Miljø
Ev39 Kjørefeltsignal Byfjord og Mastarfjord tunnel
Versjonshistorikk
Anskaffelsens tidslinje (Beta)
Oppdraget omfatter levering og montering av kjørefeltsignal, utskifting av flere eksisterende skilt, montering av nye automasjonsskap og diverse annet arbeid i tilknytting til dette i Byfjord- og Mastrafjordtunnelen på E39 i Rogaland.
Del 1: Kjøper
1.1 Kjøper
Offisielt navn
Statens vegvesen
Juridisk type kjøper
Sentral statlig myndighet
Oppdragsgivers virksomhet
Alminnelig offentlig tjenesteyting
Del 2: Prosedyre
2.1 Prosedyre
Tittel
Ev39 Kjørefeltsignal Byfjord og Mastarfjord tunnel
Beskrivelse:
Oppdraget omfatter levering og montering av kjørefeltsignal, utskifting av flere eksisterende skilt, montering av nye automasjonsskap og diverse annet arbeid i tilknytting til dette i Byfjord- og Mastrafjordtunnelen på E39 i Rogaland.
Prosedyreidentifikator
74b11575-ccf8-483a-b644-17c4d5ed0e42
Intern identifikator
24/87481
Type prosedyre
Åpen
2.1.1 Hensikt
Kontraktens art
Bygge- og anleggsarbeid
Hoved klassifisering
Bygge- og anleggsvirksomhet
2.1.2 Sted for gjennomføring
Underenhet i land
Rogaland (NO0A1)
Land
Norge
2.1.3 Verdi
Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift
55 000 000 NOK
2.1.4 Generell informasjon
Tilleggsinformasjon
Tilbudskonferanse vil finne sted: Dato: 27.11.2024 Møtested: Bergelandsgata 30, 4012 STAVANGER Klokken: 10:00
Annet
Anskaffelseforskriften
Del 5: Delkontrakt
5.1 Skjebne LOT-0000
Tittel
Ev39 Kjørefeltsignal Byfjord og Mastarfjord tunnel
Beskrivelse:
Oppdraget omfatter levering og montering av kjørefeltsignal, utskifting av flere eksisterende skilt, montering av nye automasjonsskap og diverse annet arbeid i tilknytting til dette i Byfjord- og Mastrafjordtunnelen på E39 i Rogaland.
Intern identifikator
24/87481
5.1.1 Hensikt
Kontraktens art
Bygge- og anleggsarbeid
Hoved klassifisering
Bygge- og anleggsvirksomhet
5.1.2 Sted for gjennomføring
Underenhet i land
Rogaland (NO0A1)
Land
Norge
5.1.5 Verdi
Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift
55 000 000 NOK
5.1.6 Generell informasjon
Tilleggsinformasjon
Tilbudskonferanse vil finne sted: Dato: 27.11.2024 Møtested: Bergelandsgata 30, 4012 STAVANGER Klokken: 10:00
5.1.9 Utvelgelseskriterier
Kriterium
Type
Økonomisk og finansiell kapasitet
Navn
Krav til leverandørens organisatoriske og juridiske stilling
Beskrivelse:
Leverandøren skal være et lovlig etablert foretak eller bestå av et fellesskap av leverandører som er lovlig etablerte foretak. Kravet gjelder også virksomheter som leverandøren støtter seg på. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver, levere attest fra Foretaksregistret eller tilsvarende attest for lovbestemt registrering i det land hvor leverandøren eller de virksomheter som i fellesskap vil utgjøre leverandøren er etablert, samt attester for alle støttende virksomheter.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Økonomisk og finansiell kapasitet
Navn
Krav til leverandørens økonomiske og finansielle kapasitet: Utbedring
Beskrivelse:
Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere følgende dokumentasjon: 1) Leverandørens årsregnskap, årsberetning og revisjonsberetning for de siste tre år og nyere opplysninger (kvartalsregnskaper) som har betydning for leverandørens regnskapstall. 2) En kortfattet redegjørelse vedrørende informasjon om økonomiske forhold eller tap som ikke er dokumentert andre steder, og som kreves dokumentert i henhold til norske og/eller internasjonale regnskapsstandarder. 3) En oversikt over eventuelle nylig gjennomførte, pågående eller forestående skattemessige eller offentlige gjennomganger av leverandørens virksomhet. 4) En oversikt over eventuelle hendelser av betydning som har funnet sted etter utgivelse av det siste reviderte årsregnskapet. Dersom leverandøren har saklig grunn til ikke å fremlegge den dokumentasjonen oppdragsgiveren har krevd, kan han dokumentere sin økonomiske og finansielle kapasitet ved å fremlegge ethvert annet dokument som har relevans for foretakets regnskapstall/økonomi. Leverandøren skal begrunne hvorfor han ikke kan fremlegge den dokumentasjonen oppdragsgiver har krevd. Leverandøren skal ha god økonomisk og finansiell kapasitet for å gjennomføre kontrakten, og skal oppfylle følgende krav: Leverandørens egenkapital skal være positiv. Gjennomsnittlig årlig omsetning på minimum NOK 50 million eks mva for de siste tre foregående regnskapsårene. Leverandøren skal ha en egenkapitalandel i prosent på minst 10 %.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Annet
