Busstjenester i Nord i Agder
Anskaffelsens tidslinje (Beta)
Oppdraget består i å besørge mobilitetstjenester (busstjenester og AKT Svipp) i Ruteområdet for kommunene Bygland, Bykle, Evje og Hornnes, Iveland, Valle og Åseral. Oppdraget vil i Kontraktsperioden kunne bli utvidet til å omfatte mobilitetstjenester i Ruteområdets tilliggende kommuner. Oppdraget omfatter deler av mobilitetstilbudet som Oppdragsgiver ivaretar på vegne av fylkeskommunen og kommunene. Kontrakten skal bidra til å oppnå overordnede målsetninger for mobilitetstilbudet i Ruteområdet med fornøyde kunder og effektiv og bærekraftig ressursbruk.
Del 1: Kjøper
1.1 Kjøper
Offisielt navn
Agder kollektivtrafikk AS
Oppdragsgivers virksomhet
Urban railway, tramway, trolleybus or bus services
Del 2: Prosedyre
2.1 Prosedyre
Tittel
Busstjenester i Nord i Agder
Beskrivelse:
Oppdraget består i å besørge mobilitetstjenester (busstjenester og AKT Svipp) i Ruteområdet for kommunene Bygland, Bykle, Evje og Hornnes, Iveland, Valle og Åseral. Oppdraget vil i Kontraktsperioden kunne bli utvidet til å omfatte mobilitetstjenester i Ruteområdets tilliggende kommuner. Oppdraget omfatter deler av mobilitetstilbudet som Oppdragsgiver ivaretar på vegne av fylkeskommunen og kommunene. Kontrakten skal bidra til å oppnå overordnede målsetninger for mobilitetstilbudet i Ruteområdet med fornøyde kunder og effektiv og bærekraftig ressursbruk.
Prosedyreidentifikator
c9ec7226-0a06-4c69-8a26-03f4a095d30b
Intern identifikator
24/00408
Type prosedyre
Konkurranse med forhandling med forhåndskunngjøring/ konkurranse med forhandling
2.1.1 Hensikt
Kontraktens art
Tjenester
Hoved klassifisering
Transporttjenester (bortsett fra avfallstransport)
Ytterligere klassifisering
Transport på offentlig vei
Ytterligere klassifisering
Passasjertransport utenfor rutetider
2.1.2 Sted for gjennomføring
Underenhet i land
Agder (NO092)
Land
Norge
Tilleggsinformasjon
Tjenesten skal leveres i Agder. Se konkurransegrunnlag for nærmere beskrivelse av geografisk område for tjenesteytelsen.
2.1.3 Verdi
Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift
540 000 000 NOK
2.1.4 Generell informasjon
Direktiv 2014/25/EU
2.1.6 Grunnlag for avvisning
Analog situasjon som konkurs etter nasjonal lov
Er leverandøren i en situasjon hvor han har fått tvungen gjeldsordning? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Konkurs
Er leverandøren i en konkurssituasjon? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Korrupsjon
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for korrupsjon ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?<p>Korrupsjon som definert i artikkel 3 i konvensjonen om bekjempelse av korrupsjon, som involverer tjenestemenn i De Europeiske Fellesskapene eller i Den Europeiske Unions medlemsstater (EUT C 195 av 25.6.1997, s. 1), og i artikkel 2, stk. 1, i Rådets rammeavgjørelse 2003/568/RIA av 22. juli 2003 om bekjempelse av korrupsjon i den private sektor (EUT L 192 av 31.7.2003, s. 54). Denne avvisningsgrunnen omfatter også korrupsjon som definert i nasjonal rett for oppdragsgiveren eller leverandøren.</p>
Avtale med kreditorer
Er leverandøren i en situasjon hvor han har fått tvungen gjeldsordning? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Deltakelse i en kriminell virksomhet
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for deltakelse i en kriminell organisasjon ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?<p> Deltakelse i en kriminell organisasjon som definert i artikkel 2 i Rådets rammeavgjørelse 2008/841/RIA av 24. oktober 2008 om bekjempelse av organisert kriminalitet (EUT L 300 av 11.11.2008, s. 42)</p>
Avtaler med andre økonomiske aktører som har til hensikt å forvrenge konkurransen
Har leverandør inngått avtale(r) med andre leverandører med hensikt å vri konkurransen?
