Anskaffelse - Eiendomstaksering, Ålesund kommune, 2025
Versjonshistorikk
Anskaffelsens tidslinje (Beta)
Gjennom denne anskaffelsen ønsker oppdragsgiver å inngå rammeavtale med en leverandør. Formålet med avtalen er å dekke kundens behov for årlig taksering av nye takstobjekter. Dette vil være nye nærings- og fritidseiendommer, nye naust, andre nye bygninger større enn 30 m2, samt boligeiendommer som kommunen ikke mottar boligverdien fra Skatteetaten på (f.eks. våningshus). Det er også aktuelt å taksere noen oppdrettsanlegg. Videre kan være forekomme enkelte eldre takstobjekt, som av ulike årsaker ikke er taksert tidligere. Oppdragsgiver forventer at det vil kunne komme til ca. 100-200 nye eiendommer som skal takseres per år. Dette estimatet er svært usikkert, men oppdragsgivers beste vurdering på kunngjøringstidspunktet. Det forutsettes at alle eiendommer som skal takseres, er matrikkelført. For nye takstobjekter er volum som er oppgitt i prisskjema kun satt for å kunne få en sammenlignbar pris i evalueringen. Merknader til avtalen: -Det skal ikke gjennomføres taksering av ubebygde tomter. -Vedr. næringstomter vises det til vedlegget "Rammer og retningslinjer for forvaltning av eiendomsskatteloven, herunder gjennomføring av alminnelig taksering. Versjon 20.januar 2015, sist revidert 26. februar 2024." -Eiendommer som kommer inn under Eigedomsskattelova § 5 skal ikke takseres. -Rammer og retningslinjer for Ålesund kommune bygger på sjablongtaksering.
Del 1: Kjøper
1.1 Kjøper
Offisielt navn
Ålesund kommune
Juridisk type kjøper
Kommunale myndigheter
Oppdragsgivers virksomhet
Alminnelig offentlig tjenesteyting
Del 2: Prosedyre
2.1 Prosedyre
Tittel
Anskaffelse - Eiendomstaksering, Ålesund kommune, 2025
Beskrivelse:
Gjennom denne anskaffelsen ønsker oppdragsgiver å inngå rammeavtale med en leverandør. Formålet med avtalen er å dekke kundens behov for årlig taksering av nye takstobjekter. Dette vil være nye nærings- og fritidseiendommer, nye naust, andre nye bygninger større enn 30 m2, samt boligeiendommer som kommunen ikke mottar boligverdien fra Skatteetaten på (f.eks. våningshus). Det er også aktuelt å taksere noen oppdrettsanlegg. Videre kan være forekomme enkelte eldre takstobjekt, som av ulike årsaker ikke er taksert tidligere. Oppdragsgiver forventer at det vil kunne komme til ca. 100-200 nye eiendommer som skal takseres per år. Dette estimatet er svært usikkert, men oppdragsgivers beste vurdering på kunngjøringstidspunktet. Det forutsettes at alle eiendommer som skal takseres, er matrikkelført. For nye takstobjekter er volum som er oppgitt i prisskjema kun satt for å kunne få en sammenlignbar pris i evalueringen. Merknader til avtalen: -Det skal ikke gjennomføres taksering av ubebygde tomter. -Vedr. næringstomter vises det til vedlegget "Rammer og retningslinjer for forvaltning av eiendomsskatteloven, herunder gjennomføring av alminnelig taksering. Versjon 20.januar 2015, sist revidert 26. februar 2024." -Eiendommer som kommer inn under Eigedomsskattelova § 5 skal ikke takseres. -Rammer og retningslinjer for Ålesund kommune bygger på sjablongtaksering.
