Dronesystemer
Anskaffelsens tidslinje (Beta)
Anskaffelsen omfatter ulike systemer av ubemannede luftfartøyer (dronesystemer/UAS) samt systemer for bruk av droner som første respons (DFR). Herunder har oppdragsgiver behov for å kunne anskaffe systemer fra ulike segmenter innen droner/UAS inkludert relevant utstyr, tilbehør, reservedeler, opplæring, servicetjenester samt øvrig sortiment (skaffevarer) og relevante tjenester.
Del 1: Kjøper
1.1 Kjøper
Offisielt navn
Politiets fellestjenester
Juridisk type kjøper
Sentral statlig myndighet
Oppdragsgivers virksomhet
Offentlig orden og trygghet
1.1 Kjøper
Offisielt navn
Politiets sikkerhetstjeneste
Juridisk type kjøper
Sentral statlig myndighet
Oppdragsgivers virksomhet
Offentlig orden og trygghet
1.1 Kjøper
Offisielt navn
Forsvarsmateriell
Juridisk type kjøper
Sentral statlig myndighet
Oppdragsgivers virksomhet
Forsvar
Del 2: Prosedyre
2.1 Prosedyre
Tittel
Dronesystemer
Beskrivelse:
Anskaffelsen omfatter ulike systemer av ubemannede luftfartøyer (dronesystemer/UAS) samt systemer for bruk av droner som første respons (DFR). Herunder har oppdragsgiver behov for å kunne anskaffe systemer fra ulike segmenter innen droner/UAS inkludert relevant utstyr, tilbehør, reservedeler, opplæring, servicetjenester samt øvrig sortiment (skaffevarer) og relevante tjenester.
Prosedyreidentifikator
ef6f5c94-0304-4ffc-a6d0-f5d217da6548
Tidligere varsel
379928-2024
Intern identifikator
24/187342
Type prosedyre
Konkurranse med forhandling med forhåndskunngjøring/ konkurranse med forhandling
Prosedyren er akselerert
No
2.1.1 Hensikt
Kontraktens art
Varer
Hoved klassifisering
Ubemannede luftfartøy (UAV)
Ytterligere klassifisering
Sikkerhets-, brannslukkings-, politi- og forsvarsutstyr
Ytterligere klassifisering
Politiutstyr
2.1.2 Sted for gjennomføring
Land
Norge
Hvor som helst i det gitte landet
2.1.3 Verdi
Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift
300 000 000 NOK
Rammeavtalens maksimale verdi
300 000 000 NOK
2.1.4 Generell informasjon
Direktiv 2014/24/EU
2.1.5 Vilkår for anskaffelsen
Vilkår for innlevering
Maksimalt antall partier som en tilbyder kan inngi tilbud på
3
Vilkår for kontrakt
Maksimalt antall partier som kontrakter kan tildeles én tilbyder for
3
2.1.6 Grunnlag for avvisning
Analog situasjon som konkurs etter nasjonal lov
Er leverandøren i en situasjon hvor han har fått tvungen gjeldsordning? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Konkurs
Er leverandøren i en konkurssituasjon? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Korrupsjon
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for korrupsjon ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?Korrupsjon som definert i artikkel 3 i konvensjonen om bekjempelse av korrupsjon, som involverer tjenestemenn i De Europeiske Fellesskapene eller i Den Europeiske Unions medlemsstater (EUT C 195 av 25.6.1997, s. 1), og i artikkel 2, stk. 1, i Rådets rammeavgjørelse 2003/568/RIA av 22. juli 2003 om bekjempelse av korrupsjon i den private sektor (EUT L 192 av 31.7.2003, s. 54). Denne avvisningsgrunnen omfatter også korrupsjon som definert i nasjonal rett for oppdragsgiveren eller leverandøren.
Avtale med kreditorer
Er leverandøren i en situasjon hvor han har fått tvungen gjeldsordning? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Deltakelse i en kriminell virksomhet
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for deltakelse i en kriminell organisasjon ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder? Deltakelse i en kriminell organisasjon som definert i artikkel 2 i Rådets rammeavgjørelse 2008/841/RIA av 24. oktober 2008 om bekjempelse av organisert kriminalitet (EUT L 300 av 11.11.2008, s. 42)
Avtaler med andre økonomiske aktører som har til hensikt å forvrenge konkurransen
Har leverandør inngått avtale(r) med andre leverandører med hensikt å vri konkurransen?