Navn
Støtte fra andre virksomheter for oppfyllelse av kvalifikasjonskrav
Beskrivelse:
Leverandøren kan om nødvendig støtte seg på andre virksomheters kapasitet for å oppfylle kravene til økonomisk og finansiell kapasitet og/eller kravene til tekniske og faglige kvalifikasjoner. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal bekrefte at han oppfyller dette kravet ved innlevering av tilbud. I tillegg skal hver enkelt virksomhet som leverandøren støtter seg på levere separate ESPD-skjema ved innlevering av tilbud. Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere følgene dokumentasjonsbevis: • Dokumentasjon som viser at leverandøren råder over de nødvendige ressursene til virksomhetene han støtter seg på, for eksempel en forpliktelseserklæring fra disse virksomhetene. Mal for forpliktelseserklæring er publisert på: https://www.vegvesen.no/fag/veg-og-gate/konkurranser-og-kontraktsdokumenter/generelle-kontraktsdokumenter/. • Dokumentasjon som viser at virksomheten(e), som leverandøren støtter seg på, oppfyller kvalifikasjonskravet «Leverandørens organisatoriske og juridiske stilling». • Dokumentasjon som viser at virksomheten(e), som leverandøren støtter seg på, oppfyller de aktuelle kvalifikasjonskravene. • Der leverandøren støtter seg på kapasiteten til andre virksomheter for å oppfylle kravene til økonomisk og finansiell kapasitet, må det leveres en signert solidaransvarserklæring. Mal for solidaransvarserklæring er publisert på: https://www.vegvesen.no/fag/veg-og-gate/konkurranser-og-kontraktsdokumenter/generelle-kontraktsdokumenter/. Dersom en leverandør støtter seg på kapasiteten til andre virksomheter for å oppfylle kravene til relevant erfaring, skal disse virksomhetene utføre tjenestene eller bygge- og anleggsarbeidene som krever slike kvalifikasjoner.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Annet
Navn
Leverandører som deltar i fellesskap
Beskrivelse:
Flere leverandører kan delta i konkurransen i fellesskap. Fellesskapet må sørge for nødvendig dokumentasjon av at alle kvalifikasjonskravene er oppfylt. Oppdragsgiver vil vurdere hver enkelt leverandør i fellesskapet opp mot bestemmelsene om avvisning, jf. § 9-5 og § 24-2, dette med unntak av bestemmelsen i § 9-5 (1) bokstav a) og § 24-2 (1) bokstav a) oppfyllelse av kvalifikasjonskrav, som vil bli anvendt på fellesskapet samlet sett. Leverandørene som deltar i fellesskap vil bli vurdert under ett for kvalifikasjonskravene, med unntak av kravene om leverandørens organisatoriske og juridiske stilling, dokumentasjon for fravær av avvisningsgrunner, skatteattester og fullmakt for opplysninger om skatt og avgift (OSA). Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal bekrefte at han oppfyller dette kravet ved innlevering av tilbud. I tillegg skal hver enkelt virksomhet i (arbeids)fellesskapet levere separate ESPD-skjema ved innlevering av tilbud. Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere følgene dokumentasjonsbevis: • Redegjørelse for fellesskapet (inkl. den enkelte deltakers rolle), hver deltakers organisasjonsnummer, adresse og nasjonalitet. • Samme dokumentasjon som for individuelle leverandører skal leveres for hver enkelt leverandør som deltar i fellesskapet. • Erklæring om solidaransvar overfor oppdragsgiver. Mal for solidaransvarserklæring er publisert på: https://www.vegvesen.no/fag/veg-og-gate/konkurranser-og-kontraktsdokumenter/generelle-kontraktsdokumenter/. Fellesskapet av leverandører kan om nødvendig støtte seg på andre virksomheter for å oppfylle kvalifikasjonskravene, se punktet om støtte fra andre virksomheter for oppfyllelse av kvalifikasjonskrav. Oppdragsgiver krever at den leverandør som oppfyller kravene til relevant erfaring skal utføre tjenestene eller bygge- og anleggsarbeidene som krever slike kvalifikasjoner.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Annet
Navn
Særlig om nyetablerte leverandører
Beskrivelse:
En leverandør som er nyetablert og som ikke kan framlegge all dokumentasjon som påkrevet, må være særlig nøye med å dokumentere og sannsynliggjøre at han likevel har forutsetninger for å gjennomføre kontrakten. Det er særlig viktig at slike leverandører kan dokumentere en tilstrekkelig stor arbeidsstyrke for gjennomføring av kontrakten, herunder tekniske og faglige kvalifikasjoner. For nyetablerte leverandører presiseres det at det er leverandørens evne som sådan til å gjennomføre kontrakten som vurderes, ikke enkeltpersoners kompetanse isolert sett. Dersom en nyetablert leverandør har erfaring fra kontrakter, skal de mest relevante kontraktene som leverandøren måtte ha erfaring fra, fylles ut i henhold til dokumentasjonskravene om relevant erfaring. Dette selv om kontraktene er av en slik art at de ikke oppfyller de nærmere angitte kravene. Manglende eller utilstrekkelig dokumentasjon på ett eller flere krav kan medføre at leverandøren blir avvist. Mangelfullt eller uriktig utfylt svarskjema vil også kunne medføre avvisning. Også leverandører som har etablert seg innenfor et nytt fagområde kan anses som nyetablerte.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Egnethet
Navn
ESPD
Beskrivelse:
Leverandøren skal levere det europeiske egenerklæringsskjemaet (ESPD) sammen med tilbudet. Bestemmelsene om avvisning på grunn av forhold ved leverandøren fremgår av anskaffelsesforskriften § 9-5. Det europeiske egenerklæringsskjemaet (ESPD) gjelder som foreløpig dokumentasjon bl.a. for at det ikke foreligger slike avvisningsgrunner, jf. anskaffelsesforskriften § 8-10.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Egnethet
Navn
Skatteattest
Beskrivelse:
Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere skatteattest for merverdiavgift og skatteattest for skatt utstedt av kompetent organ i leverandørens hjemstat, eller det land hvor leverandøren er etablert. Attesten skal dokumentere om leverandøren har oppfylt sine forpliktelser til å betale skatter, avgifter og trygdeavgifter. Attesten skal ikke være eldre enn 6 måneder regnet fra fristen for å levere forespørsel om å delta i konkurransen eller tilbud.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Egnethet
Navn
Fullmakt for opplysninger om skatt og avgift (OSA)
Beskrivelse:
Som et ledd i Statens vegvesens kamp mot arbeidslivskriminalitet, herunder svart arbeid og sosial dumping, er det inngått en samarbeidsavtale mellom Statens vegvesen og Skatteetaten. I denne forbindelse krever Statens vegvesen av alle sine leverandører en signert fullmakt som gir Statens vegvesen en utvidet rett til et ubegrenset antall ganger å innhente opplysninger om sine leverandørers og underleverandørers skatte- og avgiftsmessige forhold som angitt i fullmakten. Dersom vinnende leverandør ikke allerede har en gyldig signert fullmakt registrert hos Statens vegvesen/oppdragsgiver, skal fullmakt signeres av vinnende leverandør etter at tildelingsbrev er mottatt, men før kontraktsignering. Fullmaktsskjema sendes til vinnende leverandør sammen med tildelingsbrevet. Signert fullmakt sammen med fargekopi av pass, førerkort eller nasjonalt ID-kort (sistnevnte for statsborgere innen EU/EØS/EFTA), skal returneres til oppdragsgiver så raskt som mulig og innen 3 dager. Fødselsnummer kan slettes på kopi av ID-dokumentasjon, slik at bare fødselsdato fremkommer. Det gjøres oppmerksom på at kravet om signert fullmakt også gjelder for alle hovedleverandørens underleverandører. Hovedleverandøren skal kontraktsfeste signeringsplikten nedover i leverandørkjeden. Før signering av kontrakt kreves det imidlertid kun signert fullmakt fra hovedleverandør, med mindre underleverandøren benyttes for å oppfylle et kvalifikasjonskrav i konkurransen. I så fall skal signert fullmakt foreligge fra både hovedleverandør og underleverandør. Signert fullmakt fra øvrige underleverandører må være levert og godkjent av oppdragsgiver før de kan benyttes i kontrakten/prosjektet. Oppdragsgiver gjør oppmerksom på at det kan være aktuelt å avvise den leverandør og eventuelle underleverandører som i tildelingsbrevet er innstilt som vinner av konkurransen, dersom det etter tildeling, men forut for signering av kontrakt, mottas opplysninger fra Skatteetaten om manglende oppfyllelse av skatte- og avgiftsforpliktelser mv. Tildelingen kan derfor ikke anses endelig før det foreligger en vurdering av de innhentede opplysninger som ikke endrer oppdragsgivers tildelingsbeslutning. Det presiseres at hvis det ikke mottas signert fullmakt fra hovedleverandør og eventuelle underleverandører som er benyttet i kvalifiseringen, vil dette kunne anses som et vesentlig forbehold til kontrakten som vil medføre at både hovedleverandør og eventuelle underleverandører avvises fra konkurransen. Mal for fullmakt for opplysninger om skatt og avgift (OSA) er publisert på: https://www.vegvesen.no/fag/veg-og-gate/konkurranser-og-kontraktsdokumenter/generelle-kontraktsdokumenter/.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Leverandørens tekniske og faglige kvalifikasjoner
