Hopp til hovedinnhold
StartSøk og filter120-BYM-2024 - Baneparken
Konkurranse
Kunngjøring av konkurranse
Utgått
Kunngjort i Norge

120-BYM-2024 - Baneparken

Informasjonen på denne siden kan være utdatert

Anskaffelsens tidslinje (Beta)

Formålet med anskaffelsen er å anskaffe entreprenør til å bygge Baneparken, et parkprosjekt på Vollebekk. Baneparken er en 200 m lang smal park på ca. 2 350 m2, som ivaretar flere viktige funksjoner. Det er med på å forskjønne området og gi et grønnere preg ved at det etableres flere trær og buskefelt. Det etableres regnbed og vadie som skal håndtere overvann. Parken skal bidra til økt aktivisering og innehar oppholdssoner med ekstra fokus på ungdom. Området skal oppleves som trygt, og hovedtrasé og møteplasser skal belyses.

Del 1: Kjøper

1.1 Kjøper

Offisielt navn

Oslo kommune v/ Bymiljøetaten

Juridisk type kjøper

Offentlig virksomhet, kontrollert av en fylkeskommunal myndighet

Oppdragsgivers virksomhet

Alminnelig offentlig tjenesteyting

Del 2: Prosedyre

2.1 Prosedyre

Tittel

120-BYM-2024 - Baneparken

Beskrivelse:

Formålet med anskaffelsen er å anskaffe entreprenør til å bygge Baneparken, et parkprosjekt på Vollebekk. Baneparken er en 200 m lang smal park på ca. 2 350 m2, som ivaretar flere viktige funksjoner. Det er med på å forskjønne området og gi et grønnere preg ved at det etableres flere trær og buskefelt. Det etableres regnbed og vadie som skal håndtere overvann. Parken skal bidra til økt aktivisering og innehar oppholdssoner med ekstra fokus på ungdom. Området skal oppleves som trygt, og hovedtrasé og møteplasser skal belyses.

Prosedyreidentifikator

b83fe120-a42c-4ba8-bcc4-cea965ff5497

Intern identifikator

24/107910

Type prosedyre

Åpen

2.1.1 Hensikt

Kontraktens art

Bygge- og anleggsarbeid

Hoved klassifisering

Bygge- og anleggsvirksomhet

2.1.2 Sted for gjennomføring

Underenhet i land

Oslo (NO081)