Brudd på forpliktelser innenfor miljølovgivning
Er leverandøren kjent med å ha begått brudd på bestemmelser om miljø slik som de fremgår av nasjonal rett, den relevante kunngjøringen eller anskaffelsesdokumentene eller artikkel 18 (2) i direktiv 2014/24/EU.
Hvitevasking eller terrorfinansiering
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for hvitvasking av penger eller finansiering av terrorisme ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?Hvitvasking av penger eller finansiering av terrorismeSom definert i artikkel 1 i Europaparlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF av 26. oktober 2005 om forebyggende tiltak mot bruk av det finansielle system til hvitvasking av penger og finansiering av terrorisme (EUT L 309 av 25.11.2005, s. 15).
Svindel
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for bedrageri ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?Bedrageri som omhandlet i artikkel 1 i konvensjonen om beskyttelse av De Europeiske Fellesskapenes finansielle interesser (EFT C 316 av 27.11.1995, s. 48).
Barnearbeid og andre former for menneskehandel
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for barnearbeid og andre former for menneskehandel ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?Barnearbeid og andre former for menneskehandel som definert i artikkel 2 i Europaparlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU av 5. april 2011 om forebygging og bekjempelse av menneskehandel og beskyttelse av dets ofre, og om erstatning av Rådets rammeavgjørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 av 15.4.2011, s. 1).
Insolvens
Er leverandøren i en insolvenssituasjon? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Brudd på forpliktelser innenfor arbeidsretten
Er leverandøren kjent med å ha begått brudd på bestemmelser om arbeidsforhold slik som de fremgår av nasjonal rett, den relevante kunngjøringen eller anskaffelsesdokumentene eller artikkel 18 (2) i direktiv 2014/24/EU.
Eiendeler administreres av likvidator
Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Skyldig i feilaktig fremstilling, tilbakeholdt informasjon, ute av stand til å gi nødvendige dokumenter og innhentet konfidensiell informasjon om denne prosedyren
Har leverandøren:a) gitt grovt uriktige opplysninger ved meddelelsen av opplysningene som kreves for å kontrollere at det ikke er grunnlag for avvisning, eller av at kvalifikasjonskravene er oppfylt,b) unnlatt å gi slike opplysninger,c) tatt forbehold om straks å fremlegge de støttedokumenter som oppdragsgiver anmoder om, ellerd) urettmessig påvirket oppdragsgivers beslutningsprosess for å tilegne seg konfidensiell informasjon som kan gi denne en urettmessig fordel i forbindelse med konkurransen, eller uaktsomt har gitt misvisende opplysninger som kan få vesentlig innflytelse på beslutninger om avvisning, utvelgelse eller tildeling?
Kun nasjonale eksklusjonsgrunnlag
Vedtatt forelegg for staffbare forhold: Har leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, vedtatt forelegg for noen av de straffbare forhold som er nevnt over, j.f. anskaffelsesforskriftens § 24-2, (2) ledd, a-f? Alvorlige feil som medfører tvil om hans yrkesmessige integritet: Har leverandøren for øvrig begått alvorlige feil som medfører tvil om hans yrkesmessige integritet, j.f. anskaffelsesforskriftens § 24-2, (3) bokstav i?
Interessekonflikt på grunn av deltakelse i anskaffelsesprosedyren
Er leverandør oppmerksom på en interessekonflikt slik denne er angitt i nasjonal rett, den relevante kunngjøring eller anskaffelsesdokumentene?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen av denne anskaffelsesprosedyren
Har leverandør eller en virksomhet tilknyttet leverandøren gitt råd til oppdragsgiver eller på annen måte vært involvert i planleggingen av konkurransen?
Skyld for grov yrkesmessig forseelse
Har leverandøren begått alvorlige feil i yrkesutøvelsen? Hvis det er relevant, se definisjoner i nasjonal rett, den relevante kunngjøring eller anskaffelsesdokumentene.
