Anskaffelse - Microsoft-lisenser og lisensforvaltning, 2024 (2)
Versjonshistorikk
Informasjonen på denne siden kan være utdatert
Anskaffelsens tidslinje (Beta)
Formålet med anskaffelsen er å sikre en effektiv og kostnadseffektiv lisensforvaltning av både lokalt installerte og skybaserte Microsoft- og Adobe-produkter til kunder i Innkjøpssamarbeidet på Sunnmøre. Lisensforvaltningen skal inkludere, men ikke begrenses til, lisensadministrasjon, compliance, optimalisering av lisensbruk og strategisk rådgivning, gjennom Software Asset Management (SAM), for alle typer Microsoft- og Adobe-lisenser som organisasjonen har.
Del 1: Kjøper
1.1 Kjøper
Offisielt navn
Ålesund kommune
Juridisk type kjøper
Kommunale myndigheter
Oppdragsgivers virksomhet
Alminnelig offentlig tjenesteyting
Del 2: Prosedyre
2.1 Prosedyre
Tittel
Anskaffelse - Microsoft-lisenser og lisensforvaltning, 2024 (2)
Beskrivelse:
Formålet med anskaffelsen er å sikre en effektiv og kostnadseffektiv lisensforvaltning av både lokalt installerte og skybaserte Microsoft- og Adobe-produkter til kunder i Innkjøpssamarbeidet på Sunnmøre. Lisensforvaltningen skal inkludere, men ikke begrenses til, lisensadministrasjon, compliance, optimalisering av lisensbruk og strategisk rådgivning, gjennom Software Asset Management (SAM), for alle typer Microsoft- og Adobe-lisenser som organisasjonen har.
Prosedyreidentifikator
c3624e98-c53e-4a2d-97d0-5e4ba5291633
Intern identifikator
24/6446
Type prosedyre
Åpen
Prosedyren er akselerert
No
Hovedtrekkene i prosedyren
Anskaffelsen gjennomføres i henhold til lov om offentlige anskaffelser av 17. juni 2016 (LOA) og forskrift om offentlige anskaffelser (FOA) FOR 2016-08-12-974. del I og del III. Kontraktstildeling vil bli foretatt etter prosedyren åpen anbudskonkurranse jfr. FOA § 13-1 (1).
2.1.1 Hensikt
Kontraktens art
Tjenester
Hoved klassifisering
Datatjenester: rådgivning, programvareutvikling, internett og systemstøtte
Ytterligere klassifisering
Programvarerelaterte tjenester
Ytterligere klassifisering
Konsulentvirksomhet i forbindelse med programvare
2.1.2 Sted for gjennomføring
Underenhet i land
Møre og Romsdal (NO0A3)
2.1.3 Verdi
Rammeavtalens maksimale verdi
100 000 000 NOK
2.1.4 Generell informasjon
Direktiv 2014/24/EU
2.1.6 Grunnlag for avvisning
Analog situasjon som konkurs etter nasjonal lov
Er leverandøren i en situasjon hvor han har fått tvungen gjeldsordning? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Konkurs
Er leverandøren i en konkurssituasjon? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Korrupsjon
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for korrupsjon ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder? Korrupsjon som definert i artikkel 3 i konvensjonen om bekjempelse av korrupsjon, som involverer tjenestemenn i De Europeiske Fellesskapene eller i Den Europeiske Unions medlemsstater (EUT C 195 av 25.6.1997, s. 1), og i artikkel 2, stk. 1, i Rådets rammeavgjørelse 2003/568/RIA av 22. juli 2003 om bekjempelse av korrupsjon i den private sektor (EUT L 192 av 31.7.2003, s. 54). Denne avvisningsgrunnen omfatter også korrupsjon som definert i nasjonal rett for oppdragsgiveren eller leverandøren.
Avtale med kreditorer
Er leverandøren i en situasjon hvor han har fått tvungen gjeldsordning? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Deltakelse i en kriminell virksomhet
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for deltakelse i en kriminell organisasjon ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder? Deltakelse i en kriminell organisasjon som definert i artikkel 2 i Rådets rammeavgjørelse 2008/841/RIA av 24. oktober 2008 om bekjempelse av organisert kriminalitet (EUT L 300 av 11.11.2008, s. 42)
Avtaler med andre økonomiske aktører som har til hensikt å forvrenge konkurransen
Har leverandør inngått avtale(r) med andre leverandører med hensikt å vri konkurransen?
Brudd på forpliktelser innenfor miljølovgivning
Er leverandøren kjent med å ha begått brudd på bestemmelser om miljø slik som de fremgår av nasjonal rett, den relevante kunngjøringen eller anskaffelsesdokumentene eller artikkel 18 (2) i direktiv 2014/24/EU.
