Utvikling i oppdagelsesrisiko for trafikkforseelser
Anskaffelsens tidslinje (Beta)
Overtredelser av veitrafikklovgivningen er et alvorlig trafikksikkerhetsproblem. Vi vet fra Statens vegvesens analyser av dødsulykker at trafikantatferd, som for høy fart, ruspåvirket kjøring og annen risikoatferd er av de hyppigst medvirkende faktorene til at ulykkene oppstår. Manglende bruk av bilbelte er en av de viktigste medvirkende faktorene til skadeomfanget (Dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken, 2022). Det er derfor viktig å få oversikt over omfanget av klart risikoøkende overtredelser av vegtrafikklovgivningen (heretter veitrafikkovertredelser), og hvordan vi kan bedre trafikksikkerheten ved å redusere antallet slike. De færreste veitrafikkovertredelser blir oppdaget. Det var i lang tid forholdsvis mangelfull dokumentasjon av nivået på oppdagelsesrisikoen for ulike overtredelser. For å fylle dette kunnskapshullet ble det gjennomført to undersøkelser, først i 2010, og så igjen i 2014 (TØI-rapport 1059/2010 og TØI-rapport 1361/2014). Samferdselsdepartementet ønsker nå en oppdatert oversikt over oppdagelsesrisikoen for veitrafikkovertredelser for å få kunnskap om utviklingen de siste ti årene. Det er behov for å oppdatere kunnskapen om både den objektive og subjektive oppdagelsesrisikoen for veitrafikkovertredelser og hvordan den objektive kan økes, slik at håndhevingsmyndighetene bedre kan målrette sin ressursbruk. Prosjektet skal særlig se på veitrafikkovertredelser som innebærer høy risiko for personskadeulykker.
Del 1: Kjøper
1.1 Kjøper
Offisielt navn
Samferdselsdepartementet
Juridisk type kjøper
Sentral statlig myndighet
Oppdragsgivers virksomhet
Alminnelig offentlig tjenesteyting
Del 2: Prosedyre
2.1 Prosedyre
Tittel
Utvikling i oppdagelsesrisiko for trafikkforseelser
Beskrivelse:
Overtredelser av veitrafikklovgivningen er et alvorlig trafikksikkerhetsproblem. Vi vet fra Statens vegvesens analyser av dødsulykker at trafikantatferd, som for høy fart, ruspåvirket kjøring og annen risikoatferd er av de hyppigst medvirkende faktorene til at ulykkene oppstår. Manglende bruk av bilbelte er en av de viktigste medvirkende faktorene til skadeomfanget (Dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken, 2022). Det er derfor viktig å få oversikt over omfanget av klart risikoøkende overtredelser av vegtrafikklovgivningen (heretter veitrafikkovertredelser), og hvordan vi kan bedre trafikksikkerheten ved å redusere antallet slike. De færreste veitrafikkovertredelser blir oppdaget. Det var i lang tid forholdsvis mangelfull dokumentasjon av nivået på oppdagelsesrisikoen for ulike overtredelser. For å fylle dette kunnskapshullet ble det gjennomført to undersøkelser, først i 2010, og så igjen i 2014 (TØI-rapport 1059/2010 og TØI-rapport 1361/2014). Samferdselsdepartementet ønsker nå en oppdatert oversikt over oppdagelsesrisikoen for veitrafikkovertredelser for å få kunnskap om utviklingen de siste ti årene. Det er behov for å oppdatere kunnskapen om både den objektive og subjektive oppdagelsesrisikoen for veitrafikkovertredelser og hvordan den objektive kan økes, slik at håndhevingsmyndighetene bedre kan målrette sin ressursbruk. Prosjektet skal særlig se på veitrafikkovertredelser som innebærer høy risiko for personskadeulykker.