Tidlig oppsigelse, erstatning eller andre sammenlignbare sanksjoner
Har leverandør begått vesentlig kontraktsbrudd i forbindelse med oppfyllelsen av en tidligere offentlig kontrakt, en tidligere kontrakt med en offentlig oppdragsgiver eller en tidligere konsesjonskontrakt, der bruddet har ført til heving av kontrakten, erstatning eller andre lignende sanksjoner?
Brudd på forpliktelser innen sosialrett
Er leverandøren kjent med å ha begått brudd på bestemmelser om sosiale forhold slik som de fremgår av nasjonal rett, den relevante kunngjøringen eller anskaffelsesdokumentene eller artikkel 18 (2) i direktiv 2014/24/EU.
Betaling av trygdeavgift
Har leverandør unnlatt å oppfylle alle sine forpliktelser til å betale trygdeavgifter både i det land han er etablert i, og i oppdragsgivers medlemsstat, hvis dette er et annet land enn det han er etablert i?
Forretningsaktiviteter er suspendert
Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Betaling av skatt
Har leverandøren unnlatt å oppfylle sine forpliktelser til å betale skatter og avgifter i det land han er etablert i, og i oppdragsgivers medlemsstat, hvis dette er et annet land enn det han er etablert i?
Terrorhandlinger eller lovbrudd knyttet til terrorvirksomhet
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for terrorhandlinger eller straffbare handlinger med forbindelse til terroraktivitetved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder? Terrorhandlinger eller straffbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet som definert i artikkel 1 og 3 i Rådets rammeavgjørelse 2002/475/RIA av 13. juni 2002 om bekjempelse av terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne avvisningsgrunnen omfatter også oppfordring til, medvirkning til eller forsøk på å begå slike handlinger som omhandlet i artikkel 4 i nevnte rammeavgjørelse.
Del 5: Delkontrakt
5.1 Skjebne LOT-0001
Tittel
Delområde 1 - Dronesystemer (UAS)
Beskrivelse:
Anskaffelsen omfatter ulike systemer av ubemannede luftfartøyer (dronesystemer/UAS). Herunder har oppdragsgiver behov for å kunne anskaffe systemer fra ulike segmenter innen droner/UAS inkludert relevant utstyr, tilbehør, reservedeler, opplæring, servicetjenester samt øvrig sortiment (skaffevarer) og relevante tjenester. Se konkurransegrunnlaget for nærmere beskrivelse.
Intern identifikator
24/187342
5.1.1 Hensikt
Kontraktens art
Varer
Hoved klassifisering
Ubemannede luftfartøy (UAV)
Ytterligere klassifisering
Sikkerhets-, brannslukkings-, politi- og forsvarsutstyr
Ytterligere klassifisering
Politiutstyr
Alternativer
Kjøper forbeholder seg retten til tilleggskjøp fra entreprenøren, som beskrevet her
Se konkurransegrunnlaget.
5.1.2 Sted for gjennomføring
Land
Norge
Hvor som helst i det gitte landet
5.1.3 Anslått varighet
Varighet
2 YEAR
5.1.4 Fornyelse
Maksimal fornyelse
2
Beskrivelse:
Rammeavtalens varighet er 2 år med opsjon på forlengelse med 1+1 år inntil 4 år totalt.
5.1.5 Verdi
Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift
120 000 000 NOK
5.1.6 Generell informasjon
Reservert deltakelse
Ingen
Anskaffelsesprosjekt ikke finansiert med EU-midler.
5.1.9 Utvelgelseskriterier
Kriterium
Type
Økonomisk og finansiell kapasitet
Navn
Økonomisk og finansiell kapasitet
Beskrivelse:
Leverandøren skal ha tilstrekkelig økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne utføre kontrakten. God kredittverdighet, god soliditet og minimum årlig omsetning tilsvarende NOK 10 000 000,- vil være tilstrekkelig til å oppfylle kravet. Dokumentasjonskrav: - Kredittvurdering som baserer seg på siste kjente regnskapstall. Ratingen skal være utført av kredittopplysningsvirksomhet som har konsesjon til å drive slik virksomhet. Oppdragsgiver vil ved behov innhente kredittvurdering, fra kredittopplysningsvirksomhet med konsesjon til å drive slik virksomhet, som et tillegg til dokumentasjonen levert i tilbudet. Dersom leverandøren har saklig grunn til ikke å fremlegge den dokumentasjon oppdragsgiver har krevd, kan han dokumentere sin økonomiske og finansielle kapasitet ved å fremlegge ethvert annet dokument som oppdragsgiver anser egnet.