Hvitevasking eller terrorfinansiering
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for hvitvasking av penger eller finansiering av terrorisme ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder? Hvitvasking av penger eller finansiering av terrorismeSom definert i artikkel 1 i Europaparlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF av 26. oktober 2005 om forebyggende tiltak mot bruk av det finansielle system til hvitvasking av penger og finansiering av terrorisme (EUT L 309 av 25.11.2005, s. 15).
Svindel
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for bedrageri ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder? Bedrageri som omhandlet i artikkel 1 i konvensjonen om beskyttelse av De Europeiske Fellesskapenes finansielle interesser (EFT C 316 av 27.11.1995, s. 48).
Barnearbeid og andre former for menneskehandel
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for barnearbeid og andre former for menneskehandel ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder? Barnearbeid og andre former for menneskehandel som definert i artikkel 2 i Europaparlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU av 5. april 2011 om forebygging og bekjempelse av menneskehandel og beskyttelse av dets ofre, og om erstatning av Rådets rammeavgjørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 av 15.4.2011, s. 1).
Insolvens
Er leverandøren i en insolvenssituasjon? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Brudd på forpliktelser innenfor arbeidsretten
Er leverandøren kjent med å ha begått brudd på bestemmelser om arbeidsforhold slik som de fremgår av nasjonal rett, den relevante kunngjøringen eller anskaffelsesdokumentene eller artikkel 18 (2) i direktiv 2014/24/EU.
Eiendeler administreres av likvidator
Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Skyldig i feilaktig fremstilling, tilbakeholdt informasjon, ute av stand til å gi nødvendige dokumenter og innhentet konfidensiell informasjon om denne prosedyren
Har leverandøren: a) gitt grovt uriktige opplysninger ved meddelelsen av opplysningene som kreves for å kontrollere at det ikke er grunnlag for avvisning, eller av at kvalifikasjonskravene er oppfylt, b) unnlatt å gi slike opplysninger, c) tatt forbehold om straks å fremlegge de støttedokumenter som oppdragsgiver anmoder om, eller d) urettmessig påvirket oppdragsgivers beslutningsprosess for å tilegne seg konfidensiell informasjon som kan gi denne en urettmessig fordel i forbindelse med konkurransen, eller uaktsomt har gitt misvisende opplysninger som kan få vesentlig innflytelse på beslutninger om avvisning, utvelgelse eller tildeling?
Interessekonflikt på grunn av deltakelse i anskaffelsesprosedyren
Er leverandør oppmerksom på en interessekonflikt slik denne er angitt i nasjonal rett, den relevante kunngjøring eller anskaffelsesdokumentene?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen av denne anskaffelsesprosedyren
Har leverandør eller en virksomhet tilknyttet leverandøren gitt råd til oppdragsgiver eller på annen måte vært involvert i planleggingen av konkurransen?
Skyld for grov yrkesmessig forseelse
Har leverandøren begått alvorlige feil i yrkesutøvelsen? Hvis det er relevant, se definisjoner i nasjonal rett, den relevante kunngjøring eller anskaffelsesdokumentene.
Tidlig oppsigelse, erstatning eller andre sammenlignbare sanksjoner
Har leverandør begått vesentlig kontraktsbrudd i forbindelse med oppfyllelsen av en tidligere offentlig kontrakt, en tidligere kontrakt med en offentlig oppdragsgiver eller en tidligere konsesjonskontrakt, der bruddet har ført til heving av kontrakten, erstatning eller andre lignende sanksjoner?
Brudd på forpliktelser innen sosialrett
Er leverandøren kjent med å ha begått brudd på bestemmelser om sosiale forhold slik som de fremgår av nasjonal rett, den relevante kunngjøringen eller anskaffelsesdokumentene eller artikkel 18 (2) i direktiv 2014/24/EU.
Betaling av trygdeavgift
Har leverandør unnlatt å oppfylle alle sine forpliktelser til å betale trygdeavgifter både i det land han er etablert i, og i oppdragsgivers medlemsstat, hvis dette er et annet land enn det han er etablert i?
Forretningsaktiviteter er suspendert
Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Betaling av skatt
Har leverandøren unnlatt å oppfylle sine forpliktelser til å betale skatter og avgifter i det land han er etablert i, og i oppdragsgivers medlemsstat, hvis dette er et annet land enn det han er etablert i?
Terrorhandlinger eller lovbrudd knyttet til terrorvirksomhet
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for terrorhandlinger eller straffbare handlinger med forbindelse til terroraktivitetved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder? Terrorhandlinger eller straffbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet som definert i artikkel 1 og 3 i Rådets rammeavgjørelse 2002/475/RIA av 13. juni 2002 om bekjempelse av terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne avvisningsgrunnen omfatter også oppfordring til, medvirkning til eller forsøk på å begå slike handlinger som omhandlet i artikkel 4 i nevnte rammeavgjørelse.
