Hopp til hovedinnhold
StartSøk og filter9130 Tunneldrift Stor-Oslo 2025-2030
Konkurranse
Kunngjøring av konkurranse
Tildelt
Kunngjort i EØS

9130 Tunneldrift Stor-Oslo 2025-2030

Anskaffelsens tidslinje (Beta)

Planlegging
0
Resultat
1

Oppdraget omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver, med funksjonsansvar for noen av oppgavene, på riksveger og riks-g/s-veger med tilhørende sideanlegg, sideområder, utstyr og installasjoner i Oslo, Asker, Bærum, Hole, Nordre Follo, Ås, Frogn, Lørenskog og Lillestrøm, i henhold til vegliste gitt i kap. D2-V1 og D2-S20. Arbeidet gjøres opp med rundsum for rundsumprosesser, iht. mengder og enhetspriser for øvrige prosesser og som regningsarbeid iht. timepriser for mannskap og maskiner. Kontrakten gjelder for perioden fra og med 2025-09-01 til og med 2030-08-31 for alle oppgavene som er beskrevet. Partene kan ved enighet om dette forlenge kontrakten til å gjelde også for en periode på ytterligere 12, 24 eller 36 måneder, jf. kap. C3, pkt. 36. Byggherren har opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder, fra og med 1. september i det året kontrakten var avtalt å skulle slutte (dvs. enten ved slutt opprinnelig kontraktsperiode, eller ved slutt forlenget kontraktsperiode iht. foregående avsnitt), til og med 31. august året etter.

Del 1: Kjøper

1.1 Kjøper

Offisielt navn

Statens vegvesen

Juridisk type kjøper

Statlige myndigheter

Oppdragsgivers virksomhet

Alminnelig offentlig tjenesteyting

Del 2: Prosedyre

2.1 Prosedyre

Tittel

9130 Tunneldrift Stor-Oslo 2025-2030

Beskrivelse:

Oppdraget omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver, med funksjonsansvar for noen av oppgavene, på riksveger og riks-g/s-veger med tilhørende sideanlegg, sideområder, utstyr og installasjoner i Oslo, Asker, Bærum, Hole, Nordre Follo, Ås, Frogn, Lørenskog og Lillestrøm, i henhold til vegliste gitt i kap. D2-V1 og D2-S20. Arbeidet gjøres opp med rundsum for rundsumprosesser, iht. mengder og enhetspriser for øvrige prosesser og som regningsarbeid iht. timepriser for mannskap og maskiner. Kontrakten gjelder for perioden fra og med 2025-09-01 til og med 2030-08-31 for alle oppgavene som er beskrevet. Partene kan ved enighet om dette forlenge kontrakten til å gjelde også for en periode på ytterligere 12, 24 eller 36 måneder, jf. kap. C3, pkt. 36. Byggherren har opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder, fra og med 1. september i det året kontrakten var avtalt å skulle slutte (dvs. enten ved slutt opprinnelig kontraktsperiode, eller ved slutt forlenget kontraktsperiode iht. foregående avsnitt), til og med 31. august året etter.

Prosedyreidentifikator

fe86f969-bd5b-4601-b7e4-57f5920b33e0

Intern identifikator

24/227947

Type prosedyre

Åpen

2.1.1 Hensikt

Kontraktens art

Tjenester

Hoved klassifisering

Drift av tunnel

Ytterligere klassifisering

Bygge- og anleggsvirksomhet

2.1.2 Sted for gjennomføring

Underenhet i land

Oslo (NO081)

Land

Norge

2.1.4 Generell informasjon

Tilleggsinformasjon

Tilbudskonferanse vil finne sted 06.05.2025 kl. 12:00 med møtested Innspurten 11C, Oslo.

Direktiv 2014/24/EU

2.1.6 Grunnlag for avvisning

Analog situasjon som konkurs etter nasjonal lov

Er leverandøren i en situasjon hvor han har fått tvungen gjeldsordning? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.

Konkurs

Er leverandøren i en konkurssituasjon? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.

Korrupsjon

Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for korrupsjon ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?Korrupsjon som definert i artikkel 3 i konvensjonen om bekjempelse av korrupsjon, som involverer tjenestemenn i De Europeiske Fellesskapene eller i Den Europeiske Unions medlemsstater (EUT C 195 av 25.6.1997, s. 1), og i artikkel 2, stk. 1, i Rådets rammeavgjørelse 2003/568/RIA av 22. juli 2003 om bekjempelse av korrupsjon i den private sektor (EUT L 192 av 31.7.2003, s. 54). Denne avvisningsgrunnen omfatter også korrupsjon som definert i nasjonal rett for oppdragsgiveren eller leverandøren.

Avtale med kreditorer

Er leverandøren i en situasjon hvor han har fått tvungen gjeldsordning? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.