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Egnethet
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Erfaring fra sammenlignbare oppdrag
Beskrivelse:
Leverandøren skal ha erfaring fra sammenlignbare oppdrag. Dokumentasjonskrav: Beskrivelse av leverandørens inntil 3 mest relevante/sammenlignbare oppdrag i løpet av de siste 3 årene (beskrivelse skal fylles ut iht til konkurransegrunnlagets Vedlegg C). Med relevante leveranser menes levering til kunder som benytter dronesystemer til tilsvarende formål og i tilsvarende omfang, eksempelvis leveranser til virksomheter innen politi, forsvar, beredskap, søk- og redning, forsyning eller lignende virksomhet. Beskrivelsen må inkludere blant annet angivelse av oppdragets omfang og verdi, kompleksitet, tidspunkt og mottaker (navn, telefon og e-post.) Det er leverandørens ansvar å dokumentere relevans gjennom beskrivelsen. Oppdragsgiver vil selv også kunne ta evt kontakt med oppgitte referanser for verifikasjon og/eller supplerende opplysninger. Oppdragsgiver vil også kunne legge vekt på evt egne dokumenterte erfaringer med aktuelle leverandører.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Kvalitetssikrings- og styringssystem
Beskrivelse:
Leverandøren skal ha et godt og velfungerende kvalitetssikrings- og styringssystem for ytelsen som skal leveres. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal levere dokumentasjon av sitt kvalitetssikring- og styringssystem. Følgende dokumentasjon aksepteres: Attest for firmaets kvalitetssikring- / styringssystem utstedt av uavhengige organer som bekrefter at leverandøren oppfyller kvalitetssikringsstandarder etter ISO 9001 eller tilsvarende, eller En beskrivelse som minimum omfatter firmaets prosedyrer/rutiner for: - avviks- og reklamasjonsbehandling - godkjenning av underleverandører - prosessen fra mottak og registrering av bestillinger, og frem til levering hos kunde har skjedd
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Miljøledelsessystem
Beskrivelse:
Leverandøren skal ha et miljøledelsessystem. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal levere dokumentasjon av sitt miljøledelsessytem. Følgende dokumentasjon aksepteres: - Gyldig attester/sertifikat utstedt av uavhengige organ (eks. ISO 14001, EMAS, Miljøfyrtårn eller tilsvarende), eller -En beskrivelse av leverandørens eget miljøledelsessystem. Beskrivelsen skal minimum omfatte leverandørens miljøpolicy, mål og miljøledelsestiltak.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Styringssystem for styring av leverandørkjeden
Beskrivelse:
Leverandøren skal ha et styringssystem/rutiner som sikrer at det utføres aktsomhetsvurderinger (due diligence) i leverandørkjeden for utførelsen av kontrakten (med sikte på å gjøre kandidaten i stand til å identifisere, forebygge og redusere negative konsekvenser av kontraktens utførelse knyttet til arbeidstakere, menneskerettigheter, miljø, bestikkelser, forbrukere og selskapsstyring). Krav til dokumentasjon: En beskrivelse av leverandørens styring av leverandørkjeden og sporingssystemene som leverandøren vil bruke til å utføre kontrakten.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
5.1.10 Tildelingskriterier
Kriterium
Type
Kostnad
Vekt (prosent, midten av et intervall)
65
Kriterium
Type
Kvalitet
Vekt (prosent, midten av et intervall)
35
5.1.11 Anskaffelsesdokumenter
Adresse på anskaffelsesdokumentene
5.1.12 Vilkår for anskaffelsen
Vilkår for innlevering
Elektronisk innlevering
Obligatorisk
Adresse for innlevering
Språk som anbud eller forespørsler om å delta kan sendes inn på
Danish, English, norsk, Swedish
Elektronisk katalog
Ikke tillatt
Frist for mottak av anmodninger om deltakelse
12.03.2025 12:00
Vilkår for kontrakt
Elektronisk fakturering
Obligatorisk
5.1.15 Teknikker
Rammeavtale
Rammeavtale. delvis uten gjenåpning og delvis med gjenåpning av konkurransen
Informasjon om den dynamiske innkjøpsordningen
Ingen
5.1.16 Nærmere informasjon, mekling og revisjon
Virksomhet som gjennomfører klagebehandling
Oslo tingrett
5.1 Skjebne LOT-0002
Tittel
Delområde 2 - Taktisk innendørsdrone
Beskrivelse:
Anskaffelsen omfatter ulike systemer av ubemannede luftfartøyer (dronesystemer/UAS). Herunder har oppdragsgiver behov for å kunne anskaffe systemer fra ulike segmenter innen droner/UAS inkludert relevant utstyr, tilbehør, reservedeler, opplæring, servicetjenester samt øvrig sortiment (skaffevarer) og relevante tjenester. Se konkurransegrunnlaget for nærmere beskrivelse.
