Hopp til hovedinnhold

Utgått

Kunngjøring av konkurranseKunngjøringsdato: 16.09.2024
Kunngjort i EØS

Rammeavtale - Lønnsomme fornybare energianlegg på eksisterende bygningsmasse

Anskaffelsens formål er å inngå rammeavtale om for økning av produksjon av gjenvinnbar energi på 9 av fylkets videregående skoler.Det vil tilstrebes å velge en entreprenør for sørlig del av fylket og en for nordlig del av fylket. Delingen er tenkt satt i Trondheim der Trondheim-skolene og sørover defineres som sør mens Malvik og skolene nordover defineres som nord.Prosjektene gjennomføres som totalentrepriser etter en samspillsfase på hver skole.Grønt Hjerte vil fokusere på gjenvinnbar energi og energiproduksjon som energibrønner, solenergi, energilagring, både elektrisk og termisk, og bruk av klimagassberegninger som et beslutningsverktøy for å hjelpe Trøndelag Fylkeskommune med å oppnå målet om nullutslipp.Øvrige tiltak skal også vurderes for å nå prosjektets mål.I ettertid skal alle målerdata dokumenteres via Grønt Hjertes nye energi oppfølgingssystem.  Leverandør av dette er ikke avklart, men integrasjon opp mot dette vil være en del av leveransen.Sweco vil være med Grønt Hjerte i samspillsfasene med nødvendige rådgivertjenester som RIV, RIE, RIB, RIGeo, RIM, etc.Rammeavtalen er delt opp i to delkontrakter:Delkontrakt 1 – Område Nord:•Rørvik VGS•Åfjord VGS•Levanger VGS•Malvik VGSDelkontrakt 2 – Område Sør:•Strinda VGS•Thora Storm VGS•Meldal VGS•Hitra VGS•Røros VGSDet kan også bli aktuelt å gjøre samme øvelse på flere eiendommer i Grønt Hjerte AS sin portefølje i løpet av rammeavtaleperioden.Rammeavtalens gjeldende priser og påslagssatser skal også benyttes ved avrop på flere prosjekter i rammeavtalen.Etter kontrahering av rammeavtaleleverandør for hver av delkontraktene startes en samspillsfase på en eller flere skoler i sør og nord.Her vil prosjektene bli utviklet til et forprosjekt som igjen vil være underlag for en målpris på hver skole.Samspillsfasen honoreres etter medgått tid og en budsjettramme for hver skole.Selve prosjektet vil bli gjennomført som totalentreprise med målpris.Samspillsfasen starter opp i løpet av høsten 2024.  Det kan bli aktuelt å starte flere skoler samtidig i både nord og sør.Bygging av de første anleggene har ønsket oppstart i januar 2025.Det kan forventes at prosjektet vi fortsette gjennom hele 2025 og godt inn i 2026 før de siste anleggene er ferdig bygd.Entreprenøren skal fremskaffe dokumentasjon for ansvarsrett innenfor de aktuelle godkjenningsområder før oppstart av de enkelte aktiviteter. Manglende dokumentasjon på godkjenning betraktes som vesentlig kontraktsbrudd som gir Byggherren rett til å heve kontrakten samt gjøre erstatningskrav gjeldende etter reglene i NS 8407 pkt. 46.1 og 46.4. Fullstendig beskrivelse av leveransen følger av bilag 1.Rammeavtalen har totalt, inkludert begge delkontrakter, en estimert verdi på ca kr 65 - 75 MNOK ekskl. mva. Antatt avtaleverdi er kun av informativ karakter og Oppdragsgiver er ikke bundet av denne. Maksimal avtaleverdi er kr 150 MNOK ekskl. mva.Rammeavtalen vil ved oppstart ha varighet på to (2) kalenderår. Oppdragsgiver kan deretter ensidig kreve forlengelse av avtalen i inntil ett (1) år, pluss ett (1) år, maksimalt en total lengde på fire (4) år. Oppdragsgiver kan også kreve forlengelse av avtalen for kortere perioder enn ett (1) år om gangen.Kontrakter på avrop som iverksettes undervegs i avtaleperioden kan ha løpetid utover rammeavtalens maksimale varighet. Dette vil være særlig aktuelt ved service- og vedlikeholdsavtaler på leverte installasjoner og utstyr, men også ferdigstillelse av prosjekter som er iverksatt undervegs i rammeavtaleperioden

Del 1: Kjøper

1.1 Kjøper

Offisielt navn

Grønt Hjerte AS

Juridisk type kjøper

Offentlig virksomhet, kontrollert av en fylkeskommunal myndighet

Oppdragsgivers virksomhet

Alminnelig offentlig tjenesteyting

Del 2: Prosedyre

2.1 Prosedyre

Tittel

Rammeavtale - Lønnsomme fornybare energianlegg på eksisterende bygningsmasse

Beskrivelse:

Anskaffelsens formål er å inngå rammeavtale om for økning av produksjon av gjenvinnbar energi på 9 av fylkets videregående skoler.Det vil tilstrebes å velge en entreprenør for sørlig del av fylket og en for nordlig del av fylket. Delingen er tenkt satt i Trondheim der Trondheim-skolene og sørover defineres som sør mens Malvik og skolene nordover defineres som nord.Prosjektene gjennomføres som totalentrepriser etter en samspillsfase på hver skole.Grønt Hjerte vil fokusere på gjenvinnbar energi og energiproduksjon som energibrønner, solenergi, energilagring, både elektrisk og termisk, og bruk av klimagassberegninger som et beslutningsverktøy for å hjelpe Trøndelag Fylkeskommune med å oppnå målet om nullutslipp.Øvrige tiltak skal også vurderes for å nå prosjektets mål.I ettertid skal alle målerdata dokumenteres via Grønt Hjertes nye energi oppfølgingssystem.  Leverandør av dette er ikke avklart, men integrasjon opp mot dette vil være en del av leveransen.Sweco vil være med Grønt Hjerte i samspillsfasene med nødvendige rådgivertjenester som RIV, RIE, RIB, RIGeo, RIM, etc.Rammeavtalen er delt opp i to delkontrakter:Delkontrakt 1 – Område Nord:•Rørvik VGS•Åfjord VGS•Levanger VGS•Malvik VGSDelkontrakt 2 – Område Sør:•Strinda VGS•Thora Storm VGS•Meldal VGS•Hitra VGS•Røros VGSDet kan også bli aktuelt å gjøre samme øvelse på flere eiendommer i Grønt Hjerte AS sin portefølje i løpet av rammeavtaleperioden.Rammeavtalens gjeldende priser og påslagssatser skal også benyttes ved avrop på flere prosjekter i rammeavtalen.Etter kontrahering av rammeavtaleleverandør for hver av delkontraktene startes en samspillsfase på en eller flere skoler i sør og nord.Her vil prosjektene bli utviklet til et forprosjekt som igjen vil være underlag for en målpris på hver skole.Samspillsfasen honoreres etter medgått tid og en budsjettramme for hver skole.Selve prosjektet vil bli gjennomført som totalentreprise med målpris.Samspillsfasen starter opp i løpet av høsten 2024.  Det kan bli aktuelt å starte flere skoler samtidig i både nord og sør.Bygging av de første anleggene har ønsket oppstart i januar 2025.Det kan forventes at prosjektet vi fortsette gjennom hele 2025 og godt inn i 2026 før de siste anleggene er ferdig bygd.Entreprenøren skal fremskaffe dokumentasjon for ansvarsrett innenfor de aktuelle godkjenningsområder før oppstart av de enkelte aktiviteter. Manglende dokumentasjon på godkjenning betraktes som vesentlig kontraktsbrudd som gir Byggherren rett til å heve kontrakten samt gjøre erstatningskrav gjeldende etter reglene i NS 8407 pkt. 46.1 og 46.4. Fullstendig beskrivelse av leveransen følger av bilag 1.Rammeavtalen har totalt, inkludert begge delkontrakter, en estimert verdi på ca kr 65 - 75 MNOK ekskl. mva. Antatt avtaleverdi er kun av informativ karakter og Oppdragsgiver er ikke bundet av denne. Maksimal avtaleverdi er kr 150 MNOK ekskl. mva.Rammeavtalen vil ved oppstart ha varighet på to (2) kalenderår. Oppdragsgiver kan deretter ensidig kreve forlengelse av avtalen i inntil ett (1) år, pluss ett (1) år, maksimalt en total lengde på fire (4) år. Oppdragsgiver kan også kreve forlengelse av avtalen for kortere perioder enn ett (1) år om gangen.Kontrakter på avrop som iverksettes undervegs i avtaleperioden kan ha løpetid utover rammeavtalens maksimale varighet. Dette vil være særlig aktuelt ved service- og vedlikeholdsavtaler på leverte installasjoner og utstyr, men også ferdigstillelse av prosjekter som er iverksatt undervegs i rammeavtaleperioden

Prosedyreidentifikator

e7f7c85f-86c6-476c-84b8-8cdb50105087

Tidligere varsel

85367-2024

Intern identifikator

202442443

Type prosedyre

Åpen

Prosedyren er akselerert

No

Hovedtrekkene i prosedyren

Anskaffelsen gjennomføres i henhold til lov om offentlige anskaffelser av 17. juni 2016 (LOA) og forskrift om offentlige anskaffelser (FOA) FOR 2016-08-12-974. del I og del III. Kontraktstildeling vil bli foretatt etter prosedyren åpen anbudskonkurranse, jfr. FOA § 13-1(1). I denne konkurransen er det ikke anledning til å forhandle. Det er følgelig ikke anledning til å endre tilbudet etter tilbudsfristens utløp. Videre gjøres det oppmerksom på at tilbud som inneholder vesentlige avvik fra anskaffelsesdokumentene skal avvises etter forskrift om offentlige anskaffelser § 24-8(1) b. Oppdragsgiver kan avvise tilbud som inneholder avvik fra anskaffelsesdokumentene, uklarheter eller lignende som ikke må anses ubetydelige, jfr. forskriftens § 24-8(2) a. Leverandøren oppfordres derfor på det sterkeste til å følge de anvisninger som gis i dette konkurransegrunnlaget med vedlegg og eventuelt stille spørsmål ved uklarheter via oppdragsgivers KGV. Tilbudet skal utarbeides etter retningslinjer gitt i dette konkurransegrunnlaget med vedlegg, og leveres elektronisk ved å benytte oppdragsgivers KGV.

