Utgått
Rammeavtale - Lønnsomme fornybare energianlegg på eksisterende bygningsmasse
Versjonshistorikk
Anskaffelsens formål er å inngå rammeavtale om for økning av produksjon av gjenvinnbar energi på 9 av fylkets videregående skoler.Det vil tilstrebes å velge en entreprenør for sørlig del av fylket og en for nordlig del av fylket. Delingen er tenkt satt i Trondheim der Trondheim-skolene og sørover defineres som sør mens Malvik og skolene nordover defineres som nord.Prosjektene gjennomføres som totalentrepriser etter en samspillsfase på hver skole.Grønt Hjerte vil fokusere på gjenvinnbar energi og energiproduksjon som energibrønner, solenergi, energilagring, både elektrisk og termisk, og bruk av klimagassberegninger som et beslutningsverktøy for å hjelpe Trøndelag Fylkeskommune med å oppnå målet om nullutslipp.Øvrige tiltak skal også vurderes for å nå prosjektets mål.I ettertid skal alle målerdata dokumenteres via Grønt Hjertes nye energi oppfølgingssystem. Leverandør av dette er ikke avklart, men integrasjon opp mot dette vil være en del av leveransen.Sweco vil være med Grønt Hjerte i samspillsfasene med nødvendige rådgivertjenester som RIV, RIE, RIB, RIGeo, RIM, etc.Rammeavtalen er delt opp i to delkontrakter:Delkontrakt 1 – Område Nord:•Rørvik VGS•Åfjord VGS•Levanger VGS•Malvik VGSDelkontrakt 2 – Område Sør:•Strinda VGS•Thora Storm VGS•Meldal VGS•Hitra VGS•Røros VGSDet kan også bli aktuelt å gjøre samme øvelse på flere eiendommer i Grønt Hjerte AS sin portefølje i løpet av rammeavtaleperioden.Rammeavtalens gjeldende priser og påslagssatser skal også benyttes ved avrop på flere prosjekter i rammeavtalen.Etter kontrahering av rammeavtaleleverandør for hver av delkontraktene startes en samspillsfase på en eller flere skoler i sør og nord.Her vil prosjektene bli utviklet til et forprosjekt som igjen vil være underlag for en målpris på hver skole.Samspillsfasen honoreres etter medgått tid og en budsjettramme for hver skole.Selve prosjektet vil bli gjennomført som totalentreprise med målpris.Samspillsfasen starter opp i løpet av høsten 2024. Det kan bli aktuelt å starte flere skoler samtidig i både nord og sør.Bygging av de første anleggene har ønsket oppstart i januar 2025.Det kan forventes at prosjektet vi fortsette gjennom hele 2025 og godt inn i 2026 før de siste anleggene er ferdig bygd.Entreprenøren skal fremskaffe dokumentasjon for ansvarsrett innenfor de aktuelle godkjenningsområder før oppstart av de enkelte aktiviteter. Manglende dokumentasjon på godkjenning betraktes som vesentlig kontraktsbrudd som gir Byggherren rett til å heve kontrakten samt gjøre erstatningskrav gjeldende etter reglene i NS 8407 pkt. 46.1 og 46.4. Fullstendig beskrivelse av leveransen følger av bilag 1.Rammeavtalen har totalt, inkludert begge delkontrakter, en estimert verdi på ca kr 65 - 75 MNOK ekskl. mva. Antatt avtaleverdi er kun av informativ karakter og Oppdragsgiver er ikke bundet av denne. Maksimal avtaleverdi er kr 150 MNOK ekskl. mva.Rammeavtalen vil ved oppstart ha varighet på to (2) kalenderår. Oppdragsgiver kan deretter ensidig kreve forlengelse av avtalen i inntil ett (1) år, pluss ett (1) år, maksimalt en total lengde på fire (4) år. Oppdragsgiver kan også kreve forlengelse av avtalen for kortere perioder enn ett (1) år om gangen.Kontrakter på avrop som iverksettes undervegs i avtaleperioden kan ha løpetid utover rammeavtalens maksimale varighet. Dette vil være særlig aktuelt ved service- og vedlikeholdsavtaler på leverte installasjoner og utstyr, men også ferdigstillelse av prosjekter som er iverksatt undervegs i rammeavtaleperioden
Del 1: Kjøper
1.1 Kjøper
Offisielt navn
Grønt Hjerte AS
Juridisk type kjøper
Offentlig virksomhet, kontrollert av en fylkeskommunal myndighet
Oppdragsgivers virksomhet
Alminnelig offentlig tjenesteyting
Del 2: Prosedyre
2.1 Prosedyre
Tittel
Rammeavtale - Lønnsomme fornybare energianlegg på eksisterende bygningsmasse
Beskrivelse:
Anskaffelsens formål er å inngå rammeavtale om for økning av produksjon av gjenvinnbar energi på 9 av fylkets videregående skoler.Det vil tilstrebes å velge en entreprenør for sørlig del av fylket og en for nordlig del av fylket. Delingen er tenkt satt i Trondheim der Trondheim-skolene og sørover defineres som sør mens Malvik og skolene nordover defineres som nord.Prosjektene gjennomføres som totalentrepriser etter en samspillsfase på hver skole.Grønt Hjerte vil fokusere på gjenvinnbar energi og energiproduksjon som energibrønner, solenergi, energilagring, både elektrisk og termisk, og bruk av klimagassberegninger som et beslutningsverktøy for å hjelpe Trøndelag Fylkeskommune med å oppnå målet om nullutslipp.Øvrige tiltak skal også vurderes for å nå prosjektets mål.I ettertid skal alle målerdata dokumenteres via Grønt Hjertes nye energi oppfølgingssystem. Leverandør av dette er ikke avklart, men integrasjon opp mot dette vil være en del av leveransen.Sweco vil være med Grønt Hjerte i samspillsfasene med nødvendige rådgivertjenester som RIV, RIE, RIB, RIGeo, RIM, etc.Rammeavtalen er delt opp i to delkontrakter:Delkontrakt 1 – Område Nord:•Rørvik VGS•Åfjord VGS•Levanger VGS•Malvik VGSDelkontrakt 2 – Område Sør:•Strinda VGS•Thora Storm VGS•Meldal VGS•Hitra VGS•Røros VGSDet kan også bli aktuelt å gjøre samme øvelse på flere eiendommer i Grønt Hjerte AS sin portefølje i løpet av rammeavtaleperioden.Rammeavtalens gjeldende priser og påslagssatser skal også benyttes ved avrop på flere prosjekter i rammeavtalen.Etter kontrahering av rammeavtaleleverandør for hver av delkontraktene startes en samspillsfase på en eller flere skoler i sør og nord.Her vil prosjektene bli utviklet til et forprosjekt som igjen vil være underlag for en målpris på hver skole.Samspillsfasen honoreres etter medgått tid og en budsjettramme for hver skole.Selve prosjektet vil bli gjennomført som totalentreprise med målpris.Samspillsfasen starter opp i løpet av høsten 2024. Det kan bli aktuelt å starte flere skoler samtidig i både nord og sør.Bygging av de første anleggene har ønsket oppstart i januar 2025.Det kan forventes at prosjektet vi fortsette gjennom hele 2025 og godt inn i 2026 før de siste anleggene er ferdig bygd.Entreprenøren skal fremskaffe dokumentasjon for ansvarsrett innenfor de aktuelle godkjenningsområder før oppstart av de enkelte aktiviteter. Manglende dokumentasjon på godkjenning betraktes som vesentlig kontraktsbrudd som gir Byggherren rett til å heve kontrakten samt gjøre erstatningskrav gjeldende etter reglene i NS 8407 pkt. 46.1 og 46.4. Fullstendig beskrivelse av leveransen følger av bilag 1.Rammeavtalen har totalt, inkludert begge delkontrakter, en estimert verdi på ca kr 65 - 75 MNOK ekskl. mva. Antatt avtaleverdi er kun av informativ karakter og Oppdragsgiver er ikke bundet av denne. Maksimal avtaleverdi er kr 150 MNOK ekskl. mva.Rammeavtalen vil ved oppstart ha varighet på to (2) kalenderår. Oppdragsgiver kan deretter ensidig kreve forlengelse av avtalen i inntil ett (1) år, pluss ett (1) år, maksimalt en total lengde på fire (4) år. Oppdragsgiver kan også kreve forlengelse av avtalen for kortere perioder enn ett (1) år om gangen.Kontrakter på avrop som iverksettes undervegs i avtaleperioden kan ha løpetid utover rammeavtalens maksimale varighet. Dette vil være særlig aktuelt ved service- og vedlikeholdsavtaler på leverte installasjoner og utstyr, men også ferdigstillelse av prosjekter som er iverksatt undervegs i rammeavtaleperioden
Prosedyreidentifikator
e7f7c85f-86c6-476c-84b8-8cdb50105087
Tidligere varsel
85367-2024
Intern identifikator
202442443
Type prosedyre
Åpen
Prosedyren er akselerert
No
Hovedtrekkene i prosedyren
Anskaffelsen gjennomføres i henhold til lov om offentlige anskaffelser av 17. juni 2016 (LOA) og forskrift om offentlige anskaffelser (FOA) FOR 2016-08-12-974. del I og del III. Kontraktstildeling vil bli foretatt etter prosedyren åpen anbudskonkurranse, jfr. FOA § 13-1(1). I denne konkurransen er det ikke anledning til å forhandle. Det er følgelig ikke anledning til å endre tilbudet etter tilbudsfristens utløp. Videre gjøres det oppmerksom på at tilbud som inneholder vesentlige avvik fra anskaffelsesdokumentene skal avvises etter forskrift om offentlige anskaffelser § 24-8(1) b. Oppdragsgiver kan avvise tilbud som inneholder avvik fra anskaffelsesdokumentene, uklarheter eller lignende som ikke må anses ubetydelige, jfr. forskriftens § 24-8(2) a. Leverandøren oppfordres derfor på det sterkeste til å følge de anvisninger som gis i dette konkurransegrunnlaget med vedlegg og eventuelt stille spørsmål ved uklarheter via oppdragsgivers KGV. Tilbudet skal utarbeides etter retningslinjer gitt i dette konkurransegrunnlaget med vedlegg, og leveres elektronisk ved å benytte oppdragsgivers KGV.