Brudd på forpliktelser innenfor miljølovgivning
Er leverandøren kjent med å ha begått brudd på bestemmelser om miljø slik som de fremgår av nasjonal rett, den relevante kunngjøringen eller anskaffelsesdokumentene eller artikkel 18 (2) i direktiv 2014/24/EU.
Hvitevasking eller terrorfinansiering
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for hvitvasking av penger eller finansiering av terrorisme ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?<p>Hvitvasking av penger eller finansiering av terrorismeSom definert i artikkel 1 i Europaparlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF av 26. oktober 2005 om forebyggende tiltak mot bruk av det finansielle system til hvitvasking av penger og finansiering av terrorisme (EUT L 309 av 25.11.2005, s. 15).</p>
Svindel
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for bedrageri ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?<p>Bedrageri som omhandlet i artikkel 1 i konvensjonen om beskyttelse av De Europeiske Fellesskapenes finansielle interesser (EFT C 316 av 27.11.1995, s. 48).</p>
Barnearbeid og andre former for menneskehandel
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for barnearbeid og andre former for menneskehandel ved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?<p>Barnearbeid og andre former for menneskehandel som definert i artikkel 2 i Europaparlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU av 5. april 2011 om forebygging og bekjempelse av menneskehandel og beskyttelse av dets ofre, og om erstatning av Rådets rammeavgjørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 av 15.4.2011, s. 1).</p>
Insolvens
Er leverandøren i en insolvenssituasjon? Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Brudd på forpliktelser innenfor arbeidsretten
Er leverandøren kjent med å ha begått brudd på bestemmelser om arbeidsforhold slik som de fremgår av nasjonal rett, den relevante kunngjøringen eller anskaffelsesdokumentene eller artikkel 18 (2) i direktiv 2014/24/EU.
Eiendeler administreres av likvidator
Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Skyldig i feilaktig fremstilling, tilbakeholdt informasjon, ute av stand til å gi nødvendige dokumenter og innhentet konfidensiell informasjon om denne prosedyren
Har leverandøren:<p>a) gitt grovt uriktige opplysninger ved meddelelsen av opplysningene som kreves for å kontrollere at det ikke er grunnlag for avvisning, eller av at kvalifikasjonskravene er oppfylt,</p><p>b) unnlatt å gi slike opplysninger,</p><p>c) tatt forbehold om straks å fremlegge de støttedokumenter som oppdragsgiver anmoder om, eller</p><p>d) urettmessig påvirket oppdragsgivers beslutningsprosess for å tilegne seg konfidensiell informasjon som kan gi denne en urettmessig fordel i forbindelse med konkurransen, eller uaktsomt har gitt misvisende opplysninger som kan få vesentlig innflytelse på beslutninger om avvisning, utvelgelse eller tildeling?</p>
Kun nasjonale eksklusjonsgrunnlag
Forsyningsforskriften § 20-2 (2). I denne bestemmelsen er det angitt at oppdragsgiver skal avvise en leverandør når han er kjent med at leverandøren er rettskraftig dømt eller har vedtatt et forelegg for de straffbare forholdene som er listet opp i bestemmelsens bokstav a) til og med f). Plikten til å avvise leverandører som har vedtatt forelegg for de angitte straffbare forholdene er et særnorsk krav. Forsyningsforskriften § 20-2 (3) bokstav i). Avvisningsgrunnen i ESPD-skjemaet gjelder kun alvorlige feil i yrkesutøvelsen, mens den norske avvisningsgrunnen også omfatter andre alvorlige feil som kan medføre tvil om leverandørens yrkesmessige integritet.
Interessekonflikt på grunn av deltakelse i anskaffelsesprosedyren
Er leverandør oppmerksom på en interessekonflikt slik denne er angitt i nasjonal rett, den relevante kunngjøring eller anskaffelsesdokumentene?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen av denne anskaffelsesprosedyren
Har leverandør eller en virksomhet tilknyttet leverandøren gitt råd til oppdragsgiver eller på annen måte vært involvert i planleggingen av konkurransen?
Skyld for grov yrkesmessig forseelse
Har leverandøren begått alvorlige feil i yrkesutøvelsen? Hvis det er relevant, se definisjoner i nasjonal rett, den relevante kunngjøring eller anskaffelsesdokumentene.