Del 5: Delkontrakt
5.1 Skjebne LOT-0000
Tittel
Generell del
Beskrivelse:
Formålet med anskaffelsen er å sikre en effektiv og kostnadseffektiv lisensforvaltning av både lokalt installerte og skybaserte Microsoft- og Adobe-produkter til kunder i Innkjøpssamarbeidet på Sunnmøre. Lisensforvaltningen skal inkludere, men ikke begrenses til, lisensadministrasjon, compliance, optimalisering av lisensbruk og strategisk rådgivning, gjennom Software Asset Management (SAM), for alle typer Microsoft- og Adobe-lisenser som organisasjonen har.
Intern identifikator
24/6446
5.1.1 Hensikt
Kontraktens art
Tjenester
Hoved klassifisering
Datatjenester: rådgivning, programvareutvikling, internett og systemstøtte
Ytterligere klassifisering
Programvarerelaterte tjenester
Ytterligere klassifisering
Konsulentvirksomhet i forbindelse med programvare
5.1.2 Sted for gjennomføring
Underenhet i land
Møre og Romsdal (NO0A3)
5.1.3 Anslått varighet
Varighet
2 YEAR
5.1.4 Fornyelse
Maksimal fornyelse
2
Beskrivelse:
Avtalens varighet er 2 år fra avtaleoppstart, med mulighet for oppdragsgiver til å forlenge avtalen i 1+1 år.
5.1.5 Verdi
Rammeavtalens maksimale verdi
100 000 000 NOK
5.1.6 Generell informasjon
Reservert deltakelse
Ingen
Anskaffelsesprosjekt ikke finansiert med EU-midler.
5.1.9 Utvelgelseskriterier
Kriterium
Type
Økonomisk og finansiell kapasitet
Navn
Attest for skatt og merverdiavgift
Beskrivelse:
Leverandør må ha ordnede forhold med hensyn til betaling av skatt, arbeidsgiveravgift og merverdiavgift i henhold til lovbestemmelsene og leverandør skal ikke ha vesentlige restanser. Kravet gjelder bare for norske leverandører. Dokumentasjonskrav: Leverandør må i etterkant av tilbudsinnleveringen gi samtykke til at TendSign innhenter og at oppdragsgiver får opplysninger om det ovennevnte via TendSign. Etter at leverandør har sendt inn tilbudet i TendSign vil leverandør få en forespørsel fra Altinn om samtykke til å dele skatteinformasjon. Samtykket er gyldig på organisasjonsnivå og er gyldig i 3 (tre) måneder. Dersom leverandør ikke samtykker til dette, må leverandør fremlegge attest for skatt og merverdiavgift. Leverandør kan bestille slik attest via Skatteetaten sine nettsider. Attesten skal ikke være eldre enn 6 (seks) måneder regnet fra tilbudsfristens utløp. Eventuelle restanser eller andre misligheter må begrunnes
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Økonomisk og finansiell kapasitet
Navn
Kredittvurdering
Beskrivelse:
Leverandør må ha økonomisk kapasitet til å gjennomføre avtalen. Det kreves at leverandør er kredittverdig, minimum A, i henhold til Dun & Bradstreets tjeneste RiskGuardian Suite (https://riskguardian.bisnode.no), eller har økonomisk kapasitet til å gjennomføre avtalen basert på oppdragsgivers skjønn. Dokumentasjonskrav: Oppdragsgiver vil selv gjennomføre en vurdering av økonomien til leverandør gjennom RiskGuardian Suite. Leverandør kan vedlegge annen nødvendig informasjon dersom leverandør mener at RiskGuardian Suite ikke gir riktig bilde av den økonomiske situasjonen. Tjenesten RiskGuardian Suite omfatter alle nordiske land. Oppdragsgiver godtar som hovedregel ikke kredittvurderinger fra andre firma- og regnskapsinformasjonssystem enn RiskGuardian Suite på grunn av likebehandling av leverandørene. For utenlandske leverandører utenfor Norden vil oppdragsgiver imidlertid benytte og godta kredittvurdering gjennom Dun & Bradstreets tjeneste Credit (https://credit.dnb.com/). Leverandør som oppdragsgiver ikke kan finne på RiskGuardian Suite (eller Credit for leverandører utenfor Norden), eksempelvis nyetablerte leverandører som ikke har opparbeidet seg grunnlag for kredittvurdering, må vedlegge erklæring / garanti fra morselskap / eier / bank eller lignende finansieringsinstitusjoner, vedrørende firmaets finansielle og økonomiske stilling.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Annet
Navn
Leverandøren oppfyller de angitte kvalifikasjonskravene:
Beskrivelse:
Alle nødvendige utvalgskriterier spesifisert i innkallingen eller i anskaffelsesdokumentene som er nevnt i innkallingen, er oppfylt.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Egnethet