2.1.1 Hensikt
Kontraktens art
Bygge- og anleggsarbeid
Hoved klassifisering
Bygge- og anleggsvirksomhet
Ytterligere klassifisering
Oljeprodukter, brensel, elektrisitet og andre energikilder
Ytterligere klassifisering
Elektrisitet, oppvarming, solenergi og kjernefysisk energi
Ytterligere klassifisering
Solenergi
Ytterligere klassifisering
Solcellepanel
Ytterligere klassifisering
Solfangere til varmeproduksjon
Ytterligere klassifisering
Solenergianlegg
Ytterligere klassifisering
Vindenergigeneratorer
Ytterligere klassifisering
Elektroniske, elektromekaniske og elektrotekniske artikler
Ytterligere klassifisering
Elektronisk utstyr
Ytterligere klassifisering
Elektroniske artikler
Ytterligere klassifisering
Elektroniske komponenter
Ytterligere klassifisering
Transduser, energiomformere
Ytterligere klassifisering
Energimålere
Ytterligere klassifisering
Elektrotermiske apparater
Ytterligere klassifisering
Vannvarmere og bygningsoppvarming; sanitært utstyr
Ytterligere klassifisering
Maskiner til produksjon og utnyttelse av mekanisk energi
Ytterligere klassifisering
Varmevekslere, luftkondisjonerings- og kjølingsutstyr og filtreringsmaskiner
Ytterligere klassifisering
Varmepumper
Ytterligere klassifisering
Tanker, reservoarer og beholdere; sentralvarmeradiatorer og varmtvannstanker
Ytterligere klassifisering
Bygge- og anleggsarbeid i forbindelse med bygninger knyttet til utdannelse og forskning
Ytterligere klassifisering
Bygge- og anleggsarbeid i forbindelse med Varmepumpestasjon
Ytterligere klassifisering
Anleggsarbeid i forbindelse med kraftverk og varmekraftverker
Ytterligere klassifisering
Bygge- og anleggsarbeid i forbindelse med Termisk kraftverk
Ytterligere klassifisering
Bygge- og anleggsarbeid i forbindelse med Geotermisk kraftverk
Ytterligere klassifisering
Vindkraftinstallasjoner
Ytterligere klassifisering
Takarbeid og annet spesialarbeid innen for Bygge- og anleggsfagene
Ytterligere klassifisering
Taktekking med solcelle paneler
Ytterligere klassifisering
Elektriske installasjon av varme og andre elektriske apparater i bygninger
Ytterligere klassifisering
Installasjon av varme-, ventilasjons- og klimaanlegg
Ytterligere klassifisering
Installasjon av sentralvarmeanlegg
Ytterligere klassifisering
Programvare og informasjonssystemer
Ytterligere klassifisering
Reperasjons- og vedlikeholdstjenester
Ytterligere klassifisering
Reparasjon og vedlikehold knyttet til bygninger
Ytterligere klassifisering
Reparasjon og vedlikehold av elektriske og mekaniske installasjoner i bygninger
Ytterligere klassifisering
Reparasjon og vedlikehold av sentralvarmeanlegg
Ytterligere klassifisering
Andre kilder til energiforsyning og -distribusjon
Ytterligere klassifisering
Arkitekt-, konstruksjons-, ingeniør- og inspeksjonstjenester
Ytterligere klassifisering
Energi og tilhørende tjenester
Ytterligere klassifisering
Energiforvaltning
Ytterligere klassifisering
ENØK-rådgivning
2.1.2 Sted for gjennomføring
Underenhet i land
Trøndelag (NO060)
Land
Norge
2.1.3 Verdi
Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift
150 000 000 NOK
Rammeavtalens maksimale verdi
150 000 000 NOK
2.1.4 Generell informasjon
Direktiv 2014/24/EU
Anskaffelsesforskriften
Anskaffelsesforskriften
2.1.5 Vilkår for anskaffelsen
Vilkår for innlevering
Maksimalt antall partier som en tilbyder kan inngi tilbud på
2
2.1.6 Grunnlag for avvisning
Analog situasjon som konkurs etter nasjonal lov
Er leverandøren i en situasjon hvor han har fått tvungen gjeldsordning? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Konkurs
Er leverandøren i en konkurssituasjon? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Korrupsjon
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for korrupsjon ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?Korrupsjon som definert i artikkel 3 i konvensjonen om bekjempelse av korrupsjon, som involverer tjenestemenn i De Europeiske Fellesskapene eller i Den Europeiske Unions medlemsstater (EUT C 195 av 25.6.1997, s. 1), og i artikkel 2, stk. 1, i Rådets rammeavgjørelse 2003/568/RIA av 22. juli 2003 om bekjempelse av korrupsjon i den private sektor (EUT L 192 av 31.7.2003, s. 54). Denne avvisningsgrunnen omfatter også korrupsjon som definert i nasjonal rett for oppdragsgiveren eller leverandøren.
Avtale med kreditorer
Er leverandøren i en situasjon hvor han har fått tvungen gjeldsordning? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Deltakelse i en kriminell virksomhet
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for deltakelse i en kriminell organisasjon ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder? Deltakelse i en kriminell organisasjon som definert i artikkel 2 i Rådets rammeavgjørelse 2008/841/RIA av 24. oktober 2008 om bekjempelse av organisert kriminalitet (EUT L 300 av 11.11.2008, s. 42)
Avtaler med andre økonomiske aktører som har til hensikt å forvrenge konkurransen
Har leverandør inngått avtale(r) med andre leverandører med hensikt å vri konkurransen?
Brudd på forpliktelser innenfor miljølovgivning
Er leverandøren kjent med å ha begått brudd på bestemmelser om miljø slik som de fremgår av nasjonal rett, den relevante kunngjøringen eller anskaffelsesdokumentene eller artikkel 18 (2) i direktiv 2014/24/EU.
Hvitevasking eller terrorfinansiering
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for hvitvasking av penger eller finansiering av terrorisme ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?Hvitvasking av penger eller finansiering av terrorismeSom definert i artikkel 1 i Europaparlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF av 26. oktober 2005 om forebyggende tiltak mot bruk av det finansielle system til hvitvasking av penger og finansiering av terrorisme (EUT L 309 av 25.11.2005, s. 15).
Svindel
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for bedrageri ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?Bedrageri som omhandlet i artikkel 1 i konvensjonen om beskyttelse av De Europeiske Fellesskapenes finansielle interesser (EFT C 316 av 27.11.1995, s. 48).
Barnearbeid og andre former for menneskehandel
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for barnearbeid og andre former for menneskehandel ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?Barnearbeid og andre former for menneskehandel som definert i artikkel 2 i Europaparlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU av 5. april 2011 om forebygging og bekjempelse av menneskehandel og beskyttelse av dets ofre, og om erstatning av Rådets rammeavgjørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 av 15.4.2011, s. 1).
Insolvens
Er leverandøren i en insolvenssituasjon? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Brudd på forpliktelser innenfor arbeidsretten
Er leverandøren kjent med å ha begått brudd på bestemmelser om arbeidsforhold slik som de fremgår av nasjonal rett, den relevante kunngjøringen eller anskaffelsesdokumentene eller artikkel 18 (2) i direktiv 2014/24/EU.
Eiendeler administreres av likvidator
Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Skyldig i feilaktig fremstilling, tilbakeholdt informasjon, ute av stand til å gi nødvendige dokumenter og innhentet konfidensiell informasjon om denne prosedyren
Har leverandøren:a) gitt grovt uriktige opplysninger ved meddelelsen av opplysningene som kreves for å kontrollere at det ikke er grunnlag for avvisning, eller av at kvalifikasjonskravene er oppfylt,b) unnlatt å gi slike opplysninger,c) tatt forbehold om straks å fremlegge de støttedokumenter som oppdragsgiver anmoder om, ellerd) urettmessig påvirket oppdragsgivers beslutningsprosess for å tilegne seg konfidensiell informasjon som kan gi denne en urettmessig fordel i forbindelse med konkurransen, eller uaktsomt har gitt misvisende opplysninger som kan få vesentlig innflytelse på beslutninger om avvisning, utvelgelse eller tildeling?
Kun nasjonale eksklusjonsgrunnlag
Oppdragsgiver skal angi at i Norge foreligger det nasjonale avvisningsgrunner. Disse skal være beskrevet i anskaffelsesdokumentene. Leverandøren må besvare om han er i en eller flere av de situasjonene som er beskrevet i de nasjonale avvisningsgrunnene. Får de rent nasjonale avvisningsgrunnene, som er angitt i den relevante kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene, anvendelse?
Interessekonflikt på grunn av deltakelse i anskaffelsesprosedyren
Er leverandør oppmerksom på en interessekonflikt slik denne er angitt i nasjonal rett, den relevante kunngjøring eller anskaffelsesdokumentene?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen av denne anskaffelsesprosedyren
Har leverandør eller en virksomhet tilknyttet leverandøren gitt råd til oppdragsgiver eller på annen måte vært involvert i planleggingen av konkurransen?
Skyld for grov yrkesmessig forseelse
Har leverandøren begått alvorlige feil i yrkesutøvelsen? Hvis det er relevant, se definisjoner i nasjonal rett, den relevante kunngjøring eller anskaffelsesdokumentene.
Tidlig oppsigelse, erstatning eller andre sammenlignbare sanksjoner
Har leverandør begått vesentlig kontraktsbrudd i forbindelse med oppfyllelsen av en tidligere offentlig kontrakt, en tidligere kontrakt med en offentlig oppdragsgiver eller en tidligere konsesjonskontrakt, der bruddet har ført til heving av kontrakten, erstatning eller andre lignende sanksjoner?
Brudd på forpliktelser innen sosialrett
Er leverandøren kjent med å ha begått brudd på bestemmelser om sosiale forhold slik som de fremgår av nasjonal rett, den relevante kunngjøringen eller anskaffelsesdokumentene eller artikkel 18 (2) i direktiv 2014/24/EU.
Betaling av trygdeavgift
Har leverandør unnlatt å oppfylle alle sine forpliktelser til å betale trygdeavgifter både i det land han er etablert i, og i oppdragsgivers medlemsstat, hvis dette er et annet land enn det han er etablert i?
Forretningsaktiviteter er suspendert
Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Betaling av skatt
Har leverandøren unnlatt å oppfylle sine forpliktelser til å betale skatter og avgifter i det land han er etablert i, og i oppdragsgivers medlemsstat, hvis dette er et annet land enn det han er etablert i?
Terrorhandlinger eller lovbrudd knyttet til terrorvirksomhet
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for terrorhandlinger eller straffbare handlinger med forbindelse til terroraktivitetved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder? Terrorhandlinger eller straffbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet som definert i artikkel 1 og 3 i Rådets rammeavgjørelse 2002/475/RIA av 13. juni 2002 om bekjempelse av terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne avvisningsgrunnen omfatter også oppfordring til, medvirkning til eller forsøk på å begå slike handlinger som omhandlet i artikkel 4 i nevnte rammeavgjørelse.