Tidlig oppsigelse, erstatning eller andre sammenlignbare sanksjoner
Har leverandør begått vesentlig kontraktsbrudd i forbindelse med oppfyllelsen av en tidligere offentlig kontrakt, en tidligere kontrakt med en offentlig oppdragsgiver eller en tidligere konsesjonskontrakt, der bruddet har ført til heving av kontrakten, erstatning eller andre lignende sanksjoner?
Brudd på forpliktelser innen sosialrett
Er leverandøren kjent med å ha begått brudd på bestemmelser om sosiale forhold slik som de fremgår av nasjonal rett, den relevante kunngjøringen eller anskaffelsesdokumentene eller artikkel 18 (2) i direktiv 2014/24/EU.
Betaling av trygdeavgift
Har leverandør unnlatt å oppfylle alle sine forpliktelser til å betale trygdeavgifter både i det land han er etablert i, og i oppdragsgivers medlemsstat, hvis dette er et annet land enn det han er etablert i?
Forretningsaktiviteter er suspendert
Angi hvorfor man under nevnte omstendigheter likevel er i stand til å utføre kontrakten, tatt i betraktning gjeldende nasjonale bestemmelser og tiltak vedrørende fortsettelse av forretningsaktivitetene? Det er ikke nødvendig å angi disse opplysningene hvis avvisning av leverandørerer gjort obligatorisk i henhold til gjeldende nasjonal rett uten mulighet for unntak.
Betaling av skatt
Har leverandøren unnlatt å oppfylle sine forpliktelser til å betale skatter og avgifter i det land han er etablert i, og i oppdragsgivers medlemsstat, hvis dette er et annet land enn det han er etablert i?
Terrorhandlinger eller lovbrudd knyttet til terrorvirksomhet
Er leverandøren selv eller en person, som er medlem av leverandørens administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan eller har kompetanse til å representere eller kontrollere eller treffe beslutninger i slike organer, ved rettskraftig dom blitt dømt for terrorhandlinger eller straffbare handlinger med forbindelse til terroraktivitetved en dom avsagt for ikke mer enn fem år siden, eller en avvisningsperiode fastsatt direkte i dommen som fortsatt gjelder?<p> Terrorhandlinger eller straffbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet som definert i artikkel 1 og 3 i Rådets rammeavgjørelse 2002/475/RIA av 13. juni 2002 om bekjempelse av terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne avvisningsgrunnen omfatter også oppfordring til, medvirkning til eller forsøk på å begå slike handlinger som omhandlet i artikkel 4 i nevnte rammeavgjørelse.</p>
Del 5: Delkontrakt
5.1 Skjebne LOT-0000
Tittel
Busstjenester i Nord i Agder
Beskrivelse:
Oppdraget består i å besørge mobilitetstjenester (busstjenester og AKT Svipp) i Ruteområdet for kommunene Bygland, Bykle, Evje og Hornnes, Iveland, Valle og Åseral. Oppdraget vil i Kontraktsperioden kunne bli utvidet til å omfatte mobilitetstjenester i Ruteområdets tilliggende kommuner. Oppdraget omfatter deler av mobilitetstilbudet som Oppdragsgiver ivaretar på vegne av fylkeskommunen og kommunene. Kontrakten skal bidra til å oppnå overordnede målsetninger for mobilitetstilbudet i Ruteområdet med fornøyde kunder og effektiv og bærekraftig ressursbruk.
Intern identifikator
1
5.1.1 Hensikt
Kontraktens art
Tjenester
Hoved klassifisering
Transporttjenester (bortsett fra avfallstransport)
Ytterligere klassifisering
Transport på offentlig vei
Ytterligere klassifisering
Passasjertransport utenfor rutetider
5.1.2 Sted for gjennomføring
Underenhet i land
Agder (NO092)
Land
Norge
Tilleggsinformasjon
Tjenesten skal leveres i Agder. Se konkurransegrunnlag for nærmere beskrivelse av geografisk område for tjenesteytelsen.
5.1.3 Anslått varighet
Varighet
10 YEAR
5.1.4 Fornyelse
Maksimal fornyelse
2
Beskrivelse:
Oppdragsgiver har ensidig rett på å forlenge avtalen to ganger à ett år.
