Direkte anskaffelse av VMware VDI lisenser, Helse Nord IKT HF
Anskaffelsens tidslinje (Beta)
Ved utbruddet av COVID-19 pandemien besluttet Helse Nord RHF å iverksette umiddelbare tiltak for at alle ansatte som kan - skal arbeide fra hjemmekontor spesielt for å skjerme helsearbeidere som må være på sykehusene. Det var derfor et kritisk behov for raskt å etablere infrastruktur og løsning for den økte mengden hjemmebrukere i Helse Nord. En forsinkelse ved å gjennomføre anskaffelse på ordinær måte kan være til skade for menneskers liv og helse. Som følge av ett utvidet behov for hjemmekontor har Helse Nord IKT HF anskaffet VMware VDI-lisenser. Den samme løsningen er allerede i drift en annen helseregion. Man har i vurderingen av kjøpet lagt vekt på at løsningen er utprøvd, sikker og kjent, og at den raskt kan driftsettes.
Del 1: Buyer
1.1 Buyer
Official name
[SYKEHUSINNKJØP HF] ---
Legal type of the buyer
Body governed by public law
Activity of the contracting authority
Helse
Del 2: Procedure
2.1 Procedure
Title
Direkte anskaffelse av VMware VDI lisenser, Helse Nord IKT HF
Description
Ved utbruddet av COVID-19 pandemien besluttet Helse Nord RHF å iverksette umiddelbare tiltak for at alle ansatte som kan - skal arbeide fra hjemmekontor spesielt for å skjerme helsearbeidere som må være på sykehusene. Det var derfor et kritisk behov for raskt å etablere infrastruktur og løsning for den økte mengden hjemmebrukere i Helse Nord. En forsinkelse ved å gjennomføre anskaffelse på ordinær måte kan være til skade for menneskers liv og helse. Som følge av ett utvidet behov for hjemmekontor har Helse Nord IKT HF anskaffet VMware VDI-lisenser. Den samme løsningen er allerede i drift en annen helseregion. Man har i vurderingen av kjøpet lagt vekt på at løsningen er utprøvd, sikker og kjent, og at den raskt kan driftsettes.
Procedure identifier
2020-338133
Internal identifier
2020/675
Type of procedure
Negotiated without prior call for competition
2.1.1 Purpose
Nature of the contract
Supplies
Main classification
Programvare for nettverkstilkopling
2.1.4 Generell informasjon
Directive 2014/24/EU
Del 5: Lot
5.1 Lot LOT-0000
Title
Direkte anskaffelse av VMware VDI lisenser, Helse Nord IKT HF
Description
Det som er anskaffet er: VMware VDI NSX-lisenser
5.1.1 Purpose
Nature of the contract
Supplies
Main classification
Programvare for nettverkstilkopling
Additional classification
Programvare og informasjonssystemer
Additional classification
Diverse nettverksprogramvare
Additional classification
Programvare for datasikkerhet
5.1.2 Place of performance
Postal address
Tromsø
5.1.6 Generell informasjon
Procurement Project not financed with EU Funds.
5.1.10 Award criteria
Criterion
Type
Cost
Description
Kostnad
Weight (percentage, exact)
100
5.1.15 Techniques
Rammeavtale
None
Information about the dynamic purchasing system
None
5.1.16 Further information, mediation and review
Mediation organisation
[ Klagenemnda for offentlige anskaffelser ] ---
Review organisation
[ Nord-Troms tingrett ] ---
Del 6: Results
Value of all contracts awarded in this procedure
5 400 000 NOK
Direct award
Justification for direct award
Extreme urgency brought about by events unforeseeable for the buyer
Other justification
Som følge av koronaepidemien så ble det besluttet at det i Helse Nord skal benyttes hjemmekontor for en større andel av de ansatte. Helse Nord IKT HF måtte således hasteanskaffe VDI lisenser for å kunne iverksette denne beslutningen. Kontraktens verdi tilsier som utgangspunkt at anskaffelsen konkurranseutsettes i henhold til reglene i Forskrift om offentlige anskaffelser (FOA) Del lll. Tillatte anskaffelsesprosedyrer som følger FOA Del lll fremgår av FOA § 13-1. I henhold til FOA § 13-4 bokstav a) kan oppdragsgiver gjennomføre en direkteanskaffelse uten konkurranse dersom det er umulig å gjennomføre en konkurranse med forhandling uten forutgående kunngjøring etter FOA § 13-3. Vilkåret "umulig" innebærer at unntaket må tolkes strengt, i den forstand at det må være objektivt sett umulig å gjennomføre konkurranse. I departementets veileder til reglene om offentlige anskaffelser punkt 18.3.2 gis det blant annet følgende eksempel på når bestemmelsen i FOA § 13-4 kan tenkes anvendt: «Et særlig aktuelt eksempel på dette er der oppdragsgiveren ikke har tid til å gjennomføre en konkurranse med forhandling uten forutgående kunngjøring etter § 13-3 bokstav e på grunn av uforutsette forhold som naturulykker, epidemier e.l. Dagens koronaepidemi gjør det tvingende nødvendig å anskaffe direkte fra en leverandør, det vil si uten å gjennomføre en konkurranse etter § 13-3 bokstav e, fordi enhver forsinkelse kan være til skade for menneskers liv og helse.» Det foreligger ikke rammeavtale for kjøp av VDI løsning. Et normalt anskaffelsesløp for nødvendig VDI løsning fra VMware estimeres til å ta minimum 3 måneder. Varighet på avtalen er 18 måneder. Helse Nord vil utlyse en nasjonal konkurranse for hjemmekontorløsning når utløpet av denne avtalen nærmer seg.