Del 5: Delkontrakt
5.1 Skjebne LOT-0001
Tittel
Delkontrakt 1 - Område Nord
Beskrivelse:
Delkontrakt 1 – Område Nord:Rørvik VGSÅfjord VGSLevanger VGSMalvik VGSDet kan også bli aktuelt å gjøre samme øvelse på flere eiendommer i Grønt Hjerte AS sin portefølje i løpet av rammeavtaleperioden.
Intern identifikator
202442443
5.1.1 Hensikt
Kontraktens art
Bygge- og anleggsarbeid
Hoved klassifisering
Bygge- og anleggsvirksomhet
Ytterligere klassifisering
Oljeprodukter, brensel, elektrisitet og andre energikilder
Ytterligere klassifisering
Elektrisitet, oppvarming, solenergi og kjernefysisk energi
Ytterligere klassifisering
Solenergi
Ytterligere klassifisering
Solcellepanel
Ytterligere klassifisering
Solfangere til varmeproduksjon
Ytterligere klassifisering
Solenergianlegg
Ytterligere klassifisering
Vindenergigeneratorer
Ytterligere klassifisering
Elektroniske, elektromekaniske og elektrotekniske artikler
Ytterligere klassifisering
Elektronisk utstyr
Ytterligere klassifisering
Elektroniske artikler
Ytterligere klassifisering
Elektroniske komponenter
Ytterligere klassifisering
Transduser, energiomformere
Ytterligere klassifisering
Energimålere
Ytterligere klassifisering
Elektrotermiske apparater
Ytterligere klassifisering
Vannvarmere og bygningsoppvarming; sanitært utstyr
Ytterligere klassifisering
Maskiner til produksjon og utnyttelse av mekanisk energi
Ytterligere klassifisering
Varmevekslere, luftkondisjonerings- og kjølingsutstyr og filtreringsmaskiner
Ytterligere klassifisering
Varmepumper
Ytterligere klassifisering
Tanker, reservoarer og beholdere; sentralvarmeradiatorer og varmtvannstanker
Ytterligere klassifisering
Bygge- og anleggsarbeid i forbindelse med bygninger knyttet til utdannelse og forskning
Ytterligere klassifisering
Bygge- og anleggsarbeid i forbindelse med Varmepumpestasjon
Ytterligere klassifisering
Anleggsarbeid i forbindelse med kraftverk og varmekraftverker
Ytterligere klassifisering
Bygge- og anleggsarbeid i forbindelse med Termisk kraftverk
Ytterligere klassifisering
Bygge- og anleggsarbeid i forbindelse med Geotermisk kraftverk
Ytterligere klassifisering
Vindkraftinstallasjoner
Ytterligere klassifisering
Takarbeid og annet spesialarbeid innen for Bygge- og anleggsfagene
Ytterligere klassifisering
Taktekking med solcelle paneler
Ytterligere klassifisering
Elektriske installasjon av varme og andre elektriske apparater i bygninger
Ytterligere klassifisering
Installasjon av varme-, ventilasjons- og klimaanlegg
Ytterligere klassifisering
Installasjon av sentralvarmeanlegg
Ytterligere klassifisering
Programvare og informasjonssystemer
Ytterligere klassifisering
Reperasjons- og vedlikeholdstjenester
Ytterligere klassifisering
Reparasjon og vedlikehold knyttet til bygninger
Ytterligere klassifisering
Reparasjon og vedlikehold av elektriske og mekaniske installasjoner i bygninger
Ytterligere klassifisering
Reparasjon og vedlikehold av sentralvarmeanlegg
Ytterligere klassifisering
Andre kilder til energiforsyning og -distribusjon
Ytterligere klassifisering
Arkitekt-, konstruksjons-, ingeniør- og inspeksjonstjenester
Ytterligere klassifisering
Energi og tilhørende tjenester
Ytterligere klassifisering
Energiforvaltning
5.1.2 Sted for gjennomføring
Underenhet i land
Trøndelag (NO060)
Land
Norge
5.1.3 Anslått varighet
Startdato
19.11.2024
Sluttdato
19.11.2028
5.1.4 Fornyelse
Maksimal fornyelse
2
Beskrivelse:
Rammeavtalen vil ved oppstart ha varighet på to (2) kalenderår. Oppdragsgiver kan deretter ensidig kreve forlengelse av avtalen i inntil ett (1) år, pluss ett (1) år, maksimalt en total lengde på fire (4) år. Oppdragsgiver kan også kreve forlengelse av avtalen for kortere perioder enn ett (1) år om gangen.
5.1.6 Generell informasjon
Reservert deltakelse
Ingen
Anskaffelsesprosjekt ikke finansiert med EU-midler.
Informasjon om tidligere kunngjøring
Identifikator for forrige melding
85367-2024
Tilleggsinformasjon
I denne anskaffelsen er tildelingskriterium for miljø ikke vektet med 30 %. Bakgrunnen for dette er unntaksbestemmelsen i FOA §7-9 femte ledd. (5) Forpliktelsen til å stille krav eller kriterier etter denne bestemmelsen gjelder ikke da anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig, og formålet med anskaffelsen i seg selv er å redusere klimaavtrykk og miljøbelastning ved energieffektivisering av bygningene. Løsningen som skal utvikles er ikke kontraktsobjektet før evt. signering av kontrakt om gjennomføring av bygging (fase 2) etter gjennomført samspillsfase (fase 1), og er således ikke gjenstand for vurderingen av tildeling av kontrakt på tidspunktet for konkurranseutlysning. Løsningens art er heller ikke tilstrekkelig definert til å kunne definere hensiktsmessige tildelingskriterier for dette på utlysningstidspunktet.
5.1.9 Utvelgelseskriterier
Kriterium
Type
Økonomisk og finansiell kapasitet
Navn
"Totale" årsomsetning
Beskrivelse:
Leverandørens ("totale") årsomsetning for det antall regnskapsår som det anmodes om i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene, er som følger:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Økonomisk og finansiell kapasitet
Navn
Gjennomsnittlig årsomsetning
Beskrivelse:
Leverandørens gjennomsnittlige årsomsetning for det antall år som det anmodes om i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene er som følger:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Økonomisk og finansiell kapasitet
Navn
"Spesifikk årsomsetning"
Beskrivelse:
Er leverandørens ("spesifikke") årsomsetning innenfor det området kontrakten gjelder og spesifisert i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene for det antall regnskapsår det anmodes om er som følger:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Økonomisk og finansiell kapasitet
Navn
Gjennomsnittlig omsettning
Beskrivelse:
Er leverandørens gjennomsnitlige årsomsetning innenfor det området kontrakten gjelder og spesifisert i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene for det antall regnskapsår det anmodes om er som følger:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Økonomisk og finansiell kapasitet
Navn
Leverandørens etableringsdato
Beskrivelse:
Hvis opplysningene om omsetning (samlet eller spesifikt) ikke er tilgjengelige for hele perioden som det anmodes om, vennligst angi den dato da virksomheten ble etablert, eller leverandørene startet sin virksomhet:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Økonomisk og finansiell kapasitet
Navn
Finansielle nøkkeltall
Beskrivelse:
Når det gjelder finansielle nøkkeltall som er angitt i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene erklærer leverandøren at den eller de faktiske verdien(e) for det eller de nøkkeltall(ene) som det anmodes om er som følger:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Økonomisk og finansiell kapasitet
Navn
Ansvarsforsikring
Beskrivelse:
Det forsikrede beløp i leverandørens ansvarsforsikring er følgende:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Økonomisk og finansiell kapasitet
Navn
Øvrige økonomiske og finansielle krav
Beskrivelse:
Når det gjelder eventuelle øvrige økonomiske og finansielle krav som har blitt angitt i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene erklærer leverandøren at:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Annet
Navn
Attester utstedt av uavhengige organer for kvalitetssikringsstandarder
Beskrivelse:
Kan leverandør fremlegge attester utstedt av uavhengige organer som dokumentasjon for at leverandøren oppfyller de angitte kvalitetssikringsstandardene, inkludert krav til universell utforming? Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Det kreves at tilbyder har et tilfredsstillende kvalitetsstyringssystem som ivaretar kvalitet på leveranser i denne rammeavtalen Dokumentasjon: Dokumentasjon skal gis på en av følgende to måter: • Alternativ 1: Beskrivelse av firmaets implementerte rutiner angående kvalitetsstyring, med vekt på kvalitetssikring, ressursstyring, leders ansvar og kontinuerlig analyse og forbedring. • Alternativ 2: Om leverandør er sertifisert etter ISO 9001 eller tilsvarende 3.-partsverifiserte systemer, vil det være tilstrekkelig å legge ved kopi av gyldig sertifikat
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Annet
Navn
Attester utstedt av uavhengige organer for miljøledelsesstandarder
Beskrivelse:
Er leverandøren i stand til å fremlegge attester utstedt av uavhengige organer som dokumentasjon for at leverandøren oppfyller de angitte miljøledelsessystemene eller -standardene? Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Det kreves at tilbyder skal ha et miljøledelsessystem for å sikre lav miljøbelastning ved utførelse av leveranser i rammeavtalen Dokumentasjon: Tilbyder skal dokumentere et miljøledelsessystem som minimum består av rutiner for å ivareta følgende elementer: • Virksomhetens miljømål og miljøpolitikk • Strategi på miljøområdet • Utførelse av tjenester på en miljømessig forsvarlig måte, f.eks. avfallssortering og transport Det kan legges fram egenerklæring som beskriver hvordan rutinene gjennomføres og fungerer. Hvis rutinene er beskrevet i virksomhetens kvalitets- eller miljøledelsessystem i henhold til Miljøfyrtårn, ISO 14001, EMAS eller tilsvarende tredjepartsverifisert system, er det tilstrekkelig å legge ved gyldig sertifikat.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Egnethet
Navn
Registrert i faglig register
Beskrivelse:
Leverandør er registrert i et faglig register i medlemsstaten som leverandøren er etablert i. Som beskrevet i bilag XI til direktiv 2014/24/EU; leverandører fra visse medlemsstater kan være nødt til å oppfylle andre krav i nevnte bilag.