Navn
ESPD
Beskrivelse:
Som en foreløpig dokumentasjon på oppfyllelse av kvalifikasjonskrav, at det ikke foreligger avvisningsgrunner og eventuelt oppfyllelse av utvelgelseskriterier, skal leverandør fylle ut «vedlegg 4 - ESPD egenklæring». Utfylt skjema skal leveres sammen med tilbudet. Oppdragsgiver kan på ethvert tidspunkt i konkurransen be leverandør levere alle eller deler av dokumentasjonsbevisene dersom det er nødvendig for å sikre at konkurransen gjennomføres på riktig måte. For å kunne få sitt tilbud vurdert må leverandør levere utfylt ESPD-egenerklæring om at leverandør oppfyller samtlige av de kvalifikasjonskravene som er oppgitt nedenfor. Den leverandøren som blir innstilt til kontraktsinngåelse må før kontrakt inngås dokumentere oppfyllelse av kvalifikasjonskravene i henhold til de opplyste dokumentasjonskrav. Innholdet av kravene, samt hva som er gyldig dokumentasjon er beskrevet videre i dette dokumentet (kvalifikasjonskrav), samt angitt i kunngjøringen. Om ESPD-egenerklæringsskjema: «Vedlegg 4 – ESPD-egenerklæringsskjema» er et midlertidig bevis for at leverandør oppfyller kvalifikasjonskravene, og at det ikke foreligger avvisningsgrunner. Dersom leverandør mener at kvalifikasjonskravene angitt i kvalifikasjonsgrunnlaget er oppfylt, kan dette angis ved å huke av for a: "samlet angivelse for alle kvalifikasjonskravene" under Del IV: Kvalifikasjonskrav i ESPD-skjema. Bruk av underleverandør: Leverandør må i opprettelse av tilbudet i Tendsign oppgi om leverandør skal benytte underleverandører til å utføre oppdraget. Dersom underleverandører benyttes skal en ESPD-egenerklæring fylles ut, signeres og vedlegges tilbudet for hver underleverandør som benyttes.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Godkjenning som Microsoft LSP
Beskrivelse:
Leverandør skal være godkjent Microsoft Licensing Solutions Partner (LSP). Dokumentasjonskrav: Dokumentasjon på godkjenning som Microsoft LSP.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Erfaring
Beskrivelse:
Leverandør skal ha erfaring fra tilsvarende lisensforvaltningstjenester til sammenlignbar kunde. Dokumentasjonskrav: Leverandør skal benytte vedlagt maldokument "Mal - Leverandørens referanser (kvalifikasjonskrav)" og dokumentere relevant erfaring fra rollen som lisensrådgiver. Leverandør bes oppgi minimum 3 relevante referanseprosjekter fra de siste 3 år. Tidspunkt, omfang, kort om innholdet i tjenesten og kontaktperson skal oppgis.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
5.1.10 Tildelingskriterier
Kriterium
Type
Pris
Type
Kvalitet
Type
Kvalitet
Type
Kvalitet – uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning (begrunnes under)
Navn
Pris
Navn
Oppdragsforståelse
Navn
Kompetanse
Navn
Miljø
Beskrivelse:
Leverandør skal i kostnadsberegningen fylle ut vedlagt "Tilbudsskjema tildelingskriterier - Lisensforvaltning 2024", og levere som vedlegg til tilbudet i excel-format. Alle felter i arkfane "Prisskjema" merket med gult skal fylles ut. Manglende utfylling av prisfelt vil kunne medføre vanskeligheter med å kunne vurdere tilbudet, og tilbudet vil da kunne bli avvist. Det presiseres at estimater i prisskjema ikke er basert på reelle behov og er ikke bindende for kunde. Estimatene er satt for å få sammenlignbare tilbud. Alle priser er eks. mva., inkludert alle direkte eller indirekte utgifter og avgifter som kan tenkes påløpt i forbindelse med leveransen. Ordregebyr og fakturagebyr er å regne som utgifter. Prisene skal inneholde alle kostnader for kunde som inngår i denne konkurransen. Kostnader som leverandør vet vil tilkomme, men som ikke er spesifikt angitt i tilbudet, vil oppfattes som inkludert i de oppgitte kostnadene. Leverandører skal gi en pris for programvare og lisenser (kostpris/innpris+påslagsprosent) og en pris for lisensforvaltningstjenester (årlig fastpris). I tillegg skal det gis pris på opsjon om kjøp av eventuelle tilleggstjenester. Se fullstendig beskrivelse av priskriteriet i konkurransedokumentene.