Prosedyreidentifikator
319d4724-b2f4-4d9e-82b4-0da343a0edad
Intern identifikator
25/2663
Type prosedyre
Åpen
Prosedyren er akselerert
No
Hovedtrekkene i prosedyren
Åpen anbudskonkurranse
2.1.1 Hensikt
Kontraktens art
Tjenester
Hoved klassifisering
Byggningsoppmålingstjenster
2.1.2 Sted for gjennomføring
Underenhet i land
Møre og Romsdal (NO0A3)
Tilleggsinformasjon
Deltakere i anskaffelsen: Ålesund kommune inkl. kommunale foretak (KF)
2.1.3 Verdi
Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift
1 800 000 NOK
Rammeavtalens maksimale verdi
2 250 000 NOK
2.1.4 Generell informasjon
Annet
Anskaffelseforskriften
Del 5: Delkontrakt
5.1 Skjebne LOT-0000
Tittel
Anskaffelse - Eiendomstaksering, Ålesund kommune, 2025
Beskrivelse:
Gjennom denne anskaffelsen ønsker oppdragsgiver å inngå rammeavtale med en leverandør. Formålet med avtalen er å dekke kundens behov for årlig taksering av nye takstobjekter. Dette vil være nye nærings- og fritidseiendommer, nye naust, andre nye bygninger større enn 30 m2, samt boligeiendommer som kommunen ikke mottar boligverdien fra Skatteetaten på (f.eks. våningshus). Det er også aktuelt å taksere noen oppdrettsanlegg. Videre kan være forekomme enkelte eldre takstobjekt, som av ulike årsaker ikke er taksert tidligere. Oppdragsgiver forventer at det vil kunne komme til ca. 100-200 nye eiendommer som skal takseres per år. Dette estimatet er svært usikkert, men oppdragsgivers beste vurdering på kunngjøringstidspunktet. Det forutsettes at alle eiendommer som skal takseres, er matrikkelført. For nye takstobjekter er volum som er oppgitt i prisskjema kun satt for å kunne få en sammenlignbar pris i evalueringen. Merknader til avtalen: -Det skal ikke gjennomføres taksering av ubebygde tomter. -Vedr. næringstomter vises det til vedlegget "Rammer og retningslinjer for forvaltning av eiendomsskatteloven, herunder gjennomføring av alminnelig taksering. Versjon 20.januar 2015, sist revidert 26. februar 2024." -Eiendommer som kommer inn under Eigedomsskattelova § 5 skal ikke takseres. -Rammer og retningslinjer for Ålesund kommune bygger på sjablongtaksering.
Intern identifikator
25/2663
5.1.1 Hensikt
Kontraktens art
Tjenester
Hoved klassifisering
Byggningsoppmålingstjenster
5.1.2 Sted for gjennomføring
Underenhet i land
Møre og Romsdal (NO0A3)
Tilleggsinformasjon
Deltakere i anskaffelsen: Ålesund kommune inkl. kommunale foretak (KF)
5.1.3 Anslått varighet
Varighet
2 YEAR
5.1.4 Fornyelse
Maksimal fornyelse
2
Beskrivelse:
Forlengelse er 12 måneder
5.1.5 Verdi
Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift
1 800 000 NOK
Rammeavtalens maksimale verdi
2 250 000 NOK
5.1.9 Utvelgelseskriterier
Kriterium
Type
Økonomisk og finansiell kapasitet
Navn
Betaling av skatt, mva. og andre offentlige avgifter
Beskrivelse:
Dette kravet gjelder kun for norske leverandører. Krav: Leverandør må ha ordnede forhold med hensyn til betaling av skatt, arbeidsgiveravgift og merverdiavgift i henhold til lovbestemmelsene og leverandør skal ikke ha vesentlige restanser. Eventuelle restanser eller andre misligheter må kunne begrunnes. Dokumentasjonskrav: Leverandør skal dokumentere kravet gjennom attesten "Opplysninger om skatt og avgift". Attesten skal være av typen "RF-1507", og ikke "RF-1316". Leverandør bestiller dette i Altinn på vegne av sin virksomhet. Ved bestilling er det viktig at Ålesund kommune oppgis som kopimottaker, slik at oppdragsgiver får en kopi av attesten direkte fra Altinn Les om attesten her:https://www.skatteetaten.no/skjema/opplysninger-om-skatt-og-avgift/
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Økonomisk og finansiell kapasitet
Navn
Kredittvurdering
Beskrivelse:
Krav: Leverandør må ha økonomisk kapasitet til å gjennomføre avtalen. Det kreves at leverandør er kredittverdig, minimum A, i henhold til Dun & Bradstreets tjeneste RiskGuardian Suite (https://riskguardian.bisnode.no), eller har økonomisk kapasitet til å gjennomføre avtalen basert på oppdragsgivers skjønn. Dokumentasjonskrav: Oppdragsgiver vil selv gjennomføre en vurdering av økonomien til leverandør gjennom RiskGuardian Suite. Leverandør kan vedlegge annen nødvendig informasjon dersom leverandør mener at RiskGuardian Suite ikke gir riktig bilde av den økonomiske situasjonen. Tjenesten RiskGuardian Suite omfatter alle nordiske land. Oppdragsgiver godtar som hovedregel ikke kredittvurderinger fra andre firma- og regnskapsinformasjonssystem enn RiskGuardian Suite på grunn av likebehandling av leverandørene. For utenlandske leverandører utenfor Norden vil oppdragsgiver imidlertid benytte og godta kredittvurdering gjennom Dun & Bradstreets tjeneste Credit (https://credit.dnb.com/). Leverandør som oppdragsgiver ikke kan finne på RiskGuardian Suite (eller Credit for leverandører utenfor Norden), eksempelvis nyetablerte leverandører som ikke har opparbeidet seg grunnlag for kredittvurdering, må vedlegge erklæring / garanti fra morselskap / eier / bank eller lignende finansieringsinstitusjoner, vedrørende firmaets finansielle og økonomiske stilling.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Egnethet
Navn
Ikke brukt
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Erfaring
Beskrivelse:
Krav: Det kreves at leverandør eller ansatte hos leverandør, har erfaring fra minst tre tilsvarende oppdrag siste 3 år. Med tilsvarende oppdrag menes en avtale om levering av eiendomstaksering til en kommune, med en verdi på minimum NOK 350.000 ekskl. mva. Dokumentasjonskrav: Utfylt vedlegg "Leverandørens erfaring", eller annet dokument med tilsvarende informasjon (maks. 2 A4-sider).
Bruk av dette kriteriet
Brukt
5.1.10 Tildelingskriterier
Kriterium
Type
Pris
Navn
Pris
Beskrivelse:
Vedlagt prisskjema skal fylles ut. Antall oppgitt i prisskjema er et estimat og oppdragsgiver er ikke bundet av antallet. Totalprisen vil bli lagt til grunn ved evalueringen. Orientering: Leverandør skal i kostnadsberegningen fylle ut vedlagt prisskjema, og levere som vedlegg til tilbudet i Excel-format. Alle felter i vedlagte prisskjema merket med gult skal fylles ut. Manglende utfylling av prisfelt vil kunne medføre vanskeligheter med å kunne vurdere tilbudet, og tilbudet vil da kunne bli avvist. Alle priser er i NOK, ekskl. mva., inkludert alle direkte eller indirekte utgifter og avgifter som kan tenkes påløpt i forbindelse med leveransen. Ordregebyr og fakturagebyr er å regne som utgifter. Prisene skal inneholde alle kostnader for kunde som inngår i denne konkurransen. Kostnader som leverandør vet vil tilkomme, men som ikke er spesifikt angitt i tilbudet, vil oppfattes som inkludert i de oppgitte kostnadene. Evaluering: Ved vurdering av pris benyttes hybridmodell med knekkpunkt 1. Vedlagt følger mal for evalueringsmodellen.
Rangert etter viktighet
2
Kriterium
Type
Kvalitet
Navn
Kompetanse og erfaring
Beskrivelse:
Orientering: Oppdragsgiver ønsker en leverandør med høy kompetanse innen eiendomstaksering. Kompetanse og erfaring skal dokumenteres ved at tilbudt nøkkelpersonell fyller ut vedlagt excel skjema "Kompetanse og erfaring". Det skal oppgis referanse og kontaktperson som kan bli kontaktet ved behov. NB! Det skal ikke vedlegges CV. Evaluering: Dette tildelingskriteriet vurderes ut fra leverandørs beskrivelse av tildelingskriteriet. Ved evaluering vil det bli gjort en innkjøpsfaglig samlet vurdering av excel skjemaet "Kompetanse og erfaring". Beste løsning tildeles høyeste poengscore (10). Øvrige løsninger tildeles poengscore forholdsmessig ut fra beste løsning.