2.1.1 Hensikt

Kontraktens art

Bygge- og anleggsarbeid

Hoved klassifisering

Bygge- og anleggsvirksomhet

Ytterligere klassifisering

Oljeprodukter, brensel, elektrisitet og andre energikilder

Ytterligere klassifisering

Elektrisitet, oppvarming, solenergi og kjernefysisk energi

Ytterligere klassifisering

Solenergi

Ytterligere klassifisering

Solcellepanel

Ytterligere klassifisering

Solfangere til varmeproduksjon

Ytterligere klassifisering

Solenergianlegg

Ytterligere klassifisering

Vindenergigeneratorer

Ytterligere klassifisering

Elektroniske, elektromekaniske og elektrotekniske artikler

Ytterligere klassifisering

Elektronisk utstyr

Ytterligere klassifisering

Elektroniske artikler

Ytterligere klassifisering

Elektroniske komponenter

Ytterligere klassifisering

Transduser, energiomformere

Ytterligere klassifisering

Energimålere

Ytterligere klassifisering

Elektrotermiske apparater

Ytterligere klassifisering

Vannvarmere og bygningsoppvarming; sanitært utstyr

Ytterligere klassifisering

Maskiner til produksjon og utnyttelse av mekanisk energi

Ytterligere klassifisering

Varmevekslere, luftkondisjonerings- og kjølingsutstyr og filtreringsmaskiner

Ytterligere klassifisering

Varmepumper

Ytterligere klassifisering

Tanker, reservoarer og beholdere; sentralvarmeradiatorer og varmtvannstanker

Ytterligere klassifisering

Bygge- og anleggsarbeid i forbindelse med bygninger knyttet til utdannelse og forskning

Ytterligere klassifisering

Bygge- og anleggsarbeid i forbindelse med Varmepumpestasjon

Ytterligere klassifisering

Anleggsarbeid i forbindelse med kraftverk og varmekraftverker

Ytterligere klassifisering

Bygge- og anleggsarbeid i forbindelse med Termisk kraftverk

Ytterligere klassifisering

Bygge- og anleggsarbeid i forbindelse med Geotermisk kraftverk

Ytterligere klassifisering

Vindkraftinstallasjoner

Ytterligere klassifisering

Takarbeid og annet spesialarbeid innen for Bygge- og anleggsfagene

Ytterligere klassifisering

Taktekking med solcelle paneler

Ytterligere klassifisering

Elektriske installasjon av varme og andre elektriske apparater i bygninger

Ytterligere klassifisering

Installasjon av varme-, ventilasjons- og klimaanlegg

Ytterligere klassifisering

Installasjon av sentralvarmeanlegg

Ytterligere klassifisering

Programvare og informasjonssystemer

Ytterligere klassifisering

Reperasjons- og vedlikeholdstjenester

Ytterligere klassifisering

Reparasjon og vedlikehold knyttet til bygninger

Ytterligere klassifisering

Reparasjon og vedlikehold av elektriske og mekaniske installasjoner i bygninger

Ytterligere klassifisering

Reparasjon og vedlikehold av sentralvarmeanlegg

Ytterligere klassifisering

Andre kilder til energiforsyning og -distribusjon

Ytterligere klassifisering

Arkitekt-, konstruksjons-, ingeniør- og inspeksjonstjenester

Ytterligere klassifisering

Energi og tilhørende tjenester

Ytterligere klassifisering

Energiforvaltning

Ytterligere klassifisering

ENØK-rådgivning

2.1.2 Sted for gjennomføring

Underenhet i land

Trøndelag (NO060)

Land

Norge

2.1.3 Verdi

Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift

150 000 000 NOK

Rammeavtalens maksimale verdi

150 000 000 NOK

2.1.4 Generell informasjon

Direktiv 2014/24/EU

Anskaffelsesforskriften

Anskaffelsesforskriften

2.1.5 Vilkår for anskaffelsen

Vilkår for innlevering

Maksimalt antall partier som en tilbyder kan inngi tilbud på

2

2.1.6 Grunnlag for avvisning

Analog situasjon som konkurs etter nasjonal lov

Er leverandøren i en situasjon hvor han har fått tvungen gjeldsordning? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.

Konkurs

Er leverandøren i en konkurssituasjon? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.

Korrupsjon

Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for korrupsjon ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?Korrupsjon som definert i artikkel 3 i konvensjonen om bekjempelse av korrupsjon, som involverer tjenestemenn i De Europeiske Fellesskapene eller i Den Europeiske Unions medlemsstater (EUT C 195 av 25.6.1997, s. 1), og i artikkel 2, stk. 1, i Rådets rammeavgjørelse 2003/568/RIA av 22. juli 2003 om bekjempelse av korrupsjon i den private sektor (EUT L 192 av 31.7.2003, s. 54). Denne avvisningsgrunnen omfatter også korrupsjon som definert i nasjonal rett for oppdragsgiveren eller leverandøren.

Avtale med kreditorer

Er leverandøren i en situasjon hvor han har fått tvungen gjeldsordning? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.

Deltakelse i en kriminell virksomhet

Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for deltakelse i en kriminell organisasjon ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder? Deltakelse i en kriminell organisasjon som definert i artikkel 2 i Rådets rammeavgjørelse 2008/841/RIA av 24. oktober 2008 om bekjempelse av organisert kriminalitet (EUT L 300 av 11.11.2008, s. 42)

Avtaler med andre økonomiske aktører som har til hensikt å forvrenge konkurransen

Har leverandør inngått avtale(r) med andre leverandører med hensikt å vri konkurransen?

Brudd på forpliktelser innenfor miljølovgivning

Er leverandøren kjent med å ha begått brudd på bestemmelser om miljø slik som de fremgår av nasjonal rett, den relevante kunngjøringen eller anskaffelsesdokumentene eller artikkel 18 (2) i direktiv 2014/24/EU.

Hvitevasking eller terrorfinansiering

Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for hvitvasking av penger eller finansiering av terrorisme ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?Hvitvasking av penger eller finansiering av terrorismeSom definert i artikkel 1 i Europaparlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF av 26. oktober 2005 om forebyggende tiltak mot bruk av det finansielle system til hvitvasking av penger og finansiering av terrorisme (EUT L 309 av 25.11.2005, s. 15).

Svindel

Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for bedrageri ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?Bedrageri som omhandlet i artikkel 1 i konvensjonen om beskyttelse av De Europeiske Fellesskapenes finansielle interesser (EFT C 316 av 27.11.1995, s. 48).

Barnearbeid og andre former for menneskehandel

Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for barnearbeid og andre former for menneskehandel ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?Barnearbeid og andre former for menneskehandel som definert i artikkel 2 i Europaparlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU av 5. april 2011 om forebygging og bekjempelse av menneskehandel og beskyttelse av dets ofre, og om erstatning av Rådets rammeavgjørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 av 15.4.2011, s. 1).

Insolvens

Er leverandøren i en insolvenssituasjon? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.

Brudd på forpliktelser innenfor arbeidsretten

Er leverandøren kjent med å ha begått brudd på bestemmelser om arbeidsforhold slik som de fremgår av nasjonal rett, den relevante kunngjøringen eller anskaffelsesdokumentene eller artikkel 18 (2) i direktiv 2014/24/EU.

Eiendeler administreres av likvidator

Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.

Skyldig i feilaktig fremstilling, tilbakeholdt informasjon, ute av stand til å gi nødvendige dokumenter og innhentet konfidensiell informasjon om denne prosedyren

Har leverandøren:a) gitt grovt uriktige opplysninger ved meddelelsen av opplysningene som kreves for å kontrollere at det ikke er grunnlag for avvisning, eller av at kvalifikasjonskravene er oppfylt,b) unnlatt å gi slike opplysninger,c) tatt forbehold om straks å fremlegge de støttedokumenter som oppdragsgiver anmoder om, ellerd) urettmessig påvirket oppdragsgivers beslutningsprosess for å tilegne seg konfidensiell informasjon som kan gi denne en urettmessig fordel i forbindelse med konkurransen, eller uaktsomt har gitt misvisende opplysninger som kan få vesentlig innflytelse på beslutninger om avvisning, utvelgelse eller tildeling?

Kun nasjonale eksklusjonsgrunnlag

Oppdragsgiver skal angi at i Norge foreligger det nasjonale avvisningsgrunner. Disse skal være beskrevet i anskaffelsesdokumentene. Leverandøren må besvare om han er i en eller flere av de situasjonene som er beskrevet i de nasjonale avvisningsgrunnene. Får de rent nasjonale avvisningsgrunnene, som er angitt i den relevante kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene, anvendelse?

Interessekonflikt på grunn av deltakelse i anskaffelsesprosedyren

Er leverandør oppmerksom på en interessekonflikt slik denne er angitt i nasjonal rett, den relevante kunngjøring eller anskaffelsesdokumentene?

Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen av denne anskaffelsesprosedyren

Har leverandør eller en virksomhet tilknyttet leverandøren gitt råd til oppdragsgiver eller på annen måte vært involvert i planleggingen av konkurransen?

Skyld for grov yrkesmessig forseelse

Har leverandøren begått alvorlige feil i yrkesutøvelsen? Hvis det er relevant, se definisjoner i nasjonal rett, den relevante kunngjøring eller anskaffelsesdokumentene.

Tidlig oppsigelse, erstatning eller andre sammenlignbare sanksjoner

Har leverandør begått vesentlig kontraktsbrudd i forbindelse med oppfyllelsen av en tidligere offentlig kontrakt, en tidligere kontrakt med en offentlig oppdragsgiver eller en tidligere konsesjonskontrakt, der bruddet har ført til heving av kontrakten, erstatning eller andre lignende sanksjoner?

Brudd på forpliktelser innen sosialrett

Er leverandøren kjent med å ha begått brudd på bestemmelser om sosiale forhold slik som de fremgår av nasjonal rett, den relevante kunngjøringen eller anskaffelsesdokumentene eller artikkel 18 (2) i direktiv 2014/24/EU.

Betaling av trygdeavgift

Har leverandør unnlatt å oppfylle alle sine forpliktelser til å betale trygdeavgifter både i det land han er etablert i, og i oppdragsgivers medlemsstat, hvis dette er et annet land enn det han er etablert i?

Forretningsaktiviteter er suspendert

Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.

Betaling av skatt

Har leverandøren unnlatt å oppfylle sine forpliktelser til å betale skatter og avgifter i det land han er etablert i, og i oppdragsgivers medlemsstat, hvis dette er et annet land enn det han er etablert i?