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Egnethet
Navn
Registrert i handelsregister eller foretaksregister
Beskrivelse:
Leverandør er registrert i et foretaksregister eller et handelsregister i medlemsstaten som leverandøren er etablert i. Som beskrevet i bilag XI til direktiv 2014/24/EU; leverandører fra visse medlemsstater kan være nødt til å oppfylle andre krav i nevnte bilag. Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Leverandøren skal ha tilstrekkelig økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne oppfylle kontrakten. Kredittverdighet uten krav til sikkerhetsstillelse vil være tilstrekkelig til å oppfylle kravet. Dokumentasjon: • Kredittvurdering som baserer seg på siste kjente regnskapstall. Ratingen skal være utført av kredittopplysningsvirksomhet som har konsesjon til å drive slik virksomhet. • Oppdragsgiver tar forbehold om selv å innhente ytterligere kredittrating eller annen økonomisk informasjon som, men ikke begrenset til, årsregnskap inklusive noter, styrets årsberetninger og revisjonsberetninger.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Bare for bygg- og anleggsarbeider:
Beskrivelse:
Bare for offentlige bygg- og anleggsarbeider: I referanseperioden har leverandøren utført følgende arbeider av den etterspurte type. Oppdragsgiver kan kreve opp til fem års erfaring og tillate at det tas hensyn til erfaring fra tiden før de seneste fem år. Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Leverandøren skal ha erfaring fra sammenlignbare oppdrag. Med erfaring fra sammenlignbare oppdrag menes totalentrepriser med sammenlignbar kompleksitet som prosjekter i denne rammeavtalen med bruk av flere energikilder. Leverandøren må kunne vise til erfaring med oppdrag med minimum tiltaksklasse 2 innen henholdsvis elektro og VVS. Dokumentasjon: • Beskrivelse av leverandørens inntil 5 mest relevante oppdrag i løpet av de siste 5 årene. Beskrivelsen må inkludere angivelse av oppdragets verdi, tidspunkt og mottaker (navn, telefon og e-post.) Det er leverandørens ansvar å dokumentere relevans gjennom beskrivelsen. Leverandøren kan dokumentere erfaringen ved å vise til kompetanse til personell han råder over og kan benytte til dette oppdraget, selv om erfaringen er opparbeidet mens personellet har utført tjeneste for en annen leverandør. (Benytt vedlegg 2 – Svarskjema erfaring) • Alternativt til dokumentert erfaring med arbeider innen tiltaksklasse 2, kan sentral godkjenning for tiltaksklasse 2 aksepteres.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Teknisk personell eller tekniske enheter
Beskrivelse:
Leverandør kan råde over følgende tekniske personell eller tekniske enheter , særlig dem som er ansvarlige for kvalitetskontrollen: For teknisk personell eller tekniske enheter som ikke direkte hører til leverandørens virksomhet, men hvis kapasitet leverandøren støtter seg på, jf. del II, avsnitt C, skal det utfylles særskilte ESPD-formularer.
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
For offentlige bygge- og anleggsarbeider, teknisk personell eller enheter som skal utføre arbeidet
Beskrivelse:
I forbindelse med offentlige bygge- og anleggsarbeider kan leverandøren råde over følgende tekniske personell eller tekniske enheter til å utføre kontrakten: Minstekrav til kvalifikasjonskrav Leverandøren må ha ressurser i eget foretak eller råde over ressurser, som har den utdanning og yrkeserfaring for utførelse og egenkontroll som leveransenes hovedfagområder krever, spesielt: • Prosjektleder • Ingeniør VVS • Ingeniør elektro • Fagarbeidere VVS • Fagarbeidere elektro Dokumentasjon: • En beskrivelse (ca. 3 sider) av Leverandørens prosjektorganisasjon, som denne råder over til oppfyllelse av rammeavtalen - enten ressursene tilhører foretaket eller ikke. • Organisasjonskart/ grafisk framstilling som viser teknisk personell eller tekniske enheter, også de som ikke er i egen organisasjon.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Tekniske fasiliteter og kvalitetssikringstiltak
Beskrivelse:
Leverandøren anvender følgende tekniske fasiliteter og kvalitetssikringstiltak, og leverandørens undersøkelses- og forskningsfasiliter er som følger:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Undersøkelses- og forskningsfasiliteter
Beskrivelse:
Leverandørens undersøkelses- og forskningsfasiliter er som følger:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Styring og sporing av leveransekjeden
Beskrivelse:
Leverandøren vil være i stand til å anvende følgende styring av leveringskjeden og sporingssystemer ved gjennomføring av kontrakten: Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Leverandøren skal ha metoder for styring av leverandørkjeden og sporbarhetssystem som muliggjør oppfølging av kravene til etisk handel – grunnleggende krav til menneskerettigheter, miljø og ILOs kjernekonvensjoner Dokumentasjon: En beskrivelse av sporbarhetssystemene som leverandøren vil bruke i forbindelse med utførelse av rammeavtalen. Beskrivelsen skal angi metoder og/eller systemer som muliggjør sporing av produksjonssteder og opprinnelsesland som er involvert i leverandørkjeden for varene som leveres i denne rammeavtalen.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Tillatelse til kontroll
Beskrivelse:
For varer eller tjenester som er kompliserte, eller som unntaksvis skal benyttes til et spesielt formål: Vil leverandøren tillate, at det foretas kontroll av leverandørens produksjonskapasitet eller tekniske kapasitet og, hvor det er nødvendig, av de undersøkelses- og forskningsfasiliteter som leverandøren råder over, og av kvalitetskontrolltiltak? Kontrollen skal foretas av oppdragsgiveren eller oppdragsgiver kan overlate det til et kompetent offentlige organ i den staten leverandøren er etablert.
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Utdanning og faglige kvalifikasjoner
Beskrivelse:
Følgende utdanning og faglige kvalifikasjoner besittes av leverandøren og/eller (avhengig av hvilke krav som er fastsatt i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumenterne) av de ledende medarbeiderne:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Miljøledelsestiltak
Beskrivelse:
Leverandør kan anvende følgende miljøledelsestiltak i forbindelse med utførelsen av kontrakten:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Antall medarbeidere i ledelsen
Beskrivelse:
Leverandørens antall medarbeidere i ledelsen i løpet av de siste tre årene var som følger:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Gjennomsnittlige årlige arbeidsstyrke
Beskrivelse:
Leverandørens gjennomsnittlige årlige arbeidsstyrke i løpet av de siste tre årene har vært som følger:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Redskaper, materiell og teknisk utstyr
Beskrivelse:
Leverandøren vil kunne råde over følgende redskaper, materielle og teknisk utstyr til å utføre kontrakten:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Andel av kontrakt til underleverandør
Beskrivelse:
Leverandør vurderer å sette bort følgende del (i prosent) av kontrakten til underleverandører. Legg merke til at hvis leverandøren har besluttet å sette bort en del av kontrakten til underleverandører og støtter seg på underleverandørenes kapasitet til å utføre denne del, utfylles et særskilt ESPD for slike underleverandører, se del II, avsnitt C, ovenfor.
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
5.1.10 Tildelingskriterier
Kriterium
Type
Pris
Type
Kvalitet
Type
Kvalitet
Navn
Pris
Navn
Tilbudt nøkkelpersonell
Navn
Kapasitet og responstid
Beskrivelse:
Pris Under dette kriteriet vurderes: • tilbudte timepriser • tilbudt påslagsats Dokumentasjon: Ferdig utfylt bilag 4A - prisskjema
Beskrivelse:
Tilbudt nøkkelpersonell, herunder: • Kompetanse og erfaring tilbudte nøkkelressurser - Prosjektleder - Prosjekteringsleder - Fagansvarlig VVS-teknikk - Fagansvarlig elektroteknikk Høy grad av dokumentert erfaring fra tilsvarende rolle i totalentrepriser, erfaring med samspill, erfaring med gjennomføring av klimagassberegninger (LCA) og beregning av livsløpskostnader (LCC) og kompetanse og erfaring med prosjekter med flere energikilder i samhandling vil bli positivt vektlagt. • Teamsammensetning: Det vil også bli vurdert som er fordel om flere i teamet har dokumentert erfaring fra samarbeid fra tidligere relevante referanseprosjekter. God tverrfaglig teamsammensetning og utfyllende spisskompetanser i teamet vil også bli vektlagt. Dokumentasjon: Besvares i bilag 2 • Kompetansenotat: I kompetansenotatet skal det settes opp en oversikt over tilbudte nøkkelressurser, med en redegjørelse for teamsammensetningen og hvorfor de bestemte nøkkelressursene er tilbudt med hensyn til erfaring fra tidligere samarbeid, god tverrfaglig sammensetning og utfyllende spisskompetanse i teamet. (Maks 3 A4-sider, skriftstørrelse 12) • CV med kompetanse og erfaring fra tilbudt personell inkludert beskrivelse av inntil fem mest relevante referanseprosjekter for hver av ressursene. Beskrivelsen skal redegjøre for referanseprosjektenes relevans og overføringsverdi til oppdrag i denne rammeavtalen. Følgende skal fremgå av beskrivelsen: - Navn på prosjekt - Oppdragsgiver - Oppdragets størrelse og omfang - Oppdragets tiltaksklasser innen henholdsvis elektro og VVS. - Entrepriseform - Tilbudt nøkkelressurs sin rolle og arbeidsoppgaver i prosjektet - Beskrivelse av relevans og overføringsverdi for denne avtalen, herunder også dokumentert måloppnåelse for referanseprosjektene