Beskrivelse:
Leverandør skal beskrive hvordan de vil imøtegå de krav som stilles til leveransen under punkt 3.2, herunder sin metodikk for: • utførelse av lisensforvaltning- og rådgivningsoppgaver • å oppnå optimalisert lisensportefølje • å oppnå kostnadseffektive løsninger • lisensregnskap og lisenstelleverktøy • brukervennlighet ved bestilling av lisenser I evalueringen vil oppdragsgiver legge spesielt vekt på: • om det er beskrevet en systematisk og proaktiv oppfølging • om det gis en tydelig beskrivelse av hvordan tilbyder vil sikre oppdragsgiver riktige tall • om det gis en tydelig prosessbeskrivelse, med tilhørende aktiviteter • om det beskrives tydelige rutiner for samhandling, samt rolle- og ansvarsmatrise • i hvilken grad leverandør tilbyr automatiserte prosesser for uthenting av data • om det gis en tydelig beskrivelse av hvordan informasjonssikkerhet er ivaretatt Se fullstendig beskrivelse i konkurransedokumentene.
Beskrivelse:
Leverandør skal fylle ut vedlagt "Prisskjema og kompetanseoversikt - Lisensforvaltning Microsoft 2024" og levere som vedlegg til tilbudet i excel-format. Alle felter i arkfane "Lisensforvalters kompetanse" merket med gult skal fylles ut. Manglende utfylling av felter vil kunne medføre vanskeligheter med å kunne vurdere tilbudet, og tilbudet vil da kunne bli avvist. Oppdragsgiver vil vektlegge at tilbudte lisensforvaltere er godt kvalifisert og personlig egnet for rollen som kundes faste kontaktpunkt. Sertifiseringsnivå og solid praktisk erfaring fra tilsvarende lisensforvalter-tjenester vil vektlegges. Det vil være særlig relevant om tilbudte lisensforvaltere har erfaring med lisensiering av sammenlignbare kommuner/ikt-samarbeid av samme størrelse/kompleksitet og erfaring med lisensiering av grunnskole og kommunale helsetjenester. Se fullstendig beskrivelse i konkurransedokumentene.
Beskrivelse:
Arten av anskaffelsen er konsulenttjenester. Hovedytelsen er konsulentenes arbeidsinnsats, som hovedsakelig er skrivebordsarbeid, uten behov for reisevirksomhet. Konsulentenes klima- og miljøbelastning kan antas å være omtrent som en gjennomsnittlig ansatt. Typiske belastninger for dette er knyttet til kontorbygget, kontorplassen, kontorutstyr og avfallsgenerering. Det vurderes at dette ikke knytter seg til anskaffelsens art - konsulenttjenester. Det som knytter seg til anskaffelsens art, altså de lisensforvaltningstjenestene som skal ytes, vurderes å medføre uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning.
Vekt (prosent, presis)
40
Kriterium
Type
Pris
Type
Kvalitet
Type
Kvalitet
Type
Kvalitet – uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning (begrunnes under)
Navn
Pris
Navn
Oppdragsforståelse
Navn
Kompetanse
Navn
Miljø
Beskrivelse:
Leverandør skal i kostnadsberegningen fylle ut vedlagt "Tilbudsskjema tildelingskriterier - Lisensforvaltning 2024", og levere som vedlegg til tilbudet i excel-format. Alle felter i arkfane "Prisskjema" merket med gult skal fylles ut. Manglende utfylling av prisfelt vil kunne medføre vanskeligheter med å kunne vurdere tilbudet, og tilbudet vil da kunne bli avvist. Det presiseres at estimater i prisskjema ikke er basert på reelle behov og er ikke bindende for kunde. Estimatene er satt for å få sammenlignbare tilbud. Alle priser er eks. mva., inkludert alle direkte eller indirekte utgifter og avgifter som kan tenkes påløpt i forbindelse med leveransen. Ordregebyr og fakturagebyr er å regne som utgifter. Prisene skal inneholde alle kostnader for kunde som inngår i denne konkurransen. Kostnader som leverandør vet vil tilkomme, men som ikke er spesifikt angitt i tilbudet, vil oppfattes som inkludert i de oppgitte kostnadene. Leverandører skal gi en pris for programvare og lisenser (kostpris/innpris+påslagsprosent) og en pris for lisensforvaltningstjenester (årlig fastpris). I tillegg skal det gis pris på opsjon om kjøp av eventuelle tilleggstjenester. Se fullstendig beskrivelse av priskriteriet i konkurransedokumentene.