Terrorhandlinger eller lovbrudd knyttet til terrorvirksomhet

Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for terrorhandlinger eller straffbare handlinger med forbindelse til terroraktivitetved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder? Terrorhandlinger eller straffbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet som definert i artikkel 1 og 3 i Rådets rammeavgjørelse 2002/475/RIA av 13. juni 2002 om bekjempelse av terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne avvisningsgrunnen omfatter også oppfordring til, medvirkning til eller forsøk på å begå slike handlinger som omhandlet i artikkel 4 i nevnte rammeavgjørelse.

Del 5: Delkontrakt

5.1 Skjebne LOT-0001

Tittel

Delkontrakt 1 - Område Nord

Beskrivelse:

Delkontrakt 1 – Område Nord:Rørvik VGSÅfjord VGSLevanger VGSMalvik VGSDet kan også bli aktuelt å gjøre samme øvelse på flere eiendommer i Grønt Hjerte AS sin portefølje i løpet av rammeavtaleperioden.

Intern identifikator

202442443

5.1.1 Hensikt

Kontraktens art

Bygge- og anleggsarbeid

Hoved klassifisering

Bygge- og anleggsvirksomhet

Ytterligere klassifisering

Oljeprodukter, brensel, elektrisitet og andre energikilder

Ytterligere klassifisering

Elektrisitet, oppvarming, solenergi og kjernefysisk energi

Ytterligere klassifisering

Solenergi

Ytterligere klassifisering

Solcellepanel

Ytterligere klassifisering

Solfangere til varmeproduksjon

Ytterligere klassifisering

Solenergianlegg

Ytterligere klassifisering

Vindenergigeneratorer

Ytterligere klassifisering

Elektroniske, elektromekaniske og elektrotekniske artikler

Ytterligere klassifisering

Elektronisk utstyr

Ytterligere klassifisering

Elektroniske artikler

Ytterligere klassifisering

Elektroniske komponenter

Ytterligere klassifisering

Transduser, energiomformere

Ytterligere klassifisering

Energimålere

Ytterligere klassifisering

Elektrotermiske apparater

Ytterligere klassifisering

Vannvarmere og bygningsoppvarming; sanitært utstyr

Ytterligere klassifisering

Maskiner til produksjon og utnyttelse av mekanisk energi

Ytterligere klassifisering

Varmevekslere, luftkondisjonerings- og kjølingsutstyr og filtreringsmaskiner

Ytterligere klassifisering

Varmepumper

Ytterligere klassifisering

Tanker, reservoarer og beholdere; sentralvarmeradiatorer og varmtvannstanker

Ytterligere klassifisering

Bygge- og anleggsarbeid i forbindelse med bygninger knyttet til utdannelse og forskning

Ytterligere klassifisering

Bygge- og anleggsarbeid i forbindelse med Varmepumpestasjon

Ytterligere klassifisering

Anleggsarbeid i forbindelse med kraftverk og varmekraftverker

Ytterligere klassifisering

Bygge- og anleggsarbeid i forbindelse med Termisk kraftverk

Ytterligere klassifisering

Bygge- og anleggsarbeid i forbindelse med Geotermisk kraftverk

Ytterligere klassifisering

Vindkraftinstallasjoner

Ytterligere klassifisering

Takarbeid og annet spesialarbeid innen for Bygge- og anleggsfagene

Ytterligere klassifisering

Taktekking med solcelle paneler

Ytterligere klassifisering

Elektriske installasjon av varme og andre elektriske apparater i bygninger

Ytterligere klassifisering

Installasjon av varme-, ventilasjons- og klimaanlegg

Ytterligere klassifisering

Installasjon av sentralvarmeanlegg

Ytterligere klassifisering

Programvare og informasjonssystemer

Ytterligere klassifisering

Reperasjons- og vedlikeholdstjenester

Ytterligere klassifisering

Reparasjon og vedlikehold knyttet til bygninger

Ytterligere klassifisering

Reparasjon og vedlikehold av elektriske og mekaniske installasjoner i bygninger

Ytterligere klassifisering

Reparasjon og vedlikehold av sentralvarmeanlegg

Ytterligere klassifisering

Andre kilder til energiforsyning og -distribusjon

Ytterligere klassifisering

Arkitekt-, konstruksjons-, ingeniør- og inspeksjonstjenester

Ytterligere klassifisering

Energi og tilhørende tjenester

Ytterligere klassifisering

Energiforvaltning

5.1.2 Sted for gjennomføring

Underenhet i land

Trøndelag (NO060)

Land

Norge

5.1.3 Anslått varighet

Startdato

19.11.2024

Sluttdato

19.11.2028

5.1.4 Fornyelse

Maksimal fornyelse

2

Beskrivelse:

Rammeavtalen vil ved oppstart ha varighet på to (2) kalenderår. Oppdragsgiver kan deretter ensidig kreve forlengelse av avtalen i inntil ett (1) år, pluss ett (1) år, maksimalt en total lengde på fire (4) år. Oppdragsgiver kan også kreve forlengelse av avtalen for kortere perioder enn ett (1) år om gangen.

5.1.6 Generell informasjon

Reservert deltakelse

Ingen

Anskaffelsesprosjekt ikke finansiert med EU-midler.

Informasjon om tidligere kunngjøring

Identifikator for forrige melding

85367-2024

Tilleggsinformasjon

I denne anskaffelsen er tildelingskriterium for miljø ikke vektet med 30 %. Bakgrunnen for dette er unntaksbestemmelsen i FOA §7-9 femte ledd. (5) Forpliktelsen til å stille krav eller kriterier etter denne bestemmelsen gjelder ikke da anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig, og formålet med anskaffelsen i seg selv er å redusere klimaavtrykk og miljøbelastning ved energieffektivisering av bygningene. Løsningen som skal utvikles er ikke kontraktsobjektet før evt. signering av kontrakt om gjennomføring av bygging (fase 2) etter gjennomført samspillsfase (fase 1), og er således ikke gjenstand for vurderingen av tildeling av kontrakt på tidspunktet for konkurranseutlysning. Løsningens art er heller ikke tilstrekkelig definert til å kunne definere hensiktsmessige tildelingskriterier for dette på utlysningstidspunktet.

5.1.9 Utvelgelseskriterier

Kriterium

Type

Økonomisk og finansiell kapasitet

Navn

"Totale" årsomsetning

Beskrivelse:

Leverandørens ("totale") årsomsetning for det antall regnskapsår som det anmodes om i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene, er som følger:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Økonomisk og finansiell kapasitet

Navn

Gjennomsnittlig årsomsetning

Beskrivelse:

Leverandørens gjennomsnittlige årsomsetning for det antall år som det anmodes om i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene er som følger:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Økonomisk og finansiell kapasitet

Navn

"Spesifikk årsomsetning"

Beskrivelse:

Er leverandørens ("spesifikke") årsomsetning innenfor det området kontrakten gjelder og spesifisert i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene for det antall regnskapsår det anmodes om er som følger:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Økonomisk og finansiell kapasitet

Navn

Gjennomsnittlig omsettning

Beskrivelse:

Er leverandørens gjennomsnitlige årsomsetning innenfor det området kontrakten gjelder og spesifisert i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene for det antall regnskapsår det anmodes om er som følger:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Økonomisk og finansiell kapasitet

Navn

Leverandørens etableringsdato

Beskrivelse:

Hvis opplysningene om omsetning (samlet eller spesifikt) ikke er tilgjengelige for hele perioden som det anmodes om, vennligst angi den dato da virksomheten ble etablert, eller leverandørene startet sin virksomhet:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Økonomisk og finansiell kapasitet

Navn

Finansielle nøkkeltall

Beskrivelse:

Når det gjelder finansielle nøkkeltall som er angitt i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene erklærer leverandøren at den eller de faktiske verdien(e) for det eller de nøkkeltall(ene) som det anmodes om er som følger:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Økonomisk og finansiell kapasitet

Navn

Ansvarsforsikring

Beskrivelse:

Det forsikrede beløp i leverandørens ansvarsforsikring er følgende:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Økonomisk og finansiell kapasitet

Navn

Øvrige økonomiske og finansielle krav

Beskrivelse:

Når det gjelder eventuelle øvrige økonomiske og finansielle krav som har blitt angitt i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene erklærer leverandøren at:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Annet

Navn

Attester utstedt av uavhengige organer for kvalitetssikringsstandarder

Beskrivelse:

Kan leverandør fremlegge attester utstedt av uavhengige organer som dokumentasjon for at leverandøren oppfyller de angitte kvalitetssikringsstandardene, inkludert krav til universell utforming? Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Det kreves at tilbyder har et tilfredsstillende kvalitetsstyringssystem som ivaretar kvalitet på leveranser i denne rammeavtalen Dokumentasjon: Dokumentasjon skal gis på en av følgende to måter: • Alternativ 1: Beskrivelse av firmaets implementerte rutiner angående kvalitetsstyring, med vekt på kvalitetssikring, ressursstyring, leders ansvar og kontinuerlig analyse og forbedring. • Alternativ 2: Om leverandør er sertifisert etter ISO 9001 eller tilsvarende 3.-partsverifiserte systemer, vil det være tilstrekkelig å legge ved kopi av gyldig sertifikat

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Annet

Navn

Attester utstedt av uavhengige organer for miljøledelsesstandarder

Beskrivelse:

Er leverandøren i stand til å fremlegge attester utstedt av uavhengige organer som dokumentasjon for at leverandøren oppfyller de angitte miljøledelsessystemene eller -standardene? Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Det kreves at tilbyder skal ha et miljøledelsessystem for å sikre lav miljøbelastning ved utførelse av leveranser i rammeavtalen Dokumentasjon: Tilbyder skal dokumentere et miljøledelsessystem som minimum består av rutiner for å ivareta følgende elementer: • Virksomhetens miljømål og miljøpolitikk • Strategi på miljøområdet • Utførelse av tjenester på en miljømessig forsvarlig måte, f.eks. avfallssortering og transport Det kan legges fram egenerklæring som beskriver hvordan rutinene gjennomføres og fungerer. Hvis rutinene er beskrevet i virksomhetens kvalitets- eller miljøledelsessystem i henhold til Miljøfyrtårn, ISO 14001, EMAS eller tilsvarende tredjepartsverifisert system, er det tilstrekkelig å legge ved gyldig sertifikat.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Egnethet

Navn

Registrert i faglig register

Beskrivelse:

Leverandør er registrert i et faglig register i medlemsstaten som leverandøren er etablert i. Som beskrevet i bilag XI til direktiv 2014/24/EU; leverandører fra visse medlemsstater kan være nødt til å oppfylle andre krav i nevnte bilag.