Beskrivelse:
• Kapasitet til gjennomføring av samspill, detaljprosjektering og utførelse • Det vil være en fordel om entreprenøren har kontorer eller samarbeidspartnere i nærheten av prosjektene. • Ved havari eller feil på anleggene, spesielt under reklamasjonsperioden, vil det være en fordel om entreprenøren kan nå anleggene så raskt som mulig med riktig kompetanse for å få de i gang igjen. Dokumentasjon: Besvares i bilag 2: • Entreprenøren bes beskrive sin kapasitet til å gjennomføre både samspill, detaljprosjektering og utførelse av selve montasjen. Oppstart samspill er planlagt høst 2024 og oppstart bygging av det første prosjektet forventes i begynnelsen av 2025. Det kan være aktuelt å kjøre flere skoler parallelt i både nord og sør. Prosjektet vil kunne vare til godt ut i 2026 før alle anleggene er ferdigstilt. (Maks 3 A4-sider, skriftstørrelse 12) • Beskrivelse av entreprenørs kontorer evt. samarbeidspartnere som kan håndtere utrykninger ved havari eller feil ved de ulike anleggene. • Entreprenør skal oppgi sin responstid for utrykning til de ulike lokasjonene for - Hverdager kl. 07-15 - Hverdager kl. 15 – 22 - Helg kl. 09 - 22
Vekt (prosent, presis)
20
Kriterium
Type
Pris
Type
Kvalitet
Type
Kvalitet
Navn
Pris
Navn
Tilbudt nøkkelpersonell
Navn
Kapasitet og responstid
Beskrivelse:
Pris Under dette kriteriet vurderes: • tilbudte timepriser • tilbudt påslagsats Dokumentasjon: Ferdig utfylt bilag 4A - prisskjema
Beskrivelse:
Tilbudt nøkkelpersonell, herunder: • Kompetanse og erfaring tilbudte nøkkelressurser - Prosjektleder - Prosjekteringsleder - Fagansvarlig VVS-teknikk - Fagansvarlig elektroteknikk Høy grad av dokumentert erfaring fra tilsvarende rolle i totalentrepriser, erfaring med samspill, erfaring med gjennomføring av klimagassberegninger (LCA) og beregning av livsløpskostnader (LCC) og kompetanse og erfaring med prosjekter med flere energikilder i samhandling vil bli positivt vektlagt. • Teamsammensetning: Det vil også bli vurdert som er fordel om flere i teamet har dokumentert erfaring fra samarbeid fra tidligere relevante referanseprosjekter. God tverrfaglig teamsammensetning og utfyllende spisskompetanser i teamet vil også bli vektlagt. Dokumentasjon: Besvares i bilag 2 • Kompetansenotat: I kompetansenotatet skal det settes opp en oversikt over tilbudte nøkkelressurser, med en redegjørelse for teamsammensetningen og hvorfor de bestemte nøkkelressursene er tilbudt med hensyn til erfaring fra tidligere samarbeid, god tverrfaglig sammensetning og utfyllende spisskompetanse i teamet. (Maks 3 A4-sider, skriftstørrelse 12) • CV med kompetanse og erfaring fra tilbudt personell inkludert beskrivelse av inntil fem mest relevante referanseprosjekter for hver av ressursene. Beskrivelsen skal redegjøre for referanseprosjektenes relevans og overføringsverdi til oppdrag i denne rammeavtalen. Følgende skal fremgå av beskrivelsen: - Navn på prosjekt - Oppdragsgiver - Oppdragets størrelse og omfang - Oppdragets tiltaksklasser innen henholdsvis elektro og VVS. - Entrepriseform - Tilbudt nøkkelressurs sin rolle og arbeidsoppgaver i prosjektet - Beskrivelse av relevans og overføringsverdi for denne avtalen, herunder også dokumentert måloppnåelse for referanseprosjektene
Beskrivelse:
• Kapasitet til gjennomføring av samspill, detaljprosjektering og utførelse • Det vil være en fordel om entreprenøren har kontorer eller samarbeidspartnere i nærheten av prosjektene. • Ved havari eller feil på anleggene, spesielt under reklamasjonsperioden, vil det være en fordel om entreprenøren kan nå anleggene så raskt som mulig med riktig kompetanse for å få de i gang igjen. Dokumentasjon: Besvares i bilag 2: • Entreprenøren bes beskrive sin kapasitet til å gjennomføre både samspill, detaljprosjektering og utførelse av selve montasjen. Oppstart samspill er planlagt høst 2024 og oppstart bygging av det første prosjektet forventes i begynnelsen av 2025. Det kan være aktuelt å kjøre flere skoler parallelt i både nord og sør. Prosjektet vil kunne vare til godt ut i 2026 før alle anleggene er ferdigstilt. (Maks 3 A4-sider, skriftstørrelse 12) • Beskrivelse av entreprenørs kontorer evt. samarbeidspartnere som kan håndtere utrykninger ved havari eller feil ved de ulike anleggene. • Entreprenør skal oppgi sin responstid for utrykning til de ulike lokasjonene for - Hverdager kl. 07-15 - Hverdager kl. 15 – 22 - Helg kl. 09 - 22
Vekt (prosent, presis)
50
Kriterium
Type
Pris
Type
Kvalitet
Type
Kvalitet
Navn
Pris
Navn
Tilbudt nøkkelpersonell
Navn
Kapasitet og responstid
Beskrivelse:
Pris Under dette kriteriet vurderes: • tilbudte timepriser • tilbudt påslagsats Dokumentasjon: Ferdig utfylt bilag 4A - prisskjema
Beskrivelse:
Tilbudt nøkkelpersonell, herunder: • Kompetanse og erfaring tilbudte nøkkelressurser - Prosjektleder - Prosjekteringsleder - Fagansvarlig VVS-teknikk - Fagansvarlig elektroteknikk Høy grad av dokumentert erfaring fra tilsvarende rolle i totalentrepriser, erfaring med samspill, erfaring med gjennomføring av klimagassberegninger (LCA) og beregning av livsløpskostnader (LCC) og kompetanse og erfaring med prosjekter med flere energikilder i samhandling vil bli positivt vektlagt. • Teamsammensetning: Det vil også bli vurdert som er fordel om flere i teamet har dokumentert erfaring fra samarbeid fra tidligere relevante referanseprosjekter. God tverrfaglig teamsammensetning og utfyllende spisskompetanser i teamet vil også bli vektlagt. Dokumentasjon: Besvares i bilag 2 • Kompetansenotat: I kompetansenotatet skal det settes opp en oversikt over tilbudte nøkkelressurser, med en redegjørelse for teamsammensetningen og hvorfor de bestemte nøkkelressursene er tilbudt med hensyn til erfaring fra tidligere samarbeid, god tverrfaglig sammensetning og utfyllende spisskompetanse i teamet. (Maks 3 A4-sider, skriftstørrelse 12) • CV med kompetanse og erfaring fra tilbudt personell inkludert beskrivelse av inntil fem mest relevante referanseprosjekter for hver av ressursene. Beskrivelsen skal redegjøre for referanseprosjektenes relevans og overføringsverdi til oppdrag i denne rammeavtalen. Følgende skal fremgå av beskrivelsen: - Navn på prosjekt - Oppdragsgiver - Oppdragets størrelse og omfang - Oppdragets tiltaksklasser innen henholdsvis elektro og VVS. - Entrepriseform - Tilbudt nøkkelressurs sin rolle og arbeidsoppgaver i prosjektet - Beskrivelse av relevans og overføringsverdi for denne avtalen, herunder også dokumentert måloppnåelse for referanseprosjektene
Beskrivelse:
• Kapasitet til gjennomføring av samspill, detaljprosjektering og utførelse • Det vil være en fordel om entreprenøren har kontorer eller samarbeidspartnere i nærheten av prosjektene. • Ved havari eller feil på anleggene, spesielt under reklamasjonsperioden, vil det være en fordel om entreprenøren kan nå anleggene så raskt som mulig med riktig kompetanse for å få de i gang igjen. Dokumentasjon: Besvares i bilag 2: • Entreprenøren bes beskrive sin kapasitet til å gjennomføre både samspill, detaljprosjektering og utførelse av selve montasjen. Oppstart samspill er planlagt høst 2024 og oppstart bygging av det første prosjektet forventes i begynnelsen av 2025. Det kan være aktuelt å kjøre flere skoler parallelt i både nord og sør. Prosjektet vil kunne vare til godt ut i 2026 før alle anleggene er ferdigstilt. (Maks 3 A4-sider, skriftstørrelse 12) • Beskrivelse av entreprenørs kontorer evt. samarbeidspartnere som kan håndtere utrykninger ved havari eller feil ved de ulike anleggene. • Entreprenør skal oppgi sin responstid for utrykning til de ulike lokasjonene for - Hverdager kl. 07-15 - Hverdager kl. 15 – 22 - Helg kl. 09 - 22
Vekt (prosent, presis)
30
5.1.11 Anskaffelsesdokumenter
Språk der anskaffelsesdokumentene er offisielt tilgjengelige
NOR
Frist for å be om tilleggsopplysninger
01.10.2024 12:00
Adresse på anskaffelsesdokumentene
5.1.12 Vilkår for anskaffelsen
Vilkår for innlevering
Elektronisk innlevering
Obligatorisk
Adresse for innlevering
Språk som anbud eller forespørsler om å delta kan sendes inn på
norsk
Elektronisk katalog
Ikke tillatt
Varianter
Ikke tillatt
Frist for mottak av tilbud
11.10.2024 12:00
Frist til anbudet må være gyldig
3 MONTH
Informasjon om offentlig åpning
Dato/klokkeslett
11.10.2024 13:00
Vilkår for kontrakt
Betingelser knyttet til utførelsen av kontrakten
Se særlig Bilag 3_Vedlegg 1 - Kontraktsvilkår for ivaretakelse av grunnleggende menneskerettigheter i leverandørkjeden Bilag 3_Vedlegg 2 – Egenrapportering oppfølging kontraktskrav A2 – Samspillsavtalen A3 – Spesielle kontraktsbestemmelser NS8407 A4 – Spesielle kontraktsbestemmelser seriøsitet
Elektronisk fakturering
Obligatorisk
5.1.15 Teknikker
Rammeavtale
Rammeavtale uten gjenåpning av konkurransen
Informasjon om den dynamiske innkjøpsordningen
Ingen
5.1.16 Nærmere informasjon, mekling og revisjon
Virksomhet som gjennomfører klagebehandling
Trøndelag tingrett
Virksomhet som gir tilleggsinformasjon om anskaffelsesprosedyren
Grønt Hjerte AS
Virksomhet som gir tilgang til anskaffelsesdokumentene
Grønt Hjerte AS
5.1 Skjebne LOT-0002
Tittel
Delkontrakt 2 - Område Sør
Beskrivelse:
Delkontrakt 2 – Område Sør:Strinda VGSThora Storm VGSMeldal VGSHitra VGSRøros VGSDet kan også bli aktuelt å gjøre samme øvelse på flere eiendommer i Grønt Hjerte AS sin portefølje i løpet av rammeavtaleperioden.