Intern identifikator
24/187342
5.1.1 Hensikt
Kontraktens art
Varer
Hoved klassifisering
Ubemannede luftfartøy (UAV)
Ytterligere klassifisering
Sikkerhets-, brannslukkings-, politi- og forsvarsutstyr
Ytterligere klassifisering
Politiutstyr
5.1.2 Sted for gjennomføring
Land
Norge
Hvor som helst i det gitte landet
5.1.3 Anslått varighet
Varighet
2 YEAR
5.1.4 Fornyelse
Maksimal fornyelse
2
Beskrivelse:
Rammeavtalens varighet er 2 år med opsjon på forlengelse med 1+1 år inntil 4 år totalt.
5.1.5 Verdi
Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift
30 000 000 NOK
5.1.6 Generell informasjon
Reservert deltakelse
Ingen
Anskaffelsesprosjekt ikke finansiert med EU-midler.
5.1.9 Utvelgelseskriterier
Kriterium
Type
Økonomisk og finansiell kapasitet
Navn
Økonomisk og finansiell kapasitet
Beskrivelse:
Leverandøren skal ha tilstrekkelig økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne utføre kontrakten. God kredittverdighet, god soliditet og minimum årlig omsetning tilsvarende NOK 10 000 000,- vil være tilstrekkelig til å oppfylle kravet. Dokumentasjonskrav: - Kredittvurdering som baserer seg på siste kjente regnskapstall. Ratingen skal være utført av kredittopplysningsvirksomhet som har konsesjon til å drive slik virksomhet. Oppdragsgiver vil ved behov innhente kredittvurdering, fra kredittopplysningsvirksomhet med konsesjon til å drive slik virksomhet, som et tillegg til dokumentasjonen levert i tilbudet. Dersom leverandøren har saklig grunn til ikke å fremlegge den dokumentasjon oppdragsgiver har krevd, kan han dokumentere sin økonomiske og finansielle kapasitet ved å fremlegge ethvert annet dokument som oppdragsgiver anser egnet.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Egnethet
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Erfaring fra sammenlignbare oppdrag
Beskrivelse:
Leverandøren skal ha erfaring fra sammenlignbare oppdrag. Dokumentasjonskrav: Beskrivelse av leverandørens inntil 3 mest relevante/sammenlignbare oppdrag i løpet av de siste 3 årene (beskrivelse skal fylles ut iht til konkurransegrunnlagets Vedlegg C). Med relevante leveranser menes levering til kunder som benytter dronesystemer til tilsvarende formål og i tilsvarende omfang, eksempelvis leveranser til virksomheter innen politi, forsvar, beredskap, søk- og redning, forsyning eller lignende virksomhet. Beskrivelsen må inkludere blant annet angivelse av oppdragets omfang og verdi, kompleksitet, tidspunkt og mottaker (navn, telefon og e-post.) Det er leverandørens ansvar å dokumentere relevans gjennom beskrivelsen. Oppdragsgiver vil selv også kunne ta evt kontakt med oppgitte referanser for verifikasjon og/eller supplerende opplysninger. Oppdragsgiver vil også kunne legge vekt på evt egne dokumenterte erfaringer med aktuelle leverandører.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Kvalitetssikrings- og styringssystem
Beskrivelse:
Leverandøren skal ha et godt og velfungerende kvalitetssikrings- og styringssystem for ytelsen som skal leveres. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal levere dokumentasjon av sitt kvalitetssikring- og styringssystem. Følgende dokumentasjon aksepteres: Attest for firmaets kvalitetssikring- / styringssystem utstedt av uavhengige organer som bekrefter at leverandøren oppfyller kvalitetssikringsstandarder etter ISO 9001 eller tilsvarende, eller En beskrivelse som minimum omfatter firmaets prosedyrer/rutiner for: - avviks- og reklamasjonsbehandling - godkjenning av underleverandører - prosessen fra mottak og registrering av bestillinger, og frem til levering hos kunde har skjedd