Beskrivelse:
Leverandøren skal ha tilstrekkelig erfaring av relevant art og vanskelighetsgrad fra: Tunnelarbeid Elektroarbeid SRO-arbeid ved tunnel Trafikkavvikling
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Ulykkesfrekvens (H1-verdi)
Beskrivelse:
Leverandøren og sentrale kontraktsmedhjelpere bør ha en gjennomsnittlig H1-verdi for de siste tre år lavere enn 15. Dersom H1-verdien er høyere enn 15, skal det redegjøres for utviklingstendensen for H1-verdien og eventuelt F-verdien, som vil uttrykke alvorligheten i eventuell høy H1-verdi. Dersom leverandøren er et arbeidsfellesskap (leverandørgruppe), gjelder kravet for hver enkelt av deltakerne. H1-verdien er definert som antall arbeidsulykker med fravær i forhold til utførte timeverk multiplisert med 10 opphøyd i 6. Dokumentasjonskrav: 1. Oversikt over H1-verdi for selskapet og sentrale kontraktsmedhjelpere de siste tre år. 2. Dersom H1-verdien er høyere enn 15 skal det redegjøres for utviklingstendensen for H1-verdien og eventuelt F-verdien, som vil uttrykke alvorligheten i eventuell høy H1-verdi. I tillegg skal det da leveres en egen redegjørelse for om det er iverksatt forbedringstiltak, og i så fall også dokumentasjon av effekten av disse tiltakene.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Gjennomføringsevne
Beskrivelse:
Leverandøren skal: 1. Ha kapasitet og evne til å håndtere forutsette og uforutsette forhold i kontrakten. 2. Tilby tilstrekkelig bemanning for å utføre kontrakten. 3. Ha teknisk og faglig kompetanse og relevant erfaring hos nøkkelpersonell som tilbys for å utføre kontrakten. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere følgende dokumentasjon: 1. En oversikt over leverandørens gjennomsnittlige årlige arbeidsstyrke og antallet medarbeidere i ledelsen i løpet av de siste tre årene. 2. En oversikt over bemanningen som leverandøren tilbyr for å utføre kontrakten, inkl. en organisasjonsplan for kontrakten. 3. CV og stillingsbeskrivelser for nøkkelpersonell, jf. kapittel C, herunder følgende ressurser: - Prosjektleder - Anleggsleder - Kvalitetsstyringsansvarlig - HMS-ansvarlig - Prosjekteringsleder
Bruk av dette kriteriet
Brukt
5.1.10 Tildelingskriterier
Kriterium
Type
Kvalitet – klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen (begrunnes under)
Beskrivelse:
Anskaffelsen gjelder levering og montering av kjørefeltsignal, utskifting av flere eksisterende skilt osv. i tunnelene Byfjord og Mastrafjord. Prosjektnavn: E39 Køyrefeltsignal Rennfast. Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til kjøretøy (både frakt av personell og ledebilkjøring) og liftbruk. På kjøretøy har vi et krav at all kjøring av personell i prosjektet og ledebil skal være elbiler. På lift har vi ikke mulighet til å ha el-lift pga. ikke lade muligheter i tunell samt det vil ta over en time å kjøre liftene ut for lading. I denne kontrakten er det stort sett kjøring (frakt personell og ledebil) som vil gi størst klimaavtrykk. Statens vegvesen stiller krav til at 90 % av personbilparken skal være utslippsfrie (el- eller hydrogenkjøretøy). Dette innebærer at entreprenørene i realiteten kun kan konkurrere på 10 % av bilparken, noe som utgjør så lite at det ikke vil påvirke utfallet av konkurransen. Punktet er ivaretatt i kap. C2 Spesielle kontraktsbestemmelser, punkt 34 Krav til kjøretøy. Samt at vi har i A3-Orientering, punkt 10 Spesielle forhold og C4, punkt 6.3 Krav til kjøretøy og maskiner. Dette står også i Miljørisken. Avfallshåndtering utgjør en svært liten del av kontrakten, og tilbudssummen. I realiteten vil beregning av påslag knyttet til avfallshåndtering ikke påvirke utfall av konkurransen. Dermed vil miljøavtrykket best minimeres gjennom at det stilles krav til entreprenør i kontrakten. Punktet er ivaretatt i Kap. C2 Spesielle kontraktsbestemmelser, punkt. 30.5 Avfallshåndtering. Vi har også ISO 14001:2015 (miljø) som ligger til grunn i vår kontrakt. Punktet er ivaretatt i Kap. C2 Spesielle kontraktsbestemmelser, punkt. 22 Kvalitetssikring. Dette er også et punkt vi har i D1-Beskrivelse (prisbærende), punkt 12.5 Miljøtiltak i byggefasen Ved å stille minimumskrav i kontrakten er vi i stor grad sikret en klima- og miljøeffekt og vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium.