Intern identifikator
2024/202442443
5.1.1 Hensikt
Kontraktens art
Bygge- og anleggsarbeid
Hoved klassifisering
Bygge- og anleggsvirksomhet
Ytterligere klassifisering
Oljeprodukter, brensel, elektrisitet og andre energikilder
Ytterligere klassifisering
Elektrisitet, oppvarming, solenergi og kjernefysisk energi
Ytterligere klassifisering
Solenergi
Ytterligere klassifisering
Solcellepanel
Ytterligere klassifisering
Solfangere til varmeproduksjon
Ytterligere klassifisering
Solenergianlegg
Ytterligere klassifisering
Vindenergigeneratorer
Ytterligere klassifisering
Elektroniske, elektromekaniske og elektrotekniske artikler
Ytterligere klassifisering
Elektronisk utstyr
Ytterligere klassifisering
Elektroniske artikler
Ytterligere klassifisering
Elektroniske komponenter
Ytterligere klassifisering
Transduser, energiomformere
Ytterligere klassifisering
Energimålere
Ytterligere klassifisering
Elektrotermiske apparater
Ytterligere klassifisering
Vannvarmere og bygningsoppvarming; sanitært utstyr
Ytterligere klassifisering
Maskiner til produksjon og utnyttelse av mekanisk energi
Ytterligere klassifisering
Varmevekslere, luftkondisjonerings- og kjølingsutstyr og filtreringsmaskiner
Ytterligere klassifisering
Varmepumper
Ytterligere klassifisering
Tanker, reservoarer og beholdere; sentralvarmeradiatorer og varmtvannstanker
Ytterligere klassifisering
Bygge- og anleggsarbeid i forbindelse med bygninger knyttet til utdannelse og forskning
Ytterligere klassifisering
Bygge- og anleggsarbeid i forbindelse med Varmepumpestasjon
Ytterligere klassifisering
Anleggsarbeid i forbindelse med kraftverk og varmekraftverker
Ytterligere klassifisering
Bygge- og anleggsarbeid i forbindelse med Termisk kraftverk
Ytterligere klassifisering
Bygge- og anleggsarbeid i forbindelse med Geotermisk kraftverk
Ytterligere klassifisering
Vindkraftinstallasjoner
Ytterligere klassifisering
Takarbeid og annet spesialarbeid innen for Bygge- og anleggsfagene
Ytterligere klassifisering
Taktekking med solcelle paneler
Ytterligere klassifisering
Elektriske installasjon av varme og andre elektriske apparater i bygninger
Ytterligere klassifisering
Installasjon av varme-, ventilasjons- og klimaanlegg
Ytterligere klassifisering
Installasjon av sentralvarmeanlegg
Ytterligere klassifisering
Programvare og informasjonssystemer
Ytterligere klassifisering
Reperasjons- og vedlikeholdstjenester
Ytterligere klassifisering
Reparasjon og vedlikehold knyttet til bygninger
Ytterligere klassifisering
Reparasjon og vedlikehold av elektriske og mekaniske installasjoner i bygninger
Ytterligere klassifisering
Reparasjon og vedlikehold av sentralvarmeanlegg
Ytterligere klassifisering
Andre kilder til energiforsyning og -distribusjon
Ytterligere klassifisering
Arkitekt-, konstruksjons-, ingeniør- og inspeksjonstjenester
Ytterligere klassifisering
Energi og tilhørende tjenester
Ytterligere klassifisering
Energiforvaltning
5.1.2 Sted for gjennomføring
Underenhet i land
Trøndelag (NO060)
Land
Norge
5.1.3 Anslått varighet
Startdato
19.11.2024
Sluttdato
19.11.2028
5.1.4 Fornyelse
Maksimal fornyelse
2
Beskrivelse:
Rammeavtalen vil ved oppstart ha varighet på to (2) kalenderår. Oppdragsgiver kan deretter ensidig kreve forlengelse av avtalen i inntil ett (1) år, pluss ett (1) år, maksimalt en total lengde på fire (4) år. Oppdragsgiver kan også kreve forlengelse av avtalen for kortere perioder enn ett (1) år om gangen.
5.1.6 Generell informasjon
Reservert deltakelse
Ingen
Anskaffelsesprosjekt ikke finansiert med EU-midler.
Informasjon om tidligere kunngjøring
Identifikator for forrige melding
85367-2024
Tilleggsinformasjon
I denne anskaffelsen er tildelingskriterium for miljø ikke vektet med 30 %. Bakgrunnen for dette er unntaksbestemmelsen i FOA §7-9 femte ledd. (5) Forpliktelsen til å stille krav eller kriterier etter denne bestemmelsen gjelder ikke da anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig, og formålet med anskaffelsen i seg selv er å redusere klimaavtrykk og miljøbelastning ved energieffektivisering av bygningene. Løsningen som skal utvikles er ikke kontraktsobjektet før evt. signering av kontrakt om gjennomføring av bygging (fase 2) etter gjennomført samspillsfase (fase 1), og er således ikke gjenstand for vurderingen av tildeling av kontrakt på tidspunktet for konkurranseutlysning. Løsningens art er heller ikke tilstrekkelig definert til å kunne definere hensiktsmessige tildelingskriterier for dette på utlysningstidspunktet.
5.1.9 Utvelgelseskriterier
Kriterium
Type
Økonomisk og finansiell kapasitet
Navn
"Totale" årsomsetning
Beskrivelse:
Leverandørens ("totale") årsomsetning for det antall regnskapsår som det anmodes om i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene, er som følger:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Økonomisk og finansiell kapasitet
Navn
Gjennomsnittlig årsomsetning
Beskrivelse:
Leverandørens gjennomsnittlige årsomsetning for det antall år som det anmodes om i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene er som følger:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Økonomisk og finansiell kapasitet
Navn
"Spesifikk årsomsetning"
Beskrivelse:
Er leverandørens ("spesifikke") årsomsetning innenfor det området kontrakten gjelder og spesifisert i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene for det antall regnskapsår det anmodes om er som følger:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Økonomisk og finansiell kapasitet
Navn
Gjennomsnittlig omsettning
Beskrivelse:
Er leverandørens gjennomsnitlige årsomsetning innenfor det området kontrakten gjelder og spesifisert i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene for det antall regnskapsår det anmodes om er som følger:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Økonomisk og finansiell kapasitet
Navn
Leverandørens etableringsdato
Beskrivelse:
Hvis opplysningene om omsetning (samlet eller spesifikt) ikke er tilgjengelige for hele perioden som det anmodes om, vennligst angi den dato da virksomheten ble etablert, eller leverandørene startet sin virksomhet:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Økonomisk og finansiell kapasitet
Navn
Finansielle nøkkeltall
Beskrivelse:
Når det gjelder finansielle nøkkeltall som er angitt i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene erklærer leverandøren at den eller de faktiske verdien(e) for det eller de nøkkeltall(ene) som det anmodes om er som følger:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Økonomisk og finansiell kapasitet
Navn
Ansvarsforsikring
Beskrivelse:
Det forsikrede beløp i leverandørens ansvarsforsikring er følgende:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Økonomisk og finansiell kapasitet
Navn
Øvrige økonomiske og finansielle krav
Beskrivelse:
Når det gjelder eventuelle øvrige økonomiske og finansielle krav som har blitt angitt i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene erklærer leverandøren at:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Annet
Navn
Attester utstedt av uavhengige organer for kvalitetssikringsstandarder
Beskrivelse:
Kan leverandør fremlegge attester utstedt av uavhengige organer som dokumentasjon for at leverandøren oppfyller de angitte kvalitetssikringsstandardene, inkludert krav til universell utforming? Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Det kreves at tilbyder har et tilfredsstillende kvalitetsstyringssystem som ivaretar kvalitet på leveranser i denne rammeavtalen Dokumentasjon: Dokumentasjon skal gis på en av følgende to måter: • Alternativ 1: Beskrivelse av firmaets implementerte rutiner angående kvalitetsstyring, med vekt på kvalitetssikring, ressursstyring, leders ansvar og kontinuerlig analyse og forbedring. • Alternativ 2: Om leverandør er sertifisert etter ISO 9001 eller tilsvarende 3.-partsverifiserte systemer, vil det være tilstrekkelig å legge ved kopi av gyldig sertifikat
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Annet
Navn
Attester utstedt av uavhengige organer for miljøledelsesstandarder
Beskrivelse:
Er leverandøren i stand til å fremlegge attester utstedt av uavhengige organer som dokumentasjon for at leverandøren oppfyller de angitte miljøledelsessystemene eller -standardene? Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Det kreves at tilbyder skal ha et miljøledelsessystem for å sikre lav miljøbelastning ved utførelse av leveranser i rammeavtalen Dokumentasjon: Tilbyder skal dokumentere et miljøledelsessystem som minimum består av rutiner for å ivareta følgende elementer: • Virksomhetens miljømål og miljøpolitikk • Strategi på miljøområdet • Utførelse av tjenester på en miljømessig forsvarlig måte, f.eks. avfallssortering og transport Det kan legges fram egenerklæring som beskriver hvordan rutinene gjennomføres og fungerer. Hvis rutinene er beskrevet i virksomhetens kvalitets- eller miljøledelsessystem i henhold til Miljøfyrtårn, ISO 14001, EMAS eller tilsvarende tredjepartsverifisert system, er det tilstrekkelig å legge ved gyldig sertifikat.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Egnethet
Navn
Registrert i faglig register
Beskrivelse:
Leverandør er registrert i et faglig register i medlemsstaten som leverandøren er etablert i. Som beskrevet i bilag XI til direktiv 2014/24/EU; leverandører fra visse medlemsstater kan være nødt til å oppfylle andre krav i nevnte bilag.