5.1.5 Verdi
Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift
540 000 000 NOK
5.1.6 Generell informasjon
Reservert deltakelse
Ingen
Anskaffelsesprosjekt ikke finansiert med EU-midler.
5.1.9 Utvelgelseskriterier
Kriterium
Type
Økonomisk og finansiell kapasitet
Navn
Krav til økonomisk og finansiell kapasitet
Beskrivelse:
Krav: Tilbyderen skal ha tilstrekkelig økonomisk og finansiell kapasitet til å gjennomføre kontraktsforpliktelsene. Dokumentasjonskrav: Årsregnskap med nøkkeltall Tilbyderen skal fremlegge reviderte og godkjente regnskaper for de 3 siste år (2021, 2022 og 2023). Tilbyderen skal i tillegg fylle ut og innlevere skjemaet i Bilag 5 nedenfor. Kredittvurdering Dersom Oppdragsgiver finner det nødvendig vil Oppdragsgiver innhente en kredittvurdering av tilbyderen. Dersom tilbyderen har saklig grunn til ikke å fremlegge den dokumentasjonen Oppdragsgiver har krevd, kan han dokumentere sin økonomiske og finansielle kapasitet ved å fremlegge ethvert annet dokument, for eksempel en morselskapsgaranti, bankgaranti mv., som er egnet til å vise at kravet er oppfylt. Det er opp til Oppdragsgiver å vurdere om dokumentasjonen er tilstrekkelig.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Egnethet
Navn
Attest for skatt og merverdiavgift
Beskrivelse:
Krav: Tilbyderen skal ha ordnede forhold mht. skatte – og merverdiavgiftsinnbetaling. Dokumentasjonskrav: Dette skal dokumenteres ved innlevering av attest for skatt og merverdiavgift som ikke er eldre enn 6 måneder regnet fra fristen for å inngi forespørsel om å delta. Utenlandske tilbydere skal levere tilsvarende attest bestemt ved lovgivningen i det landet hvor tilbyderen er registrert som foretak. Utenlandske tilbydere som er skatte- og avgiftspliktige i Norge, skal levere norsk skatte- og avgiftsattest, jf. avsnittet ovenfor.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Egnethet
Navn
Firmaattest
Beskrivelse:
Krav: Tilbyder skal være et lovlig etablert foretak. Dokumentasjonskrav: Norske tilbydere: Firmaattest. Attesten skal ikke være eldre enn 6 måneder, regnet fra utløpet av fristen for å innlevere forespørsel om å delta i konkurransen. Utenlandske tilbydere: Dokumentasjon som viser at selskapet er registrert i bransjeregister eller foretaksregister som foreskrevet i lovgivningen i det land hvor leverandøren er etablert. Dokumentasjonen skal ikke være eldre enn 6 måneder regnet fra utløpet av fristen for å innlevere forespørsel om å delta i konkurransen.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
Kriterium
Type
Tekniske og faglige egenskaper
Navn
Erfaring fra tilsvarende oppdrag
Beskrivelse:
Krav: Tilbyderen skal ha tilstrekkelig erfaring fra tilsvarende leveranser. Dokumentasjonskrav: Dette skal dokumenteres ved fremleggelse av en beskrivelse av de mest relevante oppdrag (minimum ett – maksimum fem) tilbyderen har hatt i løpet av de siste 3 år regnet fra tilbudsfristens utløp. Oppdrag som er påbegynt, men ikke fullført, vil også kunne anses relevant. Tilbyderen skal i denne forbindelse fylle ut skjemaet i Bilag 6 nedenfor, hvor det også fremgår hvilke detaljerte dokumentasjonskrav som gjelder, samt legge ved eventuell tilleggsdokumentasjon som bekrefter teknisk og faglig gjennomføringsevne med relevans for oppdraget.