2.1.4 Generell informasjon

Tilleggsinformasjon

Miljø Oppdragsgiver har en plikt etter anskaffelsesloven §5 å innrette sin anskaffelsespraksis slik at den bidrar til å redusere skadelig miljøpåvirkning, og fremme klimavennlige løsninger der dette er relevant. Det følger videre av anskaffelsesforskriften §7-9 at oppdragsgiver som et utgangspunkt skal vekte klima- og miljøhensyn med minimum tretti prosent. Oppdragsgiver har i denne kontrakten istedenfor stilt klima- og miljøkrav som etter oppdragsgivers vurdering gir en betydelig bedre klima og miljøeffekt, og har derfor unntatt å vekte klima- eller miljøhensyn med tretti prosent. (strenge minstekrav) Bygg- og anleggsvirksomhet star for en betydelig del av Oslo kommunes direkte utslipp av klimagasser (om lag 90%). Miljødirektoratet anslår at bygg- og anleggssektoren på landsbasis stod for om lag 2,2 millioner tonn CO2 ekv. per ar siden 2013. Innenfor bygg og anleggssektorens utslipp estimerer man at om lag 60% av utslippene knyttes til veitrafikk ifm. transport av masser, materialer, avfall og personer, men hvor massetransport utgjør den klart største enkeltdelen av dette (40%). Videre anslår Miljødirektoratet at dieseldrevne maskiner på bygg- og anleggsplasser står for om lag 40% av utslippene fra sektoren. Reduksjon av direkte utslipp har derfor vært- og fortsetter å være et fokus for kommunens klimastrategi for å redusere klimagassutslipp og legge om til en mer fossil- og utslippsfri produksjon ifm. bygg- og anleggsvirksomhet i kommunen. I forhold til gjennomføring av denne kontrakten stilles det en rekke krav til entreprenør som har til formål å redusere den samlede negative klima- og miljøpåvirkningen av kontraktsgjennomføringen. I første rekke er det stilt krav at entreprenør skal benytte utslippsfrie løsninger (dvs. batterielektrisk, kabelelektrisk eller hydrogen) på bygge-/anleggsplassen fra byggestart og frem til ferdigstillelse. Alle maskiner og utstyr som benyttes på bygge-/anleggsplassen skal være utslippsfrie. Det vil i en slik sammenheng ikke finnes noen alternativer som kunne gitt en bedre klimaeffekt gjennom eventuell meroppfyllelse av kravene. For å redusere utslipp ifm. veitrafikk for tunge kjøretøy er det også stilt krav om at entreprenør for transport av masser til/fra bygge-/anleggsplassen skal benytte nullutslippskjøretøy (dvs. batterielektrisk eller hydrogen) eller biogasskjøretøy som minimum oppfyller euroklasse 6/VI. Kravet gjelder hele transportstrekningen til eller fra uttakssted eller sluttmottak for behandling av massene. Sammenlignet med ordinær diesel som fremdeles er svært vanlig, er det klare forbedringer å stille krav til et klimanøytralt drivstoff og kjøretøy (biogass) eller elektriske kjøretøy. Utover krav som skal redusere direkte utslipp har oppdragsgiver også stilt en rekke krav til gjenbruk av kantstein, betongkonstruksjoner skal utføres med Lavkarbon-betong og gjenbruk av egnede masser innenfor prosjektområdet. Oppdragsgiver vurderer at kravene stilt til entreprenøren er ambisiøse sammenlignet med de fleste anleggsplasser i Norge hva gjelder krav til en lavutslippsgjennomføring. Sammenlignet med bruk av tildelingskriterier hvor oppdragsgiver ikke kan garantere seg disse effektene er det en iboende risiko for at en merkostnad av en elektrisk maskinpark ikke kan oppveie for et prisforsprang, all tid tradisjonelle maskiner og kjøretøy er langt rimeligere alternativer. Kravene reduserer derfor anskaffelsens samlede klimaavtrykk på en mate som klart gir en bedre klimaeffekt hva gjelder direkte utslipp av klimagasser.

Annet

Anskaffelseforskriften

Del 5: Delkontrakt

5.1 Skjebne LOT-0000

Tittel

120-BYM-2024 - Baneparken

Beskrivelse:

Formålet med anskaffelsen er å anskaffe entreprenør til å bygge Baneparken, et parkprosjekt på Vollebekk. Baneparken er en 200 m lang smal park på ca. 2 350 m2, som ivaretar flere viktige funksjoner. Det er med på å forskjønne området og gi et grønnere preg ved at det etableres flere trær og buskefelt. Det etableres regnbed og vadie som skal håndtere overvann. Parken skal bidra til økt aktivisering og innehar oppholdssoner med ekstra fokus på ungdom. Området skal oppleves som trygt, og hovedtrasé og møteplasser skal belyses.

Intern identifikator

24/107910

5.1.1 Hensikt

Kontraktens art

Bygge- og anleggsarbeid

Hoved klassifisering

Bygge- og anleggsvirksomhet

Alternativer

Kjøper forbeholder seg retten til tilleggskjøp fra entreprenøren, som beskrevet her

Opsjonene er beskrevet i vedlegg 16 Beskrivelse

5.1.2 Sted for gjennomføring

Underenhet i land

Oslo (NO081)