Deltakelse i en kriminell virksomhet

Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for deltakelse i en kriminell organisasjon ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder? Deltakelse i en kriminell organisasjon som definert i artikkel 2 i Rådets rammeavgjørelse 2008/841/RIA av 24. oktober 2008 om bekjempelse av organisert kriminalitet (EUT L 300 av 11.11.2008, s. 42)

Avtaler med andre økonomiske aktører som har til hensikt å forvrenge konkurransen

Har leverandør inngått avtale(r) med andre leverandører med hensikt å vri konkurransen?

Brudd på forpliktelser innenfor miljølovgivning

Er leverandøren kjent med å ha begått brudd på bestemmelser om miljø slik som de fremgår av nasjonal rett, den relevante kunngjøringen eller anskaffelsesdokumentene eller artikkel 18 (2) i direktiv 2014/24/EU.

Hvitevasking eller terrorfinansiering

Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for hvitvasking av penger eller finansiering av terrorisme ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?Hvitvasking av penger eller finansiering av terrorismeSom definert i artikkel 1 i Europaparlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF av 26. oktober 2005 om forebyggende tiltak mot bruk av det finansielle system til hvitvasking av penger og finansiering av terrorisme (EUT L 309 av 25.11.2005, s. 15).

Svindel

Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for bedrageri ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?Bedrageri som omhandlet i artikkel 1 i konvensjonen om beskyttelse av De Europeiske Fellesskapenes finansielle interesser (EFT C 316 av 27.11.1995, s. 48).

Barnearbeid og andre former for menneskehandel

Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for barnearbeid og andre former for menneskehandel ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?Barnearbeid og andre former for menneskehandel som definert i artikkel 2 i Europaparlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU av 5. april 2011 om forebygging og bekjempelse av menneskehandel og beskyttelse av dets ofre, og om erstatning av Rådets rammeavgjørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 av 15.4.2011, s. 1).

Insolvens

Er leverandøren i en insolvenssituasjon? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.

Brudd på forpliktelser innenfor arbeidsretten

Er leverandøren kjent med å ha begått brudd på bestemmelser om arbeidsforhold slik som de fremgår av nasjonal rett, den relevante kunngjøringen eller anskaffelsesdokumentene eller artikkel 18 (2) i direktiv 2014/24/EU.

Eiendeler administreres av likvidator

Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.

Skyldig i feilaktig fremstilling, tilbakeholdt informasjon, ute av stand til å gi nødvendige dokumenter og innhentet konfidensiell informasjon om denne prosedyren

Har leverandøren:a) gitt grovt uriktige opplysninger ved meddelelsen av opplysningene som kreves for å kontrollere at det ikke er grunnlag for avvisning, eller av at kvalifikasjonskravene er oppfylt,b) unnlatt å gi slike opplysninger,c) tatt forbehold om straks å fremlegge de støttedokumenter som oppdragsgiver anmoder om, ellerd) urettmessig påvirket oppdragsgivers beslutningsprosess for å tilegne seg konfidensiell informasjon som kan gi denne en urettmessig fordel i forbindelse med konkurransen, eller uaktsomt har gitt misvisende opplysninger som kan få vesentlig innflytelse på beslutninger om avvisning, utvelgelse eller tildeling?

Kun nasjonale eksklusjonsgrunnlag

Vedtatt forelegg for staffbare forhold Har leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, vedtatt forelegg for noen av de straffbare forhold som er nevnt over, j.f. anskaffelsesforskriftens § 24-2, (2) ledd, a-f? Alvorlige feil som medfører tvil om hans yrkesmessige integritet Har leverandøren for øvrig har begått alvorlige feil som medfører tvil om hans yrkesmessige integritet, j.f. anskaffelsesforskriftens § 24-2, (3) bokstav i?

Interessekonflikt på grunn av deltakelse i anskaffelsesprosedyren

Er leverandør oppmerksom på en interessekonflikt slik denne er angitt i nasjonal rett, den relevante kunngjøring eller anskaffelsesdokumentene?

Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen av denne anskaffelsesprosedyren

Har leverandør eller en virksomhet tilknyttet leverandøren gitt råd til oppdragsgiver eller på annen måte vært involvert i planleggingen av konkurransen?

Skyld for grov yrkesmessig forseelse

Har leverandøren begått alvorlige feil i yrkesutøvelsen? Hvis det er relevant, se definisjoner i nasjonal rett, den relevante kunngjøring eller anskaffelsesdokumentene.

Tidlig oppsigelse, erstatning eller andre sammenlignbare sanksjoner

Har leverandør begått vesentlig kontraktsbrudd i forbindelse med oppfyllelsen av en tidligere offentlig kontrakt, en tidligere kontrakt med en offentlig oppdragsgiver eller en tidligere konsesjonskontrakt, der bruddet har ført til heving av kontrakten, erstatning eller andre lignende sanksjoner?