Beskrivelse:
Leverandør skal beskrive hvordan de vil imøtegå de krav som stilles til leveransen under punkt 3.2, herunder sin metodikk for: • utførelse av lisensforvaltning- og rådgivningsoppgaver • å oppnå optimalisert lisensportefølje • å oppnå kostnadseffektive løsninger • lisensregnskap og lisenstelleverktøy • brukervennlighet ved bestilling av lisenser I evalueringen vil oppdragsgiver legge spesielt vekt på: • om det er beskrevet en systematisk og proaktiv oppfølging • om det gis en tydelig beskrivelse av hvordan tilbyder vil sikre oppdragsgiver riktige tall • om det gis en tydelig prosessbeskrivelse, med tilhørende aktiviteter • om det beskrives tydelige rutiner for samhandling, samt rolle- og ansvarsmatrise • i hvilken grad leverandør tilbyr automatiserte prosesser for uthenting av data • om det gis en tydelig beskrivelse av hvordan informasjonssikkerhet er ivaretatt Se fullstendig beskrivelse i konkurransedokumentene.
Beskrivelse:
Leverandør skal fylle ut vedlagt "Prisskjema og kompetanseoversikt - Lisensforvaltning Microsoft 2024" og levere som vedlegg til tilbudet i excel-format. Alle felter i arkfane "Lisensforvalters kompetanse" merket med gult skal fylles ut. Manglende utfylling av felter vil kunne medføre vanskeligheter med å kunne vurdere tilbudet, og tilbudet vil da kunne bli avvist. Oppdragsgiver vil vektlegge at tilbudte lisensforvaltere er godt kvalifisert og personlig egnet for rollen som kundes faste kontaktpunkt. Sertifiseringsnivå og solid praktisk erfaring fra tilsvarende lisensforvalter-tjenester vil vektlegges. Det vil være særlig relevant om tilbudte lisensforvaltere har erfaring med lisensiering av sammenlignbare kommuner/ikt-samarbeid av samme størrelse/kompleksitet og erfaring med lisensiering av grunnskole og kommunale helsetjenester. Se fullstendig beskrivelse i konkurransedokumentene.
Beskrivelse:
Arten av anskaffelsen er konsulenttjenester. Hovedytelsen er konsulentenes arbeidsinnsats, som hovedsakelig er skrivebordsarbeid, uten behov for reisevirksomhet. Konsulentenes klima- og miljøbelastning kan antas å være omtrent som en gjennomsnittlig ansatt. Typiske belastninger for dette er knyttet til kontorbygget, kontorplassen, kontorutstyr og avfallsgenerering. Det vurderes at dette ikke knytter seg til anskaffelsens art - konsulenttjenester. Det som knytter seg til anskaffelsens art, altså de lisensforvaltningstjenestene som skal ytes, vurderes å medføre uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning.
Vekt (prosent, presis)
40
Kriterium
Type
Pris
Type
Kvalitet
Type
Kvalitet
Type
Kvalitet – uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning (begrunnes under)
Navn
Pris
Navn
Oppdragsforståelse
Navn
Kompetanse
Navn
Miljø
Beskrivelse:
Leverandør skal i kostnadsberegningen fylle ut vedlagt "Tilbudsskjema tildelingskriterier - Lisensforvaltning 2024", og levere som vedlegg til tilbudet i excel-format. Alle felter i arkfane "Prisskjema" merket med gult skal fylles ut. Manglende utfylling av prisfelt vil kunne medføre vanskeligheter med å kunne vurdere tilbudet, og tilbudet vil da kunne bli avvist. Det presiseres at estimater i prisskjema ikke er basert på reelle behov og er ikke bindende for kunde. Estimatene er satt for å få sammenlignbare tilbud. Alle priser er eks. mva., inkludert alle direkte eller indirekte utgifter og avgifter som kan tenkes påløpt i forbindelse med leveransen. Ordregebyr og fakturagebyr er å regne som utgifter. Prisene skal inneholde alle kostnader for kunde som inngår i denne konkurransen. Kostnader som leverandør vet vil tilkomme, men som ikke er spesifikt angitt i tilbudet, vil oppfattes som inkludert i de oppgitte kostnadene. Leverandører skal gi en pris for programvare og lisenser (kostpris/innpris+påslagsprosent) og en pris for lisensforvaltningstjenester (årlig fastpris). I tillegg skal det gis pris på opsjon om kjøp av eventuelle tilleggstjenester. Se fullstendig beskrivelse av priskriteriet i konkurransedokumentene.
Beskrivelse:
Leverandør skal beskrive hvordan de vil imøtegå de krav som stilles til leveransen under punkt 3.2, herunder sin metodikk for: • utførelse av lisensforvaltning- og rådgivningsoppgaver • å oppnå optimalisert lisensportefølje • å oppnå kostnadseffektive løsninger • lisensregnskap og lisenstelleverktøy • brukervennlighet ved bestilling av lisenser I evalueringen vil oppdragsgiver legge spesielt vekt på: • om det er beskrevet en systematisk og proaktiv oppfølging • om det gis en tydelig beskrivelse av hvordan tilbyder vil sikre oppdragsgiver riktige tall • om det gis en tydelig prosessbeskrivelse, med tilhørende aktiviteter • om det beskrives tydelige rutiner for samhandling, samt rolle- og ansvarsmatrise • i hvilken grad leverandør tilbyr automatiserte prosesser for uthenting av data • om det gis en tydelig beskrivelse av hvordan informasjonssikkerhet er ivaretatt Se fullstendig beskrivelse i konkurransedokumentene.