5.1.6 Generell informasjon

Tilleggsinformasjon

Miljø Oppdragsgiver har en plikt etter anskaffelsesloven §5 å innrette sin anskaffelsespraksis slik at den bidrar til å redusere skadelig miljøpåvirkning, og fremme klimavennlige løsninger der dette er relevant. Det følger videre av anskaffelsesforskriften §7-9 at oppdragsgiver som et utgangspunkt skal vekte klima- og miljøhensyn med minimum tretti prosent. Oppdragsgiver har i denne kontrakten istedenfor stilt klima- og miljøkrav som etter oppdragsgivers vurdering gir en betydelig bedre klima og miljøeffekt, og har derfor unntatt å vekte klima- eller miljøhensyn med tretti prosent. (strenge minstekrav) Bygg- og anleggsvirksomhet star for en betydelig del av Oslo kommunes direkte utslipp av klimagasser (om lag 90%). Miljødirektoratet anslår at bygg- og anleggssektoren på landsbasis stod for om lag 2,2 millioner tonn CO2 ekv. per ar siden 2013. Innenfor bygg og anleggssektorens utslipp estimerer man at om lag 60% av utslippene knyttes til veitrafikk ifm. transport av masser, materialer, avfall og personer, men hvor massetransport utgjør den klart største enkeltdelen av dette (40%). Videre anslår Miljødirektoratet at dieseldrevne maskiner på bygg- og anleggsplasser står for om lag 40% av utslippene fra sektoren. Reduksjon av direkte utslipp har derfor vært- og fortsetter å være et fokus for kommunens klimastrategi for å redusere klimagassutslipp og legge om til en mer fossil- og utslippsfri produksjon ifm. bygg- og anleggsvirksomhet i kommunen. I forhold til gjennomføring av denne kontrakten stilles det en rekke krav til entreprenør som har til formål å redusere den samlede negative klima- og miljøpåvirkningen av kontraktsgjennomføringen. I første rekke er det stilt krav at entreprenør skal benytte utslippsfrie løsninger (dvs. batterielektrisk, kabelelektrisk eller hydrogen) på bygge-/anleggsplassen fra byggestart og frem til ferdigstillelse. Alle maskiner og utstyr som benyttes på bygge-/anleggsplassen skal være utslippsfrie. Det vil i en slik sammenheng ikke finnes noen alternativer som kunne gitt en bedre klimaeffekt gjennom eventuell meroppfyllelse av kravene. For å redusere utslipp ifm. veitrafikk for tunge kjøretøy er det også stilt krav om at entreprenør for transport av masser til/fra bygge-/anleggsplassen skal benytte nullutslippskjøretøy (dvs. batterielektrisk eller hydrogen) eller biogasskjøretøy som minimum oppfyller euroklasse 6/VI. Kravet gjelder hele transportstrekningen til eller fra uttakssted eller sluttmottak for behandling av massene. Sammenlignet med ordinær diesel som fremdeles er svært vanlig, er det klare forbedringer å stille krav til et klimanøytralt drivstoff og kjøretøy (biogass) eller elektriske kjøretøy. Utover krav som skal redusere direkte utslipp har oppdragsgiver også stilt en rekke krav til gjenbruk av kantstein, betongkonstruksjoner skal utføres med Lavkarbon-betong og gjenbruk av egnede masser innenfor prosjektområdet. Oppdragsgiver vurderer at kravene stilt til entreprenøren er ambisiøse sammenlignet med de fleste anleggsplasser i Norge hva gjelder krav til en lavutslippsgjennomføring. Sammenlignet med bruk av tildelingskriterier hvor oppdragsgiver ikke kan garantere seg disse effektene er det en iboende risiko for at en merkostnad av en elektrisk maskinpark ikke kan oppveie for et prisforsprang, all tid tradisjonelle maskiner og kjøretøy er langt rimeligere alternativer. Kravene reduserer derfor anskaffelsens samlede klimaavtrykk på en mate som klart gir en bedre klimaeffekt hva gjelder direkte utslipp av klimagasser.

5.1.9 Utvelgelseskriterier

Kriterium

Type

Økonomisk og finansiell kapasitet

Navn

Krav knyttet til Leverandørens økonomiske og finansielle kapasitet

Beskrivelse:

Leverandøren skal ha økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne oppfylle kontrakten.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Egnethet

Navn

Krav knyttet til Leverandørens registrering, autorisasjoner mv.