Brudd på forpliktelser innen sosialrett

Er leverandøren kjent med å ha begått brudd på bestemmelser om sosiale forhold slik som de fremgår av nasjonal rett, den relevante kunngjøringen eller anskaffelsesdokumentene eller artikkel 18 (2) i direktiv 2014/24/EU.

Betaling av trygdeavgift

Har leverandør unnlatt å oppfylle alle sine forpliktelser til å betale trygdeavgifter både i det land han er etablert i, og i oppdragsgivers medlemsstat, hvis dette er et annet land enn det han er etablert i?

Forretningsaktiviteter er suspendert

Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.

Betaling av skatt

Har leverandøren unnlatt å oppfylle sine forpliktelser til å betale skatter og avgifter i det land han er etablert i, og i oppdragsgivers medlemsstat, hvis dette er et annet land enn det han er etablert i?

Terrorhandlinger eller lovbrudd knyttet til terrorvirksomhet

Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for terrorhandlinger eller straffbare handlinger med forbindelse til terroraktivitetved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder? Terrorhandlinger eller straffbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet som definert i artikkel 1 og 3 i Rådets rammeavgjørelse 2002/475/RIA av 13. juni 2002 om bekjempelse av terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne avvisningsgrunnen omfatter også oppfordring til, medvirkning til eller forsøk på å begå slike handlinger som omhandlet i artikkel 4 i nevnte rammeavgjørelse.

Del 5: Delkontrakt

5.1 Skjebne LOT-0000

Tittel

9130 Tunneldrift Stor-Oslo 2025-2030

Beskrivelse:

Oppdraget omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver, med funksjonsansvar for noen av oppgavene, på riksveger og riks-g/s-veger med tilhørende sideanlegg, sideområder, utstyr og installasjoner i Oslo, Asker, Bærum, Hole, Nordre Follo, Ås, Frogn, Lørenskog og Lillestrøm, i henhold til vegliste gitt i kap. D2-V1 og D2-S20. Arbeidet gjøres opp med rundsum for rundsumprosesser, iht. mengder og enhetspriser for øvrige prosesser og som regningsarbeid iht. timepriser for mannskap og maskiner. Kontrakten gjelder for perioden fra og med 2025-09-01 til og med 2030-08-31 for alle oppgavene som er beskrevet. Partene kan ved enighet om dette forlenge kontrakten til å gjelde også for en periode på ytterligere 12, 24 eller 36 måneder, jf. kap. C3, pkt. 36. Byggherren har opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder, fra og med 1. september i det året kontrakten var avtalt å skulle slutte (dvs. enten ved slutt opprinnelig kontraktsperiode, eller ved slutt forlenget kontraktsperiode iht. foregående avsnitt), til og med 31. august året etter.

Intern identifikator

24/227947

5.1.1 Hensikt

Kontraktens art

Tjenester

Hoved klassifisering

Drift av tunnel

Ytterligere klassifisering

Bygge- og anleggsvirksomhet

Alternativer

Kjøper forbeholder seg retten til tilleggskjøp fra entreprenøren, som beskrevet her

Byggherren har opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder, fra og med 1. september i det året kontrakten var avtalt å skulle slutte (dvs. enten ved slutt opprinnelig kontraktsperiode, eller ved slutt forlenget kontraktsperiode iht. foregående avsnitt), til og med 31. august året etter.

5.1.2 Sted for gjennomføring

Underenhet i land

Oslo (NO081)

Land

Norge

5.1.3 Anslått varighet

Startdato

01.09.2025

Sluttdato

31.08.2030

5.1.6 Generell informasjon

Reservert deltakelse

Ingen

Anskaffelsesprosjekt ikke finansiert med EU-midler.

Tilleggsinformasjon

Tilbudskonferanse vil finne sted 06.05.2025 kl. 12:00 med møtested Innspurten 11C, Oslo.

5.1.9 Utvelgelseskriterier

Kriterium

Type

Økonomisk og finansiell kapasitet

Navn

Økonomisk og finansiell kapasitet

Beskrivelse:

Vegdrift 1. Leverandøren skal ha tilstrekkelig økonomisk og finansiell kapasitet for å gjennomføre kontrakten. 2. Leverandørens egenkapital skal være positiv. 3. Leverandørens gjennomsnittlige årlige omsetning de tre siste årene skal være minst NOK 40 mill. pr. år. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere følgende dokumentasjon: 1. Leverandørens årsregnskap, årsberetning og revisjonsberetning for de siste tre år og nyere opplysninger (kvartalsregnskaper) som har betydning for leverandørens regnskapstall. 2. En kortfattet redegjørelse vedrørende informasjon om økonomiske forhold eller tap som ikke er dokumentert andre steder, og som kreves dokumentert i henhold til norske og/eller internasjonale regnskapsstandarder. 3. En oversikt over eventuelle nylig gjennomførte, pågående eller forestående skattemessige eller offentlige gjennomganger av leverandørens virksomhet. 4.En oversikt over eventuelle hendelser av betydning som har funnet sted etter utgivelse av det siste reviderte årsregnskapet. Dersom leverandøren har saklig grunn til ikke å fremlegge den dokumentasjonen oppdragsgiveren har krevd, kan han dokumentere sin økonomiske og finansielle kapasitet ved å fremlegge ethvert annet dokument som har relevans for foretakets regnskapstall/økonomi. Leverandøren skal begrunne hvorfor han ikke kan fremlegge den dokumentasjonen oppdragsgiver har krevd.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Annet