Beskrivelse:
Leverandør skal fylle ut vedlagt "Prisskjema og kompetanseoversikt - Lisensforvaltning Microsoft 2024" og levere som vedlegg til tilbudet i excel-format. Alle felter i arkfane "Lisensforvalters kompetanse" merket med gult skal fylles ut. Manglende utfylling av felter vil kunne medføre vanskeligheter med å kunne vurdere tilbudet, og tilbudet vil da kunne bli avvist. Oppdragsgiver vil vektlegge at tilbudte lisensforvaltere er godt kvalifisert og personlig egnet for rollen som kundes faste kontaktpunkt. Sertifiseringsnivå og solid praktisk erfaring fra tilsvarende lisensforvalter-tjenester vil vektlegges. Det vil være særlig relevant om tilbudte lisensforvaltere har erfaring med lisensiering av sammenlignbare kommuner/ikt-samarbeid av samme størrelse/kompleksitet og erfaring med lisensiering av grunnskole og kommunale helsetjenester. Se fullstendig beskrivelse i konkurransedokumentene.
Beskrivelse:
Arten av anskaffelsen er konsulenttjenester. Hovedytelsen er konsulentenes arbeidsinnsats, som hovedsakelig er skrivebordsarbeid, uten behov for reisevirksomhet. Konsulentenes klima- og miljøbelastning kan antas å være omtrent som en gjennomsnittlig ansatt. Typiske belastninger for dette er knyttet til kontorbygget, kontorplassen, kontorutstyr og avfallsgenerering. Det vurderes at dette ikke knytter seg til anskaffelsens art - konsulenttjenester. Det som knytter seg til anskaffelsens art, altså de lisensforvaltningstjenestene som skal ytes, vurderes å medføre uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning.
Vekt (prosent, presis)
20
Kriterium
Type
Pris
Type
Kvalitet
Type
Kvalitet
Type
Kvalitet – uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning (begrunnes under)
Navn
Pris
Navn
Oppdragsforståelse
Navn
Kompetanse
Navn
Miljø
Beskrivelse:
Leverandør skal i kostnadsberegningen fylle ut vedlagt "Tilbudsskjema tildelingskriterier - Lisensforvaltning 2024", og levere som vedlegg til tilbudet i excel-format. Alle felter i arkfane "Prisskjema" merket med gult skal fylles ut. Manglende utfylling av prisfelt vil kunne medføre vanskeligheter med å kunne vurdere tilbudet, og tilbudet vil da kunne bli avvist. Det presiseres at estimater i prisskjema ikke er basert på reelle behov og er ikke bindende for kunde. Estimatene er satt for å få sammenlignbare tilbud. Alle priser er eks. mva., inkludert alle direkte eller indirekte utgifter og avgifter som kan tenkes påløpt i forbindelse med leveransen. Ordregebyr og fakturagebyr er å regne som utgifter. Prisene skal inneholde alle kostnader for kunde som inngår i denne konkurransen. Kostnader som leverandør vet vil tilkomme, men som ikke er spesifikt angitt i tilbudet, vil oppfattes som inkludert i de oppgitte kostnadene. Leverandører skal gi en pris for programvare og lisenser (kostpris/innpris+påslagsprosent) og en pris for lisensforvaltningstjenester (årlig fastpris). I tillegg skal det gis pris på opsjon om kjøp av eventuelle tilleggstjenester. Se fullstendig beskrivelse av priskriteriet i konkurransedokumentene.
Beskrivelse:
Leverandør skal beskrive hvordan de vil imøtegå de krav som stilles til leveransen under punkt 3.2, herunder sin metodikk for: • utførelse av lisensforvaltning- og rådgivningsoppgaver • å oppnå optimalisert lisensportefølje • å oppnå kostnadseffektive løsninger • lisensregnskap og lisenstelleverktøy • brukervennlighet ved bestilling av lisenser I evalueringen vil oppdragsgiver legge spesielt vekt på: • om det er beskrevet en systematisk og proaktiv oppfølging • om det gis en tydelig beskrivelse av hvordan tilbyder vil sikre oppdragsgiver riktige tall • om det gis en tydelig prosessbeskrivelse, med tilhørende aktiviteter • om det beskrives tydelige rutiner for samhandling, samt rolle- og ansvarsmatrise • i hvilken grad leverandør tilbyr automatiserte prosesser for uthenting av data • om det gis en tydelig beskrivelse av hvordan informasjonssikkerhet er ivaretatt Se fullstendig beskrivelse i konkurransedokumentene.