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Egnethet

Navn

Registrert i handelsregister eller foretaksregister

Beskrivelse:

Leverandør er registrert i et foretaksregister eller et handelsregister i medlemsstaten som leverandøren er etablert i. Som beskrevet i bilag XI til direktiv 2014/24/EU; leverandører fra visse medlemsstater kan være nødt til å oppfylle andre krav i nevnte bilag. Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Leverandøren skal ha tilstrekkelig økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne oppfylle kontrakten. Kredittverdighet uten krav til sikkerhetsstillelse vil være tilstrekkelig til å oppfylle kravet. Dokumentasjon: • Kredittvurdering som baserer seg på siste kjente regnskapstall. Ratingen skal være utført av kredittopplysningsvirksomhet som har konsesjon til å drive slik virksomhet. • Oppdragsgiver tar forbehold om selv å innhente ytterligere kredittrating eller annen økonomisk informasjon som, men ikke begrenset til, årsregnskap inklusive noter, styrets årsberetninger og revisjonsberetninger.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Bare for bygg- og anleggsarbeider:

Beskrivelse:

Bare for offentlige bygg- og anleggsarbeider: I referanseperioden har leverandøren utført følgende arbeider av den etterspurte type. Oppdragsgiver kan kreve opp til fem års erfaring og tillate at det tas hensyn til erfaring fra tiden før de seneste fem år. Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Leverandøren skal ha erfaring fra sammenlignbare oppdrag. Med erfaring fra sammenlignbare oppdrag menes totalentrepriser med sammenlignbar kompleksitet som prosjekter i denne rammeavtalen med bruk av flere energikilder. Leverandøren må kunne vise til erfaring med oppdrag med minimum tiltaksklasse 2 innen henholdsvis elektro og VVS. Dokumentasjon: • Beskrivelse av leverandørens inntil 5 mest relevante oppdrag i løpet av de siste 5 årene. Beskrivelsen må inkludere angivelse av oppdragets verdi, tidspunkt og mottaker (navn, telefon og e-post.) Det er leverandørens ansvar å dokumentere relevans gjennom beskrivelsen. Leverandøren kan dokumentere erfaringen ved å vise til kompetanse til personell han råder over og kan benytte til dette oppdraget, selv om erfaringen er opparbeidet mens personellet har utført tjeneste for en annen leverandør. (Benytt vedlegg 2 – Svarskjema erfaring) • Alternativt til dokumentert erfaring med arbeider innen tiltaksklasse 2, kan sentral godkjenning for tiltaksklasse 2 aksepteres.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Teknisk personell eller tekniske enheter

Beskrivelse:

Leverandør kan råde over følgende tekniske personell eller tekniske enheter , særlig dem som er ansvarlige for kvalitetskontrollen: For teknisk personell eller tekniske enheter som ikke direkte hører til leverandørens virksomhet, men hvis kapasitet leverandøren støtter seg på, jf. del II, avsnitt C, skal det utfylles særskilte ESPD-formularer.

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

For offentlige bygge- og anleggsarbeider, teknisk personell eller enheter som skal utføre arbeidet

Beskrivelse:

I forbindelse med offentlige bygge- og anleggsarbeider kan leverandøren råde over følgende tekniske personell eller tekniske enheter til å utføre kontrakten: Minstekrav til kvalifikasjonskrav Leverandøren må ha ressurser i eget foretak eller råde over ressurser, som har den utdanning og yrkeserfaring for utførelse og egenkontroll som leveransenes hovedfagområder krever, spesielt: • Prosjektleder • Ingeniør VVS • Ingeniør elektro • Fagarbeidere VVS • Fagarbeidere elektro Dokumentasjon: • En beskrivelse (ca. 3 sider) av Leverandørens prosjektorganisasjon, som denne råder over til oppfyllelse av rammeavtalen - enten ressursene tilhører foretaket eller ikke. • Organisasjonskart/ grafisk framstilling som viser teknisk personell eller tekniske enheter, også de som ikke er i egen organisasjon.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Tekniske fasiliteter og kvalitetssikringstiltak

Beskrivelse:

Leverandøren anvender følgende tekniske fasiliteter og kvalitetssikringstiltak, og leverandørens undersøkelses- og forskningsfasiliter er som følger:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Undersøkelses- og forskningsfasiliteter

Beskrivelse:

Leverandørens undersøkelses- og forskningsfasiliter er som følger:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Styring og sporing av leveransekjeden

Beskrivelse:

Leverandøren vil være i stand til å anvende følgende styring av leveringskjeden og sporingssystemer ved gjennomføring av kontrakten: Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Leverandøren skal ha metoder for styring av leverandørkjeden og sporbarhetssystem som muliggjør oppfølging av kravene til etisk handel – grunnleggende krav til menneskerettigheter, miljø og ILOs kjernekonvensjoner Dokumentasjon: En beskrivelse av sporbarhetssystemene som leverandøren vil bruke i forbindelse med utførelse av rammeavtalen. Beskrivelsen skal angi metoder og/eller systemer som muliggjør sporing av produksjonssteder og opprinnelsesland som er involvert i leverandørkjeden for varene som leveres i denne rammeavtalen.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Tillatelse til kontroll

Beskrivelse:

For varer eller tjenester som er kompliserte, eller som unntaksvis skal benyttes til et spesielt formål: Vil leverandøren tillate, at det foretas kontroll av leverandørens produksjonskapasitet eller tekniske kapasitet og, hvor det er nødvendig, av de undersøkelses- og forskningsfasiliteter som leverandøren råder over, og av kvalitetskontrolltiltak? Kontrollen skal foretas av oppdragsgiveren eller oppdragsgiver kan overlate det til et kompetent offentlige organ i den staten leverandøren er etablert.

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Utdanning og faglige kvalifikasjoner

Beskrivelse:

Følgende utdanning og faglige kvalifikasjoner besittes av leverandøren og/eller (avhengig av hvilke krav som er fastsatt i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumenterne) av de ledende medarbeiderne:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Miljøledelsestiltak

Beskrivelse:

Leverandør kan anvende følgende miljøledelsestiltak i forbindelse med utførelsen av kontrakten:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Antall medarbeidere i ledelsen

Beskrivelse:

Leverandørens antall medarbeidere i ledelsen i løpet av de siste tre årene var som følger:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Gjennomsnittlige årlige arbeidsstyrke

Beskrivelse:

Leverandørens gjennomsnittlige årlige arbeidsstyrke i løpet av de siste tre årene har vært som følger:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Redskaper, materiell og teknisk utstyr

Beskrivelse:

Leverandøren vil kunne råde over følgende redskaper, materielle og teknisk utstyr til å utføre kontrakten:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Andel av kontrakt til underleverandør

Beskrivelse:

Leverandør vurderer å sette bort følgende del (i prosent) av kontrakten til underleverandører. Legg merke til at hvis leverandøren har besluttet å sette bort en del av kontrakten til underleverandører og støtter seg på underleverandørenes kapasitet til å utføre denne del, utfylles et særskilt ESPD for slike underleverandører, se del II, avsnitt C, ovenfor.

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

5.1.10 Tildelingskriterier

Kriterium

Type

Pris

Type

Kvalitet

Type

Kvalitet

Navn

Pris

Navn

Tilbudt nøkkelpersonell

Navn

Kapasitet og responstid

Beskrivelse:

Pris Under dette kriteriet vurderes: • tilbudte timepriser • tilbudt påslagsats Dokumentasjon: Ferdig utfylt bilag 4A - prisskjema

Beskrivelse:

Tilbudt nøkkelpersonell, herunder: • Kompetanse og erfaring tilbudte nøkkelressurser - Prosjektleder - Prosjekteringsleder - Fagansvarlig VVS-teknikk - Fagansvarlig elektroteknikk Høy grad av dokumentert erfaring fra tilsvarende rolle i totalentrepriser, erfaring med samspill, erfaring med gjennomføring av klimagassberegninger (LCA) og beregning av livsløpskostnader (LCC) og kompetanse og erfaring med prosjekter med flere energikilder i samhandling vil bli positivt vektlagt. • Teamsammensetning: Det vil også bli vurdert som er fordel om flere i teamet har dokumentert erfaring fra samarbeid fra tidligere relevante referanseprosjekter. God tverrfaglig teamsammensetning og utfyllende spisskompetanser i teamet vil også bli vektlagt. Dokumentasjon: Besvares i bilag 2 • Kompetansenotat: I kompetansenotatet skal det settes opp en oversikt over tilbudte nøkkelressurser, med en redegjørelse for teamsammensetningen og hvorfor de bestemte nøkkelressursene er tilbudt med hensyn til erfaring fra tidligere samarbeid, god tverrfaglig sammensetning og utfyllende spisskompetanse i teamet. (Maks 3 A4-sider, skriftstørrelse 12) • CV med kompetanse og erfaring fra tilbudt personell inkludert beskrivelse av inntil fem mest relevante referanseprosjekter for hver av ressursene. Beskrivelsen skal redegjøre for referanseprosjektenes relevans og overføringsverdi til oppdrag i denne rammeavtalen. Følgende skal fremgå av beskrivelsen: - Navn på prosjekt - Oppdragsgiver - Oppdragets størrelse og omfang - Oppdragets tiltaksklasser innen henholdsvis elektro og VVS. - Entrepriseform - Tilbudt nøkkelressurs sin rolle og arbeidsoppgaver i prosjektet - Beskrivelse av relevans og overføringsverdi for denne avtalen, herunder også dokumentert måloppnåelse for referanseprosjektene

Beskrivelse:

• Kapasitet til gjennomføring av samspill, detaljprosjektering og utførelse • Det vil være en fordel om entreprenøren har kontorer eller samarbeidspartnere i nærheten av prosjektene. • Ved havari eller feil på anleggene, spesielt under reklamasjonsperioden, vil det være en fordel om entreprenøren kan nå anleggene så raskt som mulig med riktig kompetanse for å få de i gang igjen. Dokumentasjon: Besvares i bilag 2: • Entreprenøren bes beskrive sin kapasitet til å gjennomføre både samspill, detaljprosjektering og utførelse av selve montasjen. Oppstart samspill er planlagt høst 2024 og oppstart bygging av det første prosjektet forventes i begynnelsen av 2025. Det kan være aktuelt å kjøre flere skoler parallelt i både nord og sør. Prosjektet vil kunne vare til godt ut i 2026 før alle anleggene er ferdigstilt. (Maks 3 A4-sider, skriftstørrelse 12) • Beskrivelse av entreprenørs kontorer evt. samarbeidspartnere som kan håndtere utrykninger ved havari eller feil ved de ulike anleggene. • Entreprenør skal oppgi sin responstid for utrykning til de ulike lokasjonene for - Hverdager kl. 07-15 - Hverdager kl. 15 – 22 - Helg kl. 09 - 22