Navn

Ulykkesfrekvens (H1-verdi)

Beskrivelse:

Ulykkesfrekvens (H1-verdi) Leverandøren og sentrale kontraktsmedhjelpere bør ha en gjennomsnittlig H1-verdi for de siste tre år lavere enn 10. Dersom H1-verdien er høyere enn 10, skal det redegjøres for utviklingstendensen for H1-verdien og eventuelt F-verdien, som vil uttrykke alvorligheten i eventuell høy H1-verdi. Dersom leverandøren er et arbeidsfellesskap (leverandørgruppe), gjelder kravet for hver enkelt av deltakerne. H1-verdien er definert som antall arbeidsulykker med fravær i forhold til utførte timeverk multiplisert med 10 opphøyd i 6. Dokumentasjonskrav: 1. Oversikt over H1-verdi for selskapet og sentrale kontraktsmedhjelpere de siste tre år. 2. Dersom H1-verdien er høyere enn 10 skal det redegjøres for utviklingstendensen for H1-verdien og eventuelt F-verdien, som vil uttrykke alvorligheten i eventuell høy H1-verdi. I tillegg skal det da leveres en egen redegjørelse for om det er iverksatt forbedringstiltak, og i så fall også dokumentasjon av effekten av disse tiltakene.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Annet

Navn

Leverandører som deltar i fellesskap

Beskrivelse:

Flere leverandører kan delta i konkurransen i fellesskap. Fellesskapet må sørge for nødvendig dokumentasjon av at alle kvalifikasjonskravene er oppfylt. Oppdragsgiver vil vurdere hver enkelt leverandør i fellesskapet opp mot bestemmelsene om avvisning, jf. § 9-5 og § 24-2, dette med unntak av bestemmelsen i § 9-5 (1) bokstav a) og § 24-2 (1) bokstav a) oppfyllelse av kvalifikasjonskrav, som vil bli anvendt på fellesskapet samlet sett. Leverandørene som deltar i fellesskap vil bli vurdert under ett for kvalifikasjonskravene, med unntak av kravene om leverandørens organisatoriske og juridiske stilling, dokumentasjon for fravær av avvisningsgrunner, skatteattester og fullmakt for opplysninger om skatt og avgift (OSA). Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal bekrefte at han oppfyller dette kravet ved innlevering av tilbud. I tillegg skal hver enkelt virksomhet i (arbeids)fellesskapet levere separate ESPD-skjema ved innlevering av tilbud. Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere følgene dokumentasjonsbevis: • Redegjørelse for fellesskapet (inkl. den enkelte deltakers rolle), hver deltakers organisasjonsnummer, adresse og nasjonalitet. • Samme dokumentasjon som for individuelle leverandører skal leveres for hver enkelt leverandør som deltar i fellesskapet. • Erklæring om solidaransvar overfor oppdragsgiver. Mal for solidaransvarserklæring er publisert på: https://www.vegvesen.no/fag/veg-og-gate/konkurranser-og-kontraktsdokumenter/generelle-kontraktsdokumenter/. Fellesskapet av leverandører kan om nødvendig støtte seg på andre virksomheter for å oppfylle kvalifikasjonskravene, se punktet om støtte fra andre virksomheter for oppfyllelse av kvalifikasjonskrav. Oppdragsgiver krever at den leverandør som oppfyller kravene til relevant erfaring skal utføre tjenestene eller bygge- og anleggsarbeidene som krever slike kvalifikasjoner.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Annet

Navn

Støtte fra andre virksomheter for oppfyllelse av kvalifikasjonskrav

Beskrivelse:

Leverandøren kan om nødvendig støtte seg på andre virksomheters kapasitet for å oppfylle kravene til økonomisk og finansiell kapasitet og/eller kravene til tekniske og faglige kvalifikasjoner. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal bekrefte at han oppfyller dette kravet ved innlevering av tilbud. I tillegg skal hver enkelt virksomhet som leverandøren støtter seg på levere separate ESPD-skjema ved innlevering av tilbud. Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere følgene dokumentasjonsbevis: • Dokumentasjon som viser at leverandøren råder over de nødvendige ressursene til virksomhetene han støtter seg på, for eksempel en forpliktelseserklæring fra disse virksomhetene. Mal for forpliktelseserklæring er publisert på: https://www.vegvesen.no/fag/veg-og-gate/konkurranser-og-kontraktsdokumenter/generelle-kontraktsdokumenter/. • Dokumentasjon som viser at virksomheten(e), som leverandøren støtter seg på, oppfyller kvalifikasjonskravet «Leverandørens organisatoriske og juridiske stilling». • Dokumentasjon som viser at virksomheten(e), som leverandøren støtter seg på, oppfyller de aktuelle kvalifikasjonskravene. • Der leverandøren støtter seg på kapasiteten til andre virksomheter for å oppfylle kravene til økonomisk og finansiell kapasitet, må det leveres en signert solidaransvarserklæring. Mal for solidaransvarserklæring er publisert på: https://www.vegvesen.no/fag/veg-og-gate/konkurranser-og-kontraktsdokumenter/generelle-kontraktsdokumenter/. Dersom en leverandør støtter seg på kapasiteten til andre virksomheter for å oppfylle kravene til relevant erfaring, skal disse virksomhetene utføre tjenestene eller bygge- og anleggsarbeidene som krever slike kvalifikasjoner.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Annet

Navn

Særlig om nyetablerte leverandører

Beskrivelse:

En leverandør som er nyetablert og som ikke kan framlegge all dokumentasjon som påkrevet, må være særlig nøye med å dokumentere og sannsynliggjøre at han likevel har forutsetninger for å gjennomføre kontrakten. Det er særlig viktig at slike leverandører kan dokumentere en tilstrekkelig stor arbeidsstyrke for gjennomføring av kontrakten, herunder tekniske og faglige kvalifikasjoner. For nyetablerte leverandører presiseres det at det er leverandørens evne som sådan til å gjennomføre kontrakten som vurderes, ikke enkeltpersoners kompetanse isolert sett. Dersom en nyetablert leverandør har erfaring fra kontrakter, skal de mest relevante kontraktene som leverandøren måtte ha erfaring fra, fylles ut i henhold til dokumentasjonskravene om relevant erfaring. Dette selv om kontraktene er av en slik art at de ikke oppfyller de nærmere angitte kravene. Manglende eller utilstrekkelig dokumentasjon på ett eller flere krav kan medføre at leverandøren blir avvist. Mangelfullt eller uriktig utfylt svarskjema vil også kunne medføre avvisning. Også leverandører som har etablert seg innenfor et nytt fagområde kan anses som nyetablerte.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Egnethet

Navn

ESPD

Beskrivelse:

Leverandøren skal levere det europeiske egenerklæringsskjemaet (ESPD) sammen med tilbudet. Bestemmelsene om avvisning på grunn av forhold ved leverandøren fremgår av anskaffelsesforskriften § 24-2. Det europeiske egenerklæringsskjemaet (ESPD) gjelder som foreløpig dokumentasjon bl.a. for at det ikke foreligger slike avvisningsgrunner. Ytterligere krav til dokumentasjon for fravær av avvisningsgrunner fremgår av anskaffelsesforskriften § 24-7, eventuelt også § 24-5 (1) dersom dokumentasjon av slike tiltak er aktuelt. Dokumentasjonen skal leveres i tråd med kommunikasjonsbestemmelsene angitt i kapittel B1 og i henhold til den frist som oppdragsgiver fastsetter, for det tilfelle at oppdragsgiver krever dette fremlagt. Attester som nevnt i § 24-7 (1) bokstav a) og b) skal ikke være eldre enn 6 måneder regnet fra fristen for å levere forespørsel om å delta i konkurransen eller tilbud. Dersom de nødvendige attester/dokumenter for å dokumentere fravær av avvisningsgrunner ikke utstedes i leverandørens hjemstat eller den staten hvor han er etablert, eller dersom de ikke dekker alle avvisningsgrunnene som nevnt i anskaffelsesforskriften § 24-2 (1) bokstav b, (2) og (3) bokstav a og b, gjelder det utfylte ESPD skjemaet som dokumentasjon for disse forholdene. Oppdragsgiver vil kunne foreta egne undersøkelser knyttet til leverandørens virksomhet, herunder deltakere i et leverandørfellesskap og støttede virksomheter til leverandøren, samt øvrige forhold som er relevant for å vurdere hvorvidt leverandøren kan kvalifiseres.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Egnethet

Navn

Skatteattest

Beskrivelse:

Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere skatteattest for merverdiavgift og skatteattest for skatt utstedt av kompetent organ i leverandørens hjemstat, eller det land hvor leverandøren er etablert. Attesten skal dokumentere om leverandøren har oppfylt sine forpliktelser til å betale skatter, avgifter og trygdeavgifter. Attesten skal ikke være eldre enn 6 måneder regnet fra fristen for å levere forespørsel om å delta i konkurransen eller tilbud.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Egnethet