Beskrivelse:

Leverandøren skal være et lovlig etablert foretak.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Krav knyttet til Leverandørens tekniske og faglige kvalifikasjoner

Beskrivelse:

Leverandøren skal ha erfaring fra lignende oppdrag. Med lignende menes sammenlignbare, uten at oppdragene må være helt like. Leverandøren skal ha erfaring med grøntanlegg, VA- og overvannstiltak. I tillegg skal leverandør ha erfaring med kontrakt av lignende omfang eller større.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Krav knyttet til Leverandørens tekniske og faglige kvalifikasjoner

Beskrivelse:

Leverandøren skal ha et kvalitetssikringssystem relevant for kontraktens innhold.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Krav knyttet til Leverandørens tekniske og faglige kvalifikasjoner

Beskrivelse:

Det kreves at Leverandøren har iverksatt miljøledelsestiltak som sikrer at Leverandøren er egnet til å oppfylle kontraktens miljøbestemmelser. Med dette menes at Leverandøren har metoder for å arbeide aktivt og systematisk med å redusere negativ miljøpåvirkning fra virksomhet knyttet til utførelsen av denne kontrakt.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Krav knyttet til Leverandørens tekniske og faglige kvalifikasjoner

Beskrivelse:

Leverandøren skal være egnet til å oppfylle kontraktskrav til aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv Jf. kontraktsformularet punkt 15. Med dette menes at Leverandøren har implementert tiltak og systemer som brukes i Leverandørens arbeid for å for å ivareta grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, samt hindre miljøødeleggelser og korrupsjon.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

5.1.11 Anskaffelsesdokumenter

5.1.12 Vilkår for anskaffelsen

Vilkår for innlevering

Elektronisk innlevering

Obligatorisk

Språk som anbud eller forespørsler om å delta kan sendes inn på

norsk

Elektronisk katalog

Ikke tillatt

Frist for mottak av tilbud

28.04.2025 12:00

Informasjon om offentlig åpning

Dato/klokkeslett

28.04.2025 14:35

Vilkår for kontrakt

Elektronisk fakturering

Obligatorisk

5.1.15 Teknikker

Rammeavtale

Ingen/nei

Informasjon om den dynamiske innkjøpsordningen

Ingen

5.1.16 Nærmere informasjon, mekling og revisjon

Virksomhet som gjennomfører klagebehandling

Oslo Tingrett

Del 8: Virksomheter

8.1 ORG-0001

Offisielt navn

Oslo kommune v/ Bymiljøetaten

Registreringsnummer

996 922 766

Postadresse

Postboks 636 Løren

By

Oslo

Postnummer

0507

Land

Norge

Kontaktpunkt

Sofia Toderascu

E-post

sofia.toderascu@bym.oslo.kommune.no

Telefon

+47 21802180

Rollene til denne virksomheten

8.1 ORG-0002

Offisielt navn

Oslo Tingrett

Registreringsnummer

926 725 939

Postadresse

Postboks 2106 Vika

By

Oslo

Postnummer

0125

Land

Norge

E-post

oslo.tingrett@domstol.no

Telefon

+47 22035200

Rollene til denne virksomheten

Kunngjøringsinformasjon

11.1 Kunngjøringsinformasjon

Varselidentifikator/-versjon

f76aa1b3-b577-455d-86d5-ee175423add1 01

Type skjema

Konkurranse

Type varsel

Melding om kontrakt eller konsesjon – standardregime

Varsel utsendelsesdato

20.03.2025 12:00

Språk der denne kunngjøringen er offisielt tilgjengelig

norsk

Oslo kommune v/ Bymiljøetaten

Referanse
2025-104448
Kunngjøringsdato
21.03.2025
Estimert verdi
Ikke angitt
Utførelsessted
Oslo
Type kunngjøring
Kunngjøring av konkurranse
Hovedaktivitet
Alminnelig offentlig tjenesteyting

Kategori (CPV)

Konkurransedokumenter

Se alle dokumenter tilhørende konkurransen i oppdragsgiverens støtteverktøy

Gå til dokumenter