6.1 Result Lot Identifier LOT-0000
At least one winner was chosen.
6.1.2 Information about winners
Winner
Official name
[ Dustin Norway AS ] ---
Identifier of lot or group of lots
LOT-0000
Value of the result
5 400 000 NOK
Subcontracting
no
Subcontracting value is known
0
Subcontracting percentage is known
0
Contract information
Identifier of the contract
1
Title
[ VMware VDI lisenser ] ---
Date of the conclusion of the contract
2020-03-27
The contract is awarded within a framework agreement
false
6.1.4 Statistical information
Received tenders or requests to participate
Type of received submissions
Tenders
Number of tenders or requests to participate received
1
Type of received submissions
Tenders from micro, small or medium tenderers
Number of tenders or requests to participate received
0
Type of received submissions
Tenders from tenderers registered in other European Economic Area countries than the country of the buyer
Number of tenders or requests to participate received
0
Type of received submissions
Tenders from tenders registered in countries outside of the European Economic Area
Number of tenders or requests to participate received
0
Type of received submissions
Tenders submitted electronically
Number of tenders or requests to participate received
0
Del 8: Organisations
8.1 ORG-0001
Official name
SYKEHUSINNKJØP HF
Registration number
916879067
Postal address
Postboks 40
Town
VADSØ
Postcode
9811
Country
Norge
Contact point
Bengt Kåre Strande
bengt.kare.strande@sykehusinnkjop.no
Telephone
+47 78957422
Internet address
Buyer profile
Roles of this organisation
Buyer
8.1 ORG-0002
Official name
Dustin Norway AS
Registration number
939483969
Postal address
Tykkemyr 1
Town
Moss
Postcode
1597
Country
Norge
Telephone
+47 21044000
Internet address
Roles of this organisation
Winner of these lots
LOT-0000
8.1 ORG-0003
Official name
Nord-Troms tingrett
Postal address
Postboks 2510
Town
Tromsø
Postcode
9270
Country
Norge
nord-troms.tingrett@domstol.no
Telephone
+47 77603400
Internet address
Roles of this organisation
8.1 ORG-0004
Official name
Klagenemnda for offentlige anskaffelser
Postal address
Postboks 511 sentrum
Town
Bergen
Postcode
5805
Country
Norge
post@knse.no
Telephone
+47 55193000
Internet address
Roles of this organisation
Notice information
11.1 Notice information
Notice identifier/version
2020-338133 01
Form type
Result
Notice type
Contract or concession award notice – standard regime
Notice dispatch date
23.04.2020 12:00:00+02:00
Languages in which this notice is officially available
norsk (bokmål)
11.2 Publication information
Notice publication number
n.a.
Publication date
23.04.2020
SYKEHUSINNKJØP HF
Tildelt til:
Dustin Norway AS
Antall mottatte tilbud: 1
- Referanse
- 2020-338133
- Kunngjøringsdato
- 23.04.2020
- Estimert verdi
- Ikke angitt
- Type kunngjøring
- Kunngjøring av kontraktsinngåelse
- Hovedaktivitet
- Helse
Kategori (CPV)
Konkurransedokumenter
Fant ingen dokumenter for denne kunngjøringen. Finn lenken til oppdragsgivers støtteverktøy i kunngjøringen.