Navn

Fullmakt for opplysninger om skatt og avgift (OSA)

Beskrivelse:

Som et ledd i Statens vegvesens kamp mot arbeidslivskriminalitet, herunder svart arbeid og sosial dumping, er det inngått en samarbeidsavtale mellom Statens vegvesen og Skatteetaten. I denne forbindelse krever Statens vegvesen av alle sine leverandører en signert fullmakt som gir Statens vegvesen en utvidet rett til et ubegrenset antall ganger å innhente opplysninger om sine leverandørers og underleverandørers skatte- og avgiftsmessige forhold som angitt i fullmakten. Dersom vinnende leverandør ikke allerede har en gyldig signert fullmakt registrert hos Statens vegvesen/oppdragsgiver, skal fullmakt signeres av vinnende leverandør etter at tildelingsbrev er mottatt, men før kontraktsignering. Fullmaktsskjema sendes til vinnende leverandør sammen med tildelingsbrevet. Signert fullmakt sammen med fargekopi av pass, førerkort eller nasjonalt ID-kort (sistnevnte for statsborgere innen EU/EØS/EFTA), skal returneres til oppdragsgiver så raskt som mulig og innen 3 dager. Fødselsnummer kan slettes på kopi av ID-dokumentasjon, slik at bare fødselsdato fremkommer. Det gjøres oppmerksom på at kravet om signert fullmakt også gjelder for alle hovedleverandørens underleverandører. Hovedleverandøren skal kontraktsfeste signeringsplikten nedover i leverandørkjeden. Før signering av kontrakt kreves det imidlertid kun signert fullmakt fra hovedleverandør, med mindre underleverandøren benyttes for å oppfylle et kvalifikasjonskrav i konkurransen. I så fall skal signert fullmakt foreligge fra både hovedleverandør og underleverandør. Signert fullmakt fra øvrige underleverandører må være levert og godkjent av oppdragsgiver før de kan benyttes i kontrakten/prosjektet. Oppdragsgiver gjør oppmerksom på at det kan være aktuelt å avvise den leverandør og eventuelle underleverandører som i tildelingsbrevet er innstilt som vinner av konkurransen, dersom det etter tildeling, men forut for signering av kontrakt, mottas opplysninger fra Skatteetaten om manglende oppfyllelse av skatte- og avgiftsforpliktelser mv. Tildelingen kan derfor ikke anses endelig før det foreligger en vurdering av de innhentede opplysninger som ikke endrer oppdragsgivers tildelingsbeslutning. Det presiseres at hvis det ikke mottas signert fullmakt fra hovedleverandør og eventuelle underleverandører som er benyttet i kvalifiseringen, vil dette kunne anses som et vesentlig forbehold til kontrakten som vil medføre at både hovedleverandør og eventuelle underleverandører avvises fra konkurransen. Mal for fullmakt for opplysninger om skatt og avgift (OSA) er publisert på: https://www.vegvesen.no/fag/veg-og-gate/konkurranser-og-kontraktsdokumenter/generelle-kontraktsdokumenter/ Krav til leverandørens organisatoriske og juridiske stilling Leverandøren skal være et lovlig etablert foretak eller bestå av et fellesskap av leverandører som er lovlig etablerte foretak. Kravet gjelder også virksomheter som leverandøren støtter seg på. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere attest fra Foretaksregistret eller tilsvarende attest for lovbestemt registrering i det land hvor leverandøren eller de virksomheter som i fellesskap vil utgjøre leverandøren er etablert, samt attester for alle støttende virksomheter.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Relevant erfaring

Beskrivelse:

Leverandøren skal ha tilstrekkelig erfaring av relevant art og vanskelighetsgrad fra: • Renhold av tunneler og utvendig teknisk utstyr (objekter) i og i tilknytning til tunnelene • Drift og vedlikehold av vannbehandlingsanleggene slik som sandfang, sedimentasjonsbasseng, oljeutskillere, pumpesystemer, rørsystemer, ventiler o.l. • Inspeksjoner, reparasjoner og utbedring av skader på portal, stabilitets-, vann og frostsikring i tunnel. • Reparasjoner og utskifting av høydehinder • Arbeidsvarsling og trafikkavvikling Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal sammen med tilbudet levere følgende dokumentasjon: En oversikt over 3-5 kontrakter som leverandøren har gjennomført eller gjennomfører i løpet av de siste fem årene regnet fra tilbudsfristen. Oversikten skal, jf. skjema inntatt i kapittel E2, inneholde blant annet følgende for hver av kontraktene: • Navn på mottaker (oppdragsgiver). • Kontaktperson/referanseperson hos oppdragsgiver med kontaktdata (telefonnummer og e-postadresse), og angivelse av vedkommende sin rolle hos oppdragsgiver under kontrakten. • Tidspunkt for leveransen. • Kontraktens verdi. • Hvilke arbeider som ble utført av leverandøren selv, herunder som hovedentreprenør eller underentreprenør, og hvilke arbeider som ble utført av underentreprenører. • Beskrivelse av hva kontraktsarbeidene gikk ut på, herunder relevansen i forhold til kvalifikasjonskravet.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Gjennomføringsevne