Vekt (prosent, presis)
0
Kriterium
Type
Pris
Beskrivelse:
Laveste pris
Vekt (prosent, presis)
100
5.1.11 Anskaffelsesdokumenter
Språk der anskaffelsesdokumentene er offisielt tilgjengelige
NOR
Adresse på anskaffelsesdokumentene
Ad hoc-kommunikasjonskanal
Navn
Eu-supply
5.1.12 Vilkår for anskaffelsen
Vilkår for innlevering
Elektronisk innlevering
Obligatorisk
Adresse for innlevering
Språk som anbud eller forespørsler om å delta kan sendes inn på
norsk
Elektronisk katalog
Ikke tillatt
Varianter
Ikke tillatt
Frist for mottak av tilbud
13.12.2024 12:00
Informasjon om offentlig åpning
Dato/klokkeslett
13.12.2024 12:05
Vilkår for kontrakt
Elektronisk fakturering
Obligatorisk
5.1.15 Teknikker
Rammeavtale
Ingen/nei
Informasjon om den dynamiske innkjøpsordningen
Ingen
5.1.16 Nærmere informasjon, mekling og revisjon
Virksomhet som gjennomfører klagebehandling
Oslo tingrett
Del 8: Virksomheter
8.1 ORG-0001
Offisielt navn
Statens vegvesen
Registreringsnummer
971032081
Departement
Fellesfunksjoner
Postadresse
Skoggata 19
By
Moss
Postnummer
1500
Land
Norge
Kontaktpunkt
Lina Marie Rudborg
E-post
lina.rudborg@vegvesen.no
Telefon
+45 281713
Internett-adresse
Rollene til denne virksomheten
8.1 ORG-0002
Offisielt navn
Oslo tingrett
Registreringsnummer
926725939
Postadresse
C.J. Hambros plass 4
By
Oslo
Postnummer
0125
Land
Norge
E-post
oslo.tingrett@domstol.no
Telefon
+47 22035200
Rollene til denne virksomheten
Del 10: Endring
Versjon av forrige varsel endres
3d573993-bd80-4ce1-9076-83cce12b7d33-01
10.1 Endring
Seksjonsidentifikator
RESULT
10.1 Endring
Seksjonsidentifikator
LOT-0000
Kunngjøringsinformasjon
11.1 Kunngjøringsinformasjon
Varselidentifikator/-versjon
9ca3b8bf-a6bf-4b0c-b614-82de1d8d337d 01
Type skjema
Konkurranse
Type varsel
Melding om kontrakt eller konsesjon – standardregime
Varsel utsendelsesdato
14.11.2024 12:45
Språk der denne kunngjøringen er offisielt tilgjengelig
norsk
Statens vegvesen
- Referanse
 - 2024-116383
 - Kunngjøringsdato
 - 15.11.2024
 - Estimert verdi
 - 55 000 000 NOK
 - Utførelsessted
 - Rogaland
 - Type kunngjøring
 - Kunngjøring av konkurranse
 - Hovedaktivitet
 - Alminnelig offentlig tjenesteyting
 
Kategori (CPV)
Konkurransedokumenter
Se alle dokumenter tilhørende konkurransen i oppdragsgiverens støtteverktøy
Gå til dokumenter