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Miljøledelsessystem
Beskrivelse:
Leverandøren skal ha et miljøledelsessystem. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal levere dokumentasjon av sitt miljøledelsessytem. Følgende dokumentasjon aksepteres: - Gyldig attester/sertifikat utstedt av uavhengige organ (eks. ISO 14001, EMAS, Miljøfyrtårn eller tilsvarende), eller -En beskrivelse av leverandørens eget miljøledelsessystem. Beskrivelsen skal minimum omfatte leverandørens miljøpolicy, mål og miljøledelsestiltak.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Styringssystem for styring av leverandørkjeden
Beskrivelse:
Leverandøren skal ha et styringssystem/rutiner som sikrer at det utføres aktsomhetsvurderinger (due diligence) i leverandørkjeden for utførelsen av kontrakten (med sikte på å gjøre kandidaten i stand til å identifisere, forebygge og redusere negative konsekvenser av kontraktens utførelse knyttet til arbeidstakere, menneskerettigheter, miljø, bestikkelser, forbrukere og selskapsstyring). Krav til dokumentasjon: En beskrivelse av leverandørens styring av leverandørkjeden og sporingssystemene som leverandøren vil bruke til å utføre kontrakten.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
5.1.10 Tildelingskriterier
Kriterium
Type
Kostnad
Vekt (prosent, midten av et intervall)
35
Kriterium
Type
Kvalitet
Vekt (prosent, midten av et intervall)
65
5.1.11 Anskaffelsesdokumenter
Adresse på anskaffelsesdokumentene
5.1.12 Vilkår for anskaffelsen
Vilkår for innlevering
Elektronisk innlevering
Obligatorisk
Språk som anbud eller forespørsler om å delta kan sendes inn på
Danish, English, norsk, Swedish
Elektronisk katalog
Ikke tillatt
Frist for mottak av anmodninger om deltakelse
12.03.2025 12:00
Vilkår for kontrakt
Elektronisk fakturering
Obligatorisk
5.1.15 Teknikker
Rammeavtale
Rammeavtale. delvis uten gjenåpning og delvis med gjenåpning av konkurransen
Informasjon om den dynamiske innkjøpsordningen
Ingen
5.1.16 Nærmere informasjon, mekling og revisjon
Virksomhet som gjennomfører klagebehandling
Oslo tingrett
5.1 Skjebne LOT-0003
Tittel
Delområde 3 - Drone som første respons (DFR)
Beskrivelse:
Anskaffelsen omfatter drone som første respons (DFR). Herunder har oppdragsgiver behov for å kunne anskaffe DFR inkludert relevant utstyr, tilbehør, reservedeler, opplæring, servicetjenester samt øvrig sortiment (skaffevarer) og relevante tjenester. Se konkurransegrunnlaget for nærmere beskrivelse.
Intern identifikator
24/187342
5.1.1 Hensikt
Kontraktens art
Varer
Hoved klassifisering
Sikkerhets-, brannslukkings-, politi- og forsvarsutstyr
Ytterligere klassifisering
Politiutstyr
Ytterligere klassifisering
Ubemannede luftfartøy (UAV)
5.1.2 Sted for gjennomføring
Land
Norge
Hvor som helst i det gitte landet
5.1.3 Anslått varighet
Varighet
2 YEAR
5.1.4 Fornyelse
Maksimal fornyelse
2
Beskrivelse:
Rammeavtalens varighet er 2 år med opsjon på forlengelse med 1+1 år inntil 4 år totalt.