Prosedyreidentifikator
279b52a9-a597-4524-9651-cd60dfda3986
Intern identifikator
24/640
Type prosedyre
andre ett-trinnsprosedyrer
2.1.1 Hensikt
Kontraktens art
Tjenester
Hoved klassifisering
Konsulentvirksomhet i forbindelse med forskning og utvikling
Ytterligere klassifisering
Forsknings- og utviklingsvirksomhet og tilhørende konsulenttjenester
Ytterligere klassifisering
Konsulentvirksomhet i forbindelse med forskning
2.1.2 Sted for gjennomføring
Hvor som helst
2.1.2 Sted for gjennomføring
Hvor som helst
2.1.3 Verdi
Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift
800 000 NOK
2.1.4 Generell informasjon
Annet
Anskaffelseforskriften
Del 5: Delkontrakt
5.1 Skjebne LOT-0000
Tittel
Utvikling i oppdagelsesrisiko for trafikkforseelser
Beskrivelse:
Overtredelser av veitrafikklovgivningen er et alvorlig trafikksikkerhetsproblem. Vi vet fra Statens vegvesens analyser av dødsulykker at trafikantatferd, som for høy fart, ruspåvirket kjøring og annen risikoatferd er av de hyppigst medvirkende faktorene til at ulykkene oppstår. Manglende bruk av bilbelte er en av de viktigste medvirkende faktorene til skadeomfanget (Dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken, 2022). Det er derfor viktig å få oversikt over omfanget av klart risikoøkende overtredelser av vegtrafikklovgivningen (heretter veitrafikkovertredelser), og hvordan vi kan bedre trafikksikkerheten ved å redusere antallet slike. De færreste veitrafikkovertredelser blir oppdaget. Det var i lang tid forholdsvis mangelfull dokumentasjon av nivået på oppdagelsesrisikoen for ulike overtredelser. For å fylle dette kunnskapshullet ble det gjennomført to undersøkelser, først i 2010, og så igjen i 2014 (TØI-rapport 1059/2010 og TØI-rapport 1361/2014). Samferdselsdepartementet ønsker nå en oppdatert oversikt over oppdagelsesrisikoen for veitrafikkovertredelser for å få kunnskap om utviklingen de siste ti årene. Det er behov for å oppdatere kunnskapen om både den objektive og subjektive oppdagelsesrisikoen for veitrafikkovertredelser og hvordan den objektive kan økes, slik at håndhevingsmyndighetene bedre kan målrette sin ressursbruk. Prosjektet skal særlig se på veitrafikkovertredelser som innebærer høy risiko for personskadeulykker.
Intern identifikator
1
5.1.1 Hensikt
Kontraktens art
Tjenester
Hoved klassifisering
Konsulentvirksomhet i forbindelse med forskning og utvikling
Ytterligere klassifisering
Forsknings- og utviklingsvirksomhet og tilhørende konsulenttjenester
Ytterligere klassifisering
Konsulentvirksomhet i forbindelse med forskning
5.1.2 Sted for gjennomføring
Hvor som helst
5.1.2 Sted for gjennomføring
Hvor som helst
5.1.5 Verdi
Anslått verdi eksklusiv merverdiavgift
800 000 NOK
5.1.11 Anskaffelsesdokumenter
Adresse på anskaffelsesdokumentene
5.1.12 Vilkår for anskaffelsen
Vilkår for innlevering
Elektronisk innlevering
Obligatorisk
Adresse for innlevering
Språk som anbud eller forespørsler om å delta kan sendes inn på
norsk
Elektronisk katalog
Ikke tillatt
Frist for mottak av tilbud
02.05.2024 12:00
Vilkår for kontrakt
Elektronisk fakturering
Obligatorisk
5.1.15 Teknikker
Rammeavtale
Ingen/nei
Informasjon om den dynamiske innkjøpsordningen
Ingen
5.1.16 Nærmere informasjon, mekling og revisjon
Virksomhet som gjennomfører klagebehandling
Oslo Tingrett
Del 8: Virksomheter
8.1 ORG-0001
Offisielt navn
Samferdselsdepartementet
Registreringsnummer
972417904
Postadresse
Postboks 8010 Dep.
By
OSLO
Postnummer
0030
Land
Norge
Kontaktpunkt
Trine Mølmen
E-post
trine.molmen@dss.dep.no
Telefon
+47 22249090
Internett-adresse
Rollene til denne virksomheten
8.1 ORG-0002
Offisielt navn
Oslo Tingrett
Registreringsnummer
926725939
Postadresse
Postboks 2106 Vika
By
Oslo
Postnummer
0125
Land
Norge
E-post
oslo.tingrett@domstol.no
Telefon
+47 22035200
Rollene til denne virksomheten
Kunngjøringsinformasjon
11.1 Kunngjøringsinformasjon
Varselidentifikator/-versjon
cf18e329-ca4f-48e2-b87c-75e5dcb15f7a 01
Type skjema
Konkurranse
Type varsel
Melding om kontrakt eller konsesjon – standardregime
Varsel utsendelsesdato
09.04.2024 14:29
Språk der denne kunngjøringen er offisielt tilgjengelig
norsk
Samferdselsdepartementet
- Referanse
- 2024-105072
- Kunngjøringsdato
- 10.04.2024
- Estimert verdi
- 800 000 NOK
- Utførelsessted
- Ikke stedbunden
- Type kunngjøring
- Kunngjøring av konkurranse
- Hovedaktivitet
- Alminnelig offentlig tjenesteyting
Kategori (CPV)
Konkurransedokumenter
Se alle dokumenter tilhørende konkurransen i oppdragsgiverens støtteverktøy
Gå til dokumenter