Bruk av dette kriteriet
Brukt
5.1.10 Tildelingskriterier
Kriterium
Type
Pris
Type
Kvalitet – klima- og miljøkriterium
Type
Kvalitet – klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen (begrunnes under)
Navn
Pris
Navn
Miljø
Navn
Begrunnelse for at miljøkriterium vektes lavere enn 30 %
Beskrivelse:
Etter forsyningsforskriften § 7-9 skal Oppdragsgiver som hovedregel vekte klima- og miljøhensyn med minimum tretti prosent. Bestemmelsens fjerde ledd åpner imidlertid for at vektingen av klima- og miljøhensyn kan erstattes med klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen dersom det er klart at dette vil gi en bedre klima- og miljøeffekt. Etter Oppdragsgivers vurdering, er det tilfellet i foreliggende anskaffelse. Oppdragsgiver har vurdert det slik at det er utslipp fra kjøretøy som utgjør den vesentligste klima- og miljøpåvirkningen i denne anskaffelsen. Oppdragsgiver har særlig fokus på å minimere anskaffelsens klimaavtrykk og miljøbelastning, og vurderer det slik at markedet er tilstrekkelig modent for at det i Ruteområdet kan stilles minstekrav til at 30 % av Ruteproduksjonen per år skal utføres utslippsfritt. Ved å oppstille det angitte klima- og miljøkravet som et minstekrav, sikrer Oppdragsgiver at alle tilbydere kan oppfylle kravet fremfor at det konkurreres på dette. Videre har Oppdragsgiver valgt å vekte miljø 10 % i evalueringen. Dette for å sørge for at tilbyderne strekker seg så langt som markedets modenhet tilsier for å levere flest mulig utslippsfrie Rutekilometer ved gjennomføring av Kontrakten. Samlet sett vurderer Oppdragsgiver det slik at denne innrettelsen av konkurransen vil gi de beste klima- og miljøeffektene tatt alle forhold i betraktning.
Vekt (prosent, presis)
90
Kriterium
Type
Pris
Type
Kvalitet – klima- og miljøkriterium
Type
Kvalitet – klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen (begrunnes under)
Navn
Pris
Navn
Miljø
Navn
Begrunnelse for at miljøkriterium vektes lavere enn 30 %
Beskrivelse:
Etter forsyningsforskriften § 7-9 skal Oppdragsgiver som hovedregel vekte klima- og miljøhensyn med minimum tretti prosent. Bestemmelsens fjerde ledd åpner imidlertid for at vektingen av klima- og miljøhensyn kan erstattes med klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen dersom det er klart at dette vil gi en bedre klima- og miljøeffekt. Etter Oppdragsgivers vurdering, er det tilfellet i foreliggende anskaffelse. Oppdragsgiver har vurdert det slik at det er utslipp fra kjøretøy som utgjør den vesentligste klima- og miljøpåvirkningen i denne anskaffelsen. Oppdragsgiver har særlig fokus på å minimere anskaffelsens klimaavtrykk og miljøbelastning, og vurderer det slik at markedet er tilstrekkelig modent for at det i Ruteområdet kan stilles minstekrav til at 30 % av Ruteproduksjonen per år skal utføres utslippsfritt. Ved å oppstille det angitte klima- og miljøkravet som et minstekrav, sikrer Oppdragsgiver at alle tilbydere kan oppfylle kravet fremfor at det konkurreres på dette. Videre har Oppdragsgiver valgt å vekte miljø 10 % i evalueringen. Dette for å sørge for at tilbyderne strekker seg så langt som markedets modenhet tilsier for å levere flest mulig utslippsfrie Rutekilometer ved gjennomføring av Kontrakten. Samlet sett vurderer Oppdragsgiver det slik at denne innrettelsen av konkurransen vil gi de beste klima- og miljøeffektene tatt alle forhold i betraktning.