5.1.5 Verdi
Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift
150 000 000 NOK
5.1.6 Generell informasjon
Reservert deltakelse
Ingen
Anskaffelsesprosjekt ikke finansiert med EU-midler.
5.1.9 Utvelgelseskriterier
Kriterium
Type
Økonomisk og finansiell kapasitet
Navn
Økonomisk og finansiell kapasitet
Beskrivelse:
Leverandøren skal ha tilstrekkelig økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne utføre kontrakten. God kredittverdighet, god soliditet og minimum årlig omsetning tilsvarende NOK 10 000 000,- vil være tilstrekkelig til å oppfylle kravet. Dokumentasjonskrav: - Kredittvurdering som baserer seg på siste kjente regnskapstall. Ratingen skal være utført av kredittopplysningsvirksomhet som har konsesjon til å drive slik virksomhet. Oppdragsgiver vil ved behov innhente kredittvurdering, fra kredittopplysningsvirksomhet med konsesjon til å drive slik virksomhet, som et tillegg til dokumentasjonen levert i tilbudet. Dersom leverandøren har saklig grunn til ikke å fremlegge den dokumentasjon oppdragsgiver har krevd, kan han dokumentere sin økonomiske og finansielle kapasitet ved å fremlegge ethvert annet dokument som oppdragsgiver anser egnet.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Egnethet
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Erfaring fra sammenlignbare oppdrag
Beskrivelse:
Leverandøren skal ha erfaring fra sammenlignbare oppdrag. Dokumentasjonskrav: Beskrivelse av leverandørens inntil 3 mest relevante/sammenlignbare oppdrag i løpet av de siste 3 årene (beskrivelse skal fylles ut iht til Vedlegg C). Med relevante leveranser menes levering til kunder som benytter dronesystemer til tilsvarende formål og i tilsvarende omfang, eksempelvis leveranser til virksomheter innen politi, forsvar, beredskap, søk- og redning, forsyning eller lignende virksomhet. Beskrivelsen må inkludere blant annet angivelse av oppdragets omfang og verdi, kompleksitet, tidspunkt og mottaker (navn, telefon og e-post.) Det er leverandørens ansvar å dokumentere relevans gjennom beskrivelsen. Oppdragsgiver vil selv også kunne ta evt kontakt med oppgitte referanser for verifikasjon og/eller supplerende opplysninger. Oppdragsgiver vil også kunne legge vekt på evt egne dokumenterte erfaringer med aktuelle leverandører.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Kvalitetssikrings- og styringssystem
Beskrivelse:
Leverandøren skal ha et godt og velfungerende kvalitetssikrings- og styringssystem for ytelsen som skal leveres. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal levere dokumentasjon av sitt kvalitetssikring- og styringssystem. Følgende dokumentasjon aksepteres: Attest for firmaets kvalitetssikring- / styringssystem utstedt av uavhengige organer som bekrefter at leverandøren oppfyller kvalitetssikringsstandarder etter ISO 9001 eller tilsvarende, eller En beskrivelse som minimum omfatter firmaets prosedyrer/rutiner for: - avviks- og reklamasjonsbehandling - godkjenning av underleverandører - prosessen fra mottak og registrering av bestillinger, og frem til levering hos kunde har skjedd
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Miljøledelsessystem
Beskrivelse:
Leverandøren skal ha et miljøledelsessystem. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal levere dokumentasjon av sitt miljøledelsessytem. Følgende dokumentasjon aksepteres: - Gyldig attester/sertifikat utstedt av uavhengige organ (eks. ISO 14001, EMAS, Miljøfyrtårn eller tilsvarende), eller - En beskrivelse av leverandørens eget miljøledelsessystem. Beskrivelsen skal minimum omfatte leverandørens miljøpolicy, mål og miljøledelsestiltak.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Styringssystem for styring av leverandørkjeden