Beskrivelse:
Leverandør skal fylle ut vedlagt "Prisskjema og kompetanseoversikt - Lisensforvaltning Microsoft 2024" og levere som vedlegg til tilbudet i excel-format. Alle felter i arkfane "Lisensforvalters kompetanse" merket med gult skal fylles ut. Manglende utfylling av felter vil kunne medføre vanskeligheter med å kunne vurdere tilbudet, og tilbudet vil da kunne bli avvist. Oppdragsgiver vil vektlegge at tilbudte lisensforvaltere er godt kvalifisert og personlig egnet for rollen som kundes faste kontaktpunkt. Sertifiseringsnivå og solid praktisk erfaring fra tilsvarende lisensforvalter-tjenester vil vektlegges. Det vil være særlig relevant om tilbudte lisensforvaltere har erfaring med lisensiering av sammenlignbare kommuner/ikt-samarbeid av samme størrelse/kompleksitet og erfaring med lisensiering av grunnskole og kommunale helsetjenester. Se fullstendig beskrivelse i konkurransedokumentene.
Beskrivelse:
Arten av anskaffelsen er konsulenttjenester. Hovedytelsen er konsulentenes arbeidsinnsats, som hovedsakelig er skrivebordsarbeid, uten behov for reisevirksomhet. Konsulentenes klima- og miljøbelastning kan antas å være omtrent som en gjennomsnittlig ansatt. Typiske belastninger for dette er knyttet til kontorbygget, kontorplassen, kontorutstyr og avfallsgenerering. Det vurderes at dette ikke knytter seg til anskaffelsens art - konsulenttjenester. Det som knytter seg til anskaffelsens art, altså de lisensforvaltningstjenestene som skal ytes, vurderes å medføre uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning.
Vekt (prosent, presis)
0
5.1.11 Anskaffelsesdokumenter
Frist for å be om tilleggsopplysninger
19.06.2024 00:00
Adresse på anskaffelsesdokumentene
5.1.12 Vilkår for anskaffelsen
Vilkår for innlevering
Elektronisk innlevering
Obligatorisk
Adresse for innlevering
Språk som anbud eller forespørsler om å delta kan sendes inn på
norsk
Elektronisk katalog
Tillatt
Frist for mottak av tilbud
26.06.2024 12:00
Frist til anbudet må være gyldig
89 DAY
Informasjon om offentlig åpning
Dato/klokkeslett
26.06.2024 13:00
Vilkår for kontrakt
Elektronisk fakturering
Obligatorisk
5.1.15 Teknikker
Rammeavtale
Rammeavtale uten gjenåpning av konkurransen
Informasjon om den dynamiske innkjøpsordningen
Ingen
5.1.16 Nærmere informasjon, mekling og revisjon
Virksomhet som gjennomfører klagebehandling
Møre og Romsdal tingrett
Del 8: Virksomheter
8.1 ORG-0001
Offisielt navn
Ålesund kommune
Registreringsnummer
929911709
Departement
Innkjøp
Postadresse
Keiser Wilhelms gate 11
By
Ålesund
Postnummer
6003
Land
Norge
Kontaktpunkt
Ingeborg Velsvik Berge
E-post
ingeborg.velsvik.berge@alesund.kommune.no
Telefon
+4770162000
Rollene til denne virksomheten
8.1 ORG-0002
Offisielt navn
Møre og Romsdal tingrett
Registreringsnummer
926 723 200
Postadresse
Postboks 1354
By
Ålesund
Postnummer
6001
Underenhet i land
Møre og Romsdal (NO0A3)
Land
Norge
E-post
more.og.romsdal.tingrett@domstol.no
Telefon
70 33 47 00
Rollene til denne virksomheten
Kunngjøringsinformasjon
11.1 Kunngjøringsinformasjon
Varselidentifikator/-versjon
1b605bcb-efa4-4ec8-bbb1-0eaa7dd9427a 01
Type skjema
Konkurranse
Type varsel
Melding om kontrakt eller konsesjon – standardregime
Varsel utsendelsesdato
24.05.2024 17:19
Språk der denne kunngjøringen er offisielt tilgjengelig
norsk, English
Ålesund kommune
- Referanse
- 2024-107923
- Kunngjøringsdato
- 28.05.2024
- Estimert verdi
- 100 000 000 NOK
- Utførelsessted
- Møre og Romsdal
- Type kunngjøring
- Kunngjøring av konkurranse
- Hovedaktivitet
- Alminnelig offentlig tjenesteyting
Kategori (CPV)
Konkurransedokumenter
Se alle dokumenter tilhørende konkurransen i oppdragsgiverens støtteverktøy
Gå til dokumenter