Vekt (prosent, presis)

20

Kriterium

Type

Pris

Type

Kvalitet

Type

Kvalitet

Navn

Pris

Navn

Tilbudt nøkkelpersonell

Navn

Kapasitet og responstid

Beskrivelse:

Pris Under dette kriteriet vurderes: • tilbudte timepriser • tilbudt påslagsats Dokumentasjon: Ferdig utfylt bilag 4A - prisskjema

Beskrivelse:

Tilbudt nøkkelpersonell, herunder: • Kompetanse og erfaring tilbudte nøkkelressurser - Prosjektleder - Prosjekteringsleder - Fagansvarlig VVS-teknikk - Fagansvarlig elektroteknikk Høy grad av dokumentert erfaring fra tilsvarende rolle i totalentrepriser, erfaring med samspill, erfaring med gjennomføring av klimagassberegninger (LCA) og beregning av livsløpskostnader (LCC) og kompetanse og erfaring med prosjekter med flere energikilder i samhandling vil bli positivt vektlagt. • Teamsammensetning: Det vil også bli vurdert som er fordel om flere i teamet har dokumentert erfaring fra samarbeid fra tidligere relevante referanseprosjekter. God tverrfaglig teamsammensetning og utfyllende spisskompetanser i teamet vil også bli vektlagt. Dokumentasjon: Besvares i bilag 2 • Kompetansenotat: I kompetansenotatet skal det settes opp en oversikt over tilbudte nøkkelressurser, med en redegjørelse for teamsammensetningen og hvorfor de bestemte nøkkelressursene er tilbudt med hensyn til erfaring fra tidligere samarbeid, god tverrfaglig sammensetning og utfyllende spisskompetanse i teamet. (Maks 3 A4-sider, skriftstørrelse 12) • CV med kompetanse og erfaring fra tilbudt personell inkludert beskrivelse av inntil fem mest relevante referanseprosjekter for hver av ressursene. Beskrivelsen skal redegjøre for referanseprosjektenes relevans og overføringsverdi til oppdrag i denne rammeavtalen. Følgende skal fremgå av beskrivelsen: - Navn på prosjekt - Oppdragsgiver - Oppdragets størrelse og omfang - Oppdragets tiltaksklasser innen henholdsvis elektro og VVS. - Entrepriseform - Tilbudt nøkkelressurs sin rolle og arbeidsoppgaver i prosjektet - Beskrivelse av relevans og overføringsverdi for denne avtalen, herunder også dokumentert måloppnåelse for referanseprosjektene

Beskrivelse:

• Kapasitet til gjennomføring av samspill, detaljprosjektering og utførelse • Det vil være en fordel om entreprenøren har kontorer eller samarbeidspartnere i nærheten av prosjektene. • Ved havari eller feil på anleggene, spesielt under reklamasjonsperioden, vil det være en fordel om entreprenøren kan nå anleggene så raskt som mulig med riktig kompetanse for å få de i gang igjen. Dokumentasjon: Besvares i bilag 2: • Entreprenøren bes beskrive sin kapasitet til å gjennomføre både samspill, detaljprosjektering og utførelse av selve montasjen. Oppstart samspill er planlagt høst 2024 og oppstart bygging av det første prosjektet forventes i begynnelsen av 2025. Det kan være aktuelt å kjøre flere skoler parallelt i både nord og sør. Prosjektet vil kunne vare til godt ut i 2026 før alle anleggene er ferdigstilt. (Maks 3 A4-sider, skriftstørrelse 12) • Beskrivelse av entreprenørs kontorer evt. samarbeidspartnere som kan håndtere utrykninger ved havari eller feil ved de ulike anleggene. • Entreprenør skal oppgi sin responstid for utrykning til de ulike lokasjonene for - Hverdager kl. 07-15 - Hverdager kl. 15 – 22 - Helg kl. 09 - 22

Vekt (prosent, presis)

50

Kriterium

Type

Pris

Type

Kvalitet

Type

Kvalitet

Navn

Pris

Navn

Tilbudt nøkkelpersonell

Navn

Kapasitet og responstid

Beskrivelse:

Pris Under dette kriteriet vurderes: • tilbudte timepriser • tilbudt påslagsats Dokumentasjon: Ferdig utfylt bilag 4A - prisskjema

Beskrivelse:

Tilbudt nøkkelpersonell, herunder: • Kompetanse og erfaring tilbudte nøkkelressurser - Prosjektleder - Prosjekteringsleder - Fagansvarlig VVS-teknikk - Fagansvarlig elektroteknikk Høy grad av dokumentert erfaring fra tilsvarende rolle i totalentrepriser, erfaring med samspill, erfaring med gjennomføring av klimagassberegninger (LCA) og beregning av livsløpskostnader (LCC) og kompetanse og erfaring med prosjekter med flere energikilder i samhandling vil bli positivt vektlagt. • Teamsammensetning: Det vil også bli vurdert som er fordel om flere i teamet har dokumentert erfaring fra samarbeid fra tidligere relevante referanseprosjekter. God tverrfaglig teamsammensetning og utfyllende spisskompetanser i teamet vil også bli vektlagt. Dokumentasjon: Besvares i bilag 2 • Kompetansenotat: I kompetansenotatet skal det settes opp en oversikt over tilbudte nøkkelressurser, med en redegjørelse for teamsammensetningen og hvorfor de bestemte nøkkelressursene er tilbudt med hensyn til erfaring fra tidligere samarbeid, god tverrfaglig sammensetning og utfyllende spisskompetanse i teamet. (Maks 3 A4-sider, skriftstørrelse 12) • CV med kompetanse og erfaring fra tilbudt personell inkludert beskrivelse av inntil fem mest relevante referanseprosjekter for hver av ressursene. Beskrivelsen skal redegjøre for referanseprosjektenes relevans og overføringsverdi til oppdrag i denne rammeavtalen. Følgende skal fremgå av beskrivelsen: - Navn på prosjekt - Oppdragsgiver - Oppdragets størrelse og omfang - Oppdragets tiltaksklasser innen henholdsvis elektro og VVS. - Entrepriseform - Tilbudt nøkkelressurs sin rolle og arbeidsoppgaver i prosjektet - Beskrivelse av relevans og overføringsverdi for denne avtalen, herunder også dokumentert måloppnåelse for referanseprosjektene

Beskrivelse:

• Kapasitet til gjennomføring av samspill, detaljprosjektering og utførelse • Det vil være en fordel om entreprenøren har kontorer eller samarbeidspartnere i nærheten av prosjektene. • Ved havari eller feil på anleggene, spesielt under reklamasjonsperioden, vil det være en fordel om entreprenøren kan nå anleggene så raskt som mulig med riktig kompetanse for å få de i gang igjen. Dokumentasjon: Besvares i bilag 2: • Entreprenøren bes beskrive sin kapasitet til å gjennomføre både samspill, detaljprosjektering og utførelse av selve montasjen. Oppstart samspill er planlagt høst 2024 og oppstart bygging av det første prosjektet forventes i begynnelsen av 2025. Det kan være aktuelt å kjøre flere skoler parallelt i både nord og sør. Prosjektet vil kunne vare til godt ut i 2026 før alle anleggene er ferdigstilt. (Maks 3 A4-sider, skriftstørrelse 12) • Beskrivelse av entreprenørs kontorer evt. samarbeidspartnere som kan håndtere utrykninger ved havari eller feil ved de ulike anleggene. • Entreprenør skal oppgi sin responstid for utrykning til de ulike lokasjonene for - Hverdager kl. 07-15 - Hverdager kl. 15 – 22 - Helg kl. 09 - 22

Vekt (prosent, presis)

30

5.1.11 Anskaffelsesdokumenter

Språk der anskaffelsesdokumentene er offisielt tilgjengelige

NOR

Frist for å be om tilleggsopplysninger

01.10.2024 12:00

Adresse på anskaffelsesdokumentene

https://permalink.mercell.com/236265512.aspx,

5.1.12 Vilkår for anskaffelsen

Vilkår for innlevering

Elektronisk innlevering

Obligatorisk

Språk som anbud eller forespørsler om å delta kan sendes inn på

norsk

Elektronisk katalog

Ikke tillatt

Varianter

Ikke tillatt

Frist for mottak av tilbud

11.10.2024 12:00

Frist til anbudet må være gyldig

3 MONTH

Informasjon om offentlig åpning

Dato/klokkeslett

11.10.2024 13:00

Vilkår for kontrakt

Betingelser knyttet til utførelsen av kontrakten

Se særlig Bilag 3_Vedlegg 1 - Kontraktsvilkår for ivaretakelse av grunnleggende menneskerettigheter i leverandørkjeden Bilag 3_Vedlegg 2 – Egenrapportering oppfølging kontraktskrav A2 – Samspillsavtalen A3 – Spesielle kontraktsbestemmelser NS8407 A4 – Spesielle kontraktsbestemmelser seriøsitet

Elektronisk fakturering

Obligatorisk

5.1.15 Teknikker

Rammeavtale

Rammeavtale uten gjenåpning av konkurransen

Informasjon om den dynamiske innkjøpsordningen

Ingen

5.1.16 Nærmere informasjon, mekling og revisjon

Virksomhet som gjennomfører klagebehandling

Trøndelag tingrett

Virksomhet som gir tilleggsinformasjon om anskaffelsesprosedyren

Grønt Hjerte AS

Virksomhet som gir tilgang til anskaffelsesdokumentene

Grønt Hjerte AS

5.1 Skjebne LOT-0002

Tittel

Delkontrakt 2 - Område Sør

Beskrivelse:

Delkontrakt 2 – Område Sør:Strinda VGSThora Storm VGSMeldal VGSHitra VGSRøros VGSDet kan også bli aktuelt å gjøre samme øvelse på flere eiendommer i Grønt Hjerte AS sin portefølje i løpet av rammeavtaleperioden.