Beskrivelse:
Leverandøren skal ha et styringssystem/rutiner som sikrer at det utføres aktsomhetsvurderinger (due diligence) i leverandørkjeden for utførelsen av kontrakten (med sikte på å gjøre kandidaten i stand til å identifisere, forebygge og redusere negative konsekvenser av kontraktens utførelse knyttet til arbeidstakere, menneskerettigheter, miljø, bestikkelser, forbrukere og selskapsstyring). Krav til dokumentasjon: En beskrivelse av leverandørens styring av leverandørkjeden og sporingssystemene som leverandøren vil bruke til å utføre kontrakten.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
5.1.10 Tildelingskriterier
Kriterium
Type
Kostnad
Vekt (prosent, midten av et intervall)
45
Kriterium
Type
Kvalitet
Vekt (prosent, midten av et intervall)
55
5.1.11 Anskaffelsesdokumenter
Adresse på anskaffelsesdokumentene
5.1.12 Vilkår for anskaffelsen
Vilkår for innlevering
Elektronisk innlevering
Obligatorisk
Språk som anbud eller forespørsler om å delta kan sendes inn på
Danish, English, norsk, Swedish
Elektronisk katalog
Ikke tillatt
Frist for mottak av anmodninger om deltakelse
12.03.2025 12:00
Vilkår for kontrakt
Elektronisk fakturering
Obligatorisk
5.1.15 Teknikker
Rammeavtale
Rammeavtale. delvis uten gjenåpning og delvis med gjenåpning av konkurransen
Informasjon om den dynamiske innkjøpsordningen
Ingen
5.1.16 Nærmere informasjon, mekling og revisjon
Virksomhet som gjennomfører klagebehandling
Oslo tingrett
Del 8: Virksomheter
8.1 ORG-0001
Offisielt navn
Politiets fellestjenester
Registreringsnummer
974761157
Postadresse
Postboks 116
By
JAREN
Postnummer
2714
Land
Norge
Kontaktpunkt
Steinar Elnes
E-post
steinar.elnes@politiet.no
Telefon
+47 61318000
Internett-adresse
Rollene til denne virksomheten
Kjøper
8.1 ORG-0002
Offisielt navn
Oslo tingrett
Registreringsnummer
926 725 939
Postadresse
Postboks 2106 Vika
By
OSLO
Postnummer
0125
Land
Norge
E-post
oslo.tingrett@domstol.no
Telefon
+47 22035200
Internett-adresse
Rollene til denne virksomheten
8.1 ORG-0003
Offisielt navn
Politiets sikkerhetstjeneste
Registreringsnummer
974769484
By
Oslo
Land
Norge
E-post
steinar.elnes@politiet.no
Telefon
+4761318000
Rollene til denne virksomheten
8.1 ORG-0004
Offisielt navn
Forsvarsmateriell
Registreringsnummer
916075855
By
Oslo
Land
Norge
E-post
steinar.elnes@politiet.no
Telefon
+4761318000
Rollene til denne virksomheten
Kunngjøringsinformasjon
11.1 Kunngjøringsinformasjon
Varselidentifikator/-versjon
cadb320e-0ec3-4f21-9d7d-078f93474aaf 01
Type skjema
Konkurranse
Type varsel
Melding om kontrakt eller konsesjon – standardregime
Varsel utsendelsesdato
07.02.2025 14:33
Språk der denne kunngjøringen er offisielt tilgjengelig
norsk, English
Politiets fellestjenester, Politiets sikkerhetstjeneste, Forsvarsmateriell
- Referanse
- 2025-101852
- Kunngjøringsdato
- 10.02.2025
- Estimert verdi
- 300 000 000 NOK
- Utførelsessted
- Ikke stedbunden
- Type kunngjøring
- Kunngjøring av konkurranse
- Hovedaktivitet
- pub-os
Kategori (CPV)
Ubemannede luftfartøy (UAV)
Ubemannede luftfartøy (UAV)Sikkerhets-, brannslukkings-, politi- og forsvarsutstyr
Sikkerhets-, brannslukkings-, politi- og forsvarsutstyrPolitiutstyr
PolitiutstyrMilitære luftfartøy, missiler og romfartøy
Militære luftfartøy, missiler og romfartøyMilitære luftfartøy
Militære luftfartøy
Konkurransedokumenter
Se alle dokumenter tilhørende konkurransen i oppdragsgiverens støtteverktøy
Gå til dokumenter