og kvalitative analyser, som utføres gjennom skrivebordsarbeid, observasjoner, og potensielt begrenset med stedlige undersøkelser. Hovedytelsen i denne tjenesten er den faglige ekspertisen og arbeidsinnsatsen fra utførende ressurser, hvilket ligner på karakteristikken av konsulenttjenester beskrevet som eksempel i DFØs vurderinger. Vurderingen tar hensyn til faktorer som behov for kontorplass, utstyr, energiforbruk i arbeidslokaler, reisevirksomhet knyttet til jobben, og generering av avfall. Basert på forståelse av tjenestens art, antas det at klimaavtrykket og miljøbelastningen fra disse faktorene vil være sammenlignbar med belastningen fra en gjennomsnittlig fast ansatt og dermed anses som uvesentlig. Siden tjenesten primært krever faglig ekspertise og resulterer i en digital rapport eller vurdering, medfører de direkte og indirekte klimagassutslippene fra selve takseringsarbeidet en minimal miljøbelastning. De elementene som direkte knytter seg til tjenestens art, så som den faktiske takseringsprosessen anses derfor for å ha et uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning. På bakgrunn av denne vurderingen benytter Ålesund kommune unntaksbestemmelsen i anskaffelsesforskriften § 7-9 femte ledd, da eiendomstaksering etter sin art begrunnes å ha et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig. Dette unntaket fra forpliktelsen om å vekte miljø 30 % eller prioritere miljø blant de tre høyest prioriterte tildelingskriteriene, anses som berettiget og i samsvar med DFØs retningslinjer og analyser.

Rangert etter viktighet

0

5.1.11 Anskaffelsesdokumenter

Frist for å be om tilleggsopplysninger

26.04.2025 00:00

Adresse på anskaffelsesdokumentene

https://tendsign.com/doc.aspx?MeFormsNoticeId=53898

5.1.12 Vilkår for anskaffelsen

Vilkår for innlevering

Elektronisk innlevering

Obligatorisk

Språk som anbud eller forespørsler om å delta kan sendes inn på

norsk

Elektronisk katalog

Tillatt

Varianter

Ikke tillatt

Frist for mottak av tilbud

05.05.2025 12:00

Frist til anbudet må være gyldig

92 DAY

Informasjon om offentlig åpning

Dato/klokkeslett

05.05.2025 12:05

Vilkår for kontrakt

Elektronisk fakturering

Obligatorisk

5.1.15 Teknikker

Rammeavtale

Rammeavtale uten gjenåpning av konkurransen

Informasjon om den dynamiske innkjøpsordningen

Ingen

5.1.16 Nærmere informasjon, mekling og revisjon

Virksomhet som gjennomfører klagebehandling

Møre og Romsdal tingrett

Del 8: Virksomheter

8.1 ORG-0001

Offisielt navn

Ålesund kommune

Registreringsnummer

929911709

Departement

Innkjøp

Postadresse

Keiser Wilhelms gate 11

By

Ålesund

Postnummer

6003

Land

Norge

Kontaktpunkt

Bente-Kristin Rødland

E-post

Bente-Kristin.Rodland@alesund.kommune.no

Telefon

+4770162000

Rollene til denne virksomheten

8.1 ORG-0002

Offisielt navn

Møre og Romsdal tingrett

Registreringsnummer

926 723 200

Postadresse

Postboks 1354

By

Ålesund

Postnummer

6001

Underenhet i land

Møre og Romsdal (NO0A3)

Land

Norge

E-post

more.og.romsdal.tingrett@domstol.no

Telefon

70 33 47 00

Rollene til denne virksomheten

Del 10: Endring

Versjon av forrige varsel endres

56c4100b-37c9-40da-bc25-60123ee35aad-01

10.1 Endring

Seksjonsidentifikator

LOT-0000

Kunngjøringsinformasjon

11.1 Kunngjøringsinformasjon

Varselidentifikator/-versjon

803c2991-6676-4147-86b1-ace1ff791abf 01

Type skjema

Konkurranse

Type varsel

Melding om kontrakt eller konsesjon – standardregime

Varsel utsendelsesdato

24.04.2025 12:34

Språk der denne kunngjøringen er offisielt tilgjengelig

norsk

Ålesund kommune

Referanse
2025-106481
Kunngjøringsdato
25.04.2025
Estimert verdi
1 800 000 NOK
Utførelsessted
Møre og Romsdal
Type kunngjøring
Kunngjøring av konkurranse
Hovedaktivitet
Alminnelig offentlig tjenesteyting

Kategori (CPV)

Konkurransedokumenter

Se alle dokumenter tilhørende konkurransen i oppdragsgiverens støtteverktøy

Gå til dokumenter