Beskrivelse:

Leverandøren skal: 1. Ha kapasitet og evne til å håndtere forutsette og uforutsette forhold i kontrakten. 2. Tilby tilstrekkelig bemanning for å utføre kontrakten. 3. Ha teknisk og faglig kompetanse og relevant erfaring hos nøkkelpersonell som tilbys for å utføre kontrakten. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal sammen med tilbudet levere følgende dokumentasjon: 1. En oversikt over leverandørens gjennomsnittlige årlige arbeidsstyrke og antallet medarbeidere i ledelsen i løpet av de siste tre årene. 2. En oversikt over bemanningen som leverandøren tilbyr for å utføre kontrakten, inkl. en organisasjonsplan for kontrakten. 3. CV og stillingsbeskrivelser for nøkkelpersonell, jf. kapittel C, herunder følgende ressurser: • Entrepriseledelse - Prosjektleder - Anleggsleder (samme nivå som byggherrens byggeleder) - Kvalitetsstyringsansvarlig - HMS-ansvarlig • Personell med faglig ansvar for følgende aktivitetsområder: - Tunnelvask - Tømming og renhold av sandfang, sedimentasjonsbasseng, oljeutskillere o.l - Bergarbeid i tunnel - Inspeksjon og utbedringsarbeider på portal, stabilitets-, vann og frostsikring i tunnel. - Arbeidsvarsling - Andre aktivitetsområder som tilbyder mener, er nødvendig Samme person kan dekke flere funksjoner og aktivitetsområder. Anleggsleder kan ha faglig ansvar for et eller flere aktivitetsområder. Tilbyder skal sannsynliggjøre at tilbudt nøkkelpersonell vil bli engasjert i arbeid på denne kontrakten gjennom å redegjøre for personellets ansettelse/funksjon på tilbudstidspunktet, anvise tidspunkt for planlagt overføring til denne kontrakten og angi hvilke tiltak som anses nødvendig og vil bli iverksatt for å få til denne overføringen til rett tid (plan for avslutning/avvikling av personellets ansettelse/funksjon på tilbudstidspunktet). Det aksepteres at et mindre antall av nøkkelpersonellet ikke kan navngis eller ikke er allokert til kontrakten ved tilbudstidspunkt. For disse funksjonene skal det vedlegges en stillingsbeskrivelse med tilhørende beskrivelse av kompetansekrav. Videre skal det for disse funksjonene redegjøres for hvordan tilbyder planlegger rekruttering av personell til disse funksjonene. Kravene over gjelder også om personellet som inngår i funksjonene, disponeres fra underentreprenører.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

5.1.10 Tildelingskriterier

Kriterium

Type

Pris

Navn

Laveste pris

Beskrivelse:

Oppdragsgiver vil velge tilbud på grunnlag av den laveste prisen.

Vekt (prosent, presis)

100

Kriterium

Type

Kvalitet – klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen (begrunnes under)

Beskrivelse:

Anskaffelsen gjelder Drift og vedlikehold av tunneler. Den mest omfattende arbeidsoppgaven i kontrakten er knyttet til renholdet av tunnelene. Anskaffelsen omfatter også beredskap, prøvetaking, inspeksjoner, reparasjoner av vann og frostsikring og andre objekter i kontrakten. Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til krav til generelle krav stilt til kjøretøy og maskiner. Fra oppdragsgivers vurdering vil de minstekrav som er satt i kontrakts bestemmelsene gi en bedre klimaeffekt ved at man sikrer att vinnende tilbyders oppfyller de klima og miljøkrav som er satt, hvilket er noe man ikke er sikker på gjennom å vekte tilsvarende med tildelingskriterier. Transport av personell: Alle lette kjøretøy skal være 90% utslippsfrie. Med lette kjøretøy menes personbil (M1/M1G), Lett varebil (N1/N1G). Med utslippsfri menes kjøretøy som har framdrift basert på helelektrisk eller hydrogen. Kravene over gjelder ikke bruk av kjøretøy til transport til, fra og mellom arbeidssteder som ikke godtgjøres særskilt. Punktet er ivaretatt i kap. C2 Spesielle kontraktsbestemmelser punkt 34 Krav til kjøretøy. Tynge dieseldrevne kjøretøy og maskiner: Det er stilt krav i kontrakten om at alle dieseldrevende kjøretøy og maskiner som benyttes i kontrakten, skal minimum ha henholdsvis EURO 6 og STEG 4 godkjennelse. Det henviser til C3 pkt 4.7. Det er stilt krav til absorpsjonsmiddel i C2 punkt 30.9. Krav til bruk av såpe ved gjennomføring av vask: Kravet til å bruk såpe ved vask vegg og tak i tunnløpet er fjernet. Det er stilt krav til at det benyttes børster ved vask av veggene slik at effekt av tunnelvasken blir tilstrekkelig. En reduksjon av bruk av såpe vil ha en positiv effekt på forbruk av kjemikalier, samt at det kan på føre til noe mindre oppløsning av forurensninger i vannfasen. Det er nødvendig å bruke såpe til renhold av teknisk utstyr og andre objekter som er installert i tunnelen. Det stilles krav til såpeproduktene (kjemikalier) som skal benyttes i kap. C3 pkt. 27.2.1 og kap. D1 prosess 37.2. Krav til kontroll- og prøvetakingsprogram: Det er stilt krav til at det skal utarbeides et kontroll- og prøvetakingsprogram for hver tunnel i kap. D1 prosess 49.5 og C3 pkt. 25.2.2. Målingene skal utføres slik at de blir representative for det som er faktiske utslipp. Kontroll og måleprogram skal ta hensyn til at hendelser kan skje under drift. Det skal være et system for umiddelbar prøvetaking og analysering ved overutslipp (risikobasert prøvetaking) etter utbedringer. Avfallshåndtering: Det er stilt krav til at avfall skal leveres til avfallsmottak som er godkjent av forurensningsmyndighetene i kap C2 30.5. I kap. D1. er det flere steder beskrevet at leveringsavgifter for avfall ikke skal inkluderes i prisen, men at leveringsavgifter for avfall faktureres byggherren uten påslag. Dette fører til at byggherre tar risikoen for disse utgiftene og risikoen reduseres for at avfallet ikke håndteres slik det skal. Svevestøv Det stilles flere krav til utstyret som benyttes til renholdet av vegbanen i kap. D1 prosess 37.2, som f.eks at det skal brukes bredsug som skal kunne ta opp fine partikler/finstøv/svevestøv. Det stilles også krav til rekkefølgen for gjennomføring av vask i tunnelen for å redusere miljøbelastningen.

Vekt (prosent, presis)

0

5.1.11 Anskaffelsesdokumenter

Ad hoc-kommunikasjonskanal

Navn

Eu-supply

5.1.12 Vilkår for anskaffelsen

Vilkår for innlevering

Elektronisk innlevering

Obligatorisk

Språk som anbud eller forespørsler om å delta kan sendes inn på

norsk

Elektronisk katalog

Ikke tillatt

Frist for mottak av tilbud

26.05.2025 12:00

Informasjon om offentlig åpning

Dato/klokkeslett

26.05.2025 12:00

Vilkår for kontrakt

Elektronisk fakturering

Obligatorisk

5.1.15 Teknikker

Rammeavtale

Ingen/nei

Informasjon om den dynamiske innkjøpsordningen

Ingen

5.1.16 Nærmere informasjon, mekling og revisjon

Virksomhet som gjennomfører klagebehandling

Oslo tingrett

Del 8: Virksomheter

8.1 ORG-0001

Offisielt navn

Statens vegvesen

Registreringsnummer

971032081

Departement

Fellesfunksjoner

Postadresse

Skoggata 19

By

Moss

Postnummer

1500

Land

Norge

Kontaktpunkt

Marianne Rogne

E-post

marianne.rogne@vegvesen.no

Telefon

+47 41564215

Internett-adresse

https://www.vegvesen.no

Rollene til denne virksomheten

8.1 ORG-0002

Offisielt navn

Oslo tingrett

Registreringsnummer

926 725 939

Postadresse

C.J. Hambros plass 4

By

Oslo

Postnummer

0125

Land

Norge

E-post

oslo.tingrett@domstol.no

Telefon

+47 22035200

Rollene til denne virksomheten

Kunngjøringsinformasjon

11.1 Kunngjøringsinformasjon

Varselidentifikator/-versjon

4b207902-2a90-4030-a8eb-bc463a80e28e 01

Type skjema

Konkurranse

Type varsel

Melding om kontrakt eller konsesjon – standardregime

Varsel utsendelsesdato

08.04.2025 10:26

Språk der denne kunngjøringen er offisielt tilgjengelig

norsk, English

Statens vegvesen

Referanse
2025-105661
Kunngjøringsdato
09.04.2025
Estimert verdi
Ikke angitt
Utførelsessted
Oslo
Type kunngjøring
Kunngjøring av konkurranse
Hovedaktivitet
Alminnelig offentlig tjenesteyting

Kategori (CPV)

Konkurransedokumenter

Se alle dokumenter tilhørende konkurransen i oppdragsgiverens støtteverktøy

Gå til dokumenter