Intern identifikator

2024/202442443

5.1.1 Hensikt

Kontraktens art

Bygge- og anleggsarbeid

Hoved klassifisering

Bygge- og anleggsvirksomhet

Ytterligere klassifisering

Oljeprodukter, brensel, elektrisitet og andre energikilder

Ytterligere klassifisering

Elektrisitet, oppvarming, solenergi og kjernefysisk energi

Ytterligere klassifisering

Solenergi

Ytterligere klassifisering

Solcellepanel

Ytterligere klassifisering

Solfangere til varmeproduksjon

Ytterligere klassifisering

Solenergianlegg

Ytterligere klassifisering

Vindenergigeneratorer

Ytterligere klassifisering

Elektroniske, elektromekaniske og elektrotekniske artikler

Ytterligere klassifisering

Elektronisk utstyr

Ytterligere klassifisering

Elektroniske artikler

Ytterligere klassifisering

Elektroniske komponenter

Ytterligere klassifisering

Transduser, energiomformere

Ytterligere klassifisering

Energimålere

Ytterligere klassifisering

Elektrotermiske apparater

Ytterligere klassifisering

Vannvarmere og bygningsoppvarming; sanitært utstyr

Ytterligere klassifisering

Maskiner til produksjon og utnyttelse av mekanisk energi

Ytterligere klassifisering

Varmevekslere, luftkondisjonerings- og kjølingsutstyr og filtreringsmaskiner

Ytterligere klassifisering

Varmepumper

Ytterligere klassifisering

Tanker, reservoarer og beholdere; sentralvarmeradiatorer og varmtvannstanker

Ytterligere klassifisering

Bygge- og anleggsarbeid i forbindelse med bygninger knyttet til utdannelse og forskning

Ytterligere klassifisering

Bygge- og anleggsarbeid i forbindelse med Varmepumpestasjon

Ytterligere klassifisering

Anleggsarbeid i forbindelse med kraftverk og varmekraftverker

Ytterligere klassifisering

Bygge- og anleggsarbeid i forbindelse med Termisk kraftverk

Ytterligere klassifisering

Bygge- og anleggsarbeid i forbindelse med Geotermisk kraftverk

Ytterligere klassifisering

Vindkraftinstallasjoner

Ytterligere klassifisering

Takarbeid og annet spesialarbeid innen for Bygge- og anleggsfagene

Ytterligere klassifisering

Taktekking med solcelle paneler

Ytterligere klassifisering

Elektriske installasjon av varme og andre elektriske apparater i bygninger

Ytterligere klassifisering

Installasjon av varme-, ventilasjons- og klimaanlegg

Ytterligere klassifisering

Installasjon av sentralvarmeanlegg

Ytterligere klassifisering

Programvare og informasjonssystemer

Ytterligere klassifisering

Reperasjons- og vedlikeholdstjenester

Ytterligere klassifisering

Reparasjon og vedlikehold knyttet til bygninger

Ytterligere klassifisering

Reparasjon og vedlikehold av elektriske og mekaniske installasjoner i bygninger

Ytterligere klassifisering

Reparasjon og vedlikehold av sentralvarmeanlegg

Ytterligere klassifisering

Andre kilder til energiforsyning og -distribusjon

Ytterligere klassifisering

Arkitekt-, konstruksjons-, ingeniør- og inspeksjonstjenester

Ytterligere klassifisering

Energi og tilhørende tjenester

Ytterligere klassifisering

Energiforvaltning

5.1.2 Sted for gjennomføring

Underenhet i land

Trøndelag (NO060)

Land

Norge

5.1.3 Anslått varighet

Startdato

19.11.2024

Sluttdato

19.11.2028

5.1.4 Fornyelse

Maksimal fornyelse

2

Beskrivelse:

Rammeavtalen vil ved oppstart ha varighet på to (2) kalenderår. Oppdragsgiver kan deretter ensidig kreve forlengelse av avtalen i inntil ett (1) år, pluss ett (1) år, maksimalt en total lengde på fire (4) år. Oppdragsgiver kan også kreve forlengelse av avtalen for kortere perioder enn ett (1) år om gangen.

5.1.6 Generell informasjon

Reservert deltakelse

Ingen

Anskaffelsesprosjekt ikke finansiert med EU-midler.

Informasjon om tidligere kunngjøring

Identifikator for forrige melding

85367-2024

Tilleggsinformasjon

I denne anskaffelsen er tildelingskriterium for miljø ikke vektet med 30 %. Bakgrunnen for dette er unntaksbestemmelsen i FOA §7-9 femte ledd. (5) Forpliktelsen til å stille krav eller kriterier etter denne bestemmelsen gjelder ikke da anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig, og formålet med anskaffelsen i seg selv er å redusere klimaavtrykk og miljøbelastning ved energieffektivisering av bygningene. Løsningen som skal utvikles er ikke kontraktsobjektet før evt. signering av kontrakt om gjennomføring av bygging (fase 2) etter gjennomført samspillsfase (fase 1), og er således ikke gjenstand for vurderingen av tildeling av kontrakt på tidspunktet for konkurranseutlysning. Løsningens art er heller ikke tilstrekkelig definert til å kunne definere hensiktsmessige tildelingskriterier for dette på utlysningstidspunktet.

5.1.9 Utvelgelseskriterier

Kriterium

Type

Økonomisk og finansiell kapasitet

Navn

"Totale" årsomsetning

Beskrivelse:

Leverandørens ("totale") årsomsetning for det antall regnskapsår som det anmodes om i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene, er som følger:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Økonomisk og finansiell kapasitet

Navn

Gjennomsnittlig årsomsetning

Beskrivelse:

Leverandørens gjennomsnittlige årsomsetning for det antall år som det anmodes om i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene er som følger:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Økonomisk og finansiell kapasitet

Navn

"Spesifikk årsomsetning"

Beskrivelse:

Er leverandørens ("spesifikke") årsomsetning innenfor det området kontrakten gjelder og spesifisert i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene for det antall regnskapsår det anmodes om er som følger:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Økonomisk og finansiell kapasitet

Navn

Gjennomsnittlig omsettning

Beskrivelse:

Er leverandørens gjennomsnitlige årsomsetning innenfor det området kontrakten gjelder og spesifisert i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene for det antall regnskapsår det anmodes om er som følger:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Økonomisk og finansiell kapasitet

Navn

Leverandørens etableringsdato

Beskrivelse:

Hvis opplysningene om omsetning (samlet eller spesifikt) ikke er tilgjengelige for hele perioden som det anmodes om, vennligst angi den dato da virksomheten ble etablert, eller leverandørene startet sin virksomhet:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Økonomisk og finansiell kapasitet

Navn

Finansielle nøkkeltall

Beskrivelse:

Når det gjelder finansielle nøkkeltall som er angitt i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene erklærer leverandøren at den eller de faktiske verdien(e) for det eller de nøkkeltall(ene) som det anmodes om er som følger:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Økonomisk og finansiell kapasitet

Navn

Ansvarsforsikring

Beskrivelse:

Det forsikrede beløp i leverandørens ansvarsforsikring er følgende:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Økonomisk og finansiell kapasitet

Navn

Øvrige økonomiske og finansielle krav

Beskrivelse:

Når det gjelder eventuelle øvrige økonomiske og finansielle krav som har blitt angitt i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene erklærer leverandøren at:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Annet

Navn

Attester utstedt av uavhengige organer for kvalitetssikringsstandarder

Beskrivelse:

Kan leverandør fremlegge attester utstedt av uavhengige organer som dokumentasjon for at leverandøren oppfyller de angitte kvalitetssikringsstandardene, inkludert krav til universell utforming? Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Det kreves at tilbyder har et tilfredsstillende kvalitetsstyringssystem som ivaretar kvalitet på leveranser i denne rammeavtalen Dokumentasjon: Dokumentasjon skal gis på en av følgende to måter: • Alternativ 1: Beskrivelse av firmaets implementerte rutiner angående kvalitetsstyring, med vekt på kvalitetssikring, ressursstyring, leders ansvar og kontinuerlig analyse og forbedring. • Alternativ 2: Om leverandør er sertifisert etter ISO 9001 eller tilsvarende 3.-partsverifiserte systemer, vil det være tilstrekkelig å legge ved kopi av gyldig sertifikat

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Annet

Navn

Attester utstedt av uavhengige organer for miljøledelsesstandarder

Beskrivelse:

Er leverandøren i stand til å fremlegge attester utstedt av uavhengige organer som dokumentasjon for at leverandøren oppfyller de angitte miljøledelsessystemene eller -standardene? Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Det kreves at tilbyder skal ha et miljøledelsessystem for å sikre lav miljøbelastning ved utførelse av leveranser i rammeavtalen Dokumentasjon: Tilbyder skal dokumentere et miljøledelsessystem som minimum består av rutiner for å ivareta følgende elementer: • Virksomhetens miljømål og miljøpolitikk • Strategi på miljøområdet • Utførelse av tjenester på en miljømessig forsvarlig måte, f.eks. avfallssortering og transport Det kan legges fram egenerklæring som beskriver hvordan rutinene gjennomføres og fungerer. Hvis rutinene er beskrevet i virksomhetens kvalitets- eller miljøledelsessystem i henhold til Miljøfyrtårn, ISO 14001, EMAS eller tilsvarende tredjepartsverifisert system, er det tilstrekkelig å legge ved gyldig sertifikat.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Egnethet

Navn

Registrert i faglig register

Beskrivelse:

Leverandør er registrert i et faglig register i medlemsstaten som leverandøren er etablert i. Som beskrevet i bilag XI til direktiv 2014/24/EU; leverandører fra visse medlemsstater kan være nødt til å oppfylle andre krav i nevnte bilag.