Vekt (prosent, presis)
10
Kriterium
Type
Pris
Type
Kvalitet – klima- og miljøkriterium
Type
Kvalitet – klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen (begrunnes under)
Navn
Pris
Navn
Miljø
Navn
Begrunnelse for at miljøkriterium vektes lavere enn 30 %
Beskrivelse:
Etter forsyningsforskriften § 7-9 skal Oppdragsgiver som hovedregel vekte klima- og miljøhensyn med minimum tretti prosent. Bestemmelsens fjerde ledd åpner imidlertid for at vektingen av klima- og miljøhensyn kan erstattes med klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen dersom det er klart at dette vil gi en bedre klima- og miljøeffekt. Etter Oppdragsgivers vurdering, er det tilfellet i foreliggende anskaffelse. Oppdragsgiver har vurdert det slik at det er utslipp fra kjøretøy som utgjør den vesentligste klima- og miljøpåvirkningen i denne anskaffelsen. Oppdragsgiver har særlig fokus på å minimere anskaffelsens klimaavtrykk og miljøbelastning, og vurderer det slik at markedet er tilstrekkelig modent for at det i Ruteområdet kan stilles minstekrav til at 30 % av Ruteproduksjonen per år skal utføres utslippsfritt. Ved å oppstille det angitte klima- og miljøkravet som et minstekrav, sikrer Oppdragsgiver at alle tilbydere kan oppfylle kravet fremfor at det konkurreres på dette. Videre har Oppdragsgiver valgt å vekte miljø 10 % i evalueringen. Dette for å sørge for at tilbyderne strekker seg så langt som markedets modenhet tilsier for å levere flest mulig utslippsfrie Rutekilometer ved gjennomføring av Kontrakten. Samlet sett vurderer Oppdragsgiver det slik at denne innrettelsen av konkurransen vil gi de beste klima- og miljøeffektene tatt alle forhold i betraktning.
Vekt (prosent, presis)
0
5.1.11 Anskaffelsesdokumenter
Adresse på anskaffelsesdokumentene
5.1.12 Vilkår for anskaffelsen
Vilkår for prosedyren
Anslått dato for utsendelse av anbudsinnbydelser
02.07.2024
Vilkår for innlevering
Elektronisk innlevering
Obligatorisk
Adresse for innlevering
Språk som anbud eller forespørsler om å delta kan sendes inn på
norsk
Elektronisk katalog
Ikke tillatt
Varianter
Ikke tillatt
Beskrivelse av den økonomiske garantien
Leverandør skal stille påkravsgaranti pålydende 10 % av samlet godtgjørelse per kalenderår. Se kontraktens bilag 4.2 vedlegg 4 for nærmere informasjon.
Frist for mottak av anmodninger om deltakelse
19.06.2024 12:00
Vilkår for kontrakt
Betingelser knyttet til utførelsen av kontrakten
Se kontrakt med vedlegg lastet opp i KGV.
Elektronisk fakturering
Obligatorisk
Finansiell ordning
Se kontraktens vedlegg 4 med tilhørende bilag.
5.1.15 Teknikker
Rammeavtale
Ingen/nei
Informasjon om den dynamiske innkjøpsordningen
Ingen
5.1.16 Nærmere informasjon, mekling og revisjon
Virksomhet som gjennomfører klagebehandling
Agder tingrett
Virksomhet som gir tilleggsinformasjon om anskaffelsesprosedyren
Agder kollektivtrafikk AS
Del 8: Virksomheter
8.1 ORG-0001
Offisielt navn
Agder kollektivtrafikk AS
Registreringsnummer
991 776 524
Postadresse
Tollbodgata 22
By
Kristiansand
Postnummer
4611
Underenhet i land
Agder (NO092)
Land
Norge
Kontaktpunkt
Helene Heggheim
E-post
Helene.Heggheim@akt.no
Telefon
92865983
Rollene til denne virksomheten
8.1 ORG-0002
Offisielt navn
Agder tingrett
Registreringsnummer
926723480
By
Kristiansand
Underenhet i land
Agder (NO092)
Land
Norge
E-post
agder.tingrett@domstol.no
Telefon
38 17 63 00
Rollene til denne virksomheten
Kunngjøringsinformasjon
11.1 Kunngjøringsinformasjon
Varselidentifikator/-versjon
9bf490cc-3428-40e1-957d-c34807050630 01
Type skjema
Konkurranse
Type varsel
Melding om kontrakt eller konsesjon – standardregime
Varsel utsendelsesdato
15.05.2024 13:30
Språk der denne kunngjøringen er offisielt tilgjengelig
norsk, English
Agder kollektivtrafikk AS
- Referanse
- 2024-107286
- Kunngjøringsdato
- 16.05.2024
- Estimert verdi
- 540 000 000 NOK
- Utførelsessted
- Agder
- Type kunngjøring
- Kunngjøring av konkurranse
- Hovedaktivitet
- Bybane, trikk, trolleybuss eller busstjenester
Kategori (CPV)
Konkurransedokumenter
Se alle dokumenter tilhørende konkurransen i oppdragsgiverens støtteverktøy
Gå til dokumenter