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Egnethet
Navn
Registrert i handelsregister eller foretaksregister
Beskrivelse:
Leverandør er registrert i et foretaksregister eller et handelsregister i medlemsstaten som leverandøren er etablert i. Som beskrevet i bilag XI til direktiv 2014/24/EU; leverandører fra visse medlemsstater kan være nødt til å oppfylle andre krav i nevnte bilag. Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Leverandøren skal ha tilstrekkelig økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne oppfylle kontrakten. Kredittverdighet uten krav til sikkerhetsstillelse vil være tilstrekkelig til å oppfylle kravet. Dokumentasjon: • Kredittvurdering som baserer seg på siste kjente regnskapstall. Ratingen skal være utført av kredittopplysningsvirksomhet som har konsesjon til å drive slik virksomhet. • Oppdragsgiver tar forbehold om selv å innhente ytterligere kredittrating eller annen økonomisk informasjon som, men ikke begrenset til, årsregnskap inklusive noter, styrets årsberetninger og revisjonsberetninger.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Bare for bygg- og anleggsarbeider:
Beskrivelse:
Bare for offentlige bygg- og anleggsarbeider: I referanseperioden har leverandøren utført følgende arbeider av den etterspurte type. Oppdragsgiver kan kreve opp til fem års erfaring og tillate at det tas hensyn til erfaring fra tiden før de seneste fem år. Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Leverandøren skal ha erfaring fra sammenlignbare oppdrag. Med erfaring fra sammenlignbare oppdrag menes totalentrepriser med sammenlignbar kompleksitet som prosjekter i denne rammeavtalen med bruk av flere energikilder. Leverandøren må kunne vise til erfaring med oppdrag med minimum tiltaksklasse 2 innen henholdsvis elektro og VVS. Dokumentasjon: • Beskrivelse av leverandørens inntil 5 mest relevante oppdrag i løpet av de siste 5 årene. Beskrivelsen må inkludere angivelse av oppdragets verdi, tidspunkt og mottaker (navn, telefon og e-post.) Det er leverandørens ansvar å dokumentere relevans gjennom beskrivelsen. Leverandøren kan dokumentere erfaringen ved å vise til kompetanse til personell han råder over og kan benytte til dette oppdraget, selv om erfaringen er opparbeidet mens personellet har utført tjeneste for en annen leverandør. (Benytt vedlegg 2 – Svarskjema erfaring) • Alternativt til dokumentert erfaring med arbeider innen tiltaksklasse 2, kan sentral godkjenning for tiltaksklasse 2 aksepteres.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Teknisk personell eller tekniske enheter
Beskrivelse:
Leverandør kan råde over følgende tekniske personell eller tekniske enheter , særlig dem som er ansvarlige for kvalitetskontrollen: For teknisk personell eller tekniske enheter som ikke direkte hører til leverandørens virksomhet, men hvis kapasitet leverandøren støtter seg på, jf. del II, avsnitt C, skal det utfylles særskilte ESPD-formularer.
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
For offentlige bygge- og anleggsarbeider, teknisk personell eller enheter som skal utføre arbeidet
Beskrivelse:
I forbindelse med offentlige bygge- og anleggsarbeider kan leverandøren råde over følgende tekniske personell eller tekniske enheter til å utføre kontrakten: Minstekrav til kvalifikasjonskrav Leverandøren må ha ressurser i eget foretak eller råde over ressurser, som har den utdanning og yrkeserfaring for utførelse og egenkontroll som leveransenes hovedfagområder krever, spesielt: • Prosjektleder • Ingeniør VVS • Ingeniør elektro • Fagarbeidere VVS • Fagarbeidere elektro Dokumentasjon: • En beskrivelse (ca. 3 sider) av Leverandørens prosjektorganisasjon, som denne råder over til oppfyllelse av rammeavtalen - enten ressursene tilhører foretaket eller ikke. • Organisasjonskart/ grafisk framstilling som viser teknisk personell eller tekniske enheter, også de som ikke er i egen organisasjon.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Tekniske fasiliteter og kvalitetssikringstiltak
Beskrivelse:
Leverandøren anvender følgende tekniske fasiliteter og kvalitetssikringstiltak, og leverandørens undersøkelses- og forskningsfasiliter er som følger:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Undersøkelses- og forskningsfasiliteter
Beskrivelse:
Leverandørens undersøkelses- og forskningsfasiliter er som følger:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Styring og sporing av leveransekjeden
Beskrivelse:
Leverandøren vil være i stand til å anvende følgende styring av leveringskjeden og sporingssystemer ved gjennomføring av kontrakten: Minstekrav til kvalifikasjonskrav Krav: Leverandøren skal ha metoder for styring av leverandørkjeden og sporbarhetssystem som muliggjør oppfølging av kravene til etisk handel – grunnleggende krav til menneskerettigheter, miljø og ILOs kjernekonvensjoner Dokumentasjon: En beskrivelse av sporbarhetssystemene som leverandøren vil bruke i forbindelse med utførelse av rammeavtalen. Beskrivelsen skal angi metoder og/eller systemer som muliggjør sporing av produksjonssteder og opprinnelsesland som er involvert i leverandørkjeden for varene som leveres i denne rammeavtalen.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Tillatelse til kontroll
Beskrivelse:
For varer eller tjenester som er kompliserte, eller som unntaksvis skal benyttes til et spesielt formål: Vil leverandøren tillate, at det foretas kontroll av leverandørens produksjonskapasitet eller tekniske kapasitet og, hvor det er nødvendig, av de undersøkelses- og forskningsfasiliteter som leverandøren råder over, og av kvalitetskontrolltiltak? Kontrollen skal foretas av oppdragsgiveren eller oppdragsgiver kan overlate det til et kompetent offentlige organ i den staten leverandøren er etablert.
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Utdanning og faglige kvalifikasjoner
Beskrivelse:
Følgende utdanning og faglige kvalifikasjoner besittes av leverandøren og/eller (avhengig av hvilke krav som er fastsatt i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumenterne) av de ledende medarbeiderne:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Miljøledelsestiltak
Beskrivelse:
Leverandør kan anvende følgende miljøledelsestiltak i forbindelse med utførelsen av kontrakten:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Antall medarbeidere i ledelsen
Beskrivelse:
Leverandørens antall medarbeidere i ledelsen i løpet av de siste tre årene var som følger:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Gjennomsnittlige årlige arbeidsstyrke
Beskrivelse:
Leverandørens gjennomsnittlige årlige arbeidsstyrke i løpet av de siste tre årene har vært som følger:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Redskaper, materiell og teknisk utstyr
Beskrivelse:
Leverandøren vil kunne råde over følgende redskaper, materielle og teknisk utstyr til å utføre kontrakten:
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Andel av kontrakt til underleverandør
Beskrivelse:
Leverandør vurderer å sette bort følgende del (i prosent) av kontrakten til underleverandører. Legg merke til at hvis leverandøren har besluttet å sette bort en del av kontrakten til underleverandører og støtter seg på underleverandørenes kapasitet til å utføre denne del, utfylles et særskilt ESPD for slike underleverandører, se del II, avsnitt C, ovenfor.
Bruk av dette kriteriet
Ikke brukt
5.1.10 Tildelingskriterier
Kriterium
Type
Pris
Type
Kvalitet
Type
Kvalitet
Navn
Pris
Navn
Tilbudt nøkelpersonell
Navn
Kapasitet og responstid
Beskrivelse:
Pris Under dette kriteriet vurderes: • tilbudte timepriser • tilbudt påslagsats Dokumentasjon: Ferdig utfylt bilag 4A - prisskjema
Beskrivelse:
Tilbudt nøkkelpersonell, herunder: • Kompetanse og erfaring tilbudte nøkkelressurser - Prosjektleder - Prosjekteringsleder - Fagansvarlig VVS-teknikk - Fagansvarlig elektroteknikk Høy grad av dokumentert erfaring fra tilsvarende rolle i totalentrepriser, erfaring med samspill, erfaring med gjennomføring av klimagassberegninger (LCA) og beregning av livsløpskostnader (LCC) og kompetanse og erfaring med prosjekter med flere energikilder i samhandling vil bli positivt vektlagt. • Teamsammensetning: Det vil også bli vurdert som er fordel om flere i teamet har dokumentert erfaring fra samarbeid fra tidligere relevante referanseprosjekter. God tverrfaglig teamsammensetning og utfyllende spisskompetanser i teamet vil også bli vektlagt. Dokumentasjon: Besvares i bilag 2 • Kompetansenotat: I kompetansenotatet skal det settes opp en oversikt over tilbudte nøkkelressurser, med en redegjørelse for teamsammensetningen og hvorfor de bestemte nøkkelressursene er tilbudt med hensyn til erfaring fra tidligere samarbeid, god tverrfaglig sammensetning og utfyllende spisskompetanse i teamet. (Maks 3 A4-sider, skriftstørrelse 12) • CV med kompetanse og erfaring fra tilbudt personell inkludert beskrivelse av inntil fem mest relevante referanseprosjekter for hver av ressursene. Beskrivelsen skal redegjøre for referanseprosjektenes relevans og overføringsverdi til oppdrag i denne rammeavtalen. Følgende skal fremgå av beskrivelsen: - Navn på prosjekt - Oppdragsgiver - Oppdragets størrelse og omfang - Oppdragets tiltaksklasser innen henholdsvis elektro og VVS. - Entrepriseform - Tilbudt nøkkelressurs sin rolle og arbeidsoppgaver i prosjektet - Beskrivelse av relevans og overføringsverdi for denne avtalen, herunder også dokumentert måloppnåelse for referanseprosjektene
Beskrivelse:
• Kapasitet til gjennomføring av samspill, detaljprosjektering og utførelse • Det vil være en fordel om entreprenøren har kontorer eller samarbeidspartnere i nærheten av prosjektene. • Ved havari eller feil på anleggene, spesielt under reklamasjonsperioden, vil det være en fordel om entreprenøren kan nå anleggene så raskt som mulig med riktig kompetanse for å få de i gang igjen. Dokumentasjon: Besvares i bilag 2: • Entreprenøren bes beskrive sin kapasitet til å gjennomføre både samspill, detaljprosjektering og utførelse av selve montasjen. Oppstart samspill er planlagt høst 2024 og oppstart bygging av det første prosjektet forventes i begynnelsen av 2025. Det kan være aktuelt å kjøre flere skoler parallelt i både nord og sør. Prosjektet vil kunne vare til godt ut i 2026 før alle anleggene er ferdigstilt. (Maks 3 A4-sider, skriftstørrelse 12) • Beskrivelse av entreprenørs kontorer evt. samarbeidspartnere som kan håndtere utrykninger ved havari eller feil ved de ulike anleggene. • Entreprenør skal oppgi sin responstid for utrykning til de ulike lokasjonene for - Hverdager kl. 07-15 - Hverdager kl. 15 – 22 - Helg kl. 09 - 22
Vekt (prosent, presis)
20
Kriterium
Type
Pris
Type
Kvalitet
Type
Kvalitet
Navn
Pris
Navn
Tilbudt nøkelpersonell
Navn
Kapasitet og responstid
Beskrivelse:
Pris Under dette kriteriet vurderes: • tilbudte timepriser • tilbudt påslagsats Dokumentasjon: Ferdig utfylt bilag 4A - prisskjema
Beskrivelse:
Tilbudt nøkkelpersonell, herunder: • Kompetanse og erfaring tilbudte nøkkelressurser - Prosjektleder - Prosjekteringsleder - Fagansvarlig VVS-teknikk - Fagansvarlig elektroteknikk Høy grad av dokumentert erfaring fra tilsvarende rolle i totalentrepriser, erfaring med samspill, erfaring med gjennomføring av klimagassberegninger (LCA) og beregning av livsløpskostnader (LCC) og kompetanse og erfaring med prosjekter med flere energikilder i samhandling vil bli positivt vektlagt. • Teamsammensetning: Det vil også bli vurdert som er fordel om flere i teamet har dokumentert erfaring fra samarbeid fra tidligere relevante referanseprosjekter. God tverrfaglig teamsammensetning og utfyllende spisskompetanser i teamet vil også bli vektlagt. Dokumentasjon: Besvares i bilag 2 • Kompetansenotat: I kompetansenotatet skal det settes opp en oversikt over tilbudte nøkkelressurser, med en redegjørelse for teamsammensetningen og hvorfor de bestemte nøkkelressursene er tilbudt med hensyn til erfaring fra tidligere samarbeid, god tverrfaglig sammensetning og utfyllende spisskompetanse i teamet. (Maks 3 A4-sider, skriftstørrelse 12) • CV med kompetanse og erfaring fra tilbudt personell inkludert beskrivelse av inntil fem mest relevante referanseprosjekter for hver av ressursene. Beskrivelsen skal redegjøre for referanseprosjektenes relevans og overføringsverdi til oppdrag i denne rammeavtalen. Følgende skal fremgå av beskrivelsen: - Navn på prosjekt - Oppdragsgiver - Oppdragets størrelse og omfang - Oppdragets tiltaksklasser innen henholdsvis elektro og VVS. - Entrepriseform - Tilbudt nøkkelressurs sin rolle og arbeidsoppgaver i prosjektet - Beskrivelse av relevans og overføringsverdi for denne avtalen, herunder også dokumentert måloppnåelse for referanseprosjektene
Beskrivelse:
• Kapasitet til gjennomføring av samspill, detaljprosjektering og utførelse • Det vil være en fordel om entreprenøren har kontorer eller samarbeidspartnere i nærheten av prosjektene. • Ved havari eller feil på anleggene, spesielt under reklamasjonsperioden, vil det være en fordel om entreprenøren kan nå anleggene så raskt som mulig med riktig kompetanse for å få de i gang igjen. Dokumentasjon: Besvares i bilag 2: • Entreprenøren bes beskrive sin kapasitet til å gjennomføre både samspill, detaljprosjektering og utførelse av selve montasjen. Oppstart samspill er planlagt høst 2024 og oppstart bygging av det første prosjektet forventes i begynnelsen av 2025. Det kan være aktuelt å kjøre flere skoler parallelt i både nord og sør. Prosjektet vil kunne vare til godt ut i 2026 før alle anleggene er ferdigstilt. (Maks 3 A4-sider, skriftstørrelse 12) • Beskrivelse av entreprenørs kontorer evt. samarbeidspartnere som kan håndtere utrykninger ved havari eller feil ved de ulike anleggene. • Entreprenør skal oppgi sin responstid for utrykning til de ulike lokasjonene for - Hverdager kl. 07-15 - Hverdager kl. 15 – 22 - Helg kl. 09 - 22
Vekt (prosent, presis)
50
Kriterium
Type
Pris
Type
Kvalitet
Type
Kvalitet
Navn
Pris
Navn
Tilbudt nøkelpersonell
Navn
Kapasitet og responstid
Beskrivelse:
Pris Under dette kriteriet vurderes: • tilbudte timepriser • tilbudt påslagsats Dokumentasjon: Ferdig utfylt bilag 4A - prisskjema
Beskrivelse:
Tilbudt nøkkelpersonell, herunder: • Kompetanse og erfaring tilbudte nøkkelressurser - Prosjektleder - Prosjekteringsleder - Fagansvarlig VVS-teknikk - Fagansvarlig elektroteknikk Høy grad av dokumentert erfaring fra tilsvarende rolle i totalentrepriser, erfaring med samspill, erfaring med gjennomføring av klimagassberegninger (LCA) og beregning av livsløpskostnader (LCC) og kompetanse og erfaring med prosjekter med flere energikilder i samhandling vil bli positivt vektlagt. • Teamsammensetning: Det vil også bli vurdert som er fordel om flere i teamet har dokumentert erfaring fra samarbeid fra tidligere relevante referanseprosjekter. God tverrfaglig teamsammensetning og utfyllende spisskompetanser i teamet vil også bli vektlagt. Dokumentasjon: Besvares i bilag 2 • Kompetansenotat: I kompetansenotatet skal det settes opp en oversikt over tilbudte nøkkelressurser, med en redegjørelse for teamsammensetningen og hvorfor de bestemte nøkkelressursene er tilbudt med hensyn til erfaring fra tidligere samarbeid, god tverrfaglig sammensetning og utfyllende spisskompetanse i teamet. (Maks 3 A4-sider, skriftstørrelse 12) • CV med kompetanse og erfaring fra tilbudt personell inkludert beskrivelse av inntil fem mest relevante referanseprosjekter for hver av ressursene. Beskrivelsen skal redegjøre for referanseprosjektenes relevans og overføringsverdi til oppdrag i denne rammeavtalen. Følgende skal fremgå av beskrivelsen: - Navn på prosjekt - Oppdragsgiver - Oppdragets størrelse og omfang - Oppdragets tiltaksklasser innen henholdsvis elektro og VVS. - Entrepriseform - Tilbudt nøkkelressurs sin rolle og arbeidsoppgaver i prosjektet - Beskrivelse av relevans og overføringsverdi for denne avtalen, herunder også dokumentert måloppnåelse for referanseprosjektene
Beskrivelse:
• Kapasitet til gjennomføring av samspill, detaljprosjektering og utførelse • Det vil være en fordel om entreprenøren har kontorer eller samarbeidspartnere i nærheten av prosjektene. • Ved havari eller feil på anleggene, spesielt under reklamasjonsperioden, vil det være en fordel om entreprenøren kan nå anleggene så raskt som mulig med riktig kompetanse for å få de i gang igjen. Dokumentasjon: Besvares i bilag 2: • Entreprenøren bes beskrive sin kapasitet til å gjennomføre både samspill, detaljprosjektering og utførelse av selve montasjen. Oppstart samspill er planlagt høst 2024 og oppstart bygging av det første prosjektet forventes i begynnelsen av 2025. Det kan være aktuelt å kjøre flere skoler parallelt i både nord og sør. Prosjektet vil kunne vare til godt ut i 2026 før alle anleggene er ferdigstilt. (Maks 3 A4-sider, skriftstørrelse 12) • Beskrivelse av entreprenørs kontorer evt. samarbeidspartnere som kan håndtere utrykninger ved havari eller feil ved de ulike anleggene. • Entreprenør skal oppgi sin responstid for utrykning til de ulike lokasjonene for - Hverdager kl. 07-15 - Hverdager kl. 15 – 22 - Helg kl. 09 - 22
Vekt (prosent, presis)
30
5.1.11 Anskaffelsesdokumenter
Språk der anskaffelsesdokumentene er offisielt tilgjengelige
NOR
Frist for å be om tilleggsopplysninger
01.10.2024 12:00
Adresse på anskaffelsesdokumentene
5.1.12 Vilkår for anskaffelsen
Vilkår for innlevering
Elektronisk innlevering
Obligatorisk
Adresse for innlevering
Språk som anbud eller forespørsler om å delta kan sendes inn på
norsk
Elektronisk katalog
Ikke tillatt
Varianter
Ikke tillatt
Frist for mottak av tilbud
11.10.2024 12:00
Frist til anbudet må være gyldig
3 MONTH
Informasjon om offentlig åpning
Dato/klokkeslett
11.10.2024 13:00
Vilkår for kontrakt
Betingelser knyttet til utførelsen av kontrakten
Se særlig Bilag 3_Vedlegg 1 - Kontraktsvilkår for ivaretakelse av grunnleggende menneskerettigheter i leverandørkjeden Bilag 3_Vedlegg 2 – Egenrapportering oppfølging kontraktskrav A2 – Samspillsavtalen A3 – Spesielle kontraktsbestemmelser NS8407 A4 – Spesielle kontraktsbestemmelser seriøsitet
Elektronisk fakturering
Obligatorisk
5.1.15 Teknikker
Rammeavtale
Rammeavtale uten gjenåpning av konkurransen
Informasjon om den dynamiske innkjøpsordningen
Ingen
5.1.16 Nærmere informasjon, mekling og revisjon
Virksomhet som gjennomfører klagebehandling
Trøndelag tingrett
Virksomhet som gir tilleggsinformasjon om anskaffelsesprosedyren
Grønt Hjerte AS
Virksomhet som gir tilgang til anskaffelsesdokumentene
Grønt Hjerte AS
Del 8: Virksomheter
8.1 ORG-0001
Offisielt navn
Grønt Hjerte AS
Registreringsnummer
925535974
Postadresse
Seilmakergata 2
By
STEINKJER
Postnummer
7725
Underenhet i land
Trøndelag (NO060)
Land
Norge
Kontaktpunkt
Håkon Farstad
E-post
e-hakfa@trondelagfylke.no
Telefon
45257595
Internett-adresse
Rollene til denne virksomheten
8.1 ORG-0002
Offisielt navn
Trøndelag tingrett
Registreringsnummer
926722794
By
Trondheim
Land
Norge
E-post
trondelag.tingrett@domstol.no
Telefon
73542400
Rollene til denne virksomheten
Del 10: Endring
Versjon av forrige varsel endres
db9ea2f2-78b8-4352-bce8-a7c975223b68-01
Hovedårsak til endring
Informasjon oppdatert
Beskrivelse:
Utsatt tidspunktet for innlevering av tilbud til fredag 11/10 klokken 12:00.
10.1 Endring
Seksjonsidentifikator
PROCEDURE
10.1 Endring
Seksjonsidentifikator
LOT-0001
10.1 Endring
Seksjonsidentifikator
LOT-0002
Del 11: Kunngjøringsinformasjon
11.1 Kunngjøringsinformasjon
Varselidentifikator/-versjon
68e4bfa8-b4f8-4536-8050-33df8cc303d3 01
Type skjema
Konkurranse
Type varsel
Melding om kontrakt eller konsesjon – standardregime
Varsel utsendelsesdato
16.09.2024 15:33
Språk der denne kunngjøringen er offisielt tilgjengelig
norsk, English
Grønt Hjerte AS
- Referanse
- 2024-113132
- Estimert verdi
- 150 000 000 NOK
- Utførelsessted
- Ikke angitt
- Type kunngjøring
- Kunngjøring av konkurranse
- Hovedaktivitet
- Alminnelig offentlig tjenesteyting
Kategori (CPV)
Konkurransedokumenter
Se alle dokumenter tilhørende konkurransen i oppdragsgiverens KGV
Gå til dokumenter