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Egnethet

Navn

Registrert i handelsregister eller foretaksregister

Beskrivelse:

Leverandør er registrert i et foretaksregister eller et handelsregister i medlemsstaten som leverandøren er etablert i. Som beskrevet i bilag XI til direktiv 2014/24/EU; leverandører fra visse medlemsstater kan være nødt til å oppfylle andre krav i nevnte bilag. Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Leverandøren skal ha tilstrekkelig økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne oppfylle kontrakten. Kredittverdighet uten krav til sikkerhetsstillelse vil være tilstrekkelig til å oppfylle kravet. Dokumentasjon: • Kredittvurdering som baserer seg på siste kjente regnskapstall. Ratingen skal være utført av kredittopplysningsvirksomhet som har konsesjon til å drive slik virksomhet. • Oppdragsgiver tar forbehold om selv å innhente ytterligere kredittrating eller annen økonomisk informasjon som, men ikke begrenset til, årsregnskap inklusive noter, styrets årsberetninger og revisjonsberetninger.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Bare for bygg- og anleggsarbeider:

Beskrivelse:

Bare for offentlige bygg- og anleggsarbeider: I referanseperioden har leverandøren utført følgende arbeider av den etterspurte type. Oppdragsgiver kan kreve opp til fem års erfaring og tillate at det tas hensyn til erfaring fra tiden før de seneste fem år. Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Leverandøren skal ha erfaring fra sammenlignbare oppdrag. Med erfaring fra sammenlignbare oppdrag menes totalentrepriser med sammenlignbar kompleksitet som prosjekter i denne rammeavtalen med bruk av flere energikilder. Leverandøren må kunne vise til erfaring med oppdrag med minimum tiltaksklasse 2 innen henholdsvis elektro og VVS. Dokumentasjon: • Beskrivelse av leverandørens inntil 5 mest relevante oppdrag i løpet av de siste 5 årene. Beskrivelsen må inkludere angivelse av oppdragets verdi, tidspunkt og mottaker (navn, telefon og e-post.) Det er leverandørens ansvar å dokumentere relevans gjennom beskrivelsen. Leverandøren kan dokumentere erfaringen ved å vise til kompetanse til personell han råder over og kan benytte til dette oppdraget, selv om erfaringen er opparbeidet mens personellet har utført tjeneste for en annen leverandør. (Benytt vedlegg 2 – Svarskjema erfaring) • Alternativt til dokumentert erfaring med arbeider innen tiltaksklasse 2, kan sentral godkjenning for tiltaksklasse 2 aksepteres.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Teknisk personell eller tekniske enheter

Beskrivelse:

Leverandør kan råde over følgende tekniske personell eller tekniske enheter , særlig dem som er ansvarlige for kvalitetskontrollen: For teknisk personell eller tekniske enheter som ikke direkte hører til leverandørens virksomhet, men hvis kapasitet leverandøren støtter seg på, jf. del II, avsnitt C, skal det utfylles særskilte ESPD-formularer.

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

For offentlige bygge- og anleggsarbeider, teknisk personell eller enheter som skal utføre arbeidet

Beskrivelse:

I forbindelse med offentlige bygge- og anleggsarbeider kan leverandøren råde over følgende tekniske personell eller tekniske enheter til å utføre kontrakten: Minstekrav til kvalifikasjonskrav Leverandøren må ha ressurser i eget foretak eller råde over ressurser, som har den utdanning og yrkeserfaring for utførelse og egenkontroll som leveransenes hovedfagområder krever, spesielt: • Prosjektleder • Ingeniør VVS • Ingeniør elektro • Fagarbeidere VVS • Fagarbeidere elektro Dokumentasjon: • En beskrivelse (ca. 3 sider) av Leverandørens prosjektorganisasjon, som denne råder over til oppfyllelse av rammeavtalen - enten ressursene tilhører foretaket eller ikke. • Organisasjonskart/ grafisk framstilling som viser teknisk personell eller tekniske enheter, også de som ikke er i egen organisasjon.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Tekniske fasiliteter og kvalitetssikringstiltak

Beskrivelse:

Leverandøren anvender følgende tekniske fasiliteter og kvalitetssikringstiltak, og leverandørens undersøkelses- og forskningsfasiliter er som følger:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Undersøkelses- og forskningsfasiliteter

Beskrivelse:

Leverandørens undersøkelses- og forskningsfasiliter er som følger:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Styring og sporing av leveransekjeden

Beskrivelse:

Leverandøren vil være i stand til å anvende følgende styring av leveringskjeden og sporingssystemer ved gjennomføring av kontrakten: Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Leverandøren skal ha metoder for styring av leverandørkjeden og sporbarhetssystem som muliggjør oppfølging av kravene til etisk handel – grunnleggende krav til menneskerettigheter, miljø og ILOs kjernekonvensjoner Dokumentasjon: En beskrivelse av sporbarhetssystemene som leverandøren vil bruke i forbindelse med utførelse av rammeavtalen. Beskrivelsen skal angi metoder og/eller systemer som muliggjør sporing av produksjonssteder og opprinnelsesland som er involvert i leverandørkjeden for varene som leveres i denne rammeavtalen.

Bruk av dette kriteriet

Brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Tillatelse til kontroll

Beskrivelse:

For varer eller tjenester som er kompliserte, eller som unntaksvis skal benyttes til et spesielt formål: Vil leverandøren tillate, at det foretas kontroll av leverandørens produksjonskapasitet eller tekniske kapasitet og, hvor det er nødvendig, av de undersøkelses- og forskningsfasiliteter som leverandøren råder over, og av kvalitetskontrolltiltak? Kontrollen skal foretas av oppdragsgiveren eller oppdragsgiver kan overlate det til et kompetent offentlige organ i den staten leverandøren er etablert.

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Utdanning og faglige kvalifikasjoner

Beskrivelse:

Følgende utdanning og faglige kvalifikasjoner besittes av leverandøren og/eller (avhengig av hvilke krav som er fastsatt i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumenterne) av de ledende medarbeiderne:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Miljøledelsestiltak

Beskrivelse:

Leverandør kan anvende følgende miljøledelsestiltak i forbindelse med utførelsen av kontrakten:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Antall medarbeidere i ledelsen

Beskrivelse:

Leverandørens antall medarbeidere i ledelsen i løpet av de siste tre årene var som følger:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Gjennomsnittlige årlige arbeidsstyrke

Beskrivelse:

Leverandørens gjennomsnittlige årlige arbeidsstyrke i løpet av de siste tre årene har vært som følger:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Redskaper, materiell og teknisk utstyr

Beskrivelse:

Leverandøren vil kunne råde over følgende redskaper, materielle og teknisk utstyr til å utføre kontrakten:

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

Kriterium

Type

Tekniske og faglige egenskaper

Navn

Andel av kontrakt til underleverandør

Beskrivelse:

Leverandør vurderer å sette bort følgende del (i prosent) av kontrakten til underleverandører. Legg merke til at hvis leverandøren har besluttet å sette bort en del av kontrakten til underleverandører og støtter seg på underleverandørenes kapasitet til å utføre denne del, utfylles et særskilt ESPD for slike underleverandører, se del II, avsnitt C, ovenfor.

Bruk av dette kriteriet

Ikke brukt

5.1.10 Tildelingskriterier

Kriterium

Type

Pris

Type

Kvalitet

Type

Kvalitet

Navn

Pris

Navn

Tilbudt nøkelpersonell

Navn

Kapasitet og responstid

Beskrivelse:

Pris Under dette kriteriet vurderes: • tilbudte timepriser • tilbudt påslagsats Dokumentasjon: Ferdig utfylt bilag 4A - prisskjema

Beskrivelse:

Tilbudt nøkkelpersonell, herunder: • Kompetanse og erfaring tilbudte nøkkelressurser - Prosjektleder - Prosjekteringsleder - Fagansvarlig VVS-teknikk - Fagansvarlig elektroteknikk Høy grad av dokumentert erfaring fra tilsvarende rolle i totalentrepriser, erfaring med samspill, erfaring med gjennomføring av klimagassberegninger (LCA) og beregning av livsløpskostnader (LCC) og kompetanse og erfaring med prosjekter med flere energikilder i samhandling vil bli positivt vektlagt. • Teamsammensetning: Det vil også bli vurdert som er fordel om flere i teamet har dokumentert erfaring fra samarbeid fra tidligere relevante referanseprosjekter. God tverrfaglig teamsammensetning og utfyllende spisskompetanser i teamet vil også bli vektlagt. Dokumentasjon: Besvares i bilag 2 • Kompetansenotat: I kompetansenotatet skal det settes opp en oversikt over tilbudte nøkkelressurser, med en redegjørelse for teamsammensetningen og hvorfor de bestemte nøkkelressursene er tilbudt med hensyn til erfaring fra tidligere samarbeid, god tverrfaglig sammensetning og utfyllende spisskompetanse i teamet. (Maks 3 A4-sider, skriftstørrelse 12) • CV med kompetanse og erfaring fra tilbudt personell inkludert beskrivelse av inntil fem mest relevante referanseprosjekter for hver av ressursene. Beskrivelsen skal redegjøre for referanseprosjektenes relevans og overføringsverdi til oppdrag i denne rammeavtalen. Følgende skal fremgå av beskrivelsen: - Navn på prosjekt - Oppdragsgiver - Oppdragets størrelse og omfang - Oppdragets tiltaksklasser innen henholdsvis elektro og VVS. - Entrepriseform - Tilbudt nøkkelressurs sin rolle og arbeidsoppgaver i prosjektet - Beskrivelse av relevans og overføringsverdi for denne avtalen, herunder også dokumentert måloppnåelse for referanseprosjektene

Beskrivelse:

• Kapasitet til gjennomføring av samspill, detaljprosjektering og utførelse • Det vil være en fordel om entreprenøren har kontorer eller samarbeidspartnere i nærheten av prosjektene. • Ved havari eller feil på anleggene, spesielt under reklamasjonsperioden, vil det være en fordel om entreprenøren kan nå anleggene så raskt som mulig med riktig kompetanse for å få de i gang igjen. Dokumentasjon: Besvares i bilag 2: • Entreprenøren bes beskrive sin kapasitet til å gjennomføre både samspill, detaljprosjektering og utførelse av selve montasjen. Oppstart samspill er planlagt høst 2024 og oppstart bygging av det første prosjektet forventes i begynnelsen av 2025. Det kan være aktuelt å kjøre flere skoler parallelt i både nord og sør. Prosjektet vil kunne vare til godt ut i 2026 før alle anleggene er ferdigstilt. (Maks 3 A4-sider, skriftstørrelse 12) • Beskrivelse av entreprenørs kontorer evt. samarbeidspartnere som kan håndtere utrykninger ved havari eller feil ved de ulike anleggene. • Entreprenør skal oppgi sin responstid for utrykning til de ulike lokasjonene for - Hverdager kl. 07-15 - Hverdager kl. 15 – 22 - Helg kl. 09 - 22

Vekt (prosent, presis)

20

Kriterium

Type

Pris

Type

Kvalitet

Type

Kvalitet

Navn

Pris

Navn

Tilbudt nøkelpersonell

Navn

Kapasitet og responstid

Beskrivelse:

Pris Under dette kriteriet vurderes: • tilbudte timepriser • tilbudt påslagsats Dokumentasjon: Ferdig utfylt bilag 4A - prisskjema

Beskrivelse:

Tilbudt nøkkelpersonell, herunder: • Kompetanse og erfaring tilbudte nøkkelressurser - Prosjektleder - Prosjekteringsleder - Fagansvarlig VVS-teknikk - Fagansvarlig elektroteknikk Høy grad av dokumentert erfaring fra tilsvarende rolle i totalentrepriser, erfaring med samspill, erfaring med gjennomføring av klimagassberegninger (LCA) og beregning av livsløpskostnader (LCC) og kompetanse og erfaring med prosjekter med flere energikilder i samhandling vil bli positivt vektlagt. • Teamsammensetning: Det vil også bli vurdert som er fordel om flere i teamet har dokumentert erfaring fra samarbeid fra tidligere relevante referanseprosjekter. God tverrfaglig teamsammensetning og utfyllende spisskompetanser i teamet vil også bli vektlagt. Dokumentasjon: Besvares i bilag 2 • Kompetansenotat: I kompetansenotatet skal det settes opp en oversikt over tilbudte nøkkelressurser, med en redegjørelse for teamsammensetningen og hvorfor de bestemte nøkkelressursene er tilbudt med hensyn til erfaring fra tidligere samarbeid, god tverrfaglig sammensetning og utfyllende spisskompetanse i teamet. (Maks 3 A4-sider, skriftstørrelse 12) • CV med kompetanse og erfaring fra tilbudt personell inkludert beskrivelse av inntil fem mest relevante referanseprosjekter for hver av ressursene. Beskrivelsen skal redegjøre for referanseprosjektenes relevans og overføringsverdi til oppdrag i denne rammeavtalen. Følgende skal fremgå av beskrivelsen: - Navn på prosjekt - Oppdragsgiver - Oppdragets størrelse og omfang - Oppdragets tiltaksklasser innen henholdsvis elektro og VVS. - Entrepriseform - Tilbudt nøkkelressurs sin rolle og arbeidsoppgaver i prosjektet - Beskrivelse av relevans og overføringsverdi for denne avtalen, herunder også dokumentert måloppnåelse for referanseprosjektene

Beskrivelse:

• Kapasitet til gjennomføring av samspill, detaljprosjektering og utførelse • Det vil være en fordel om entreprenøren har kontorer eller samarbeidspartnere i nærheten av prosjektene. • Ved havari eller feil på anleggene, spesielt under reklamasjonsperioden, vil det være en fordel om entreprenøren kan nå anleggene så raskt som mulig med riktig kompetanse for å få de i gang igjen. Dokumentasjon: Besvares i bilag 2: • Entreprenøren bes beskrive sin kapasitet til å gjennomføre både samspill, detaljprosjektering og utførelse av selve montasjen. Oppstart samspill er planlagt høst 2024 og oppstart bygging av det første prosjektet forventes i begynnelsen av 2025. Det kan være aktuelt å kjøre flere skoler parallelt i både nord og sør. Prosjektet vil kunne vare til godt ut i 2026 før alle anleggene er ferdigstilt. (Maks 3 A4-sider, skriftstørrelse 12) • Beskrivelse av entreprenørs kontorer evt. samarbeidspartnere som kan håndtere utrykninger ved havari eller feil ved de ulike anleggene. • Entreprenør skal oppgi sin responstid for utrykning til de ulike lokasjonene for - Hverdager kl. 07-15 - Hverdager kl. 15 – 22 - Helg kl. 09 - 22

Vekt (prosent, presis)

50

Kriterium

Type

Pris

Type

Kvalitet

Type

Kvalitet

Navn

Pris

Navn

Tilbudt nøkelpersonell

Navn

Kapasitet og responstid

Beskrivelse:

Pris Under dette kriteriet vurderes: • tilbudte timepriser • tilbudt påslagsats Dokumentasjon: Ferdig utfylt bilag 4A - prisskjema

Beskrivelse:

Tilbudt nøkkelpersonell, herunder: • Kompetanse og erfaring tilbudte nøkkelressurser - Prosjektleder - Prosjekteringsleder - Fagansvarlig VVS-teknikk - Fagansvarlig elektroteknikk Høy grad av dokumentert erfaring fra tilsvarende rolle i totalentrepriser, erfaring med samspill, erfaring med gjennomføring av klimagassberegninger (LCA) og beregning av livsløpskostnader (LCC) og kompetanse og erfaring med prosjekter med flere energikilder i samhandling vil bli positivt vektlagt. • Teamsammensetning: Det vil også bli vurdert som er fordel om flere i teamet har dokumentert erfaring fra samarbeid fra tidligere relevante referanseprosjekter. God tverrfaglig teamsammensetning og utfyllende spisskompetanser i teamet vil også bli vektlagt. Dokumentasjon: Besvares i bilag 2 • Kompetansenotat: I kompetansenotatet skal det settes opp en oversikt over tilbudte nøkkelressurser, med en redegjørelse for teamsammensetningen og hvorfor de bestemte nøkkelressursene er tilbudt med hensyn til erfaring fra tidligere samarbeid, god tverrfaglig sammensetning og utfyllende spisskompetanse i teamet. (Maks 3 A4-sider, skriftstørrelse 12) • CV med kompetanse og erfaring fra tilbudt personell inkludert beskrivelse av inntil fem mest relevante referanseprosjekter for hver av ressursene. Beskrivelsen skal redegjøre for referanseprosjektenes relevans og overføringsverdi til oppdrag i denne rammeavtalen. Følgende skal fremgå av beskrivelsen: - Navn på prosjekt - Oppdragsgiver - Oppdragets størrelse og omfang - Oppdragets tiltaksklasser innen henholdsvis elektro og VVS. - Entrepriseform - Tilbudt nøkkelressurs sin rolle og arbeidsoppgaver i prosjektet - Beskrivelse av relevans og overføringsverdi for denne avtalen, herunder også dokumentert måloppnåelse for referanseprosjektene

Beskrivelse:

• Kapasitet til gjennomføring av samspill, detaljprosjektering og utførelse • Det vil være en fordel om entreprenøren har kontorer eller samarbeidspartnere i nærheten av prosjektene. • Ved havari eller feil på anleggene, spesielt under reklamasjonsperioden, vil det være en fordel om entreprenøren kan nå anleggene så raskt som mulig med riktig kompetanse for å få de i gang igjen. Dokumentasjon: Besvares i bilag 2: • Entreprenøren bes beskrive sin kapasitet til å gjennomføre både samspill, detaljprosjektering og utførelse av selve montasjen. Oppstart samspill er planlagt høst 2024 og oppstart bygging av det første prosjektet forventes i begynnelsen av 2025. Det kan være aktuelt å kjøre flere skoler parallelt i både nord og sør. Prosjektet vil kunne vare til godt ut i 2026 før alle anleggene er ferdigstilt. (Maks 3 A4-sider, skriftstørrelse 12) • Beskrivelse av entreprenørs kontorer evt. samarbeidspartnere som kan håndtere utrykninger ved havari eller feil ved de ulike anleggene. • Entreprenør skal oppgi sin responstid for utrykning til de ulike lokasjonene for - Hverdager kl. 07-15 - Hverdager kl. 15 – 22 - Helg kl. 09 - 22

Vekt (prosent, presis)

30

5.1.11 Anskaffelsesdokumenter

Språk der anskaffelsesdokumentene er offisielt tilgjengelige

NOR

Frist for å be om tilleggsopplysninger

01.10.2024 12:00

Adresse på anskaffelsesdokumentene

https://permalink.mercell.com/236265512.aspx,

5.1.12 Vilkår for anskaffelsen

Vilkår for innlevering

Elektronisk innlevering

Obligatorisk

Språk som anbud eller forespørsler om å delta kan sendes inn på

norsk

Elektronisk katalog

Ikke tillatt

Varianter

Ikke tillatt

Frist for mottak av tilbud

11.10.2024 12:00

Frist til anbudet må være gyldig

3 MONTH

Informasjon om offentlig åpning

Dato/klokkeslett

11.10.2024 13:00

Vilkår for kontrakt

Betingelser knyttet til utførelsen av kontrakten

Se særlig Bilag 3_Vedlegg 1 - Kontraktsvilkår for ivaretakelse av grunnleggende menneskerettigheter i leverandørkjeden Bilag 3_Vedlegg 2 – Egenrapportering oppfølging kontraktskrav A2 – Samspillsavtalen A3 – Spesielle kontraktsbestemmelser NS8407 A4 – Spesielle kontraktsbestemmelser seriøsitet

Elektronisk fakturering

Obligatorisk

5.1.15 Teknikker

Rammeavtale

Rammeavtale uten gjenåpning av konkurransen

Informasjon om den dynamiske innkjøpsordningen

Ingen

5.1.16 Nærmere informasjon, mekling og revisjon

Virksomhet som gjennomfører klagebehandling

Trøndelag tingrett

Virksomhet som gir tilleggsinformasjon om anskaffelsesprosedyren

Grønt Hjerte AS

Virksomhet som gir tilgang til anskaffelsesdokumentene

Grønt Hjerte AS

Del 8: Virksomheter

8.1 ORG-0001

Offisielt navn

Grønt Hjerte AS

Registreringsnummer

925535974

Postadresse

Seilmakergata 2

By

STEINKJER

Postnummer

7725

Underenhet i land

Trøndelag (NO060)

Land

Norge

Kontaktpunkt

Håkon Farstad

E-post

e-hakfa@trondelagfylke.no

Telefon

45257595

Internett-adresse

https://gronthjerte.no/

Rollene til denne virksomheten

8.1 ORG-0002

Offisielt navn

Trøndelag tingrett

Registreringsnummer

926722794

By

Trondheim

Land

Norge

E-post

trondelag.tingrett@domstol.no

Telefon

73542400

Rollene til denne virksomheten

Del 10: Endring

Versjon av forrige varsel endres

db9ea2f2-78b8-4352-bce8-a7c975223b68-01

Hovedårsak til endring

Informasjon oppdatert

Beskrivelse:

Utsatt tidspunktet for innlevering av tilbud til fredag 11/10 klokken 12:00.

10.1 Endring

Seksjonsidentifikator

PROCEDURE

10.1 Endring

Seksjonsidentifikator

LOT-0001

10.1 Endring

Seksjonsidentifikator

LOT-0002

Del 11: Kunngjøringsinformasjon

11.1 Kunngjøringsinformasjon

Varselidentifikator/-versjon

68e4bfa8-b4f8-4536-8050-33df8cc303d3 01

Type skjema

Konkurranse

Type varsel

Melding om kontrakt eller konsesjon – standardregime

Varsel utsendelsesdato

16.09.2024 15:33

Språk der denne kunngjøringen er offisielt tilgjengelig

norsk, English

Grønt Hjerte AS

Referanse
2024-113132
Estimert verdi
150 000 000 NOK
Utførelsessted
Ikke angitt
Type kunngjøring
Kunngjøring av konkurranse
Hovedaktivitet
Alminnelig offentlig tjenesteyting

Kategori (CPV)

Konkurransedokumenter

Se alle dokumenter tilhørende konkurransen i oppdragsgiverens KGV

Gå til dokumenter

Anskaffelsens tidslinje (Beta)