Rangert etter viktighet
1
Kriterium
Type
Kvalitet – uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning (begrunnes under)
Navn
Miljø
Beskrivelse:
Oppdragsgiver benytter unntaksbestemmelsen i FOA § 7-9 femte ledd, og vekter ikke klima- og miljøhensyn etter andre ledd. Det vurderes at anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig, og dette begrunnes nedenfor. Eiendomstaksering omfatter hovedsakelig evaluering og vurdering av eiendommers verdi basert på kvantitative og kvalitative analyser, som utføres gjennom skrivebordsarbeid, observasjoner, og potensielt begrenset med stedlige undersøkelser. Hovedytelsen i denne tjenesten er den faglige ekspertisen og arbeidsinnsatsen fra utførende ressurser, hvilket ligner på karakteristikken av konsulenttjenester beskrevet som eksempel i DFØs vurderinger. Vurderingen tar hensyn til faktorer som behov for kontorplass, utstyr, energiforbruk i arbeidslokaler, reisevirksomhet knyttet til jobben, og generering av avfall. Basert på forståelse av tjenestens art, antas det at klimaavtrykket og miljøbelastningen fra disse faktorene vil være sammenlignbar med belastningen fra en gjennomsnittlig fast ansatt og dermed anses som uvesentlig. Siden tjenesten primært krever faglig ekspertise og resulterer i en digital rapport eller vurdering, medfører de direkte og indirekte klimagassutslippene fra selve takseringsarbeidet en minimal miljøbelastning. De elementene som direkte knytter seg til tjenestens art, så som den faktiske takseringsprosessen anses derfor for å ha et uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning. På bakgrunn av denne vurderingen benytter Ålesund kommune unntaksbestemmelsen i anskaffelsesforskriften § 7-9 femte ledd, da eiendomstaksering etter sin art begrunnes å ha et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig. Dette unntaket fra forpliktelsen om å vekte miljø 30 % eller prioritere miljø blant de tre høyest prioriterte tildelingskriteriene, anses som berettiget og i samsvar med DFØs retningslinjer og analyser.
Rangert etter viktighet
0
5.1.11 Anskaffelsesdokumenter
Frist for å be om tilleggsopplysninger
26.04.2025 00:00
Adresse på anskaffelsesdokumentene
5.1.12 Vilkår for anskaffelsen
Vilkår for innlevering
Elektronisk innlevering
Obligatorisk
Adresse for innlevering
Språk som anbud eller forespørsler om å delta kan sendes inn på
norsk
Elektronisk katalog
Tillatt
Varianter
Ikke tillatt
Frist for mottak av tilbud
05.05.2025 12:00
Frist til anbudet må være gyldig
92 DAY
Informasjon om offentlig åpning
Dato/klokkeslett
05.05.2025 12:05
Vilkår for kontrakt
Elektronisk fakturering
Obligatorisk
5.1.15 Teknikker
Rammeavtale
Rammeavtale uten gjenåpning av konkurransen
Informasjon om den dynamiske innkjøpsordningen
Ingen
5.1.16 Nærmere informasjon, mekling og revisjon
Virksomhet som gjennomfører klagebehandling
Møre og Romsdal tingrett
Del 8: Virksomheter
8.1 ORG-0001
Offisielt navn
Ålesund kommune
Registreringsnummer
929911709
Departement
Innkjøp
Postadresse
Keiser Wilhelms gate 11
By
Ålesund
Postnummer
6003
Land
Norge
Kontaktpunkt
Bente-Kristin Rødland
E-post
Bente-Kristin.Rodland@alesund.kommune.no
Telefon
+4770162000
Rollene til denne virksomheten
8.1 ORG-0002
Offisielt navn
Møre og Romsdal tingrett
Registreringsnummer
926 723 200
Postadresse
Postboks 1354
By
Ålesund
Postnummer
6001
Underenhet i land
Møre og Romsdal (NO0A3)
Land
Norge
E-post
more.og.romsdal.tingrett@domstol.no
Telefon
70 33 47 00
Rollene til denne virksomheten
Del 10: Endring
Versjon av forrige varsel endres
56c4100b-37c9-40da-bc25-60123ee35aad-01
10.1 Endring
Seksjonsidentifikator
LOT-0000
Kunngjøringsinformasjon
11.1 Kunngjøringsinformasjon
Varselidentifikator/-versjon
803c2991-6676-4147-86b1-ace1ff791abf 01
Type skjema
Konkurranse
Type varsel
Melding om kontrakt eller konsesjon – standardregime
Varsel utsendelsesdato
24.04.2025 12:34
Språk der denne kunngjøringen er offisielt tilgjengelig
norsk
Ålesund kommune
- Referanse
- 2025-106481
- Kunngjøringsdato
- 25.04.2025
- Estimert verdi
- 1 800 000 NOK
- Utførelsessted
- Møre og Romsdal
- Type kunngjøring
- Kunngjøring av konkurranse
- Hovedaktivitet
- Alminnelig offentlig tjenesteyting
Kategori (CPV)
Konkurransedokumenter
Se alle dokumenter tilhørende konkurransen i oppdragsgiverens støtteverktøy
Gå til dokumenter